Loikkaa: valikkoon, hakuun

Käynnit

Versio hetkellä 21. huhtikuuta 2022 kello 09.01 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Käynnit lista)

Käynnin lisäys

Käyntejä voidaan lisätä kahdella eri tavalla.

  1. Avaamalla olemassaoleva varaus joko Varausnäkymästä tai Varauslistasta. Käynnin tiedot tulevat suoraan varauksen tiedoista.
  2. Käynnit -välilehdeltä voidaan luoda kokonaan uusi varauksista riippumaton käynti.


Käynnin lisäys varauksesta

Kaynnit lisays.png


Käynnin lisäys Käynnit-sivulta ilman varausta

Kaynnit lisays2.png



Käyntilomakkeen käyttö

Käyntilomakkeilla hallinnoidaan käyntejä ja niihin liittyviä maksuja.

Kayntilomake.jpg

  1. Valitse käynnille Päivä, Asiakas, Toimipiste ja Asiakaspalvelija. Jos käynti on luotu varauksen pohjalta, nämä tiedot ovat täytettyinä automaattisesti.

  2. Suoritetut toimenpiteet ja Havainnot eivät ole pakollisia täytettäviä kenttiä, mutta niitä voi käyttää asiakastietojen paikalliseen kirjaamiseen tai esimerkiksi muistiinpanovälineinä tulevia käyntejä varten . Käynnin potilaskirjaukset (terveydenhoitoalan toimialaversiot) suositellaan tehtäväksi Asiakaskortin Potilaskertomus -osioon. Katso ohje Potilaskertomus

  3. Palvelut ja myynti -osioon listataan käyntiin liittyvät tapahtumat kuten annettu palvelu tai tuotemyynti. Lisätäksesi palvelun valitse ensin "Palvelu" vasemmasta alasvetovalikosta ja sen jälkeen haluttu palvelu toisesta valikosta. Varauksen pohjalta luodussa käynnissä palvelut on automaattisesti lisätty käyntilomakkeelle.

    Käynnin yhteydessä voidaan myös myydä tuote. Valitse vasemmanpuoleisimmasta alasvetovalikosta ensin "Tuote" ja sen jälkeen haluttu tuote toisesta valikosta. Valinta "Muu" mahdollistaa sellaisen tuotteen tai palvelun myymisen, jota ei ole ennalta määritelty järjestelmään.

    Palveluiden tai tuotteiden hintaa ja arvonlisäveron osuutta voidaan muokata järjestelmään tallennetuista oletuksista. Kirjattu rivi voidaan lisätä käynnille klikkaamalla keltaista + -painiketta. Vastaavasti rivejä voidaan poistaa punaisella "Poista"-napilla.

    Huom: Vain ne palvelut on valittavana, jotka on liitetty kyseiselle työntekijälle.
    Huom: Vain ne tuotteet on valittavana, joissa on varastosaldoa kyseisessä toimipisteessä (Normaali tuote) tai jotka ovat tyyppiä Aineeton tuote tai Normaali tuote (salli negatiivinen varasto).

  4. Maksut -osiossa hallinnoidaan käynnin maksamista. Maksun suuruus voi olla pienempi tai yhtä suuri kuin maksettavaksi määritetty kokonaishinta. Maksu voi koostua useista pienistä, eri maksutavoilla tehdyistä maksuista. Huomaa, että käynti on tallennettava järjestelmään ennen maksusuoritusten lisäystä. Maksuvaihtoehtoja ovat:
    • Laskuta: Toiminto avaa laskulomakkeen. Katso myös: Laskulomakkeen käyttö
    • Maksa lahjakortilla: Toiminto avaa uuden lomakkeen, jossa käyntiin sopivia lahjakortteja voi hakea ja valita järjestelmästä. Katso myös: Maksu lahjakortilla
    • Kassa: Toiminto avaa Kassa-lomakkeen, jossa valitaan maksutavaksi Käteinen, Kortti tai Oma maksutapa.
    • Pikamaksu Käteismaksu: Toiminnolla voi suorittaa pikamaksun käteisellä, ilman että Kassa-lomaketta täytyy avata.
    • Pikamaksu Korttimaksu: Toiminnolla voi suorittaa pikamaksun kortilla.
    • Oma maksutapa: Toiminnolla voi valita omassa käytössä olevia muita maksutapoja. Maksutapojen lisäys tapahtuu Maksutavat-näkymässä. Jos omia maksutapoja on useita, valitse oikea Käynti-lomakkeella olevan painikkeen pudotusvalikosta. Katso myös: Maksutavat
    • Lisää jälkilaskutukseen Kun käynti lisätään jälkilaskutukseen, siinä olevat palvelut ja myynti jää odottamaan laskutusta. Näin ollen asiakkaalle voi tehdä myöhemmin koontilaskun, johon sisältyy useamman käynnin tapahtumat. Odottamassa olevat tapahtumat laskutetaan laskulomakkeella, käyttämällä "Laskuta asiakkaan laskuttamattomat tapahtumat" -toimintoa. Laskulomakkeen käyttö
    Toinen Ajas-ohjelman prosessi, joka mahdollistaa koontilaskutuksen, on Asiakasryhmät. Asiakasryhmän maksaja on tavallisesti yritys, ja koontilasku muodostuu palvelun saaneiden asiakkaiden maksujen siirroista: Maksun jakaminen ja siirto toiselle asiakkaalle.
    Asetetun asiakasryhmän voi myös poistaa tai vaihtaa tilapäisesti käyntilomakkeella, jos asiakas haluaakin maksaa tämän käynnin itse. Asiakasryhmän poisto tai vaihto käyntilomakkeella.

    Lisää ohjeita eri maksutavoista kohdassa Maksut.

  5. Kun käynti on maksettu, tässä osiossa näkyy siihen liittyvät maksutapahtumat.
    • Näytä -painikkeesta voi avata maksutapahtumaan liittyvän lomakkeen, kuten Laskun tai maksun kassassa. "Odottaa laskutusta" -tyyppisessä tapahtumassa ei ole Näytä-toimintoa, koska tapahtumaa ei vielä ole tulostettu laskulle.
    • Poista -painikkeen avulla voit poistaa käynnistä maksutapahtuman. Järjestelmä luo tapahtumasta hyvityksen Maksut -näkymään. Jos maksutapa on "Lasku", sitä ei voi poistaa maksutapahtumana käyntilomakkeelta. Sen voi poistaa siten, että poistaa koko Käynnin tai avaa laskulomakkeen.
    • Kassalla maksetun maksutapahtuman ja maksun päivämäärän muuttaminen tulee olemaan mahdollista 21.2.2022 julkaistavassa Ajas Touchin esijulkaisuversiossa: Maksun päivämäärän muuttaminen

  6. Käyntilomakkeen alapalkista löytyy perustoiminnot, kuten Tallenna ja Sulje.
    • Käynti poistetaan järjestelmästä painamalla Poista -painiketta. Jos käyntiin liittyy jo maksutapahtuma, järjestelmä pyytää vahvistamaan, että haluat poistaa sekä käynnin että maksut.
    • Muokattu viimeksi -painikkeen alta näkyy käyntiin tehdyt muutokset ja muutoksen tekijä.
    • Tulosta kuitti -painikkeen avulla kuitin voi nyt tulostaa suoraan Käynti-lomakkeelta. (Toiminto tulossa pian)
    • Tulosta lomakkeita -painike avaa näkymän, josta voi toimialoittain tulostaa käyntikohtaisia lomakkeita kuten Kela-lomakkeet.

Käynnit lista

Käynnit-lista-22.jpg

Järjestelmässä olevat käynnit näkyvät Käynnit-sivun listassa. Käyntejä voi suodattaa useammalla eri tavalla.
1) Valitse tarkasteltava aikaväli.
2) Jos käytät asiakasryhmiä, voit suodattaa käyntejä asiakasryhmittäin. Katso myös ohje: Asiakasryhmät
3) Toiminnot-painikkeen alta löytyy rastitettava kohta "Edistyneet toiminnot". Jos tämä on valittu, listaan tulee näkyviin joitakin lisätoimintoja, kuten Valinta-painikkeet (kohta 8), Tulosta valitut -painike (kohta 11) ja Kalenteri-ikonit (kohta 9e).
4) Käynnin voi tehdä ns. irtokäyntinä painamalla "Lisää käynti". Käynti tehdään silloin ilman varausta. Usein käytetty tapa on tehdä käynti varauslomakkeelta painamalla Lisää käynti. Silloin varauksen tiedot siirtyvät suoraan käyntiin.
5) Voit suodattaa listaa asiakkaan nimellä.
6) Voit suodattaa listaa työntekijän ja toimipisteen valinnalla.
7) "Lisätiedot" -valinnalla voit hakea poistettuja käyntejä tai käyntejä maksun tilan mukaan. Jos Lisätiedot-hakua käytetään eli valitaan muu vaihtoehto kun Kaikki, haun aikaväli rajoitetaan 31 päivään. Pidemmän aikavälin tarkastelu on tehtävä esim. kuukausi kerrallaan.
8) Valinta-painikkeet tulevat näkyviin, jos kohdan 3) Toiminnot-painikkeen alla on valittu Edistyneet toiminnot. Vihreä - Valitsee kaikki, Valkoinen - Poistaa kaikki valinnat. Rivikohtaisen valinnan voi tehdä siirtämällä liukukytkin asentoon Kyllä.

Käynnit -listassa olevat ikonit kertovat käynnin maksun tilasta. Lisätiedot -sarakkeen Euro-merkit kertovat seuraavaa:
9a) Oranssi - Käynti on osittain maksettu.
9b) Pinkki - Käynti odottaa laskutusta.
9c) Keltainen - Käynti on laskutettu.
9d) Punainen - Käyntiä ei ole maksettu.
9e) Vihreä - Käynti on maksettu kokonaan.
Kalenteri-ikoni: Käynti-rivillä oleva kalenteri-ikoni tarkoittaa sitä, että käynti on tehty varauksesta. Varauksen päivämäärä tulee näkyviin viemällä hiiri ikonin päälle. Ikonit tulevat näkyviin vain, jos kohdan 3) Toiminnot-painikkeen alla on valittu Edistyneet toiminnot.
10) Vie CSV-tiedostoon - painike tulostaa kaikki käynnit CSV-tiedoston. Tulostus noudattaa näkymän normaalisuodatuksia, mutta "Valittu" -painikkeet ei toistaiseksi vaikuta tulosteeseen.
11) Tulosta valitut -painike: Toiminnolla voi tulostaa valituista käynneistä PDF-tiedoston, joka sisältää seuraavat Käynnin tiedot: Päivä, Toimipiste, Asiakaspalvelija, Palvelu, Toimenpiteet ja Havainnot.
Tiedoston voi tehdä asiakaskohtaisesti. Jos asiakas on valittu, voi joko tulostaa asiakkaan kaikki käynnit tai valita ne käynnit, jotka halutaan sisältyvän. Asiakaskohtaiseen tiedostoon tulostuu lisäksi asiakkaan perustietoja.



Alennusprosentin käyttö Käynti -lomakkeella

Jos normaalihintaisesta palvelusta halutaan antaa alennus Käynti-lomakkeella, sen voi tehdä muokkaamalla hintoja käyntiriveittäin. Alennusprosentin voi muokata käyntiin myös sen jälkeen, kun käynti on jo tallennettu.

Kaynti-ale4.jpg

Alennusprosentin (Ale %) muokkaus edellyttää, että se on sallittu tilin yhteisissä asetuksissa.

  • Avaa: Ylläpito - Asetukset - Yhteiset asetukset - Yleiset asetukset -laatikko.
  • Valitse: Salli alennus käyntiriveillä: Kyllä.

Kaynti-ale1.jpg

  • Aloita tekemään käyntiä normaalilla tavalla ja paina "Muokkaa hintoja riveittäin".

Kaynti-ale2.jpg

  • Lisää alennusprosentti ja paina "Vahvista hinnat".

Kaynti-ale5.jpg

  • Alennettu hinta näkyy nyt tässä käynnissä.