Markkinointiluvan käyttö viestinnässä
Versio hetkellä 10. heinäkuuta 2020 kello 09.02 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (→Markkinointilupa)
HUOM. Sivua uudistetaan ja se on työn alla. Pahoittelemme häiriötä.
- Markkinointilupaa kysytään asiakkailta, jotta heille voidaan lähettää markkinointiviestejä. Hyväksyessään markkinointiviestit asiakkaalla tulee olla myös tiedossa, miten hän pystyy saamaan nimensä pois markkinointiviestilistalta.
Markkinointilupa
- Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen kysytään Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa.
- Toiminnossa on eroja riippuen siitä, onko käytössä oleva versio NV5 vaiko NV6.
- Voit vaikuttaa markkinointiluparastien näkyvyyteen Yhteisissä asetuksissa: Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> kohta Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Lisää tietoja Yhteisistä asetuksista löydät täältä: Yhteiset asetukset
- Otettuasi asetukset käyttöön sinulle ilmestyy uusia lisätietokenttiä (Asiakkaat -> Muokkaa lisätietokenttiä).
- Lisätietotyyppi on Markkinointiluvan tyyppi. Älä muokkaa näiden lisätietotyyppien otsikoita. Silloin Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut -asetus poistuu käytöstä ja Yhteisistä asetuksistasi. Saat asetuksen takaisin käyttöön palauttamalla otsikot ennalleen.
- NV5: kaikki Markkinointiluvan tyypit näkyvät varauslomakkeen lopussa.
- Pystyt myös lisäämään omia vaihtoehtoja Asiakkaan lisätietokentät -näkymässä (Asiakkaat -> Muokkaa lisätietokenttiä). Aseta lisätietotyypiksi Markkinointiluvan tyyppi.
- NV6: Valintaruudut tulevat näkyviin varauslomakkeen loppuun sen mukaan, mitä tietoja asiakas on täyttänyt.
- Eli jos asiakas esimerkiksi kertoo sähköpostinsa, kysytään häneltä, saako hänelle lähettää markkinointiviestejä sähköpostilla.
- NV5: kaikki Markkinointiluvan tyypit näkyvät varauslomakkeen lopussa.
- Lisätietotyyppi on Markkinointiluvan tyyppi. Älä muokkaa näiden lisätietotyyppien otsikoita. Silloin Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut -asetus poistuu käytöstä ja Yhteisistä asetuksistasi. Saat asetuksen takaisin käyttöön palauttamalla otsikot ennalleen.
- Kun asiakas rastittaa (NV5) tai vastaa Kyllä (NV6) markkinointiluvan tyypille, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan Asiakkaan lisätiedot.
- Jos Sisälto-sarakkeessa lukee "Kyllä", on asiakas antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen.
- Jos Sisältö-sarake on tyhjä, ei asiakas ole antanut lupaa markkinointiviestin lähettämiseen.
- Markkinointilupaa kysytään joka kerta uudelleen. Kun asiakas tekee seuraavan kerran varauksen nettivarauksessa, päivittyy tieto markkinointiluvasta sillä kertaa täytettyjen tietojen perusteella.
- Tähän ollaan tekemässä tulevaisuudessa muutoksia.
Voimassa olevat markkinointiluvat
- Ohjeet voimassaolevien markkinointilupien tarkistamiseen löydät täältä: Haku asiakkaan lisätiedoista (havainnollistava kuva otsikon yläpuolella).
Markkinointiviestin lähettäminen
- Ohjeet markkinointiviestien tekemiseen löydät täältä: Viestipohjan lisäys.
- Ohjeet markkinointiviestin lähettämiseen massapostina löydät täältä: Tee massapostitus sähköpostilla.
- HUOM. Massapostitus-toiminto on vielä testausvaiheessa ja se ei toimi moitteettomasti. Lisäksi massapostitus vaatii ulkopuolisen sähköpostipalvelun tai -välittäjän.
Tällä hetkellä varmin tapa lähettää markkinointiviestejä:
- Tee asiakashaku.
- Paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
- Avaa CSV - Kopioi koko sarake, missä sähköpostiosoitteita on
- Siirrä osoitteet omassa sähköpostissasi kirjoittamasi markkinointiviestin vastaanottajat kenttään
- Kirjoita viesti ja lähetä.