Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Laskutus” versioiden välillä

(Laskujen haku, suodatus ja massatoiminnot)
(Laskulomakkeen käyttö)
Rivi 53: Rivi 53:
 
===Laskulomakkeen käyttö===
 
===Laskulomakkeen käyttö===
 
<br>
 
<br>
[[Tiedosto:maksu_lasku2.png|800px|none]]
+
[[Kuva:Lasku-lomake.jpg]] <br><br>
<br>
 
 
<ol>
 
<ol>
 
<li>
 
<li>
Laskulle voidaan määrittää päiväys ja eräpäivä. <br>
+
Järjestelmä tulostaa '''Laskun numeron''' ja '''Viitenumeron'''. <br>
Tulossa: Oletusmaksuaika -asetus lisätään laskutusasetuksiin lähiaikoina.
+
Laskun '''Päivä''' on oletuksena laskun luonnin päivä ja '''Eräpäivä''' 2 viikon kuluttua. Päiviä voi muokata kalenterista.
 
</li>
 
</li>
 
<br>
 
<br>
 
<li>
 
<li>
Asiakkaan tiedot saadaan täytettyä automaattisesti, mikäli asiakas on tallennettu Asiakaslistaan aloittamalla kirjoittamaan asiakkaan nimeä ja valitsemalla asiakas listasta.  Laskun saajan tiedot saadaan täytettyä nopeasti valitsemalla Toimipiste -sarakkeesta olemassaoleva toimipiste. Toiminto edellyttää, että toimipisteelle on asetettu oletuslaskutusasetukset. (katso [[Asetukset#Laskutusasetukset|Laskutusasetukset]]). Mikäli lasku tehdään suoraan käynnin tiedoista, nämä kentät ovat täytettyinä oletuksena.
+
'''Asiakas''' eli laskun saaja on esitäytetty, jos lasku tehdään Käyntilomakkeelta. Asiakaskortilla olevat osoitetiedot tulostuvat laskuun. Jos lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, asiakas haetaan aloittamalla kirjoittamaan asiakkaan nimeä ja valitsemalla asiakas listasta.   
 
</li>
 
</li>
 
<br>
 
<br>
 
<li>
 
<li>
Laskulle voidaan valita lähetystavaksi posti, sähköposti tai laskutuspalvelu (sähköposti, posti, e-lasku tai laskuni.fi).<br>
+
Laskun '''Saaja, Saajan tilinumero ja BIC-pankkitunniste''' tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso [[Asetukset#Laskutusasetukset|Laskutusasetukset]]). Kun lasku tehdään suoraan käynnin tiedoista, nämä kentät ovat valmiiksi täytettyinä. Kun lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, tiedot täyttyvät sen jälkeen, kun laskun toimipiste on valittu.<br><br>
Tulossa: Toiminto, jolla laskun voi lähettää suoraan asiakkaan sähköpostiin tai laskutuspalveluun lisätään järjestelmään lähiaikoina.
+
'''Toimipiste ja Asiakaspalvelija''' ovat pakollisia tietoja laskussa, jotta järjestelmä pystyy kohdistamaan laskut oikeiden työntekijöiden ja toimipisteiden raportteihin. Itse laskulle ne eivät tulostu. Kun lasku tehdään suoraan käynnin tiedoista, nämä kentät ovat valmiiksi täytettyinä. Kun lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, tiedot on haettava pudotusvalikosta.
 
</li>
 
</li>
 
<br>
 
<br>
 
<li>
 
<li>
Näillä painikkeilla voidaan merkitä järjestelmään laskun tila asiakkaalle lähetetyksi tai perintään lähetetyksi.  
+
Laskulle voidaan valita '''Lähetystapa'''. Valinta tulostuu laskujen listaan, mutta se ei vielä lähetä laskua. <br>
 +
Laskun lähettäminen sähköpostilla on kuvattu täällä: [[Laskutus#Laskun_l.C3.A4hett.C3.A4minen_s.C3.A4hk.C3.B6postilla|Laskun lähettäminen sähköpostilla]]<br>
 +
'''Laskun tila''' muuttuu, kun sen tilaa on muilla toiminnoilla muutettu. Painikkeita voi muuttaa myös manuaalisesti.
 
</li>
 
</li>
<br><br>
+
<br>
 
<li>
 
<li>
Jotta laskulle saataisiin jotain laskutettavaa, täytyy sille lisätä tapahtumia. Palveluita voidaan lisätä sellaisinaan tapahtumiksi tai lisätä manuaalisesti jokin muu tapahtuma. Mikäli lasku on luotu suoraan käynnin yhteydessä, käynnin tapahtumat ovat lisättynä automaattisesti.
+
Käynnistä tehdyssä laskussa laskutettavat rivit tulostuvat valmiiksi. Palveluita tai tuotteita voi lisätä laskulle tästä kentästä ja Lisää lasku -toiminnolla tehdyssä laskussa tapahtumarivi on aina lisättävä manuaalisesti.
 
</li>
 
</li>
 
<br>
 
<br>
 
<li>
 
<li>
Tästä kentästä nähdään laskun kokonaissumma, arvonlisäveron osuus sekä veroton osuus.
+
Tähän kenttään tulostuu kaikki laskurivit eli joko käynnistä tulostuneet tai itse laskulomakkeella lisätyt. Palvelun tai tuotteen tiedot tulostuvat sen mukaan, miten ne on Palvelut- tai Tuotteet -lomakkeilla määritelty. "Muu" -tapahtumaa voi käyttää sellaiseen myyntiin, mihin ei järjestelmässä ole luotu palvelua tai tuotetta. Tapahtuman nimi kirjoitetaan Nimi-kenttään itse.
 
</li>
 
</li>
 
<br>
 
<br>
 
<li>
 
<li>
"Hallinnoi maksusuorituksia" -linkki avaa toiminnot, joissa asiakkaan maksusuoritukset voidaan merkitä järjestelmään silloin, jos laskusta on maksettu vasta osa. Kun lasku on maksettu kokonaan, voidaan käyttää pikapainiketta: "Maksusuoritus koko jäljellä olevasta summasta".  
+
'''Hallinnoi maksusuorituksia''' -linkki avaa toiminnot, joissa asiakkaan maksusuoritukset voidaan merkitä järjestelmään silloin, jos laskusta on maksettu vasta osa. Kun lasku on maksettu kokonaan, voidaan käyttää pikapainiketta: '''Maksusuoritus koko jäljellä olevasta summasta'''.<br><br>
 +
'''Laskuta asiakkaan laskuttamattomat tapahtumat''' -painike lisää laskuun kaikki ne asiakkaan tapahtumat, joita ei ole vielä laskutettu ja jotka on käyntilomakkeella lisätty jälkilaskutukseen.<br><br>
 +
'''Maksuhuomautukset''' -osiossa laskusta voi tehdä maksuhuomautuksen:<br>
 +
*Maksuhuomautus lisätään järjestelmään. Maksuhuomautuksen teksti tulostuu laskulle. Huomautuksen lisääminen ei vielä lähetä huomautusta.
 +
*Maksuhuomautuksen toiminnot ovat: Muokkaa (muokkaa maksuhuomautuksen laskulle tulostuvaa tekstiä), Tulosta (maksuhuomautus tulostuu PDF-dokumenttina), Lähetä sähköpostilla (maksuhuomautus lähetetään asiakkaan sähköpostiosoitteeseen edellyttäen, että sähköpostiasetukset on käytössä, kuten kuten kohdassa 4. mainitussa ohjeessa on opastettu), Poista (maksuhuomautuksen voi poistaa järjestelmästä.
 +
</li>
 
<br>
 
<br>
"Laskuta asiakkaan laskuttamattomat tapahtumat" -painike lisää laskuun kaikki ne asiakkaan tapahtumat, joita ei ole vielä laskutettu ja jotka odottavat jälkilaskutusta.
+
<li>
 +
Laskulomakkeen alapalkista löytyy perustoiminnot, kuten Poista, Tallenna ja Sulje. Lähetä sähköpostilla -toiminto löytyy Toiminnot-painikkeen alta.<br><br>
 +
Laskun tulostus PDF-dokumentiksi tapahtuu klikkaamalla Tulosta-painiketta.<br>
 +
'''Huom:''' PDF-lomakkeen tulostuminen edellyttää, että selaimen ponnahdusikkunat on sallittu. <br>
 +
'''Huom:''' Lasku tuolostetaan paperille PDF-lomakkeen ja/tai selaimen omien tulostustoimintojen avulla.
 
</li>
 
</li>
 
<br>
 
<br>
 +
 
</ol>
 
</ol>
  

Versio 10. tammikuuta 2019 kello 09.47

Laskun lisäys

  • Uuden laskun lisäys tapahtuu Laskutus-näkymästä klikkaamalla "Lisää lasku" -painiketta
  • Tavallisesti lasku lisätään suoraan Käynti-lomakkeelta valitsemalla maksutavaksi "Maksa laskulla".


Työpöytäversion ja Selainversion rinnakkaiskäyttö
Jos teette Käyntejä ja Laskuja Ajas -ohjelman työpöytäversiossa, emme toistaiseksi suosittele, että samaa laskua tai käyntiä, josta lasku on muodostettu muokataan Ajas Touch -käyttöliittymässä. Sama ohje pätee myös päinvastoin.


Lisaa-lasku.jpg


Laskujen haku, suodatus ja massatoiminnot


Laskutus-lista.jpg


1) Tarkasteltavan aikavälin alkamis- ja päättymispäivä.
2) Työntekijän valinta.
3) Toimipisteen valinta.
4) Uuden laskun lisäämispainike.
5) Laskun hakeminen laskun numeron tai viitenumeron perusteella.
6) Laskun hakeminen asiakkaan nimen perusteella.
7) Laskun hakeminen maksun tilan perusteella: Kaikki, Maksettu, Maksamattomat.
8) Laskun hakeminen perinnän tilan perusteella: Kaikki, Ei perinnässä, Perinnässä.
9) Laskun hakeminen lähetyksen tilan perusteella: Kaikki, Lähetetyt, Lähettämättömät.
10) Laskun hakeminen hyvityksen tilan perusteella: Toiminnolle ei ole tukea tällä hetkellä. Hyvityslaskujen tekeminen on mahdollista Ajas Desktopissa.
11) Valistee kaikki laskut tällä sivulla tai poistaa kaikki tällä sivulla olevat valinnat.
12) Valitsee kyseisen laskun. Klikkaa liukukytkin asentoon "Kyllä".
13) Esimerkki laskusta, joka on lähetetty sähköpostilla ja merkitty maksetuksi.
14) Esimerkki laskusta, josta on lähetetty maksuhuomautus.
15) Esimerkki lähettämättömästä laskusta.
16) Esimerkki laskusta, joka on merkitty lähetettäväksi perintään.

Toiminnot valituille laskuille

Valittuihin laskuihin (katso yllä kohdat 11 ja 12) voi kohdistaa massatoimintoja. Toiminnot löytyvät myös itse laskulomakkeelta, mutta näin käytettynä saman toiminnon voi kohdistaa useammalle laskulle kerrallaan. Klikkaa ensin Toiminnot valituille laskuille -painiketta sivun alareunassa.

Laskutus-lista-valitut.jpg
1) Merkitsee kaikki valitut laskut maksetuksi.
2) Merkitsee kaikki valitut laskut lähetetyksi.
3) Merkitsee kaikki valitut laskut lähetettäväksi perintään.
4) Lähettää kaikki valitut laskut sähköpostilla asiakkaalle.
5) Lähettää valitut laskut laskutuspalveluun (esimerkiksi Netvisor, Ropo Capital).
6) Luo Finvoice tiedoston valituista laskuista.

Huom: Laskujen valinnan voi toistaiseksi tehdä yksi sivu kerrallaan. Voit kuitenkin kasvattaa sivulle mahtuvien laskujen määrää sivun alareunassa olevalla Tuloksia sivulla -valinnalla. Maksimimäärä: 50.



Laskulomakkeen käyttö


Lasku-lomake.jpg

  1. Järjestelmä tulostaa Laskun numeron ja Viitenumeron.
    Laskun Päivä on oletuksena laskun luonnin päivä ja Eräpäivä 2 viikon kuluttua. Päiviä voi muokata kalenterista.

  2. Asiakas eli laskun saaja on esitäytetty, jos lasku tehdään Käyntilomakkeelta. Asiakaskortilla olevat osoitetiedot tulostuvat laskuun. Jos lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, asiakas haetaan aloittamalla kirjoittamaan asiakkaan nimeä ja valitsemalla asiakas listasta.

  3. Laskun Saaja, Saajan tilinumero ja BIC-pankkitunniste tiedot tulostuvat toimipisteen laskutusasetuksista. Katso Laskutusasetukset). Kun lasku tehdään suoraan käynnin tiedoista, nämä kentät ovat valmiiksi täytettyinä. Kun lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, tiedot täyttyvät sen jälkeen, kun laskun toimipiste on valittu.

    Toimipiste ja Asiakaspalvelija ovat pakollisia tietoja laskussa, jotta järjestelmä pystyy kohdistamaan laskut oikeiden työntekijöiden ja toimipisteiden raportteihin. Itse laskulle ne eivät tulostu. Kun lasku tehdään suoraan käynnin tiedoista, nämä kentät ovat valmiiksi täytettyinä. Kun lasku tehdään Lisää lasku -toiminnolla, tiedot on haettava pudotusvalikosta.

  4. Laskulle voidaan valita Lähetystapa. Valinta tulostuu laskujen listaan, mutta se ei vielä lähetä laskua.
    Laskun lähettäminen sähköpostilla on kuvattu täällä: Laskun lähettäminen sähköpostilla
    Laskun tila muuttuu, kun sen tilaa on muilla toiminnoilla muutettu. Painikkeita voi muuttaa myös manuaalisesti.

  5. Käynnistä tehdyssä laskussa laskutettavat rivit tulostuvat valmiiksi. Palveluita tai tuotteita voi lisätä laskulle tästä kentästä ja Lisää lasku -toiminnolla tehdyssä laskussa tapahtumarivi on aina lisättävä manuaalisesti.

  6. Tähän kenttään tulostuu kaikki laskurivit eli joko käynnistä tulostuneet tai itse laskulomakkeella lisätyt. Palvelun tai tuotteen tiedot tulostuvat sen mukaan, miten ne on Palvelut- tai Tuotteet -lomakkeilla määritelty. "Muu" -tapahtumaa voi käyttää sellaiseen myyntiin, mihin ei järjestelmässä ole luotu palvelua tai tuotetta. Tapahtuman nimi kirjoitetaan Nimi-kenttään itse.

  7. Hallinnoi maksusuorituksia -linkki avaa toiminnot, joissa asiakkaan maksusuoritukset voidaan merkitä järjestelmään silloin, jos laskusta on maksettu vasta osa. Kun lasku on maksettu kokonaan, voidaan käyttää pikapainiketta: Maksusuoritus koko jäljellä olevasta summasta.

    Laskuta asiakkaan laskuttamattomat tapahtumat -painike lisää laskuun kaikki ne asiakkaan tapahtumat, joita ei ole vielä laskutettu ja jotka on käyntilomakkeella lisätty jälkilaskutukseen.

    Maksuhuomautukset -osiossa laskusta voi tehdä maksuhuomautuksen:
    • Maksuhuomautus lisätään järjestelmään. Maksuhuomautuksen teksti tulostuu laskulle. Huomautuksen lisääminen ei vielä lähetä huomautusta.
    • Maksuhuomautuksen toiminnot ovat: Muokkaa (muokkaa maksuhuomautuksen laskulle tulostuvaa tekstiä), Tulosta (maksuhuomautus tulostuu PDF-dokumenttina), Lähetä sähköpostilla (maksuhuomautus lähetetään asiakkaan sähköpostiosoitteeseen edellyttäen, että sähköpostiasetukset on käytössä, kuten kuten kohdassa 4. mainitussa ohjeessa on opastettu), Poista (maksuhuomautuksen voi poistaa järjestelmästä.

  8. Laskulomakkeen alapalkista löytyy perustoiminnot, kuten Poista, Tallenna ja Sulje. Lähetä sähköpostilla -toiminto löytyy Toiminnot-painikkeen alta.

    Laskun tulostus PDF-dokumentiksi tapahtuu klikkaamalla Tulosta-painiketta.
    Huom: PDF-lomakkeen tulostuminen edellyttää, että selaimen ponnahdusikkunat on sallittu.
    Huom: Lasku tuolostetaan paperille PDF-lomakkeen ja/tai selaimen omien tulostustoimintojen avulla.

Laskun lähettäminen sähköpostilla

Laskun voi lähettää suoraan asiakkaan sähköpostiin. Jotta tämä onnistuisi:

  • Asiakkaan sähköpostiosoite on löydyttävä asiakaskortilta.
  • Oman sähköpostinpalveluntarjoajan sähköpostiasetukset on lisättävä järjestelmään. Katso myös ohje: Sähköpostiasetukset.


Lähettäminen varauslistasta massatoimintona

Laheta-lasku-listasta.jpg


1) "Lähetyksen tila" -sarakkeessa laskuja voi suodattaa. Valittavana on näyttää: Kaikki laskut, Lähetetyt tai Lähettämättömät laskut.
2) Kirjekuori-ikoni osoittaa sitä, että lasku on lähettämätön.
3) Lähetettäviä laskuja voi valita yksitellen klikkaamalla rivillä olevan Valinta-liukukytkimen asentoon "Kyllä".
4) Voit myös valita kaikki listassa näkyvät laskut klikkaamalla vihreällä pohjalla olevaa rastia "Valitse kaikki". Toiminnon voi purkaa valkoisella pohjalla olevasta "Poista valinnat" -napista tai yksitellen laskurivien Ei/Kyllä -liukukytkimestä. Kaikki ne laskut lähetetään, joiden liukukytkin on asennossa "Kyllä".
5) Klikkaa lopuksi "Lähetä sähköpostilla" -painiketta.

  • Järjestelmä pyytää seuraavaksi vahvistuksen. Klikkaa "Kyllä", jos haluat jatkaa lähetystä.


Laheta-lasku-varmistus.jpg


  • Järjestelmän ilmoitus onnistuneesta lähetyksestä.


Laheta-lasku-onnistui.jpg



Lähettäminen laskulomakkeelta


Laheta-lasku-lomake.jpg


1) Klikkaa "Toiminnot" -painiketta laskun alareunassa.
2) Klikkaa "Lähetä sähköpostilla".

Järjestelmä pyytää tämän jälkeen vahvistuksen lähettämisestä.