Testisivu
Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.
Sininen ja Punainen
Keltainen
Vihreä
Uusi ominaisuus tulossa syksyllä 2023. Tämä ei vielä ole virallinen ohje.
Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta Beta-profiileille 10/2023.
Ajas Touchin päivitykset - miten saan käyttöön esijulkaisuversion Beta-profiileille?
(Beta-profiileille, alkaen 10/2023)
(Esijulkaisuversio alkaen 10/2023)
(Esijulkaisu Beta-profiileille, alkaen 10/2023)
Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta 10/2023.
Sisällysluettelo
- 1 Varausehtojen hyväksyminen
- 2 Yhteisiin asetuksiin?
- 3 Asiakaskortista
- 4 Asetusten yläkuvia
- 5 Rooleista
- 6 Kanta-ohjeeseen uutta korvattavaa
- 6.1 Merkinnän sisällön tyypit
- 6.2 Lisäyksiä - Kesken
- 6.3 Tulevia uusia ominaisuuksia
- 6.4 Kuvia asiakaskohtaisesta räätälöinnistä - Kustaa H
- 6.5 Chromen välimuistin tyhjennys
- 6.6 NV6 asetusten kuvat
- 6.7 Maksupalveluista
- 6.8 Viestiasetusten yhteenveto
- 6.9 Recall-varaus
- 6.10 Ennakkomaksut
- 6.11 Asetukset: Sähköpostiasetukset
- 6.12 Vapaiden aikojen pikahaku
Varausehtojen hyväksyminen
Polku: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset - Valitse toimipiste - Asiakkaan kirjautuminen ja tiedot
- Varausehtojen hyväksyminen voidaan asettaa pakolliseksi nettivarauksen yhteydessä.
- Varausehdot lisätään tavallisesti omille verkkosivuille, ja uuden tietosuoja-asetuksen johdosta varausehdoissa kannattaa näyttää myös omaa yritystä koskeva rekisteriseloste.
Varausehtojen hyväksyminen - Ajas Touchin ajanvarauksen asetukset
- Avaa Ajanvarauksen asetukset -välilehti ja hae Hyväksynnät-laatikko
1) "Varausehtojen hyväksyminen" asetetaan olemaan "Kyllä"
2) "Varausehtojen osoite" -kenttään kirjoitetaan se URL-osoite, missä varausehdot sijaitsevat omilla verkkosivuilla
Varausehtojen hyväksyminen - Asiakasnäkymä
1) Asiakasnäkymässä varausehtojen hyväksyminen tulee pakolliseksi kentäksi. Asiakkaan on rastitettava Hyväksyn varausehdot -ruutu ennen kuin varausta voi tehdä.
2) Varausehdot-linkki avaa edellisessä kohdassa määrittämäsi "Varausehtojen osoite" -sivun
Yhteisiin asetuksiin?
TÄHÄN esimerkkeja siitä, milloin asiakas tunnistetaan samaksi asiakkaaksi ilman kirjautumista.
- Hetu
- Etunimi, Sukunimi, Puhelin
Huom: Ajas-järjestelmän asiakasnäkymään on tulossa kirjautumisuudistus. Toistaiseksi seuraavat kirjautumisvaihtoehdot ovat voimassa:
- Ei pakollista kirjautumista
- Kun uusi asiakas täyttää varaustietonsa ensimmäisen kerran, HeTu tallentuu asiakaskortille.
- Kun asiakas täyttää uudelleen varauslomakkeen, ja jos hän kirjoittaa HeTu:n väärin eli eri HeTu:n kuin ensimmäisellä kerralla, järjestelmään syntyy 2 asiakaskorttia.
- Henkilötunnus ja sukunimi
- Kun uusi asiakas kirjautuu ensimmäisen kerran ja syöttää henkilötunnuksen kirjautumis-ikkunassa, tämä tunnus tallentuu asiakaskortille ja on voimassa seuraavissa kirjautumisissa. Henkilötunnus näkyy valmiiksi täytettynä asiakkaan varauslomakkeella, kun hän seuraavan kerran kirjautuu järjestelmään.
- Asiakas ei pääse kirjautumaan uudelleen, jos hän syöttää henkilötunnuksen väärin seuraavalla kerralla.
- Käyttäjänimi ja salasana
- Kun uusi asiakas kirjautuu käyttäjänimellä/sähköpostiosoitteella ja salasanalla, hänen on syötettävä henkilötunnus pakolliseen kenttään, jos siihen liittyvä asetus on päällä. Henkilötunnus tallentuu asiakaskortille.
- Kun asiakas kirjautuu seuraavan kerran käyttäjänimellä ja salasanalla, henkilötunnusta kysytään uudelleen.
- Jos hän kirjoittaa henkilötunnuksen väärin eli antaa eri HeTun kuin ensimmäisellä kerralla, varauksen pystyy tekemään. Asiakaskortilla oleva henkilötunnus ei päivity vaan ensimmäisellä kertaa annettu henkilötunnus jää voimaan.
Asiakaskortista
Nykyisille käyttäjille oletuksena "Ei mitään". Uuden version (Ajas Touch vakaa) julkaisun jälkeen tilauksen tehneille tulee oletuksena toimialan mukaan valituksi jokin niistä kolmesta templatesta.
Yleismalli: yleismalli, kampaamo, vuokraus, eläinlääkäri
Hoitoala: hieroja, osteopatia, fysioterapia, hoitoala
Lääkäri: lääkäri, psyko, hammaslääkäri
Jos templeitiksi on valittu "Ei mitään" asetus 1 piilotus piilottaa myös arkaluontoiset tiedot.
Asetusten yläkuvia
Rooleista
Nämä täytyy olla väärin: Otin pois ohjeesta vielä:
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Roolit_-_Esimerkkirooli_Ylläpitäjä
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Roolit_-_Esimerkkirooli_Rajoitettu_käyttäjä
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Roolit_-_Esimerkkirooli_Normaalikäyttäjä
- Täältä Roolit - Esimerkkirooli Rajoitettu käyttäjä voit nähdä järjestelmän asettamat oletusvalinnat. Voit muokata niitä tarpeesi mukaan.
- Täältä Roolit - Esimerkkirooli Normaalikäyttäjä voit nähdä järjestelmän asettamat oletusvalinnat. Voit muokata niitä tarpeesi mukaan.
- Täältä Roolit - Esimerkkirooli Ylläpitäjä voit nähdä järjestelmän asettamat oletusvalinnat. Voit muokata niitä tarpeesi mukaan.
Kanta-ohjeeseen uutta korvattavaa
Merkinnän sisällön tyypit
- Diagnooseihin tulee vielä muutosta, voi vaihtaa kuvan jossain vaiheessa:
Episodit: ei näy itse täytettässä pohjassa. Kantaan tallennettaessa ERA luo Episodin SCDiagnosisEpisode -rakenteilla. Esimerkiksi näin: Influenssa (1.2.246.10.15719974.14997.1.0.2023.6086) - Nimi + OID viranomaisohjeistuksen mukaisesti.
Lisäyksiä - Kesken
Potilaskertomuksen keskeiset tietorakenteet
Varauslomakkeen kentät, jotka tarkistetaan: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite, postinumero ja postitoimipaikka.
Kirjoitusasussa olevat välilyönnit alussa ja lopussa eivät vaikuta. Keskeltä poistettu välilyönti aiheuttaa ilmoituksen. Isojen ja pienten kirjainten muutokset aiheuttavat myös ilmoituksen.
XXXXXXXXXXXX
XXXXX
Toimenpiteiden hallinnan uudistus
Voisi vaihtaa tähän kohtaan
3 ja 4 , missä viitataan oikean muotoisen viitenumeron vaatimukseen sekä Y-tunnus-asia. Tämä kenttä tulostuu FTP:ssä nyt Y-tunnus-sarakkeeseen.
Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit
Linkitetty Kanta-sivulle.
Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
Linkitetty Kanta-sivulle.
Luonnoksena tallennettujen merkintöjen massavienti Kantaan
Linkitetty Kanta-sivulle.
Vanha 3/2022 muutoksen ohje. Poistin Fysiosivulta.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Käynnit-lomakkeen_uudistukset_maksun_jakamisessa_ja_siirrossa
Miksi Nettivaraus 6:n ehdottamissa seuraavissa ajoissa ei näy kaikki ajat? Miten se toimii?
Selainkohtaiset asetukset - Acrobat Reader
Tulevia uusia ominaisuuksia
Palveluniput
Työntekijä- ja toimipistekohtaiset palveluiden ALV-prosentit
Kuvia asiakaskohtaisesta räätälöinnistä - Kustaa H
Asiakkaan lisätiedot laitettu asiakkaalle vakaaseen. Muut toiminnot ohjeistettava ajas-ohran avulla.
Voi laittaa useamman rivin, mutta ei suunniteltu. Toimii vahingossa.
Vanha pvm ei poistu , mutta ei teekään mitään kun menneessä ajassa.
Päälle voi muokata uuden päivän jos haluaa lähettää uudelleen.
Näkee valmiiksi tehdyn aikataulun (me tehdään) ja että se on käynnistetty. Yleensä pyydetään asiakasta itse käynnistämään.
Lokin alta näkyy lähetyksiä. Muuhun ei saa koskea.
Lokitiedot lähetyksistä.
Raportit - Listaukset
Tästä voi nähdä kenelle viestejä lähetetään kuluvana päivänä (joko ennen sovittua kellonaikaa tai sen jälkeen näkee vielä)
Valitse Oma hakupohja
Oma hakupohjan nimi
Luo raportti
Chromen välimuistin tyhjennys
Kaikkien sivustojen välimuistia ei tarvitse tyhjentää, vaan ainostaan hallinta.ajas.fi .
Paina lukon kuvasta hallinta.ajas.fi -osoitteen vasemmalla puolella.
Avaa Evästeet ja sivustotiedot.
Avaa Evästeiden ja sivustodatan hallinta.
Paina roskakorin kuvaa hallinta.ajas.fi kohdalta
RTG-kuvat
TeamViewer Quick Support lataus ja asennus Mac Ventura
1. Klikkaa linkkiä: https://get.teamviewer.com/ajas-tuki
Jos lataaminen jää pyörimään, syy on todennäköisesti Macin asetuksissa. Linkin sivustolta lataamiselle on annettava lupa.
2. Tässä lataamisluvaksi on annettu "Ask" eli lupaa kysytään erikseen.
3. Latauslupaa hallinnoidaan Safarin asetuksissa.
4. Valitse "Open".
5. Rastita TeamViewerin End User Lisence Agreement ja Data Processing Agreement ja jatka.
https://community.teamviewer.com/English/kb/articles/109246-teamviewer-eula-and-dpa
6. Salli hiiren käyttö etäyhteyden aikana.
7. Salli näytön taltiointi etäyhteyden aikana.
8. Paina Quit & Reopen.
9. Asennus on valmis. Lähetä avautuvassa ikkunassa näkyvät ID ja Salasana asiakaspalvelijalle.
Älä sulje TeamVieweriä. Sen on oltava auki koneellasi, jotta etäyhteys voidaan muodostaa.
Asiakkaiden yhdistämiskuvia
NV6 Palvelun värikoodit
Ajas Touchin Palvelu-lomakkeella voi palvelulle asettaa värikoodin. Varaukset, jotka on tehty kyseistä palvelua käyttäen näkyy Ajas Touchin varausnäkymässä valitun värin mukaisella taustavärillä. Katso myös ohje:
Palvelulomakkeen edistynyt käyttö
Käytetyille värikoodeille on rajallinen tuki myös asiakasnäkymässä. Toiminnon voi saada päälle ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
Värikoodit tulevat näkyviin seuraavissa Nettivaraus 6-näkymissä:
- "Perinteinen"-näkymä tukee värejä täysin. Eli väri näytetään palveluvalitsimessa ja vapaissa ajoissa sekä varauslomakkeella (Kuva yläpuolella). *Lisäksi kaikki näkymät, joissa on sama palveluvalitsin, tukee väriä palveluvalitsimessa. Näitä ovat ainakin "Kompakti 2", "Ruudukko", "Taulukko" ja "Logo".
- Varauslomakkeella värejä tukevat kaikki muut näkymät paitsi "Etenevä", jossa on erilainen varauslomake.
Jos toiminto otetaan käyttöön, kaikkien palveluiden, joihin värikoodi Ajas Touchissa on asetettu, värit näkyvät myös asiakasnäkymässä. Eli niistä ei voi jättää jotain pois.
Pankkitilin tapahtumat
Esimerkkejä pankkitilin tapahtumista.
Esikatselu
Kun olet painanut "Lähetä tiedostoja", pankkitilin tapahtumat näkyvät sivulla. Tässä esimerkissä on kolme tapahtumaa.
Voit joko tallentaa kaikki valitut tai peruuttaa tuonnin. Näin ollen tiliotteita voi turvallisesti tuoda esikatseluun ilman, että mitään tietoja tallentuu järjestelmään automaattisesti.
1a) Tässä sarakkeessa voit tehdä valinnat. Kun liukukytkin on vihreä, rivi on valittu. Valkoisesta ruutu-ikonin painikkeesta voit poistaa kaikki valinnat, ja valita rivejä yksitellen. Valkoisesta v-ikonin painikkeesta voit valita kaikki ne, joiden käsittelyä ei ole suoritettu.
1b) Valinnat tallennetaan tästä painikkeesta. Painamalla "Tallenna valitut", toiminto mikä suoritetaan on se, mikä rivikohtaisissa painikkeissa (Keltaiset painikkeet) on mainittu. Tässä tapauksessa kaikista 3 tapahtumasta luodaan uusi maksu ja lisätään uusi kirjanpitotapahtuma.
2) Jos et halua edetä ollenkaan, paina "Peruuta" ennen kun teet tallennusta (ennen kuin painat "Tallenna valitut") .
Esimerkkejä
Järjestelmään on tuotu tiliote, jossa on 3 tapahtumaa.
1) Valitaan 2 tapahtumaa.
2) Painetaan "Tallenna valitut"
Kuvassa näkyy myös:
3) Nuoli-merkki, jota painamalla saa näkyviin lisää laskuun liittyviä tietoja.
4) Viitenumeron linkki, mistä voi avata ja tarkastella Ajas Touchissa olevaa laskua.
Sivulla voi hakea ja tarkastella aikaisemmin tallennettuja tapahtumia.
1) Valitaan aikaväli, mitä halutaan tarkastella.
2) Painetaan "Hae".
Saman tiliotteen voi tuoda järjestelmään uudelleen, vaikka osa siitä on jo käsitelty.
1) Sininen - Vanha liitos: Nämä laskut on jo merkitty maksetuksi ja vastine tiliotteen kanssa on vahvistettu.
2) Tämä ikoni kertoo, että tapahtuman tiedot ovat jo järjestelmässä.
3) Tilotteen 3. tapahtuma, jota äsken ei vielä käsitelty, on edelleen mahdollista valita ja tallentaa.
4) Paina "Tallenna valitut" tai voit myös painaa "Peruuta", jos et halua sitä tallentaa.
Oma teema Nettivaraus 6
Palvelun keston piilottaminen
Jos haluat, että asiakasnäkymässä ei näy ollenkaan palvelun kestoa, sen voi piilottaa. Voit myös piilottaa varauksen päättymisajankohdan, koska se myös kertoo kestosta.
Seuraavassa on esimerkki- CSS-koodia, mitä voi käyttää "Luo oma teema" -editorissa. Näitä esimerkkejä voi käyttää muissa paitsi Progress-näkymässä.
Palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:
.information-group.duration-information-group {display: none;} app-successful-booking-information .booking-information-duration.booking-information-row {display: none;}
Palvelun päättymisaika piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:
.information-group.date-and-time-information-group .time-dash {display: none;} .information-group.date-and-time-information-group .end-time {display: none;} app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .time-dash {display: none;} app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .end-time {display: none;}
Infokuplissa oleva palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:
app-service-popper-content .popper-information-container .popper-text-duration {display: none;}
Muista tarkistaa myös kaikki käytössäsi olevan viestipohjat:
Seuraavat lyhennykset vietipohjissa tulostavat varausvahvistukseen tai -muistutukseen varauksen tai palvelun keston ja varauksen päättymisajankohdan.
- Jos et halua viesteihin näitä tietoja, poista ne viestipohjasta ja valitse Käytä viestipohjaa: Kyllä.
- Ohje: Viestipohjien muokkaus
Varauksen tiedot:
{kesto} Kesto minuutteina
{kesto_h} Kesto tunteina
{paattyy} Varauksen päättymisaika
Palvelun tiedot:
{pl_kesto} Palvelun kesto
Testaa asiakasnäkymä ja viestipohjat:
- Testaa kaikki tekemäsi muutokset testivarauksilla itsellesi.
- Oman teeman muokkauksen voi tilata myös räätälöitynä ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi
.step .services .service-content .duration {display: none;}
.progress .booking-information .end-time, .progress .booking-information .service-duration {display: none;}
app-successful-booking-information-progress .end-time, app-successful-booking-information-progress .duration {display: none;}
Tekemättä vielä:
-Laaja-näkymän palveluvalitsin
-Suppea-näkymän palveluvalitsin
XXXXXXXXX
NV6 asetusten kuvat
Ennakkomaksun yhteiset asetukset
Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Paytrailin kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Paytrailin myyntiin ja asiakaspalveluun.
Ajas Touchissa toimintojen käyttöönottoa varten tarvitaan myös seuraavat asetukset:
Huom: Asetukset näkyvät pääkäyttäjälle vasta, kun lisäpalvelun tilaus on tehty ja toiminnot on aktivoitu.
- Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".
1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".
1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".
Maksupalveluista
Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.
Viestiasetusten yhteenveto
Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit
- Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
- Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
- Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
- Varauksen peruutusvahvistuksen
xx
Sähköpostiasetukset
Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.
Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.
Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.
- Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
- Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
- Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
- Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
- Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.
Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä
Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Recall-varaus
- Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
- Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
- Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
- Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
- Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
- Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
- Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
- Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.
Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.
Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.
1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.
Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.
Recall-varauksen viestit
- Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
- Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
- Muistutusviestit
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Asiakasnäkymän asetukset | |
---|---|
Asiakkaan kirjautuminen | Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään |
Yrityksen nimi | Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi |
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut | Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa |
Vahvistukset ja muistutukset | |
---|---|
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin | iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa |
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset | Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella |
Varausten maksaminen ennakkoon | |
---|---|
Salli varausten maksaminen ennakkoon | xx |
Checkout Finland kauppiastunnus | xx |
Checkout Finland kauppiasvarmenne | xx |
Checkout Finland tarkistusosoite | xx |
Checkout Finland kuva | xx |
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite | xx |
Ajas Touch | |
---|---|
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti | Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu |
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu | Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas |
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi | Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin. |
Asiakaskortin pakolliset kentät | Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta. |
Oletusnäkymä | Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen. |
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti | Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas |
Verkkokaupan tunnukset | |
---|---|
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset | Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset |
Ennakkomaksut
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6
- Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:
- Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)
Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.
- Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
- Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5
Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.
- Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
- Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.
Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.
- Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
- Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.
- Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
- Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.
- Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.
Asetukset: Sähköpostiasetukset
Mozilla Thunderbirdin käyttö
Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.
Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.
Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.
Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.
Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.
Vapaiden aikojen pikahaku
OHJE EI OLE VALMIS
- Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
- Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.
1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.
- Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
- Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.
- Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
- Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
Kaikki työntekijät
- Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
- Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä
- Ohjeet varauksen tekemiseen: Asiakasvaraus -näkymä
Valittu työntekijä
- Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.
1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.
- Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
- Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
- Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
- Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.
2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.
Muokkaa Firefox-selaimen asetukset eRA SmartCardia varten
VANHA ohje. ERA-asetuksien näkymässä ei ole enää tuollaista selaimen-asetukset kohtaa. Asia on varmaan vanhentunut.
Uusi kirjautumistapa saattaa edellyttää Firefox -selaimen käyttäjillä eRASmartCard -varmenteen lisäämisen selaimeen.
- Jos Pin-koodi -kysely ei tule näkyviin ollenkaan, toimi seuraavien ohjeiden mukaisesti.
- Tarkista aivan ensin, että olet sallinut selaimen ponnahdusikkunat. Tämä vaatimus ei ole muuttunut. Seuraavaksi:
- Klikkaa eRA -kuvaketta ja valitse "Asetukset". Kuvake löytyy joko näytön yläreunasta oikealta (Mac) tai näytön alareunasta oikealta, nuolen alta (Windows).
1) Paina lomakkeella kohdasta "Muokkaa Firefoxin asetukset automaattisesti". Tämän pitäisi tehdä kaikki tarvittavat asennukset automaattisesti. Jos tämä ei vielä auta ja Pin-kysely ei tule näkyviin, vaikka selaimen ponnahdusikkunat on sallittu, kokeile vaihtoehtoa 2.
2) Paina lomakkeella kohdasta "Lataa eRASmartCard palvelinvarmenne selaimeen". Jatka selaimen ohjeistuksen mukaisesti. Paina OK.
Yritettiin ottaa yhteyttä väärään ERA SmartCard porttiin
Todennäköisesti vanentunyt ohje.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Yritettiin_ottaa_yhteyttä_väärään_eRA_SmartCard_porttiin