Loikkaa: valikkoon, hakuun

Testisivu

Versio hetkellä 7. toukokuuta 2024 kello 15.25 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Ajas Kokonaiskuva)

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Sininen ja Punainen Keltainen Vihreä

Uusi ominaisuus tulossa syksyllä 2023. Tämä ei vielä ole virallinen ohje.

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta Beta-profiileille 10/2023.
Ajas Touchin päivitykset - miten saan käyttöön esijulkaisuversion Beta-profiileille?


(Beta-profiileille, alkaen 10/2023)
(Esijulkaisuversio alkaen 10/2023)
(Esijulkaisu Beta-profiileille, alkaen 10/2023)

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta 10/2023.

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 25 alkaen, 12/2023.

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 25 alkaen, 2/2024.

Asiakkaan käyttölokien käsittelijän rooli

Verkkosivulle upotetun varauskalenterin kautta ei pysty täyttämään varauslomaketta?

Upotettu varauskalenteri ei toimi kunnolla?

Sisällysluettelo

Seuraava esijulkaisu

Ajas Kokonaiskuva

(((tulee varmaan oma sivu kokonaan)))

HUOM: testataan ennen kesäkuuta kaikissa asiakasjärjestelmissä jollain pilottikäyttäjillä, että varmasti tuotannossa on päällä Arkistomerkintöjen massahakutoiminto. Jos ei ole, virheraportti eteenpäin. Nämä on jo ostettu.

Muistiin asioita:

  • Haku tapahtuu kaikista rekistereistä, roolin mukaisin oikeuksin
  • Ajas-logolla olevat rivit ovat luonnoksia Touchissa
  • Tapio lisää Kirjauksen tekijän tiedot myös luonnoksiin
  • Tapio lisää sen "haku vain omasta rekisteristä" tuen myös lääkäriversioon
  • Yhteensopimattomat - on joko ERA:n tai muun järjestelmän kautta tehtyjä merkintöjä rakenteille, mitä Ajas ei tue
  • Toistaiseksi toiminnot on tilikohtaisia eli päällekytkettäviä ja laitetaan sitten lääkäreille päälle myöhemmin yleisellä tasolla

Vanhempia kommentteja

Kuinka usein erikoissuojattujen näkymien haun "päätös" säilyy järjestelmässä.

Se on kokonaiskuva-kohtainen. Eli kun kokonaiskuva lataa tietoja potilaalle A ja erityissuojattuja tietoja on, niistä kysytään.
Jos samassa kokonaiskuvassa painetaan nappia josta ladataan vanhempia tietoja ja niissä olisi mukana samoja erityissuojattuja tietoja, joista on jo kysytty, käytetään samaa, jo annettua vastausta.
Jos vanhempien tietojen joukossa on sellaisen erityissuojatun näkymän tietoja, josta ei ole vielä kysytty, silloin kysytään siitä ja muiden osalta käytetään aikaisempaa vastausta.
Kokonaiskuvan osalta on tarkotus pitää lyhytkestoista välimuistia ladatusta datasta jos kokonaiskuvan sulkee ja avaa uudelleen - sen yli säilyy myös näihin kysymyksiin annetut vastaukset. Välimuisti tarkoitus tyhjentää kun kyseinen potilas suljetaan Kannassa. Eli kun potilas A avataan kannassa seuraavan kerran ja ladataan kokonaiskuva, pitää kysymyksiin taas vastata.
Kun kokonaiskuva avataan potilaalle B, tulevat kysymykset myös uudelleen sen mukaan mitä tietoja potilaalle B on tarjolla.
Tämä toteuttaa mielestäni sen aktiivisen varmistusklikkauksen suojattujen tietojen lataamiseksi.

Yleinen kommentti: kokonaiskuva hakee kaikista rekistereistä, eli on kuten arkiston haku-toiminto.

XXX - Sisältö alkaa.

Ajas Kokonaiskuva on lääkäreiden työtä helpottava uusi ominaisuus Ajas Touchissa. Se kerää lääkärille yhdellä silmäyksellä katsottavaksi potilaan koko hoitohistorian Kanta-palvelusta ja kaikilta palvelun tuottajilta. Hoitavan lääkärin on helppo hahmottaa kokonaiskuva diagnooseista, toimenpiteistä ja lääkityksistä.

Toiminnot on saatavana Lääkäri-toimialoille lisämaksutta. Jos olet kiinnostunut ottamaan toiminnot käyttöön, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.


Kokonaiskuva-on-kirjautuminen.png

  • Kokonaiskuva -toiminnot, kun potilas on avattu Kannassa.
  • Ajas Kokonaiskuvan voi avata kahdella tavalla:
    • Painamalla "Avaa kokonaiskuva", jolloin merkinnät latautuvat tälle samalle Asiakas-lomakkeelle.
    • Käyttämällä hiiren oikeaa näppäintä voit valita, että kokonaiskuva avautuu uudella välilehdellä.

Erityissuojattujen-lataaminen.png

  • Olemme painaneet suoraan "Avaa kokonaiskuva"
  • Valitse seuraavaksi haluatko ladata myös erikoissuojattuja näkymiä.
  • Valitse näkymä(t) ja paina "Lataa valitut erikoissuojatut näkymät".

Kokonaiskuva-luonnokset.png

  • Kokonaiskuva-luonnokset - potilasta ei avattu Kannassa


SV 132 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta XX/2024.

(((SV 132-ohjeeseen, Toimipisteen tai työntekijän valinta -valinta alle:)))

Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa SV 132 -tilityslomake toisen käyttäjän puolesta.

  • Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen lääkärin puolesta siten, että lomakkeen tilityksen laatijan tiedoissa näkyy lääkärin nimi.
  • Tämä on mahdollista sekä manuaalisessa että sähköisessä tilityksessä.

Rooli-muut-uusi.png

Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: Roolien muokkaus

  • Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
  • "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
  • "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".

Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Lääkärin toimialaversio käytössä.

Sv132-toiselle1.png

1) Vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.
2) Painetaan normaalisti "Lisää uusi SV 132".
3) Muutetaan Toimipiste ja Asiakaspalvelijatiedot olemaan lääkärin tiedot.
4) Painetaan OK.

Sv132-toiselle2.png

  • Tilityksen laatijan nimeksi tulee lääkärin nimi.

Sv132-toiselle3.png

  • SV 132 -lomakkeella näkyy lääkärin nimi.

SV 120 - lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta XX/2024.

(((SV 120 -lomakkeen tulostus -otsikon alle, loppuun.)))

Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa SV 120 -lomake toisen käyttäjän puolesta.

  • Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen lääkärin puolesta siten, että lomakkeen Lääkäri -tiedoissa näkyy lääkärin nimi.
  • Jos yrityksesi käyttää jo Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä, huomaathan käyntiin liittyvät erikoistilanteet

Rooli-muut-uusi.png

Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: Roolien muokkaus

  • Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
  • "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
  • "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".

Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Lääkärin toimialaversio käytössä. Lisäksi hänelle tulee olla liitettynä samat palvelut, mitä lääkäri käyttää.

Sv-toiselle1.png

  • Lääkäri on tehnyt varauksesta Potilaskertomuksen, mikä on tallennettu Kantaan.

Sv120-toiselle3.png

1) Vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.
2) Lääkäri on jo tallentanut tähän varaukseen ja käyntiin liittyvän potilaskertomuksen Kantaan.
3) Asiakaspalvelijan tietoihin valitaan lääkärin nimi.
4) Käynti tallennetaan ja palveluun liittyvän toimenpiteen mukainen Kela-korvaus vähennetään automaattisesti.

Sv-120-toiselle2.png

  • SV 120 -lomake tulostetaan Käynti-lomakkeelta normaalilla tavalla. Asiakaspalvelijaksi valitaan lääkärin nimi.

Sv120-toiselle4.png

1) Lääkärin nimi ja muut tiedot täyttyvät SV 120-lomakkeen kohtaan "Lääkäri ja lääkäriasema".
2) Vastaanottovirkailijan eli kirjautuneen käyttäjän nimi tulostuu kohtaan "Allekirjoitus". Vastaanottovirkailija toimii näin ollen lääkäriaseman edustajana.


Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta XX/2024.

(((Muut lomakkeet-otsikon alle)))

Ajas-järjestelmän lomakkeita on nyt mahdollista tulostaa toisen käyttäjän puolesta.

  • Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen lääkärin puolesta siten, että lomakkeen nimitiedoissa näkyy lääkärin nimi.
  • Muut kuin SV 120-lomake edellyttää kuitenkin, että niiden sisältö kirjoitetaan muokattavaan PDF:ään. Järjestelmä tulostaa siihen automaattisesti vain asiakas- ja työntekijä/yritys -tietoja. Tämän vuoksi useimmissa tapauksissa lääkärin on ne itse kirjoitettava.
  • Toisen puolesta tulostukseen tarvitaan samanlaiset roolin ja toimialaversion oikeudet, kuin on kuvattu ohjeessa: XXXX SV120-lomakkeen tulostus LINKKI.


KU205 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle

(((Lomakkeet KU 117, KU 203 ja KU 205 -alle viimeiseksi)))

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta XX/2024.

Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa KU 205 -lomake toisen käyttäjän puolesta.

  • Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen psykoterapeuttien puolesta siten, että lomakkeen nimitiedoissa näkyy valitun terapeutin nimi.
  • Vastaavasti muut asiakaskortilta tulostettavat lomakkeet voi tulostaa toisen puolesta. Tosin sisällön täyttämisen tekee useimmissa tapauksissa psykoterapeutti itse

Rooli-muut-uusi.png

Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: Roolien muokkaus

  • Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
  • "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
  • "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".

Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Psykoterapian toimialaversio käytössä.

Ku205-toiselle1.png

  • Tässä esimerkissä vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.
  • Psykoterapeutti on itse lisännyt käynnit järjestelmään.
  • Vastaanottovirkailija avaa asiakaskortin "Toiminnot" - "Tulosta lomakkeita" -sivun ja valitsee ajanjakson.
  • Asiakaspalvelijaksi hän valitsee psykoterapeutin Emmi Terapeutti ja valitsee KU 205.

Ku205-toiselle2.png

1) Terapeutin nimi tulostuu terapeutin mukaan. Samoin häneen liittyvät muut tiedot.
2) Vastaanottovirkailijan nimi tulostuu lomakkeen allekirjoitus kohtaan. Vastaanottovirkailija toimii näin ollen muuna laskuttajana.


KU 206 -lomakkeen tulostus toiselle käyttäjälle

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta XX/2024.

(((KU 206-ohjeeseen, Luo lasku kohdan alle:)))

Ajas-järjestelmästä on nyt mahdollista tulostaa KU 206 -tilityslomake toisen käyttäjän puolesta.

  • Esimerkiksi vastaanottovirkailija tai sihteeri voi omalla Ajas-kirjautumisellaan tulostaa lomakkeen psykoterapeutin puolesta siten, että lomakkeen tilityksen laatijan tiedoissa näkyy psykoterapeutin nimi.


Rooli-muut-uusi.png

Käyttäjälle, joka tulostuksia suorittaa toisen käyttäjän puolesta on annettava Roolissa siihen käyttöoikeudet. Katso myös ohje: Roolien muokkaus

  • Kohdassa "Muut käyttöoikeudet" on uusia oikeuksia.
  • "PDF-lomakkeiden tulostus" tulee olla "Salli kaikki"
  • "Lomakkeiden tulostus toiselle käyttäjälle" tulee olla "Salli kaikki" tai kuten kuvassa "Käytä ylätason käyttöoikeutta".

Riittävän käyttäjäroolin lisäksi, toisen puolesta tulostuksia tekevällä käyttäjällä on oltava Ajas-ohjelman Psykoterapian toimialaversio käytössä.

Ku206-toiselle1.png

1) Vastaanottovirkailija Anne Asiakaspalvelija on kirjautunut Ajas Touchiin omilla käyttäjätunnuksillaan.
2) Painetaan normaalisti "Lisää uusi KU 206".
3) Muutetaan Toimipiste ja Asiakaspalvelijatiedot olemaan psykoterapeutin tiedot.
4) Painetaan OK.

Ku206-toiselle2.png

  • Tilityksen laatijan nimeksi tulee psykoterapeutin nimi.

Ku206-toiselle3.png

  • KU 206 -lomakkeella näkyy psykoterapeutin nimi.

Asiakasnäkymän vuokraamo -versio

Vuokraamo-versio poikkeaa oletusasiakasnäkymästä siten, että:

  • Asiakkaalle voi tarjota vapaavalintaisia aloitus- ja päättymisaikoja. Palvelun kestoa ja hintaa ei tarvitse määritellä etukäteen.
  • Järjestelmä laskee varauksen hinnan sen mukaan:
    • Miten pääkäyttäjä on palvelut konfiguroinut
    • Mitä asiakas valitsee


Näkymän käyttöönotto

Vuokraamoversion voi ottaa käyttöön kahdella tavalla:

  • Jos Ajas-tilisi on asetettu olemaan Vuokraamo-toimiala, asiakasnäkymän tyyppi -vaihtoehtona on "Vuokraus".

Vuokraus-nakyma2.png

  • Muut toimialat (ja myös Vuokraamo-toimiala) voivat käyttää myös URL-ohjausta oikeaan näkymään. Vuokraus-näkymästä on 3 erilaista asetteluvaihtoehtoa, joita voi kokeilla seuraavasti:
https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?view=rental&layout=0
https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?view=rental&layout=1
https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?view=rental&layout=2

Mökkivaraus-esimerkki

Tässä esimerkissä varattava resurssi on mökki, jota varataan hotellimaisesti yö kerrallaan. Esimerkissä on oletettu, että:

  • Mökin varaus alkaa aina aikaisintaan klo 10.00 aamulla.
  • Mökin luovutuksen on tapahduttava 1-3 tuntia ennen klo 10.00 viimeisenä päivänä.
  • Mökin luovutukseen liittyvät ehdot ilmoitetaan erikseen. Vaihtoehtoja on useita:
    • Asiakasnäkymään suoraan kirjoitettu info-teksti
    • Varausehdot -sivu, Hyväksyn varausehdot -toiminto
    • Varausvahvistusviestin muokkaus halutulla tavalla
  • Varauksen yhteyteen tarjotaan myös Loppusiivous -lisäpalvelua, jos asiakas itse ei halua / asiakkaan ei itse haluta siivousta tehdä
  • Varauksen voi maksaa ennakkoon


Asiakasnäkymä valituin konfiguraatioin

Mokkivaraus111.png

Kuvissa on käytetty Vuokraus näkymän asettelua layout=1

1) Asiakasnäkymään on lisätty haluttu info-teksti Ajas Touchin kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Nettivarauksen käyttäytyminen - Tekstit.
2) Varattava palvelu on asetettu ja aikataulutettu olemaan 70 € / päivä. Konfigurointiesimerkki kohdassa: XXX.
3) Vuokraus-näkymän käyttö edellyttää, että palvelulle asetetaan myös loppupalvelu / loppupalveluvaihtoehdot. Loppupalvelu on asetettava näkymään nettivarauksessa. Konfigurointiesimerkki kohdassa: XXX.

  • Esimerkki: Asiakas vuokraa auton. Jos asiakas palauttaa auton vuokraamoon, loppupalvelun hinta on 0€. Jos auto noudetaan asiakkaan ilmoittamasta paikasta, loppupalveluksi valitaan palvelu, jonka hinta on esim. 80 €.
  • Vastaavan valinnan voi tehdä myös vapaaehtoisilla lisäpalveluilla. Esimerkki kohdassa XXX.
  • Jos käyttämäsi (pakollinen) loppupalvelu on aina 0€, voit piilottaa valinnan näkymästä kokonaan Ajas Touchin kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Nettivarauksen käyttäytyminen - Luo oma teema. Teema-editoriin kirjoitetaan CSS-koodi:
.end-service-selector {display: none;}

4) Päivämäärien valinnan jälkeen, asiakas valitsee varauksen aloitus- ja lopetusajankohdan. Tässä esimerkissä pääkäyttäjä on valinnut tarjota vain yhtä kellonaikaa, koska varaukset laskutetaan päiväkohtaisesti (eikä tuntikohtaisesti). Konfigurointiesimerkki kohdassa: XXX.

Mokkivaraus22.png

Kun asiakas on valinnut aloitus- ja lopetusajankohdan, varauslomake avautuu.

1) Esimerkissä on käytetty pakollista varausehtojen hyväksymistoimintoa. Varausehdot voit kirjoittaa omalle verkkosivullesi, ja linkittää ne tänne. Asetus löytyy Ajas Touchista kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset - valitse toimipiste - Varausehtojen hyväksyminen ja Varausehtojen osoite.
2) Esimerkissä on käytetty Vapaaehtoiset lisäpalvelut -toimintoa. Konfigurointiesimerkki kohdassa: XXX. Lisätietoja vapaaehtoisista lisäpalveluista ohjeessa: Ajanvarauksen lisäpalvelut
3) Varauksen kokonaiskesto on 7 päivää. Varauksen hinnaksi on muodostunut:

  • Palvelun varaus: 7 x 70 € = 490 €
  • Lisäpalvelu "Loppusiivous": 60 €
  • Yhteensä: 550 €


Mokki-lisatiedot.png

Varauslomakkeelle on erikoisasetuksella mahdollista lisätä pakollisia tai vapaaehtoisia lisätietokenttiä. Jos haluat käyttää kustomoituja lisätietokenttiä, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.

Mokkivaraus31.png

Jos olet ottanut käyttöön ennakkomaksuominaisuuden, asiakas voi / asiakkaan tulee maksaa varaus ennakkoon. Lisätietoja ennakkomaksuista ohjeessa: Varausten maksaminen ennakkoon

Vahvistus- ja muistutusviestit

Mokkivaraus5.png

Asiakas saa varauksestaan sekä vahvistus- että muistutusviestin. Viestipohjia on erilaisia, riippuen siitä onko varauksen ennakkomaksu-ominaisuus käytössä. Viestipohjia voi muokata jos esimerkiksi haluat lisätä vielä käytännön ohjeita, linkkejä tai tietoa varausehtojen mukaisesti. Lisätietoja viestipohjien käytöstä ohjeessa: Viestipohjat

Varausnäkymä

Esimerkissä oleva asiakasvaraus näkyy Ajas Touchin varausnäkymässä seuraavasti.

Kuukausinäkymä
Mokkivaraus4.png

Viikkonäkymä
Mokkivaraus6.png

Asetukset

Ajanvarauksen asetukset

Ajas Touchin kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset - valitse toimipiste - Varausyksikkö
Mokki-ajanvarauksen-asetukset.png

Varausyksikkö on valittu olemaan: 60 min

Toimipisteen asetukset

Ajas Touchin kohdassa: Ylläpito - Toimipisteet - avaa toimipiste - Aukioloajat

Mokkivaraus10.png

Aukioloajat on valittu olemaan päivittäin, klo 10.00 - 11.00.

  • Koska varausyksikkö on 60 min, asiakkaalle näkyy valittavana vain yksi aika, klo 10.00.
  • Jos palveluvalikoimaasi kuuluu myös muita varattavia reursseja, tuntiveloituksella, näille kannattaa tässä esimerkissä lisätä oma toimipiste. TARKISTA



Palvelujen asetukset

Jos haluat, että järjestelmä laskee automaattisesti ja dynaamisesti varauksen hinnan eli ottaa huomioon asiakkaan valitseman vuokrausajan, järjestelmään on luotava :

  • Alkupalvelu
  • Loppupalvelu

Molemmat palvelut voi nimetä haluamallaan tavalla, ja ne linkitetään toisiinsa "Alkupalvelun" palvelu-lomakkeella. Molemmat palvelut on asetettava olemaan: Näytä nettivarauksessa: Aina näkyvissä.

Loppupalvelu

Mokkivaraus91.png

Lisätään järjestelmään ensin Loppupalvelu. Tulet tarvitsemaan sitä Alkupalvelun konfiguroinnissa. Katso myös ohje: Palvelulomakkeen käyttö

1) Palvelu on liitetty toimipisteeseen Lapin Luksusmökit. Samaa loppupalvelua voi hyödyntää nyt kaikissa mökeissä, vaikka ne olisivat eri hintaisia.
2) Palvelun hinta on 0€, koska emme tule käyttämään maksullista "loppupalvelua" mökin luovutuksen yhteydessä. Palvelun kesto on 10 min. Palveluille on annettava aina jokin kesto, ja tässä esimerkissä järjestelmän ei tarvitse huomioida loppupalveluun tarvittavaa aikaa, mikä olisi pois varattavan resurssin eli mökin varauskalenterista. Järjestelmään on saatavana asetus, jolla loppupalvelun kesto huomioidaan. TARKISTA
3) Näytä Nettivarauksessa tulee olla "Aina näkyvissä".

Alkupalvelu

Alkupalvelu on varsinainen varattava palvelu, johon tehdään useampi konfiguraatio. Esimerkissä sen nimi on ollut "Mökkivaraus alkaa", mutta voisi olla vaikka "Mökin vuoraus". Mökki 1:n vuokrahinta on 70 € / päivä.

Mokkivaraus71.png


1) Tässä esimerkissä palvelun Kesto voi olla korkeintaan 60 min. jotta varattavia aikoja löytyy. Olimme asettaneet toimipisteen aukioloajan olemaan klo 10-11.
Palvelun Hinta määräytyy palvelun aikataulun mukaan. Jos aikataulua ei ole tehty, tämä hinta on koko varauksen hinta riippumatta siitä kuinka monta päivää varataan. Palvelulomakkeelle asetettu hinta näkyy oletuksena palveluvalitsimessa. Sen voi piilottaa asiakasnäkymässä asetuksella: Ylläpito - Asetukset - Nettivarauksen käyttäytyminen - Näytä hinta: Ei näkyvissä.

2) Palvelu on liitetty resurssille "Mökki 1". Toisin kuin Loppupalvelun osalta, liitos on resurssi- ei toimipistekohtainen, koska oletamme että mökkejä on eri kokoisia ja hintaisia.

3) Lisäpalvelut liitetään "Alkupalveluun" avaamalla linkin "Lisäpalvelut".

4) Valitse vaihtoehto: "Vapaaehtoiset lisäpalvelut (yhteensopivuustila).
5) Valitse aikaisemmin tehty "Loppupalvelu".
6) Valitse alkamisaika "Tämän jälkeen". Lisää ja tallenna valinnat. Olemme nyt linkittäneet alku- ja loppupalvelun toisiinsa.

7) Esimerkissä on haluttu tarjota vielä vapaaehtoisia lisäpalveluja valittavaksi varauksen teon yhteydessä. Palvelu Loppusiivous oli lisätty aikaisemmin jo järjestelmään. Sen muutostyypiksi on valittu "Vain hintamuutos". Tämä palvelu ei siis varaa/tarkista aikojen saatavuutta Mökki 1:n kalenterista.

Palvelu kannattaa tallentaa muutosten jälkeen ja avata uudelleen seuraavaa vaihetta varten. Siirrymme tekemään palvelun aikataulua.

8) Paina Liitä palvelu resursseille.

Palvelun aikataulu

Mokki-aikataulu1.png

1) Klikkaa liitoskohta "Mökki 1" aktiiviseksi.
2) Avaa "Edistyneen käytön asetukset".
3) Avaa "Muokkaa aikataulua".


Mokki-aikataulu2.png

1) Valitse aikataulun Tyyppi olemaan Hinta.
2) Valitse aikataulun Kesto tarpeeksi pitkäksi. Muista, jos aikataulu päättyy, varaukset noudattavat vain palvelulle asetettua yksikköhintaa.
3) Kun aikataulu tehdään vain hinnan mukaan, ne voi tässä esimerkissä jättää olemaan 00:00 - 00:00.
4) Hinta -kenttään lisätty hinta vaikuttaa nyt dynaamiseen laskentaan. Ei se hinta, mikä palvelulomakkeella on asetettu. Esimerkissämme ne on laitettu olemaan samat.
5) A-hinta: Valitse hinnan perusteeksi "Full day (koko päivä)". Valitse se olemaan ">=" eli suurempi tai yhtäsuuri. Valitse "1". Aikataulu noudattaa asetettua hintaa nyt koko päivän (24 tuntia) varauksiin, kun varattavia päiviä on 1 tai enemmän.
6) Tallenna aikataulu, ja tämän jälkeen Tallenna sekä palvelun liitossivu että itse palvelu.


XXXX - END - XXXX


Paytrail-ennakkomaksun hyvitys

Paytrail-maksujen hyvittäminen Touchista tukee myös sitä, että maksu hyvitetään asiakkaalle Paytrailin kautta. Pitäisi toimia Touchin ja NV:n vakaassa versiossa , mutta testattiin H2R-versiolla. Ja NV6-n vakaalla versiolla. Parannuksia tehty vielä NV:n ja H2R:n puolella,

Pitäisi saada Touchiin jokin ilmoitus, että maksu on hyvitetty myös Paytrailistä. Sähköposti-ilmoitusta Ajas ei lähetä. Toistaiseksi ei ole tullut Paytrailistäkään.

Edellytää Ajas Pro:n käyttöä, koska hyvitys tapahtuu käynnissä.

Maksettu-ennakkoon.png

Ennakkomaksettu varaus. Ylempi varaus oli myös ennakkomaksettu, ja jo hyvitetty. Ennakkomaksun ikoni poistunut.

Poista-hyvita.png

Lisää varauksesta käynti ja tallenna käynti.
Jos haluat hyvittää maksun, paina maksurivillä "Poista".
Paina avautuvalla lomakkeella "Hyvitä".

Paytrail-ennakkomaksu.png

Kun maksu on hyvitetty, se näkyy käynnin maksuissa hyvitettynä.

Rahaliikenne-paytrail.png

Kassa ja maksut - Rahaliikenne -sivulla hyvitetyt maksut näkyvät myös, kun rastitetaan valinta "Näytä hyvitetyt ja poistetut".

Alla testin lokitietoa, eli hyvitys on lähtenyt Paytrailiin.

[2024-03-22T14:26:22.388640+02:00] HTTP.INFO: Checkout request: POST https://services.paytrail.com/payments/2c9868f8-e847-11ee-acfe-ef9e33c85352/refund {"body":"{\"amount\":500,\"callbackUrls\":{\"success\":\"https://example.com/success\",\"cancel\":\"https://example.com/cancel\"}}","headers":["checkout-account: 375917","checkout-algorithm: sha256","checkout-method: POST","checkout-nonce: 65fd78ee5ede1","checkout-timestamp: 2024-03-22T14:26:22+02:00","checkout-transaction-id: 2c9868f8-e847-11ee-acfe-ef9e33c85352","content-type: application/json; charset=utf-8","signature: eebb4478ed24639f091080b16189903d87eb2dd7bc6f6e61294d08af0ef0d095"]} [] [2024-03-22T14:26:25.298564+02:00] HTTP.INFO: Checkout response: 201 {"body":"{\"provider\":\"osuuspankki\",\"status\":\"ok\",\"transactionId\":\"64cc93de-e847-11ee-981e-cfe7f2fe9e84\"}"} []


Laskun tai kuitin tulostaminen tai lähettäminen englanninkielisenä

Jos tarvitset laskun tai kuitin englanninkielisenä, se on mahdollista jos tulostuksen ajaksi valitset Ajas Touchin kieliversion olemaan englanti.

Kieliversiot.jpg

Jos englanninkielinen lasku tai kuitti lähetetään sähköpostilla, viestin otsikko ja sisältö ovat suomeksi.

Jos tarvitset englanninkielistä kuittia tai laskua usein, voit muokata viestipohjaa siten, että siihen kirjoitetaan otsikko ja sisältö molemmilla kielillä.

Edellinen onnistuu vain laskun lähetyksessä. Kuitissa ei ole muokattavaa viestipohjaa, ja se on nyt kehityslistalla.


Yhteisiin asetuksiin?

TÄHÄN esimerkkeja siitä, milloin asiakas tunnistetaan samaksi asiakkaaksi ilman kirjautumista.

  • Hetu
  • Etunimi, Sukunimi, Puhelin

Huom: Ajas-järjestelmän asiakasnäkymään on tulossa kirjautumisuudistus. Toistaiseksi seuraavat kirjautumisvaihtoehdot ovat voimassa:

  • Ei pakollista kirjautumista
    • Kun uusi asiakas täyttää varaustietonsa ensimmäisen kerran, HeTu tallentuu asiakaskortille.
    • Kun asiakas täyttää uudelleen varauslomakkeen, ja jos hän kirjoittaa HeTu:n väärin eli eri HeTu:n kuin ensimmäisellä kerralla, järjestelmään syntyy 2 asiakaskorttia.
  • Henkilötunnus ja sukunimi
    • Kun uusi asiakas kirjautuu ensimmäisen kerran ja syöttää henkilötunnuksen kirjautumis-ikkunassa, tämä tunnus tallentuu asiakaskortille ja on voimassa seuraavissa kirjautumisissa. Henkilötunnus näkyy valmiiksi täytettynä asiakkaan varauslomakkeella, kun hän seuraavan kerran kirjautuu järjestelmään.
    • Asiakas ei pääse kirjautumaan uudelleen, jos hän syöttää henkilötunnuksen väärin seuraavalla kerralla.
  • Käyttäjänimi ja salasana
    • Kun uusi asiakas kirjautuu käyttäjänimellä/sähköpostiosoitteella ja salasanalla, hänen on syötettävä henkilötunnus pakolliseen kenttään, jos siihen liittyvä asetus on päällä. Henkilötunnus tallentuu asiakaskortille.
    • Kun asiakas kirjautuu seuraavan kerran käyttäjänimellä ja salasanalla, henkilötunnusta kysytään uudelleen.
    • Jos hän kirjoittaa henkilötunnuksen väärin eli antaa eri HeTun kuin ensimmäisellä kerralla, varauksen pystyy tekemään. Asiakaskortilla oleva henkilötunnus ei päivity vaan ensimmäisellä kertaa annettu henkilötunnus jää voimaan.



Asiakaskortista

Asiakaskortin-rooli-valinnat2.jpg

Asiakaskortin-rooli-valinnat.jpg

Nykyisille käyttäjille oletuksena "Ei mitään". Uuden version (Ajas Touch vakaa) julkaisun jälkeen tilauksen tehneille tulee oletuksena toimialan mukaan valituksi jokin niistä kolmesta templatesta.

Yleismalli: yleismalli, kampaamo, vuokraus, eläinlääkäri
Hoitoala: hieroja, osteopatia, fysioterapia, hoitoala
Lääkäri: lääkäri, psyko, hammaslääkäri

Asiakaskortin-rooli-valinnat3.jpg

Jos templeitiksi on valittu "Ei mitään" asetus 1 piilotus piilottaa myös arkaluontoiset tiedot.

Asetusten yläkuvia

Asetukset-laskutusasetukset.jpg


Asetukset-sahkopostiasetukset.jpg

Asetukset-kela-kanta.jpg

Kanta-ohjeeseen uutta korvattavaa

Merkinnän sisällön tyypit

  • Diagnooseihin tulee vielä muutosta, voi vaihtaa kuvan jossain vaiheessa:

Episodit: ei näy itse täytettässä pohjassa. Kantaan tallennettaessa ERA luo Episodin SCDiagnosisEpisode -rakenteilla. Esimerkiksi näin: Influenssa (1.2.246.10.15719974.14997.1.0.2023.6086) - Nimi + OID viranomaisohjeistuksen mukaisesti.

Lisäyksiä - Kesken

Potilaskertomuksen keskeiset tietorakenteet


Sama-kuin-asiakaskortilla1.jpg

Sama-kuin-asiakaskortilla2.jpg

Varauslomakkeen kentät, jotka tarkistetaan: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite, postinumero ja postitoimipaikka. Kirjoitusasussa olevat välilyönnit alussa ja lopussa eivät vaikuta. Keskeltä poistettu välilyönti aiheuttaa ilmoituksen. Isojen ja pienten kirjainten muutokset aiheuttavat myös ilmoituksen.

XXXXXXXXXXXX






XXXXX
Toimenpiteiden hallinnan uudistus

FTP-siirto111.jpg

Voisi vaihtaa tähän kohtaan

3 ja 4 , missä viitataan oikean muotoisen viitenumeron vaatimukseen sekä Y-tunnus-asia. Tämä kenttä tulostuu FTP:ssä nyt Y-tunnus-sarakkeeseen.

Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit
Linkitetty Kanta-sivulle.

Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
Linkitetty Kanta-sivulle.

Luonnoksena tallennettujen merkintöjen massavienti Kantaan
Linkitetty Kanta-sivulle.


Vanha 3/2022 muutoksen ohje. Poistin Fysiosivulta.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Käynnit-lomakkeen_uudistukset_maksun_jakamisessa_ja_siirrossa

Miksi Nettivaraus 6:n ehdottamissa seuraavissa ajoissa ei näy kaikki ajat? Miten se toimii?

Selainkohtaiset asetukset - Acrobat Reader

Tulevia uusia ominaisuuksia

Palveluniput

Työntekijä- ja toimipistekohtaiset palveluiden ALV-prosentit

Kuvia asiakaskohtaisesta räätälöinnistä - Kustaa H

Asiakkaan lisätiedot laitettu asiakkaalle vakaaseen. Muut toiminnot ohjeistettava ajas-ohran avulla.


Lisatiedot-aikataulu.png

Voi laittaa useamman rivin, mutta ei suunniteltu. Toimii vahingossa.
Vanha pvm ei poistu , mutta ei teekään mitään kun menneessä ajassa.
Päälle voi muokata uuden päivän jos haluaa lähettää uudelleen.

Muut-toiminnot2.png

Muut - Toiminnot

Näkee valmiiksi tehdyn aikataulun (me tehdään) ja että se on käynnistetty. Yleensä pyydetään asiakasta itse käynnistämään.
Lokin alta näkyy lähetyksiä. Muuhun ei saa koskea.

Muut-toiminnot-loki.png

Lokitiedot lähetyksistä.

Raportit-listaukset.png

Raportit - Listaukset

Tästä voi nähdä kenelle viestejä lähetetään kuluvana päivänä (joko ennen sovittua kellonaikaa tai sen jälkeen näkee vielä)

Valitse Oma hakupohja
Oma hakupohjan nimi
Luo raportti

Chromen välimuistin tyhjennys

Kaikkien sivustojen välimuistia ei tarvitse tyhjentää, vaan ainostaan hallinta.ajas.fi .

Chrome-valimuisti1.png

Paina lukon kuvasta hallinta.ajas.fi -osoitteen vasemmalla puolella.
Avaa Evästeet ja sivustotiedot.

Chrome-valimuisti2.png

Avaa Evästeiden ja sivustodatan hallinta.

Chrome-valimuisti3.png

Paina roskakorin kuvaa hallinta.ajas.fi kohdalta


RTG-kuvat

RTG-demossa.jpg

RTG-demossa2.jpg


TeamViewer Quick Support lataus ja asennus Mac Ventura

TV-aloittaa-latauksen.png

1. Klikkaa linkkiä: https://get.teamviewer.com/ajas-tuki
Jos lataaminen jää pyörimään, syy on todennäköisesti Macin asetuksissa. Linkin sivustolta lataamiselle on annettava lupa.

TV-pyytaa-latauslupaa2.png

2. Tässä lataamisluvaksi on annettu "Ask" eli lupaa kysytään erikseen.

TV-lataus-lupa-safari.png

3. Latauslupaa hallinnoidaan Safarin asetuksissa.

TV-open.png

4. Valitse "Open".

TV-eula.png

5. Rastita TeamViewerin End User Lisence Agreement ja Data Processing Agreement ja jatka.
https://community.teamviewer.com/English/kb/articles/109246-teamviewer-eula-and-dpa

TV-mouse.png

6. Salli hiiren käyttö etäyhteyden aikana.

TV-recording.png

7. Salli näytön taltiointi etäyhteyden aikana.

TV-Quit.png

8. Paina Quit & Reopen.

TV-ready.png

9. Asennus on valmis. Lähetä avautuvassa ikkunassa näkyvät ID ja Salasana asiakaspalvelijalle.
Älä sulje TeamVieweriä. Sen on oltava auki koneellasi, jotta etäyhteys voidaan muodostaa.


Asiakkaiden yhdistämiskuvia

Sama-asiakas1.jpg

Sama-asiakas2.jpg

Sama-asiakas3.jpg

Sama-asiakas4.jpg

Sama-asiakas5.jpg

Sama-asiakas6.jpg

Sama-asiakas7.jpg

NV6 Palvelun värikoodit

Ajas Touchin Palvelu-lomakkeella voi palvelulle asettaa värikoodin. Varaukset, jotka on tehty kyseistä palvelua käyttäen näkyy Ajas Touchin varausnäkymässä valitun värin mukaisella taustavärillä. Katso myös ohje: Palvelulomakkeen edistynyt käyttö

Käytetyille värikoodeille on rajallinen tuki myös asiakasnäkymässä. Toiminnon voi saada päälle ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.

Nv6-palvelu-vari.png

Värikoodit tulevat näkyviin seuraavissa Nettivaraus 6-näkymissä:

  • "Perinteinen"-näkymä tukee värejä täysin. Eli väri näytetään palveluvalitsimessa ja vapaissa ajoissa sekä varauslomakkeella (Kuva yläpuolella). *Lisäksi kaikki näkymät, joissa on sama palveluvalitsin, tukee väriä palveluvalitsimessa. Näitä ovat ainakin "Kompakti 2", "Ruudukko", "Taulukko" ja "Logo".
  • Varauslomakkeella värejä tukevat kaikki muut näkymät paitsi "Etenevä", jossa on erilainen varauslomake.

Jos toiminto otetaan käyttöön, kaikkien palveluiden, joihin värikoodi Ajas Touchissa on asetettu, värit näkyvät myös asiakasnäkymässä. Eli niistä ei voi jättää jotain pois.



Oma teema Nettivaraus 6

Palvelun keston piilottaminen

Kesto-piilotettu.jpg

Jos haluat, että asiakasnäkymässä ei näy ollenkaan palvelun kestoa, sen voi piilottaa. Voit myös piilottaa varauksen päättymisajankohdan, koska se myös kertoo kestosta.
Seuraavassa on esimerkki- CSS-koodia, mitä voi käyttää "Luo oma teema" -editorissa. Näitä esimerkkejä voi käyttää muissa paitsi Progress-näkymässä.


Palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.duration-information-group {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-duration.booking-information-row {display: none;}


Palvelun päättymisaika piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.date-and-time-information-group .time-dash {display: none;}
.information-group.date-and-time-information-group .end-time {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .time-dash {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .end-time {display: none;}


Infokuplissa oleva palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:
Nv6-kesto-infot.jpg

app-service-popper-content .popper-information-container .popper-text-duration {display: none;}


Muista tarkistaa myös kaikki käytössäsi olevan viestipohjat:

Seuraavat lyhennykset vietipohjissa tulostavat varausvahvistukseen tai -muistutukseen varauksen tai palvelun keston ja varauksen päättymisajankohdan.

  • Jos et halua viesteihin näitä tietoja, poista ne viestipohjasta ja valitse Käytä viestipohjaa: Kyllä.
  • Ohje: Viestipohjien muokkaus

Varauksen tiedot:
{kesto} Kesto minuutteina
{kesto_h} Kesto tunteina
{paattyy} Varauksen päättymisaika

Palvelun tiedot:
{pl_kesto} Palvelun kesto

Testaa asiakasnäkymä ja viestipohjat:

  • Testaa kaikki tekemäsi muutokset testivarauksilla itsellesi.
  • Oman teeman muokkauksen voi tilata myös räätälöitynä ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi



Vaiheittainen -näkymä
Nv6-kesto-vaiheittainen.jpg

.step .services .service-content .duration {display: none;}


Etenevä -näkymä
Varauslomake:
Nv6-kesto-progress1.jpg

.progress .booking-information .end-time, .progress .booking-information .service-duration {display: none;}

Onnistunut varaus:
Nv6-piilotus-progress2.jpg

app-successful-booking-information-progress .end-time, app-successful-booking-information-progress .duration {display: none;}

Tekemättä vielä:
-Laaja-näkymän palveluvalitsin
-Suppea-näkymän palveluvalitsin


XXXXXXXXX

NV6 asetusten kuvat

Nv6-piilota-toimipistevalitsin.jpg

Nv6-toimipiste-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tp.jpg

Nv6-piilota-palvelu.jpg

Nv6-palvelu-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-palvelu.jpg

Nv6-piilota-tyontekija.jpg

Nv6-tt-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tt.jpg


Nv6-error-101-ratkaisu.jpg

Nv6-error-102-ratkaisu.jpg

Nv6-error-103.jpg


Ennakkomaksun yhteiset asetukset

Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Paytrailin kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Paytrailin myyntiin ja asiakaspalveluun.

Ajas Touchissa toimintojen käyttöönottoa varten tarvitaan myös seuraavat asetukset:
Huom: Asetukset näkyvät pääkäyttäjälle vasta, kun lisäpalvelun tilaus on tehty ja toiminnot on aktivoitu.

  • Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".


Ennakkomaksu-paytrail-visma.jpg


1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Ennakkomaksut-visma2.jpg

1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Maksupalveluista

Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Maventa asetukset-2.png

Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.

Viestiasetusten yhteenveto

Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit

  • Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
    • Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
    • Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
    • Varauksen peruutusvahvistuksen


xx


Sähköpostiasetukset

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.

Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.

  • Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
  • Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
  • Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
  • Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
  • Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.

Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä

Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Recall-varaus

  • Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
  • Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
  • Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
  • Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
  1. Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
  2. Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
  3. Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
  4. Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
recall



Recall-varaus1.jpg

Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.


Recall-varaus2.jpg


Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.


Recall-varaus3.jpg


Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.

1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.

Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.

Recall-varauksen viestit

  1. Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
  2. Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
  3. Muistutusviestit




XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Asiakasnäkymän asetukset
Asiakkaan kirjautuminen Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään
Yrityksen nimi Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa


Vahvistukset ja muistutukset
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella


Varausten maksaminen ennakkoon
Salli varausten maksaminen ennakkoon xx
Checkout Finland kauppiastunnus xx
Checkout Finland kauppiasvarmenne xx
Checkout Finland tarkistusosoite xx
Checkout Finland kuva xx
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite xx


Ajas Touch
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin.
Asiakaskortin pakolliset kentät Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta.
Oletusnäkymä Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen.
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas


Verkkokaupan tunnukset
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset




Ennakkomaksut

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6

  • Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:

Maksu onnistui.jpg

  • Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)

Maksun keskeytys.jpg

Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.

  • Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
  • Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:

Maksu lahjakortilla.jpg

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5

Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.

    • Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
  • Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.

NV5 maksa paikan paalla.jpg

Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.

  • Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
    • Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.

NV5 varaus maksettu.jpg

  • Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
    • Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.

NV5 maksaminen peruutettu.jpg

Asetukset: Sähköpostiasetukset

Mozilla Thunderbirdin käyttö


Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.

Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.

Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.

Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.

Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.


Vapaiden aikojen pikahaku

OHJE EI OLE VALMIS

  • Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
  • Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.

Pikahaku-painike.jpg


1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.

  • Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
  • Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.

Pikahaku - Valitse toimipiste2.jpg


  • Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
  • Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.

Pikahaku - Ei aikoja.jpg

Kaikki työntekijät

  • Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
  • Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä

Pikahaku - Vuoronäkymä kaikki.jpg

Valittu työntekijä

  • Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.

Pikahaku - Harri.jpg

1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.

  • Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
    • Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
    • Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
    • Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.

2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.


Muokkaa Firefox-selaimen asetukset eRA SmartCardia varten

VANHA ohje. ERA-asetuksien näkymässä ei ole enää tuollaista selaimen-asetukset kohtaa. Asia on varmaan vanhentunut.

Uusi kirjautumistapa saattaa edellyttää Firefox -selaimen käyttäjillä eRASmartCard -varmenteen lisäämisen selaimeen.

  • Jos Pin-koodi -kysely ei tule näkyviin ollenkaan, toimi seuraavien ohjeiden mukaisesti.
  • Tarkista aivan ensin, että olet sallinut selaimen ponnahdusikkunat. Tämä vaatimus ei ole muuttunut. Seuraavaksi:

Firefox1.jpg

  • Klikkaa eRA -kuvaketta ja valitse "Asetukset". Kuvake löytyy joko näytön yläreunasta oikealta (Mac) tai näytön alareunasta oikealta, nuolen alta (Windows).

Firefox2.jpg

1) Paina lomakkeella kohdasta "Muokkaa Firefoxin asetukset automaattisesti". Tämän pitäisi tehdä kaikki tarvittavat asennukset automaattisesti. Jos tämä ei vielä auta ja Pin-kysely ei tule näkyviin, vaikka selaimen ponnahdusikkunat on sallittu, kokeile vaihtoehtoa 2.
2) Paina lomakkeella kohdasta "Lataa eRASmartCard palvelinvarmenne selaimeen". Jatka selaimen ohjeistuksen mukaisesti. Paina OK.

Firefox4.jpg

Yritettiin ottaa yhteyttä väärään ERA SmartCard porttiin

Todennäköisesti vanentunyt ohje.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Yritettiin_ottaa_yhteyttä_väärään_eRA_SmartCard_porttiin


Pankkitilin tapahtumat - Tiliotteiden konekielinen käsittely - vanha poistettu ohje

Esimerkkejä pankkitilin tapahtumista.

Tiliotteiden-kasittely.jpg

1) Valitse tarkasteltava aikaväli.
2) "Näytä liitetyt" -liukukytkimen avulla voi valita näytetäänkö vanhat, jo liitetyt tapahtumat vai ei.

Pankkitilin tapahtumat listan Myyntilaskuissa voit nähdä seuraavia käsittelyn tilan ilmaisuun liittyviä värejä:

3) Sininen - Vanha liitos: Lasku on merkitty maksetuksi ja vastine tiliotteen kanssa on vahvistettu.
4) Sininen ja Punainen - Vanha liitos, joka on poistettu: Aikasemmin vahvistettu vastine, mutta käyttäjä on manuaalisesti poistanut laskulla olevan maksumerkinnän. Kun tämä tapahtuma valitaan ja tallennetaan, se muuttuu keltaiseksi.
5) Keltainen - Luo uusi maksu: Laskua ei ole merkitty maksetuksi ja vastinetta tiliotteen kanssa ei ole vahvistettu.
6) Vihreä - Liitä maksuun: Lasku on merkitty maksetuksi, mutta vastinetta tiliotteen kanssa ei ole vahvistettu. Tämä tila voi syntyä silloin, jos jo vahvistettua vanhaa liitosta muokataan tai, jos laskut on merkitty manuaalisesti maksetuksi, ja ne halutaan täsmäyttää tiliotteen kanssa.

7) "Lisätietoa tapahtumasta" -painikkeen alta löytyy kaikki tiedostosta luetut tiedot.
8) Tapahtumat valitaan joko yhdessä tai erikseen tallennusta varten. Vasta kun valittu tapahtuma on tallennettu, tila voi muuttua.
9) Tuki ostolaskujen kirjaamiselle on tulossa myöhemmin.
10) Tuki tapahtumien siirtämiseksi kirjanpitoon on tulossa myöhemmin.
11) Tuki pankkitilin valinnalle on tulossa myöhemmin.

Tapahtumien käsittely - Tiliotteiden konekielinen käsittely - vanha poistettu ohje

Tapahtuma voidaan vapauttaa käsittelyä varten painamalla Pankkitilin tapahtumat -tietojen alinta punaista painiketta. Tämän jälkeen se avataan käsittelyyn valkoisesta plus-merkistä.
Vapauta-liita.jpg


Liita-myyntilaskun-maksu.jpg

Tässä esimerkissä kohdassa 5) ollut tapahtuma halutaan liittää muuhun kuin viitenumerolla löydettyyn laskuun.
1) Ehdotettu laskun numero.
2) Kirjoita hakutermi ja paina "Hae". Huom: toistaiseksi haun voi tehdä vain laskun numerolla.

Liita-myyntilaskun-maksu2.jpg

  • Haun tuomista ehdotuksista valitaan lasku numero 1235.

Liita-myyntilaskun-maksu3.jpg

  • Painetaan liitä.

Liita-myyntilaskun-maksu4.jpg

  • Aikaisemman esimerkin kohta 5) on tallennettu, siitä on tullut vanha liitos, ja vahvistettu vastine on muutettu olemaan lasku numero: 1235.

Liita-myyntilaskun-maksu5.jpg

  • Esimerkissä käytetty Maksusuoritus Laskutus-listassa. Punainen väri kertoo ylisuorituksesta.


Vanhoja poistettuja roolikuvia tai sisältöä

Määritelmät:

Rajoitettu käyttäjä

  • Rajoitettu käyttäjä -profiili on suunniteltu sopimaan työntekijöille tai asiakaspalvelijoille, joille halutaan antaa vain tilapäinen käyttöoikeus Ajas-asiakashallintajärjestelmään, tai työntekijöille jotka ovat esimerkiksi koeajalla.


Normaali käyttäjä

  • Normaali käyttäjä -profiili on suunniteltu sopimaan hyvin tavanomaisille työntekijöille tai asiakaspalvelijoille.
  • Normaaleilla käyttäjillä on lähes täydet oikeudet järjestelmän toimintoihin poissuljettuna järjestelmän yleisten asetusten muuttaminen.


Kirjanpitäjä


Ylläpitäjä

  • Ylläpitäjä-tason käyttäjälle on sallittu kaikki Ajas-asiakashallinnan toiminnot.
  • Uudet työntekijät ovat oletuksena ylläpitäjä-tason käyttäjiä.


Pääkäyttäjä

  • Pääkäyttäjäjällä on samat oikeudet kuin ylläpitäjillä.
  • Pääkäyttäjätilejä on vain yksi ja se on merkitty avainsymbolilla.


Sisäinen kommentti uudessa Ylläpitäjä -roolissa
Ylläpitäjän roolissa on eroa tuotantoon verrattuna. Nämä on 99% tuotannossa. Ylläpitäjän roolissa on pari oikeutta tuotannossa estettynä, mikä on näissä kuvissa sallittu. Mutta tuotanto tulee muuttumaan kuvia vastaavaksi lähiaikoina..
Ne estetyt tällä hetkellä tuotannossa on harvemmin käytettyjä (ostolaskut ja tiliotteiden luku..)


https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Roolit_-_Esimerkkirooli_Rajoitettu_käyttäjä - poistuu, tilalle varaaja tai sihteeri



Esimerkki muokatusta roolista: Kirjanpitäjä

Kirjanpitaja1.jpg

  • Roolin muokkauksen tai lisäyksen edellytyksenä on, että yksi käyttäjäprofiili on auki. Paina "Muokkaa".

Kirjanpitaja2.jpg

  • Pääkäyttäjälle näkyy painike "Muokkaa rooleja".

Kirjanpitaja3.jpg

  • Järjestelmässä olevat valmiit roolivaihtoehdot, Normaali käyttäjä, Rajoitettu käyttäjä ja Ylläpitäjä, tulevat näkyviin, ja tässä kuvassa "Normaali käyttäjä" on valittuna.
  • Emme muokkaa tätä oletusroolia vaan teemme kokonaan uuden "Kirjanpitäjä" -roolin. Paina "Lisää uusi rooli".

Kirjanpitaja4.jpg
1) Kirjoita tähän uuden roolin nimi.
2) Valitse roolin tyyppi pohjaksi. "Custom" tyypissä kaikki käyttöoikeudet ovat oletuksena estetty. Se on Kirjanpitäjän roolille hyvä aloituspohja, koska roolin oikeudet ovat hyvin rajalliset.
3) Paina "Luo rooli".

Alla olevassa kuvassa näkyy, mitkä valinnat teimme tähän rooliin.
Kun kaikki muokkaukset on tehty, paina "Tallenna muutokset" sivun yläreunassa.

Rooli-kirjanpitaja.jpg

  • Uusi rooli on nyt käytettävissä työntekijäprofiilissa ja työntekijän tiedoissa.

Kirjanpitaja7.jpg
1) Pääkäyttäjä voi asettaa roolin työntekijälle joko työntekijän lomakkeella tai käyttäjäprofiilissa.
2) Työntekijälle luodaan kirjautumistunnukset normaaliin tapaan, eli hänelle voi lähettää kutsun, jolloin hän itse asettaa ensimmäisen oman salasanan tai pääkäyttäjä voi tehdä sen käyttäjäprofiilissa, ja ilmoittaa sen työntekijälle muulla tavalla.
Katso myös ohje: Uuden työntekijän lisääminen.


Ylläpitäjä ennen 12/2023

Rooli-yllapitaja-a.jpg
Rooli-yllapitaja-b.jpg

Normaali käyttäjä ennen 12/2023

Rooli-normaali-kayttaja-a.jpg
Rooli-normaali-kayttaja-b.jpg

Kirjanpitäjä ennen 12/2023

Roolit-kirjanpitaja.jpg


Muita vanhoja poistettuja sisältöjä

Moniresurssivarauksen varoitus

3) Samaan lisäpalveluun/-resurssiin on tullut päällekkäinen varaus. Kuinka se on mahdollista?
Tämä ongelma poistuu uuden Ajas Touch -version myötä (Versio 25, 12/2023)

  • Tämä johtuu siitä, että varsinainen palvelu (esim. Hoito 30 min) on varattu itse Ajas Touchin hallinnan kautta.
  • Moniresurssivarauksen automatiikka toimii vain silloin, kun varaus tehdään netin kautta, Nettivaraus 6 -asiakasnäkymästä.
  • Jos varauksia tehdään hallinan kautta, lisäpalvelun/resurssin (esim. hoitohuone) varaustilanne on tarkistettava manuaalisesti, ja varaus kyseisen resurssin kalenteriin on myös tehtävä manuaalisesti. Muuten aika jää vapaaksi muiden, samaa resurssia käyttävien, käytettäväksi.