Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Kuinka automaattiset tauot toimii?” versioiden välillä

 
(12 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta Beta-profiileille 10/2023.'''<br><br>
+
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 25 alkaen,  2/2024.'''<br>
 +
<br>
 +
 
  
 
Ajas-järjestelmässä voi asettaa varauksen perään automaattisen tauon kolmella tavalla.<br>
 
Ajas-järjestelmässä voi asettaa varauksen perään automaattisen tauon kolmella tavalla.<br>
Rivi 5: Rivi 7:
 
** Koskee koko toimipistettä ja sen kaikkia palveluja ja työntekijöitä
 
** Koskee koko toimipistettä ja sen kaikkia palveluja ja työntekijöitä
 
** Voi valita koskeeko se vain nettivarauksia (Asiakasnäkymä) vai myös hallinnan kautta tehtyjä varauksia (Asiakasnäkymä ja Ajas Touch)
 
** Voi valita koskeeko se vain nettivarauksia (Asiakasnäkymä) vai myös hallinnan kautta tehtyjä varauksia (Asiakasnäkymä ja Ajas Touch)
** Asetetaan kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset -valitse toimipiste - Yhteiset asetukset. OHJE...
+
** Asetetaan kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset -valitse toimipiste - Yhteiset asetukset. Katso myös ohje: [[Asetukset#Ajanvarauksen_asetukset|Ajanvarauksen asetukset]]
  
*Työntekijäkohtainen automaattinen tauko '''(Beta-profiileille, alkaen 10/2023)'''
+
*Työntekijäkohtainen automaattinen tauko '''(Uusi toiminto)'''
 
** Koskee vain kyseistä työntekijää, kaikissa niissä toimipisteissä mihin hänet on liitetty ja kaikkia palveluja, joihin hänet on liitetty
 
** Koskee vain kyseistä työntekijää, kaikissa niissä toimipisteissä mihin hänet on liitetty ja kaikkia palveluja, joihin hänet on liitetty
 
** Koskee sekä Asiakasnäkymää että Ajas Touchia
 
** Koskee sekä Asiakasnäkymää että Ajas Touchia
** Asetuksella voi ohittaa toimipistekohtaisen automaattisen tauon. Asetusta voi käyttää vain, jos toimipisteessää on automaattinen tauko.
+
** Asetuksella voi ohittaa toimipistekohtaisen automaattisen tauon. Asetus toimii vain, jos toimipisteessä on jokin automaattinen tauko.
** Asetetaan työntekijän Käyttäjäprofiilissa....OHJE.
+
** Asetetaan työntekijän Käyttäjäprofiilissa. Katso myös ohje: [[Työntekijät#Ty.C3.B6ntekij.C3.A4kohtaiset_tauot|Työntekijäkohtaiset tauot]]
** Toiminto edellyttää Nettivaraus 6 -version asiakasnäkymän käytön.
+
** Toiminto edellyttää Nettivaraus 6 -version asiakasnäkymän käytön. Toiminto ei ole tuettu Nettivaraus 5:ssä.
  
*Palvelukohtainen automaattinen tauko '''(Beta-profiileille, alkaen 10/2023)'''
+
*Palvelukohtainen automaattinen tauko '''(Uusi toiminto)'''
 
** Koskee yhtä palvelu - työntekijä - toimipiste -liitosta
 
** Koskee yhtä palvelu - työntekijä - toimipiste -liitosta
 
** Taukoja voidaan asettaa niin moneen liitoskohtaan kuin halutaan
 
** Taukoja voidaan asettaa niin moneen liitoskohtaan kuin halutaan
 
** Koskee sekä Asiakasnäkymää että Ajas Touchia
 
** Koskee sekä Asiakasnäkymää että Ajas Touchia
 
** Asetuksella voi ohittaa sekä toimipistekohtaisen että työntekijäkohtaisen automaattisen tauon
 
** Asetuksella voi ohittaa sekä toimipistekohtaisen että työntekijäkohtaisen automaattisen tauon
** Asetetaan Palvelu-lomakkeella. OHJE...
+
** Asetetaan Palvelu-lomakkeella. Katso myös ohje: [[Palvelut#Palvelukohtainen_automaattinen_tauko|Palvelukohtainen automaattinen tauko]]
 
** Toiminto on Beta-asteella (mutta ei vaadi Ajas Touchin Beta-versiota).   
 
** Toiminto on Beta-asteella (mutta ei vaadi Ajas Touchin Beta-versiota).   
** Toiminto edellyttää Nettivaraus 6 -version asiakasnäkymän käytön.
+
** Toiminto edellyttää Nettivaraus 6 -version asiakasnäkymän käytön. Toiminto ei ole tuettu Nettivaraus 5:ssä.
 +
 
 +
Kaikissa vaihtoehdoissa automaattiset tauot käyttäytyvät oletuksena samalla tavalla. Tilaa automaattiselle tauolle vaaditaan vain nettivarauksen kautta ja vain silloin kun sen jälkeen alkaa toinen asiakasvaraus.<br><br>
 +
'''Esimerkki''': Automaattinen tauko 10 min. on asetettu toimipisteeseen Espoo, valinnalla (Asiakasnäkymä ja Ajas Touch). Työntekijä- tai palvelukohtaisia ohituksia ei ole.<br>
  
 
[[Tiedosto:Auto-tauko-esimerkit.jpg|600px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Auto-tauko-esimerkit.jpg|600px]]<br><br>
  
'''1)''' <br>
+
'''1)''' Sekä hallinnan että nettivarauksen kautta tehtyihin varauksiin tulee automaattisesti 10 min tauko perään.<br>
'''2)''' <br>
+
'''2)''' Kalenterissa on ennestään asiakasvaraus klo 9.00.<br>
'''3)''' <br>
+
* Nettivaraus ei tarjoa tähän kohtaan aikaa 60 min. palveluun, koska sen perään ei mahdu taukoa.
'''4)''' <br><br>
+
*Hallinnan kautta tähän pystyy tekemään varauksen 60 min mittaiseen palveluun.
 +
'''3)''' Kalenterissa on ennestään tauko klo 9.00. <br>
 +
*60 min. palvelun voi varata sekä hallinnan että nettivarauksen kautta.
 +
'''4)''' Kalenterissa on joko vuoro tai toimipisteen aukioloaika kiinni klo 9.00<br>
 +
* 60 min. palvelun voi varata sekä hallinnan että nettivarauksen kautta.<br><br>

Nykyinen versio 12. helmikuuta 2024 kello 13.48

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 25 alkaen, 2/2024.


Ajas-järjestelmässä voi asettaa varauksen perään automaattisen tauon kolmella tavalla.

  • Toimipistekohtainen automaattinen tauko
    • Koskee koko toimipistettä ja sen kaikkia palveluja ja työntekijöitä
    • Voi valita koskeeko se vain nettivarauksia (Asiakasnäkymä) vai myös hallinnan kautta tehtyjä varauksia (Asiakasnäkymä ja Ajas Touch)
    • Asetetaan kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset -valitse toimipiste - Yhteiset asetukset. Katso myös ohje: Ajanvarauksen asetukset
  • Työntekijäkohtainen automaattinen tauko (Uusi toiminto)
    • Koskee vain kyseistä työntekijää, kaikissa niissä toimipisteissä mihin hänet on liitetty ja kaikkia palveluja, joihin hänet on liitetty
    • Koskee sekä Asiakasnäkymää että Ajas Touchia
    • Asetuksella voi ohittaa toimipistekohtaisen automaattisen tauon. Asetus toimii vain, jos toimipisteessä on jokin automaattinen tauko.
    • Asetetaan työntekijän Käyttäjäprofiilissa. Katso myös ohje: Työntekijäkohtaiset tauot
    • Toiminto edellyttää Nettivaraus 6 -version asiakasnäkymän käytön. Toiminto ei ole tuettu Nettivaraus 5:ssä.
  • Palvelukohtainen automaattinen tauko (Uusi toiminto)
    • Koskee yhtä palvelu - työntekijä - toimipiste -liitosta
    • Taukoja voidaan asettaa niin moneen liitoskohtaan kuin halutaan
    • Koskee sekä Asiakasnäkymää että Ajas Touchia
    • Asetuksella voi ohittaa sekä toimipistekohtaisen että työntekijäkohtaisen automaattisen tauon
    • Asetetaan Palvelu-lomakkeella. Katso myös ohje: Palvelukohtainen automaattinen tauko
    • Toiminto on Beta-asteella (mutta ei vaadi Ajas Touchin Beta-versiota).
    • Toiminto edellyttää Nettivaraus 6 -version asiakasnäkymän käytön. Toiminto ei ole tuettu Nettivaraus 5:ssä.

Kaikissa vaihtoehdoissa automaattiset tauot käyttäytyvät oletuksena samalla tavalla. Tilaa automaattiselle tauolle vaaditaan vain nettivarauksen kautta ja vain silloin kun sen jälkeen alkaa toinen asiakasvaraus.

Esimerkki: Automaattinen tauko 10 min. on asetettu toimipisteeseen Espoo, valinnalla (Asiakasnäkymä ja Ajas Touch). Työntekijä- tai palvelukohtaisia ohituksia ei ole.

Auto-tauko-esimerkit.jpg

1) Sekä hallinnan että nettivarauksen kautta tehtyihin varauksiin tulee automaattisesti 10 min tauko perään.
2) Kalenterissa on ennestään asiakasvaraus klo 9.00.

  • Nettivaraus ei tarjoa tähän kohtaan aikaa 60 min. palveluun, koska sen perään ei mahdu taukoa.
  • Hallinnan kautta tähän pystyy tekemään varauksen 60 min mittaiseen palveluun.

3) Kalenterissa on ennestään tauko klo 9.00.

  • 60 min. palvelun voi varata sekä hallinnan että nettivarauksen kautta.

4) Kalenterissa on joko vuoro tai toimipisteen aukioloaika kiinni klo 9.00

  • 60 min. palvelun voi varata sekä hallinnan että nettivarauksen kautta.