Markkinointiluvan käyttö viestinnässä
Versio hetkellä 5. elokuuta 2020 kello 13.46 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (→Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä)
HUOM. Sivua uudistetaan ja se on työn alla. Pahoittelemme häiriötä.
Sisällysluettelo
Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto
- Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.
- Avaa: Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> kohta Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: Yhteiset varausasetukset
- Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä". Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.
Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä
Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":
1a-b) Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot. Näkyy ainoastaan silloin, kun tilauksessasi on myös tekstiviestipalvelu.
2a-b) Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot. Näkyy kaikille nettivarauksen käyttäjille.
- Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan Asiakkaan lisätiedot.
- Jos Sisälto-sarakkeessa lukee "Kyllä", asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen.
- Jos Sisälto-sarakkeessa lukee "Ei", asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot. Vastaukset (rasti) tarkoittaa "Kyllä", ja Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
- Markkinointilupaa kysytään joka kerta uudelleen. Kun asiakas tekee seuraavan kerran varauksen nettivarauksessa, päivittyy tieto markkinointiluvasta sillä kertaa täytettyjen tietojen perusteella.
- Tähän ollaan tekemässä tulevaisuudessa muutoksia.
- Jos Sisältö-sarake on tyhjä, asiakas ei ole antanut lupaa markkinointiviestin lähettämiseen.
Voimassa olevat markkinointiluvat
- Ohjeet voimassaolevien markkinointilupien tarkistamiseen löydät täältä: Haku asiakkaan lisätiedoista (havainnollistava kuva otsikon yläpuolella).
Markkinointiviestin lähettäminen
- Ohjeet markkinointiviestien tekemiseen löydät täältä: Viestipohjan lisäys.
- Ohjeet markkinointiviestin lähettämiseen massapostina löydät täältä: Tee massapostitus sähköpostilla.
- HUOM. Massapostitus-toiminto on vielä testausvaiheessa ja se ei toimi moitteettomasti. Lisäksi massapostitus vaatii ulkopuolisen sähköpostipalvelun tai -välittäjän.
Tällä hetkellä varmin tapa lähettää markkinointiviestejä:
- Tee asiakashaku.
- Paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
- Avaa CSV - Kopioi koko sarake, missä sähköpostiosoitteita on
- Siirrä osoitteet omassa sähköpostissasi kirjoittamasi markkinointiviestin vastaanottajat kenttään
- Kirjoita viesti ja lähetä.