Loikkaa: valikkoon, hakuun

Kirjanpito

Versio hetkellä 21. marraskuuta 2017 kello 12.27 – tehnyt Paivittaja (keskustelu | muokkaukset) (Ostolasku)

Tilikauden luominen

  • Kirjanpito-ominaisuuden käyttö kannattaa aloittaa luomalla tilikausi ja asettamalla se aktiiviseksi. Tilikausi voidaan luoda keltaisesta painikkeesta "Kirjanpito"-osion "Tilikaudet"-välilehden oikeasta yläkulmasta.


Kirjanpito-tilikausi3.jpg


  • Tarkista ensin, että tilikauden aikaväli on asetettu halutuksi. Ohjelman oletuspohja perustuu Liikekirjurin tilikarttaan, josta on valikoitu pienyritykselle tarpeellisia tilejä. Klikkaa tämän jälkeen keltaista "Luo"-painiketta.


Kirjanpito-tilikausi1.jpg


  • Ennen käytön aloittamista, tulee tilikausi asettaa aktiiviseksi. Tämä tapahtuu "Toiminnot"-sarakkeesta. Aktiivinen tilikausi näytetään järjestelmässä korostusvärillä, jonka oletus on sininen.


Kirjanpito-tilikausi2.jpg


Kirjanpitotapahtumat

  • Kirjanpito-näkymän Tapahtumat-välilehdellä voidaan luoda uusia ja muokata edellisiä kirjanpidon tapahtumia. Näkymässä voidaan tarkastella tapahtumahistoriaa eri kategorioittain.
  • Kirjanpidon ydin koostuu erilaisista tapahtumista. Alla olevista kappaleista löydät selitteet ja esimerkkejä eri kirjanpitotapahtumista.


Kirjanpito pohja.png


Ostolasku
  • Ostolaskut ovat yrityksen kuluja tai hankintoja.


Kirjanpito ostolasku1.jpg


  1. Valitse ensin tästä osiosta kategoria, minkälaisesta ostolaskusta tai kulusta on kyse, voit katsoa alla olevasta taulukosta kategorioiden selitteistä neuvoa. Painikkeet sisältävät yleisimmät ostolaskujen nimikkeet, lisää nimikkeitä löydät painikkeiden viereisestä alasvetovalikosta.
Myytävät tuotteet Myytäväksi tarkoitetut tuotteet esim. jumppakuminauha
Hoitotarvikkeet Hoidossa käytettävät tarvikkeet, esim. hierontaöljy
Ulkopuolinen työ Toiselle yritykselle hoitotyöstä maksettu korvaus (HUOM ei palkka)
YEL-maksut Yrittäjän eläkevakuutusmaksut
Koulutuskulut Yrittäjän ja/tai henkilökunnan koulutuskulut
Vuokrat Esim. toimitilan vuokrat
Toimitilakulut Muut toimitilojen hoitokulut, esim. siivous, sähkö
Kalustokulut Esim. hoidossa käytettävät laitteet, toimitilan huonekalut
Markkinointikulut Markkinointiin ja myyntiin liittyvät kulut (HUOM ei edustuskuluja)
Toimistokulut atk-kulut, hallintoon liittyvät kulut, pienet sekalaiset kulut (esim. viivästyskorot)
Kaikki tilit painikkeen alta löytyvät kaikki tilit kirjanpitotilin numeron mukaan järjestettynä


  1. Valitse tästä osiosta ostolaskulle päivämäärä kirjoittamalla se tai etsimällä päivämäärä kalenteri-painikkeella. Kirjoita ostolaskun suuruus euroina ja vaihda oletuksena oleva arvonlisäveroprosentti nollasta johonkin muuhun (10, 14 tai 24), mikäli se on tarpeellista. Selite-kenttään kannattaa kirjata ostolaskun selite mahdollisimman helposti ymmärrettäväksi ostolaskujen myöhempää tarkastelua varten.

  2. Valitse tästä osiosta pankkitili, josta ostolaskun maksu suoritetaan. Löydät yleisimmät tilityypit valmiina painikkeina ja lisää tilejä alasvetovalikosta. Varmistettuasi ostolaskun tiedot oikeiksi, paina "Lisää kirjaus" -painiketta. Painettuasi tätä, ostolasku tallentuu kirjanpitoon automaattisesti

  3. Tästä osiosta näet kyseisen ostolaskun summan ja tekijät, mistä se koostuu. Punaisella " Poista viimeinen kirjaus" -painikkeella voit peruuttaa ostolaskuun viimeksi lisätyn kirjauksen. Vihreällä "Palaa edelliseen näkymään" -painikkeella pääset takaisin "Tapahtumat"-välilehdelle, josta voidaan tarkastella kirjanpitotapahtumia. Jos lisäsit ainakin yhden kirjauksen ostolaskuun, sen pitäisi nyt näkyä tapahtumalistassa.

  4. Tässä osiossa voit liittää ostolaskun mukaan tiedostoja, kuten esimerkiksi skannauksia kuiteista. Muista ottaa tätä varten tiedostopalvelu käyttöösi, ohjeet siihen löydät tästä.