Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Etusivu” versioiden välillä

(Käyttöohjeet)
Rivi 152: Rivi 152:
 
<br>
 
<br>
  
*[[Varausnäkymä]]
+
*[[Varauslista]]

Versio 15. elokuuta 2017 kello 09.13

Tämä on Ajas-järjestelmän käyttöohjesivu

  • Ajas-tuotteiden myynti on osoitteessa Ajas

Lyhyt johdanto Ajas-tuotteisiin

  • Ajas-tuotteita voidaan käyttää seuraavilla tavoilla
    • Ajas Desktop -työpöytäsovellus
    • Ajas Touch -selainsovellus
    • Ajas Nettivaraus -asiakasvarausjärjestelmä

Tämä sivusto sisältää ohjeet Ajas Touch -selainjärjestelmään

Käyttöohjeet



Asiakkaan tekemän varauksen vahvistaminen

  • Ajas -ohjelmassa voit valita miten nettivarauksesta tehdyt asiakasvaraukset vahvistetaan.
    • Automaattinen vahvistus - Asiakkaan tekemä varaus on automaattisesti vahvistettu.
    • Varausten vahvistaminen erikseen - Varaus on vahvistettu vasta sen jälkeen, kun asiakaspalvelija on sen erikseen vahvistanut.
  • Varausten vahvistaminen käy helposti Varauslista -näkymässä käyttämällä Lisätiedot -suodatinta ja Valittu -valintapainiketta. Vahvistamattomat varaukset voi vahvistaa joko yksitellen, valikoidusti tai kaikki kerralla.



Tähän liittyvät ajanvarauksen asetukset
Hyväksynnät - Varausten vahvistaminen
Hyväksynnät - Automaattinen vahvistus
Tähän liittyvät viestipohjat
Varauksenne on vastaanotettu ja odottaa vahvistamista -viesti
Varauksenne on vahvistettu -viesti
Varauksenne on vastaanotettu ja vahvistettu -viesti

Työntekijän lisääminen

  • Uusi työntekijä luodaan Ajas -ohjelmassa Lisää työntekijä -painikkeen kautta. Työntekijä on liitettävä toimipisteeseen, jotta hänelle voidaan tehdä varauksia.
  • Työntekijä voidaan näyttää tai piilottaa nettivarauksesta.
  • Aikaisempien nettihallintaversioiden käyttäjät - Jos kaikki työntekijät eivät näy automaattisesti Työntekijät -listassa, klikkaa "Tuo työntekijöitä" ja valitse vanhat työntekijät, jotka haluat tuoda Ajas Touch -ohjelmaan.



Google-kalenteriin synkronointi

  • Ajas -ohjelman varaustiedot voidaan synkronoida Google-kalenteriin. Toiminnon suhteen täytyy tietää seuraavat asiat:
    • Kalenterin synkronointien määrää on rajoitettu Googlen päässä tiettyyn määrään vuorokaudessa. Koska palvelu on todella suosittu, olemme joutuneet rajaamaan yhden käyttäjän alkusynkronoinnin 100 varaukseen/päivä. Näin ollen kalenterin käyttöönoton jälkeen yksittäisen työntekijän varaukset synkronoituvat yleensä vasta parin päivän kuluessa täydellisesti.
    • Google kalenteri on työntekijälle henkilökohtainen. Vain sen työntekijän varaukset synkronoituvat kalenteriin, jonka tietoihin kalenteri on liitetty, ei muiden työntekijöiden. Kaikkien yrityksen varausten ei kuulu automaattisesti siirtyä Google kalenteriin, mikäli työntekijöitä on useita.
    • Synkronointi on toistaiseksi vain yksisuuntainen, Ajas-ohjelman varaustiedoista Google-kalenteriin .



Tähän liittyvät käyttäjäkohtaiset asetukset
Käyttäjäprofiili - Kalenterin synkronointi

Palvelun lisääminen

  • Ajas-ohjelmassa käytettävät palvelut (eli hinnaston tarjoamat palvelut) on lisättävä ennakkoon, sillä uusia palveluita ei voi tehdä ajanvarauksen luonnin yhteydessä.
  • Sama palvelu voidaan asettaa käytettäväksi joko kaikille tai valituille työntekijöille. Palvelun kesto ja hinta on oletuksena kaikille käyttäjille sama.



Palvelun työntekijäkohtaiset asetukset

  • Palvelua voidaan muokata työntekijäkohtaisesti. Samalla palvelulla voi olla eri kesto ja hinta riippuen työntekijästä.
  • Palvelun voi asettaa näkyviin tai piilottaa näkyvistä nettiajanvarauksessa työntekijäkohtaisesti.



Palvelujen järjestys ja luokitus

  • Palveluun voidaan liittää luokitus, mikä selkeyttää nettiajanvarauksen asiakasnäkymää varsinkin silloin, kun tarjolla on hyvin monta erilaista palvelua.
  • Palvelut voi asettaa näkyviin itse valitun järjestyksen mukaisesti. Pienin järjestysnumero on listan alimpana ja suurin ylimpänä.



Uusi toimipiste nettivarauksessa

  • Internet-ajanvarauksen asiakasnäkymässä näytetään ne toimipisteet, työntekijät ja palvelut, jotka käyttäjä on valinnut näytettäväksi.
  • Jotta varattavat ajat näkyisivät asiakkaille netissä, tarkista seuraavat valinnat ja asetukset :
    • Toimipisteellä on aukioloajat. (Toimipiste -lomake).
    • Toimipisteeseen on liitetty työntekijä.
      • Kun toimipisteen nimen päällä klikkataan, avautuu uusia valintoja. Näytä nettivarauksessa -liukuvalinta on asennossa "Kyllä". (Työntekijä -lomake).
    • Ainakin yksi palvelu on liitetty työntekijään. (Palvelu -lomake).
    • Ajanvarauksen asetukset on asetettu toimipistekohtaisesti.
      • Varattava aika (kuukausia) tai Varattava aika (vuorokausia) - asetukselle on annettu arvo. Nämä ovat vaihtoehtoisia tapoja.
      • Varaukset työryhmään kuulumattomille -asetus = Kyllä.

Jos työntekijä on liitetty työvuorojärjestelmään, tarkistetaan myös, että työvuorot on avattu kaikissa halutuissa toimipisteissä.



Tähän liittyvät ajanvarauksen asetukset
Varausasetukset - Varattava aika (kuukausia) tai Varattava aika (vuorokausia).
Varausasetukset - Varaukset työryhmään kuulumattomille.


Asiakasnäkymän teeman valinta

  • Nettiajanvarauksen asiakasnäkymään on valittavissa erilaisia valmiita ulkoasuteemoja.
  • Asiakasnäkymässä voidaan käyttää viikko- tai päivänäkymää.
  • Asiakasnäkymää voidaan muokata käyttämällä omaa CSS-tyylitiedostoa tai tilaamalla räätälöinnin.