Loikkaa: valikkoon, hakuun

Uusi kortinlukusovellus: Atostek ID

Versio hetkellä 27. helmikuuta 2025 kello 11.20 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Jos Kanta-kirjautuminen ei onnistu)

Digi- ja väestötietovirasto on valinnut Atostek Oy:n kortinlukuohjelmiston Atostek ID viralliseksi ohjelmistoksi kaikissa julkisissa palveluissa.

https://dvv.fi/kortinlukijaohjelmisto

Aikaisemmin DVV:n tarjoama sovellus oli mPollux DigiSign. Sitä on käytetty mm. Kelan Arkistonhoitajan käyttöliittymään kirjauduttaessa.

Atostek ID:n toimittaa Atostek Oy, eli sama ohjelmistokehittäjä jonka sovellus ERA SmartCard on. Tähän saakka kaikki Kanta-käyttäjät ovat käyttäneet ERA SmartCardia, mutta tämä on nyt muutosvaiheessa.

Uusien Kanta-käyttäjien kannattaa ladata ja asentaa suoraan Atostek ID, jos mahdollista..

Helmikuusta, 17.2.2025 alkaen, ERA Smart Cardin tarjoama päivitys on päivittänyt koneelle Atostek ID:n. Tämä asentuu suoraan ERA Smart Card -sovelluksen päälle, joten parhaimmillaan eron entiseen huomaa vain ikonien muuttumisella.

Molemmat sovellukset ovat ladattavissa ja asennettava myös täältä: https://downloads.ehoito.fi.
Sovellusten asennus- ja käyttöohjeet on myös ladattavissa samasta linkistä.
Atostek ID tarjoaa nyt tuen mm. Linux -käyttöjärjestelmälle.


ERA SmartCard näytti/näyttää Windows -koneella tältä:
ERA-Windows1.jpg

Atostek ID:n ikoni on tämän näköinen:
AID-windows2.png

Ikonin väri on vihreä silloin kun yhteys korttiin on todettu.

Kirjautumis-ikkuna PIN-koodin asettamista varten näyttää tältä:

AID-PIN.jpg

Jos Kanta-kirjautuminen ei onnistu

Onko sovellus auki?

Mahdollinen Ajas Touchin ilmoittama virhe voi olla: ERA SmartCard sovellusta ei löydy

Ratkaisut ovat samoja kuin aikaisemmin ERA SmartCard -sovelluksen kanssa. Jos sovellus ei näytä olevan auki, eli Atostek ID:n ikoni ei näy koneellasi, avaa sovellus uudelleen.

Windows: Etsi sovellus käynnistä-valikon hakutoiminnolla ja kaksois klikkaa avataksesi sen:

AID-windows1.png

Mac: Etsi sovellus Apps -valikosta ja kaksois klikkaa avataksesi sen:

Aid-oli-tullut.jpg

Virheviesti: SCS-palvelimen avaaminen porttiin epäonnistui

Virheilmoitus voi näkyä, jos tietokoneella on jokin toinen kortinlukuohjelma, joka on jo varannut SCS-palvelimen itselleen. Tavallisesti se on aikaisempi DVV:n sovellus: mPollux DigiSign.

ERASC-windows-ds.jpg

SCS-palvelin on Digi- ja väestötietovirasto DVV:n määritysten mukainen SCS-rajapinta korttikommunikaatioon.


Ensimmäinen ratkaisu on poistaa mPollux DigiSign -asennus koneelta.

  • Mihinkään viranomaisten tarjoamaan ohjelmaan tai palveluun ei enää tarvita mPollux DigiSignia, vaikka sitä on vielä lupa käyttää, vaan niihin kirjautumisen voi hoitaa Atostek ID:llä.

Jos käytössänne on jonkun muun palveluntarjoajan ohjelmia, jotka käyttävät edelleen mPollux DigiSign -sovellusta ja näin ollen et voi sitä vielä poistaa, silloin ratkaisu on:

  • Poista mahdollisesti jo asentamasi / päivittynyt Atostek ID-sovellus
  • Lataa ja asenna uudelleen ERA Smart Card Sovellus täältä: https://downloads.ehoito.fi


Ylläoleva ohje pätee myös useampaan muuhun ongelmatilanteeseen.
Viranomaiset ovat pidentäneet mPollux DigiSignin käyttöaikaa, DVV:n sivuston mukaan, vuoden 2025 loppuun.


Jos nämä eivät vielä ratkaise ongelmaasi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
Asian käsittelyä nopeuttaa, jos saisimme tiedon jo mitä tämän ohjeen toimista on kokeiltu. Ja tarkan ongelmankuvauksen, kuvakaappauksen virheilmoituksesta, sekä tiedon koneen käyttöjärjestelmästä ja versiosta.