Loikkaa: valikkoon, hakuun

Testisivu

Versio hetkellä 17. marraskuuta 2023 kello 09.22 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Laskulomakkeen käyttö)

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Sininen ja Punainen Keltainen Vihreä

Uusi ominaisuus tulossa syksyllä 2023. Tämä ei vielä ole virallinen ohje.

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta Beta-profiileille 10/2023.
Ajas Touchin päivitykset - miten saan käyttöön esijulkaisuversion Beta-profiileille?

(Beta-profiileille, alkaen 10/2023)
(Esijulkaisuversio alkaen 10/2023)
(Esijulkaisu Beta-profiileille, alkaen 10/2023)

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta 10/2023.

Kanta-merkinnän tekeminen väliaikaisella tunnuksella

Laskun lisäys

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta 10/2023.

  • Uuden laskun lisäys tapahtuu Laskutus-näkymästä klikkaamalla "Lisää lasku" -painiketta
  • Tavallisesti lasku lisätään suoraan Käynti-lomakkeelta valitsemalla maksutavaksi "Laskuta".


Työpöytäversion ja Selainversion rinnakkaiskäyttö
Jos olette tehneet Käyntejä ja Laskuja Ajas -ohjelman työpöytäversiossa, ja siirrytte Ajas Touchin käyttäjäksi, samaa laskua tai käyntiä, josta lasku on muodostettu ei tulisi avata tai muokata Ajas Touch -käyttöliittymässä. Sama ohje pätee myös päinvastoin. Suosittelemme, että tulostatte tarvittavat myyntiraportit siirtymäpäivään saakka työpöytäversiossa, ja tämän jälkeen Ajas Touchissa luodut tapahtumat Ajas Touchin kautta.


Laskutus-lista0.jpg


Laskujen haku, suodatus ja massatoiminnot


Laskutus-lista1.jpg


1) Tarkasteltavan aikavälin alkamis- ja päättymispäivä.
2) Laskujen hakeminen eri päivämäärien perusteella: Laskun päivämäärä, Eräpäivä, Maksupäivä.
3) Työntekijän valinta.
4) Toimipisteen valinta.
5) Lataa lista uudelleen -painike. Tämä päivittää laskutuslistan ilman, että täytyy ladata koko sivua tai Touchia uudelleen.
6) Uuden laskun lisäämispainike.
7) Laskun hakeminen laskun numeron tai viitenumeron perusteella.
8) Laskujen hakeminen valitsemalla asiakkaan asiakaskortistosta.
9) Hae tekstillä: Jos tämä on Kyllä-asennossa, asiakkaan valintakenttä (8) muuttuu tekstihauksi asiakkaan nimellä.
10) Laskujen hakeminen maksun tilan perusteella: Kaikki, Maksettu, Maksamattomat.
11) Hae aikavälillä on oletustoiminto. Jos Asiakas-kenttään on valittu yksi asiakas, silloin voi muuttaa tämän olemaan Ei. Haku näyttää silloin kyseisen asiakkaan kaikki laskut mitä järjestelmässä on.
12) Laskujen hakeminen lähetyksen tilan perusteella: Kaikki, Lähetetyt, Lähettämättömät.
13) Edistyneet toiminnot -painikkeella avautuu uusia suodatustoimintoja.
14) Laskujen hakeminen lähetystavan perusteella: Kaikki, Sähköposti, Posti, Laskutuspalvelu (sähköposti), Laskutuspalvelu (posti), Laskutuspalvelu (e-lasku), Laskutuspalvelu (laskuni.fi), E-lasku: Finvoice.
15) Luottotappio painike näyttää ne laskut, jotka on merkitty luottotappioksi. Nämä eivät näy oletuslistassa. Edistynyt toiminto (painike 13 Kyllä)
16) Näytettävät laskut -valinta: Kaikki paitsi poistetut, Vain poistetut, Kaikki. Edistynyt toiminto (painike 13 Kyllä)
17) Laskujen hakeminen perinnän tilan perusteella: Kaikki, Ei perinnässä, Perinnässä. Edistynyt toiminto (painike 13 Kyllä)
18) Valistee kaikki laskut tällä sivulla tai poistaa kaikki tällä sivulla olevat valinnat.
19) Valitsee kyseisen laskun. Klikkaa liukukytkin asentoon "Kyllä".
20) Esimerkki laskusta, joka on lähetetty sähköpostilla ja merkitty maksetuksi.
21) Esimerkki laskusta, joka on merkitty lähetettäväksi perintään.
22) Esimerkki laskusta, josta on lähetetty maksuhuomautus.
23) Esimerkki lähettämättömästä laskusta.

Laskutus-lista2.jpg

Esimerkki laskutuslistasta, jossa on valittu Luottotappiot (painike 15 Kyllä). Nämä eivät näy oletuslistassa.

Toiminnot valituille laskuille

Valittuihin laskuihin (katso yllä kohdat 18 ja 19) voi kohdistaa massatoimintoja. Toiminnot löytyvät myös itse laskulomakkeelta, mutta näin käytettynä saman toiminnon voi kohdistaa useammalle laskulle kerrallaan. Klikkaa ensin Toiminnot valituille laskuille -painiketta sivun alareunassa.


Laskutus - Toiminnot valituille.jpg
1) Merkitsee kaikki valitut laskut maksetuksi.
2) Merkitsee kaikki valitut laskut lähetetyksi.
3) Merkitsee kaikki valitut laskut lähetettäväksi perintään.
4) Lähettää kaikki valitut laskut sähköpostilla asiakkaalle.
5) Lähettää valitut laskut laskutuspalveluun (esimerkiksi Netvisor, Ropo Capital, Maventa, Talenom).
6) Luo Finvoice tiedoston valituista laskuista.
7) Luo CSV-tiedoston valituista laskuista.
8) Avaa uuden laskun ja täyttää asiakkaan ja saajan tiedot valitun laskun tietojen mukaan.


Laskulomakkeen käyttö


Lasku lomake.jpg

Lasku-ylaosa.jpg
Lasku-alaosa.jpg


  1. Järjestelmä tulostaa Laskun numeron ja Viitenumeron.
    Laskun Päivä on oletuksena laskun luonnin päivä ja Eräpäivä 2 viikon kuluttua. Päiviä voi muokata kalenterista.

  2. Asiakas eli laskun saaja on esitäytetty, jos lasku tehdään Käyntilomakkeelta. Asiakaskortilla olevat osoitetiedot tulostuvat laskuun. Jos lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, asiakas haetaan aloittamalla kirjoittamaan asiakkaan nimeä ja valitsemalla asiakas listasta.

  3. Laskun Saaja, Saajan tilinumero ja BIC-pankkitunniste tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso Laskutusasetukset. Kun lasku tehdään suoraan käynnin tiedoista, nämä kentät ovat valmiiksi täytettyinä. Kun lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, tiedot täyttyvät sen jälkeen, kun laskun toimipiste on valittu.

    Toimipiste ja Asiakaspalvelija ovat pakollisia tietoja laskussa, jotta järjestelmä pystyy kohdistamaan laskut oikeiden työntekijöiden ja toimipisteiden raportteihin. Itse laskulle ne eivät tulostu. Kun lasku tehdään suoraan käynnin tiedoista, nämä kentät ovat valmiiksi täytettyinä. Kun lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, tiedot on haettava pudotusvalikosta.

  4. Laskulle voidaan valita Lähetystapa. Valinta tulostuu Laskutus -listaan, mutta se ei vielä lähetä laskua. Oikea lähetystapa on automaattisesti valittu, jos se on määritelty asiakaskortilla, asiakkaan lisätiedoissa. Katso myös kohta: Lähetystavan automaattinen täyttö.
    Laskun lähettäminen sähköpostilla on kuvattu täällä: Laskun lähettäminen sähköpostilla

    Laskun tila "Lähetetty" muuttuu olemaan Kyllä, jos lasku lähetetään sähköpostilla tai laskutuspalveluun. Muilla tavoilla sen voi merkitä manuaalisesti. Tila "Perinnässä" muutetaan manuaalisesti olemaan Kyllä, jos halutaan merkitä lasku perintään siirretyksi. Tila "Luottotappio" muutetaan manuaalisesti olemaan Kyllä, jos halutaan merkitä lasku luottotappioksi.

  5. Tapahtumat -otsikon alla näkyy kaikki laskuun liittyvät tapahtumat. Jos käynnissä on käytetty joko maksunsiirtoa toiselle maksajalle tai Lisää jälkilaskutukseen vaihtoehtoa, voit tehdä niistä koontilaskun painamalla Laskuta asiakkaan laskuttamattomat tapahtumat. Se lisää laskuun kaikki ne odottavat tapahtumat, joita ei vielä ole laskutettu.

  6. Käynnistä tehdyssä laskussa laskutettavat rivit tulostuvat valmiiksi. Tähän tulostuu alekkain kaikki laskurivit eli joko käynnin tapahtumat tai itse laskulomakkeella lisätyt. Palvelun tai tuotteen tiedot tulostuvat sen mukaan, miten ne on Palvelut- tai Tuotteet -lomakkeilla määritelty.

    Kansion kuva-painike: käynnin voi avata tästä.
    Katkennut ketju-painike: käynnin voi vapauttaa tältä laskulta tästä.
    Käynti pvm -otsikon alle tulostuvat tiedot: Nämä voi valita toimipisteen Laskutusasetuksista, kohdasta: "Tulosta käyntien tiedot laskuille". Vaihtoehtoja ovat: Ei mitään, Asiakkaiden nimet, Asiakkaiden, asiakaspalvelijoiden ja toimipisteiden nimet (kuten kuvassa).

  7. Laskun kokonaissumma sekä jäljellä oleva maksettava määrä.

  8. Hallinnoi maksusuorituksia -linkki avaa toiminnot, joissa asiakkaan maksusuoritukset voidaan merkitä järjestelmään silloin, jos laskusta on maksettu vasta osa. Kun lasku on maksettu kokonaan, voidaan käyttää pikapainiketta: Maksusuoritus koko jäljellä olevasta summasta.

    Maksuhuomautukset -osiossa laskusta voi tehdä maksuhuomautuksen:
    • Maksuhuomautus lisätään järjestelmään. Maksuhuomautuksen teksti tulostuu laskulle. Huomautuksen lisääminen ei vielä lähetä huomautusta.
    • Maksuhuomautuksen toiminnot ovat: Muokkaa (muokkaa maksuhuomautuksen laskulle tulostuvaa tekstiä), Tulosta (maksuhuomautus tulostuu PDF-dokumenttina), Lähetä sähköpostilla (maksuhuomautus lähetetään asiakkaan sähköpostiosoitteeseen edellyttäen, että sähköpostiasetukset on käytössä, kuten kuten kohdassa 4. mainitussa ohjeessa on opastettu), Poista (maksuhuomautuksen voi poistaa järjestelmästä.

  9. Laskulomakkeen Lisätietoja-kohdassa voit lisätä tietoja laskurivien ylä- tai alapuolelle. Tieto tulostuu laskulle, jos valitset Tulosta laskulle.

  10. Lasku lomake lisatietoja.jpg

  11. Laskulomakkeen alapalkista löytyy perustoiminnot, kuten Poista, Toiminnot, Tulosta, Tallenna ja Sulje.

    Poista -painike:
    Kun lasku poistetaan, seuraavaksi valitaan 2 eri vaihtoehdosta:
    Poista lasku ja vapauta laskurivit - Hyödyllinen esim. jos haluat käyttää samat tapahtumarivit yksittäisen laskun sijaan koontilaskuun. Jos lasku on tehty ilman käyntiä, tätä toimintoa ei kannata käyttää vaan kannattaa poistaa myös laskurivit.
    Poista lasku ja laskurivit - Hyödyllinen esim. jos haluat muokata laskurivejä korjaamalla väärän palvelun tai väärän hinnan. Katso myös ohje: Laskun muokkaaminen tai tapahtumien uudelleenkäyttö

    Toiminnot -painike:
    Lähetä sähköpostilla -toiminto löytyy Toiminnot-painikkeen alta.
    Lähetä lasku laskutuspalveluun -toiminto löytyy Toiminnot-painikkeen alta.

    Tulosta -painike:
    Laskun tulostus PDF-dokumentiksi tapahtuu klikkaamalla Tulosta-painiketta.
    Huom: PDF-lomakkeen tulostuminen edellyttää, että selaimen ponnahdusikkunat on sallittu.
    Huom: Lasku tulostetaan paperille PDF-lomakkeen ja/tai selaimen omien tulostustoimintojen avulla.



Laskulomake Uusi lasku

Uusi-lasku-ylaosa.jpg

Palveluita tai tuotteita voi lisätä laskulle tästä kentästä. Valittavana on ne Palvelut, jotka kyseiselle työntekijälle on liitetty ja ne Tuotteet, jotka on luotu järjestelmään etukäteen. Jos tuotteelle on asetettu varastoseuranta, tuotteella on myös oltava varastosaldoa laskulla olevassa toimipisteessä, jotta tuote näkyy valittavana. Kolmas vaihtoehto on tyyppi Muu. Siihen voi itse kirjoittaa halutun laskutettavan asian nimen ja muut tiedot.
"Lisää lasku" -toiminnolla tehdyssä laskussa tapahtumarivi on aina lisättävä manuaalisesti. "Muu" -tapahtumaa voi käyttää sellaiseen myyntiin, mihin ei järjestelmässä ole luotu palvelua tai tuotetta. Tapahtuman nimi kirjoitetaan Nimi-kenttään itse.

Rooleista

Nämä täytyy olla väärin: Otin pois ohjeesta vielä:

https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Roolit_-_Esimerkkirooli_Ylläpitäjä

https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Roolit_-_Esimerkkirooli_Rajoitettu_käyttäjä

https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Roolit_-_Esimerkkirooli_Normaalikäyttäjä






Kanta-ohjeeseen uutta korvattavaa

Merkinnän sisällön tyypit

  • Diagnooseihin tulee vielä muutosta, voi vaihtaa kuvan jossain vaiheessa:

Episodit: ei näy itse täytettässä pohjassa. Kantaan tallennettaessa ERA luo Episodin SCDiagnosisEpisode -rakenteilla. Esimerkiksi näin: Influenssa (1.2.246.10.15719974.14997.1.0.2023.6086) - Nimi + OID viranomaisohjeistuksen mukaisesti.

Lisäyksiä - Kesken

Potilaskertomuksen keskeiset tietorakenteet


Sama-kuin-asiakaskortilla1.jpg

Sama-kuin-asiakaskortilla2.jpg

Varauslomakkeen kentät, jotka tarkistetaan: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite, postinumero ja postitoimipaikka. Kirjoitusasussa olevat välilyönnit alussa ja lopussa eivät vaikuta. Keskeltä poistettu välilyönti aiheuttaa ilmoituksen. Isojen ja pienten kirjainten muutokset aiheuttavat myös ilmoituksen.

XXXXXXXXXXXX






XXXXX
Toimenpiteiden hallinnan uudistus

FTP-siirto111.jpg

Voisi vaihtaa tähän kohtaan

3 ja 4 , missä viitataan oikean muotoisen viitenumeron vaatimukseen sekä Y-tunnus-asia. Tämä kenttä tulostuu FTP:ssä nyt Y-tunnus-sarakkeeseen.

Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit
Linkitetty Kanta-sivulle.

Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
Linkitetty Kanta-sivulle.

Luonnoksena tallennettujen merkintöjen massavienti Kantaan
Linkitetty Kanta-sivulle.


Vanha 3/2022 muutoksen ohje. Poistin Fysiosivulta.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Käynnit-lomakkeen_uudistukset_maksun_jakamisessa_ja_siirrossa

Miksi Nettivaraus 6:n ehdottamissa seuraavissa ajoissa ei näy kaikki ajat? Miten se toimii?

Selainkohtaiset asetukset - Acrobat Reader

Tulevia uusia ominaisuuksia

Palveluniput

Työntekijä- ja toimipistekohtaiset palveluiden ALV-prosentit

Kuvia asiakaskohtaisesta räätälöinnistä - Kustaa H

Asiakkaan lisätiedot laitettu asiakkaalle vakaaseen. Muut toiminnot ohjeistettava ajas-ohran avulla.


Lisatiedot-aikataulu.png

Voi laittaa useamman rivin, mutta ei suunniteltu. Toimii vahingossa.
Vanha pvm ei poistu , mutta ei teekään mitään kun menneessä ajassa.
Päälle voi muokata uuden päivän jos haluaa lähettää uudelleen.

Muut-toiminnot2.png

Muut - Toiminnot

Näkee valmiiksi tehdyn aikataulun (me tehdään) ja että se on käynnistetty. Yleensä pyydetään asiakasta itse käynnistämään.
Lokin alta näkyy lähetyksiä. Muuhun ei saa koskea.

Muut-toiminnot-loki.png

Lokitiedot lähetyksistä.

Raportit-listaukset.png

Raportit - Listaukset

Tästä voi nähdä kenelle viestejä lähetetään kuluvana päivänä (joko ennen sovittua kellonaikaa tai sen jälkeen näkee vielä)

Valitse Oma hakupohja
Oma hakupohjan nimi
Luo raportti

Chromen välimuistin tyhjennys

Kaikkien sivustojen välimuistia ei tarvitse tyhjentää, vaan ainostaan hallinta.ajas.fi .

Chrome-valimuisti1.png

Paina lukon kuvasta hallinta.ajas.fi -osoitteen vasemmalla puolella.
Avaa Evästeet ja sivustotiedot.

Chrome-valimuisti2.png

Avaa Evästeiden ja sivustodatan hallinta.

Chrome-valimuisti3.png

Paina roskakorin kuvaa hallinta.ajas.fi kohdalta


RTG-kuvat

RTG-demossa.jpg

RTG-demossa2.jpg


TeamViewer Quick Support lataus ja asennus Mac Ventura

TV-aloittaa-latauksen.png

1. Klikkaa linkkiä: https://get.teamviewer.com/ajas-tuki
Jos lataaminen jää pyörimään, syy on todennäköisesti Macin asetuksissa. Linkin sivustolta lataamiselle on annettava lupa.

TV-pyytaa-latauslupaa2.png

2. Tässä lataamisluvaksi on annettu "Ask" eli lupaa kysytään erikseen.

TV-lataus-lupa-safari.png

3. Latauslupaa hallinnoidaan Safarin asetuksissa.

TV-open.png

4. Valitse "Open".

TV-eula.png

5. Rastita TeamViewerin End User Lisence Agreement ja Data Processing Agreement ja jatka.
https://community.teamviewer.com/English/kb/articles/109246-teamviewer-eula-and-dpa

TV-mouse.png

6. Salli hiiren käyttö etäyhteyden aikana.

TV-recording.png

7. Salli näytön taltiointi etäyhteyden aikana.

TV-Quit.png

8. Paina Quit & Reopen.

TV-ready.png

9. Asennus on valmis. Lähetä avautuvassa ikkunassa näkyvät ID ja Salasana asiakaspalvelijalle.
Älä sulje TeamVieweriä. Sen on oltava auki koneellasi, jotta etäyhteys voidaan muodostaa.


Asiakkaiden yhdistämiskuvia

Sama-asiakas1.jpg

Sama-asiakas2.jpg

Sama-asiakas3.jpg

Sama-asiakas4.jpg

Sama-asiakas5.jpg

Sama-asiakas6.jpg

Sama-asiakas7.jpg

NV6 Palvelun värikoodit

Ajas Touchin Palvelu-lomakkeella voi palvelulle asettaa värikoodin. Varaukset, jotka on tehty kyseistä palvelua käyttäen näkyy Ajas Touchin varausnäkymässä valitun värin mukaisella taustavärillä. Katso myös ohje: Palvelulomakkeen edistynyt käyttö

Käytetyille värikoodeille on rajallinen tuki myös asiakasnäkymässä. Toiminnon voi saada päälle ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.

Nv6-palvelu-vari.png

Värikoodit tulevat näkyviin seuraavissa Nettivaraus 6-näkymissä:

  • "Perinteinen"-näkymä tukee värejä täysin. Eli väri näytetään palveluvalitsimessa ja vapaissa ajoissa sekä varauslomakkeella (Kuva yläpuolella). *Lisäksi kaikki näkymät, joissa on sama palveluvalitsin, tukee väriä palveluvalitsimessa. Näitä ovat ainakin "Kompakti 2", "Ruudukko", "Taulukko" ja "Logo".
  • Varauslomakkeella värejä tukevat kaikki muut näkymät paitsi "Etenevä", jossa on erilainen varauslomake.

Jos toiminto otetaan käyttöön, kaikkien palveluiden, joihin värikoodi Ajas Touchissa on asetettu, värit näkyvät myös asiakasnäkymässä. Eli niistä ei voi jättää jotain pois.


Pankkitilin tapahtumat

Esimerkkejä pankkitilin tapahtumista.

Esikatselu

Xml-myyntilaskut7.jpg

Kun olet painanut "Lähetä tiedostoja", pankkitilin tapahtumat näkyvät sivulla. Tässä esimerkissä on kolme tapahtumaa.

Voit joko tallentaa kaikki valitut tai peruuttaa tuonnin. Näin ollen tiliotteita voi turvallisesti tuoda esikatseluun ilman, että mitään tietoja tallentuu järjestelmään automaattisesti.

1a) Tässä sarakkeessa voit tehdä valinnat. Kun liukukytkin on vihreä, rivi on valittu. Valkoisesta ruutu-ikonin painikkeesta voit poistaa kaikki valinnat, ja valita rivejä yksitellen. Valkoisesta v-ikonin painikkeesta voit valita kaikki ne, joiden käsittelyä ei ole suoritettu.
1b) Valinnat tallennetaan tästä painikkeesta. Painamalla "Tallenna valitut", toiminto mikä suoritetaan on se, mikä rivikohtaisissa painikkeissa (Keltaiset painikkeet) on mainittu. Tässä tapauksessa kaikista 3 tapahtumasta luodaan uusi maksu ja lisätään uusi kirjanpitotapahtuma.
2) Jos et halua edetä ollenkaan, paina "Peruuta" ennen kun teet tallennusta (ennen kuin painat "Tallenna valitut") .

Esimerkkejä

Xml-myyntilaskut8.jpg

Järjestelmään on tuotu tiliote, jossa on 3 tapahtumaa.

1) Valitaan 2 tapahtumaa.
2) Painetaan "Tallenna valitut"

Kuvassa näkyy myös:
3) Nuoli-merkki, jota painamalla saa näkyviin lisää laskuun liittyviä tietoja.
4) Viitenumeron linkki, mistä voi avata ja tarkastella Ajas Touchissa olevaa laskua.

Xml-myyntilaskut.jpg

Sivulla voi hakea ja tarkastella aikaisemmin tallennettuja tapahtumia.

1) Valitaan aikaväli, mitä halutaan tarkastella.
2) Painetaan "Hae".

Xml-myyntilaskut9.jpg

Saman tiliotteen voi tuoda järjestelmään uudelleen, vaikka osa siitä on jo käsitelty.

1) Sininen - Vanha liitos: Nämä laskut on jo merkitty maksetuksi ja vastine tiliotteen kanssa on vahvistettu.
2) Tämä ikoni kertoo, että tapahtuman tiedot ovat jo järjestelmässä.
3) Tilotteen 3. tapahtuma, jota äsken ei vielä käsitelty, on edelleen mahdollista valita ja tallentaa.
4) Paina "Tallenna valitut" tai voit myös painaa "Peruuta", jos et halua sitä tallentaa.


Oma teema Nettivaraus 6

Palvelun keston piilottaminen

Kesto-piilotettu.jpg

Jos haluat, että asiakasnäkymässä ei näy ollenkaan palvelun kestoa, sen voi piilottaa. Voit myös piilottaa varauksen päättymisajankohdan, koska se myös kertoo kestosta.
Seuraavassa on esimerkki- CSS-koodia, mitä voi käyttää "Luo oma teema" -editorissa. Näitä esimerkkejä voi käyttää muissa paitsi Progress-näkymässä.


Palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.duration-information-group {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-duration.booking-information-row {display: none;}


Palvelun päättymisaika piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.date-and-time-information-group .time-dash {display: none;}
.information-group.date-and-time-information-group .end-time {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .time-dash {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .end-time {display: none;}


Infokuplissa oleva palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:
Nv6-kesto-infot.jpg

app-service-popper-content .popper-information-container .popper-text-duration {display: none;}


Muista tarkistaa myös kaikki käytössäsi olevan viestipohjat:

Seuraavat lyhennykset vietipohjissa tulostavat varausvahvistukseen tai -muistutukseen varauksen tai palvelun keston ja varauksen päättymisajankohdan.

  • Jos et halua viesteihin näitä tietoja, poista ne viestipohjasta ja valitse Käytä viestipohjaa: Kyllä.
  • Ohje: Viestipohjien muokkaus

Varauksen tiedot:
{kesto} Kesto minuutteina
{kesto_h} Kesto tunteina
{paattyy} Varauksen päättymisaika

Palvelun tiedot:
{pl_kesto} Palvelun kesto

Testaa asiakasnäkymä ja viestipohjat:

  • Testaa kaikki tekemäsi muutokset testivarauksilla itsellesi.
  • Oman teeman muokkauksen voi tilata myös räätälöitynä ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi



Vaiheittainen -näkymä
Nv6-kesto-vaiheittainen.jpg

.step .services .service-content .duration {display: none;}


Etenevä -näkymä
Varauslomake:
Nv6-kesto-progress1.jpg

.progress .booking-information .end-time, .progress .booking-information .service-duration {display: none;}

Onnistunut varaus:
Nv6-piilotus-progress2.jpg

app-successful-booking-information-progress .end-time, app-successful-booking-information-progress .duration {display: none;}

Tekemättä vielä:
-Laaja-näkymän palveluvalitsin
-Suppea-näkymän palveluvalitsin


XXXXXXXXX

NV6 asetusten kuvat

Nv6-piilota-toimipistevalitsin.jpg

Nv6-toimipiste-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tp.jpg

Nv6-piilota-palvelu.jpg

Nv6-palvelu-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-palvelu.jpg

Nv6-piilota-tyontekija.jpg

Nv6-tt-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tt.jpg


Nv6-error-101-ratkaisu.jpg

Nv6-error-102-ratkaisu.jpg

Nv6-error-103.jpg


Ennakkomaksun yhteiset asetukset

Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Paytrailin kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Paytrailin myyntiin ja asiakaspalveluun.

Ajas Touchissa toimintojen käyttöönottoa varten tarvitaan myös seuraavat asetukset:
Huom: Asetukset näkyvät pääkäyttäjälle vasta, kun lisäpalvelun tilaus on tehty ja toiminnot on aktivoitu.

  • Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".


Ennakkomaksu-paytrail-visma.jpg


1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Ennakkomaksut-visma2.jpg

1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Maksupalveluista

Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Maventa asetukset-2.png

Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.

Viestiasetusten yhteenveto

Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit

  • Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
    • Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
    • Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
    • Varauksen peruutusvahvistuksen


xx


Sähköpostiasetukset

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.

Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.

  • Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
  • Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
  • Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
  • Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
  • Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.

Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä

Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Recall-varaus

  • Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
  • Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
  • Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
  • Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
  1. Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
  2. Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
  3. Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
  4. Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
recall



Recall-varaus1.jpg

Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.


Recall-varaus2.jpg


Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.


Recall-varaus3.jpg


Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.

1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.

Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.

Recall-varauksen viestit

  1. Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
  2. Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
  3. Muistutusviestit




XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Asiakasnäkymän asetukset
Asiakkaan kirjautuminen Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään
Yrityksen nimi Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa


Vahvistukset ja muistutukset
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella


Varausten maksaminen ennakkoon
Salli varausten maksaminen ennakkoon xx
Checkout Finland kauppiastunnus xx
Checkout Finland kauppiasvarmenne xx
Checkout Finland tarkistusosoite xx
Checkout Finland kuva xx
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite xx


Ajas Touch
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin.
Asiakaskortin pakolliset kentät Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta.
Oletusnäkymä Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen.
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas


Verkkokaupan tunnukset
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset




Ennakkomaksut

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6

  • Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:

Maksu onnistui.jpg

  • Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)

Maksun keskeytys.jpg

Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.

  • Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
  • Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:

Maksu lahjakortilla.jpg

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5

Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.

    • Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
  • Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.

NV5 maksa paikan paalla.jpg

Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.

  • Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
    • Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.

NV5 varaus maksettu.jpg

  • Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
    • Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.

NV5 maksaminen peruutettu.jpg

Asetukset: Sähköpostiasetukset

Mozilla Thunderbirdin käyttö


Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.

Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.

Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.

Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.

Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.


Vapaiden aikojen pikahaku

OHJE EI OLE VALMIS

  • Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
  • Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.

Pikahaku-painike.jpg


1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.

  • Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
  • Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.

Pikahaku - Valitse toimipiste2.jpg


  • Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
  • Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.

Pikahaku - Ei aikoja.jpg

Kaikki työntekijät

  • Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
  • Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä

Pikahaku - Vuoronäkymä kaikki.jpg

Valittu työntekijä

  • Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.

Pikahaku - Harri.jpg

1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.

  • Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
    • Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
    • Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
    • Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.

2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.


Muokkaa Firefox-selaimen asetukset eRA SmartCardia varten

VANHA ohje. ERA-asetuksien näkymässä ei ole enää tuollaista selaimen-asetukset kohtaa. Asia on varmaan vanhentunut.

Uusi kirjautumistapa saattaa edellyttää Firefox -selaimen käyttäjillä eRASmartCard -varmenteen lisäämisen selaimeen.

  • Jos Pin-koodi -kysely ei tule näkyviin ollenkaan, toimi seuraavien ohjeiden mukaisesti.
  • Tarkista aivan ensin, että olet sallinut selaimen ponnahdusikkunat. Tämä vaatimus ei ole muuttunut. Seuraavaksi:

Firefox1.jpg

  • Klikkaa eRA -kuvaketta ja valitse "Asetukset". Kuvake löytyy joko näytön yläreunasta oikealta (Mac) tai näytön alareunasta oikealta, nuolen alta (Windows).

Firefox2.jpg

1) Paina lomakkeella kohdasta "Muokkaa Firefoxin asetukset automaattisesti". Tämän pitäisi tehdä kaikki tarvittavat asennukset automaattisesti. Jos tämä ei vielä auta ja Pin-kysely ei tule näkyviin, vaikka selaimen ponnahdusikkunat on sallittu, kokeile vaihtoehtoa 2.
2) Paina lomakkeella kohdasta "Lataa eRASmartCard palvelinvarmenne selaimeen". Jatka selaimen ohjeistuksen mukaisesti. Paina OK.

Firefox4.jpg

Yritettiin ottaa yhteyttä väärään ERA SmartCard porttiin

Todennäköisesti vanentunyt ohje.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Yritettiin_ottaa_yhteyttä_väärään_eRA_SmartCard_porttiin