Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Markkinointiluvan käyttö viestinnässä” versioiden välillä

(Markkinointilupa)
(Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä)
 
(55 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
'''HUOM. Sivua uudistetaan ja se on työn alla. Pahoittelemme häiriötä.'''
 
  
*Markkinointilupaa kysytään asiakkailta, jotta heille voidaan lähettää markkinointiviestejä. Hyväksyessään markkinointiviestit asiakkaalla tulee olla myös tiedossa, miten hän pystyy saamaan nimensä pois markkinointiviestilistalta.
+
===Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto===
 +
*Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.
 +
**Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: [[Asetukset#Yhteiset_varausasetukset|Yhteiset varausasetukset]]
  
===Markkinointilupa===
+
*Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä".  Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.
*Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen kysytään Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa.
+
 
**Toiminnossa on eroja riippuen siitä, onko käytössä oleva versio NV5 vaiko NV6.
+
===Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä===
*Voit vaikuttaa markkinointiluparastien näkyvyyteen Yhteisissä asetuksissa: Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> kohta Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Lisää tietoja Yhteisistä asetuksista löydät täältä: [[Yhteiset_asetukset|Yhteiset asetukset]]
+
[[Tiedosto:Nv6-markkinointilupa-valinnat.jpg|600px]]<br><br>
 +
 
 +
Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":<br>
 +
 
 +
'''1a-b)''' Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.<br>
 +
'''2a-b)''' Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot. <br><br>
 +
 
 +
Vaihtoehdot näkyvät sen perusteella, onko asiakas kirjoittanut lomakkeelle sähköpostin ja/tai puhelinnumeron.<br>
 +
 
 +
*Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan [[Asiakkaat#Asiakkaan_lis.C3.A4tiedot|Asiakkaan lisätiedot]].
 +
*Jos Sisältö-sarakkeessa lukee '''Kyllä''', asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Jos Sisältö-sarakkeessa lukee '''Ei''', asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
 +
*Tila muuttuu, jos asiakas tekee erilaisen valinnan seuraavan varauksen yhteydessä. Jos asiakas ei tee uutta valintaa, aikaisemmin valittu tila säilyy ennallaan.
 +
 
 +
 
 +
[[Tiedosto:Nv6-markkinointilupa-vastaukset.jpg|800px]]<br><br>
 +
 
 +
'''Uudet toimialakohtaiset asiakastietopohjat'''<br>
 +
*Jos käytössäsi on uusi toimialakohtainen asiakastietopohja, markkinointiluvat näkyvät ja niitä voi muokata suoraan asiakaskortilla ja ilman, että uusia lisätietokenttiä tarvitsee luoda järjestelmään
 +
* Uusissa Ajas-tilauksissa (5.12.2023 alkaen) pohja on jo oletuksena asetettu olemaan tilatun toimialaversion mukaisesti. Näin tapahtuu toimialoilla, jotka tällä hetkellä ovat suoraan valittavana Ajas-tilaus-lomakkeella.
 +
* Vanhoilla Ajas-käyttäjillä pohja on oletuksena edelleen samanlainen kuin ennen. Vanhojen käyttäjien tileillä pääkäyttäjä voi muuttaa asiakaslomakkeen pohjaa kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Yhteiset asetukset - Yleiset asetukset -laatikko : "Asiakaslomakkeen lisätietopohja". Oletuksena siinä on valinta: "Ei mitään"<br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Asiakas-lisatietopohja-markkinointi.png|700px]]<br><br>
 +
'''1)''' Markkinointilupa sähköpostilla on annettu.<br>
 +
'''2)''' Markkinointiluvan tilaa tekstiviestillä ei ole asetettu.<br><br>
 +
 
 +
===Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä===
 +
 
 +
[[Tiedosto:Nv5-markkinointilupa-valinnat.jpg|800px]]<br><br>
 +
 
 +
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot. <br><br>
 +
Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: [[Asiakkaat#Lis.C3.A4tietokent.C3.A4t|Lisätietokentät]]
 +
 
 +
* Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
 +
*Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on '''tyhjä'''.
 +
*Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.
  
*Valittavat rastit tehdään kohdassa: [[Asiakkaat#Lis.C3.A4tietokent.C3.A4t|Lisätietokentät]].
 
**Markkinointilupaa koskevat lisätietokentät, joissa lisätietotyyppinä "Markkinointiluvan tyyppi".
 
**Lisätietokenttien otsikoiden tulee olla tarkalleen [[Asiakkaat#Lis.C3.A4tietokent.C3.A4t|Lisätietokentät]]-ohjeen Asiakkaan lisätietokentät -kuvan otsikoiden mukaiset (eli esimerkiksi "Tekstiviestillä", "Sähköpostilla", "Kirjepostilla").
 
***Jos kirjoitat otsikoksi jotain muuta, kohta "Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut" katoaa Yhteisistä asetuksistasi ja asiakkaat lisätään automaattisesti markkinointiviestilistalle sen jälkeen, kun he ovat lähettäneet varauslomakkeen.
 
**'''NV5''': kaikki lisäämäsi Markkinointiluvan tyypit näkyvät varauslomakkeen lopussa.
 
**'''NV6''': Valintaruudut tulevat näkyviin varauslomakkeen loppuun sen mukaan, mitä tietoja asiakas on täyttänyt.
 
***Eli jos asiakas esimerkiksi kertoo sähköpostinsa kysytään häneltä, saako hänelle lähettää markkinointiviestejä sähköpostilla.
 
*Kun asiakas rastittaa (NV5) tai vastaa Kyllä (NV6) markkinointiluvan tyypille, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan [[Asiakkaat#Asiakkaan_lis.C3.A4tiedot|Asiakkaan lisätiedot]].
 
*Markkinointilupaa kysytään joka kerta uudelleen. Kun asiakas tekee seuraavan kerran varauksen nettivarauksessa, päivittyy tieto markkinointiluvasta sillä kertaa täytettyjen tietojen perusteella. Jos tällä kertaa hän ei anna lupaa, Arvo "Kyllä" poistuu. Lisätietoihin jää vain tyhjä otsikko.
 
**Tähän ollaan tekemässä tulevaisuudessa muutoksia.
 
  
 
[[Tiedosto:Lisatietokentat_Tekstiviestilla_Sahkopostilla.jpg]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Lisatietokentat_Tekstiviestilla_Sahkopostilla.jpg]]<br><br>
 +
 +
 +
 +
<br>
  
 
===Voimassa olevat markkinointiluvat===
 
===Voimassa olevat markkinointiluvat===
*Ohjeet voimassaolevien markkinointilupien tarkistamiseen löydät täältä: [[Asiakkaat#Haku_asiakkaan_lis.C3.A4tiedoista|Haku asiakkaan lisätiedoista]] (havainnollistava kuva otsikon yläpuolella).
+
*Voimassa olevien markkinointilupien tarkistaminen tapahtuu helpoiten käyttämällä Asiakkaat -listan [[Asiakkaat#Edistyneet_toiminnot|edistyneitä toimintoja]].
 +
*Markkinointiluvat tallentuvat asiakkaan lisätietoihin. Voit hakea / suodattaa niitä tekemällä haun asiakkaan lisätiedoista. Katso ohje [[Asiakkaat#Haku_asiakkaan_lis.C3.A4tiedoista|Haku asiakkaan lisätiedoista]]<br>
 +
 
 +
[[Kuva:massapostitus-edistynyt1.jpg]]<br>
 +
 
 +
Seuraavalla haulla saat näkyviin kaikki ne asiakkaat, joiden tila on "Sähköpostilla Kyllä", eli markkinointilupa on voimassa.<br>
 +
'''1)''' Valitse lisätiedon otsikko "Sähköpostilla".<br>
 +
'''2)''' Kirjoita "Hae lisätiedoista" kohtaan "Kyllä".<br>
 +
'''3)''' Asiakaslistasi lyhenee, ja siihen tulostuu vain ne asiakkaat, joiden asiakaskortin Asiakkaan lisätiedot -kohdassa löytyy lisätiedon otsikko "Sähköpostilla" ja sen sisältö on "Kyllä". <br>
 +
 
 +
'''4)''' Ohjelmasta on mahdollista tietyin edellytyksin lähettää markkinointiviestejä suoraan samasta näkymästä. Kyse on silloin Massapostitus-toiminnoista, mitkä on kuvattu alla.<br>
 +
<br>
 +
 
 +
===Aseta markkinointiluvat massatoimintona===
 +
Markkinointiluvan tilan voi asettaa myös massatoimintona. Tämä voi olla hyödyllistä silloin, kun siirrytään jostakin toisesta järjestelmästä Ajas Touchin käyttöön. Suositeltu polku olisi seuraavanlainen:  <br>
 +
* Tuo asiakkaat vanhasta järjestelmästä kahdessa erässä, perusohjeemme mukaan: [[Asiakkaat#Asiakkaiden_tuonti|Asiakkaiden tuonti]]
 +
** 1. Tuo ensin ne asiakkaat, joilla on markkinointilupa. Aseta luvat tämän ohjeen massatoiminnon avulla.
 +
** 2. Tuo sen jälkeen kaikki loput asiakkaat.
 +
 
 +
[[Tiedosto:Aseta markkinointiluvat1.jpg|none]]<br>
 +
 
 +
'''1)''' Valitse kaikki asiakkaat painamalla ylimmän rivin vihreästä painikkeesta tai valitse asiakkaat yksitellen liukukytkimestä, kuten kuvassa.<br>
 +
'''2)''' Paina "Toiminnot valituille asiakkaille".<br>
 +
'''3)''' Paina "Aseta markkinointiluvat".<br><br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Aseta markkinointiluvat2.jpg|none]]<br>
 +
 
 +
'''1)''' Valitse markkinointiluvan tyyppi, sähköposti tai tekstiviesti.<br>
 +
'''2)''' Jos markkinointilupa on annettu, valitse "Kyllä" ja tallenna painamalla "Aseta markkinointiluvat".<br><br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Aseta markkinointiluvat3.jpg|800px]]<br>
 +
 
 +
Asiakaskortille, kohtaan "Asiakkaan lisätiedot", tulee merkintä "Sähköpostilla - Kyllä".
 +
 
  
 
===Markkinointiviestin lähettäminen===
 
===Markkinointiviestin lähettäminen===
*Ohjeet markkinointiviestien tekemiseen löydät täältä: [[Muut#Viestipohjan_lis.C3.A4ys|Viestipohjan lisäys]].
+
*Massapostitus-toimintojen ohjeet löytyvät täältä: [[Asiakkaat#Tee_massapostitus_s.C3.A4hk.C3.B6postilla|Tee massapostitus sähköpostilla]].
*Ohjeet markkinointiviestin lähettämiseen massapostina löydät täältä: [[Asiakkaat#Tee_massapostitus_s.C3.A4hk.C3.B6postilla|Tee massapostitus sähköpostilla]].
 
**'''HUOM.''' Massapostitus-toiminto on vielä testausvaiheessa ja se ei toimi moitteettomasti. Lisäksi massapostitus vaatii ulkopuolisen  sähköpostipalvelun tai -välittäjän.
 
  
Tällä hetkellä varmin tapa lähettää markkinointiviestejä:
+
Vaihtoehtoisesti viestejä voi lähettää myös manuaalisesti:
#Tee [[Asiakkaat#Tee_massapostitus_s.C3.A4hk.C3.B6postilla|asiakashaku]].
+
#Tee asiakashaku, kuten kuvattiin kohdassa:  [[Markkinointiluvan_käyttö_viestinnässä#Voimassa_olevat_markkinointiluvat|Voimassaolevat markkinointiluvat]].
#Paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
+
#Kun haku on suoritettu, paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
#Avaa CSV - Kopioi koko sarake, missä sähköpostiosoitteita on
+
#Avaa CSV-tiedosto tietokoneesi taulukko-ohjelmalla.  Kopioi kokonaan se sarake, missä sähköpostiosoitteet ovat
#Siirrä osoitteet omassa sähköpostissasi kirjoittamasi markkinointiviestin vastaanottajat kenttään   
+
#Avaa omassa sähköpostissasi se viesti, minkä haluat lähettää.
#Kirjoita viesti ja lähetä.
+
#Liitä sähköpostiosoitteet tämän viestin Vastaanottajat -kenttään (osoitteet näkyvät kaikille) tai Piilokopio -kenttään (vastaanottajien osoitteet ei näy muille). Jos olet epävarma, kuinka oma sähköpostipalvelu toimii, kokeile lähettää testiviesti ensin vaikka itselle kahteen osoitteeseen / yhdelle vastaanottajalle ja itselle.
 +
#Tarkista, että osoitteet näkyvät oikein ja lähetä viesti.

Nykyinen versio 14. maaliskuuta 2024 kello 10.54

Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto

  • Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.
    • Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: Yhteiset varausasetukset
  • Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä". Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.

Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä

Nv6-markkinointilupa-valinnat.jpg

Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":

1a-b) Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.
2a-b) Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.

Vaihtoehdot näkyvät sen perusteella, onko asiakas kirjoittanut lomakkeelle sähköpostin ja/tai puhelinnumeron.

  • Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan Asiakkaan lisätiedot.
  • Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Kyllä, asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Ei, asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
  • Tila muuttuu, jos asiakas tekee erilaisen valinnan seuraavan varauksen yhteydessä. Jos asiakas ei tee uutta valintaa, aikaisemmin valittu tila säilyy ennallaan.


Nv6-markkinointilupa-vastaukset.jpg

Uudet toimialakohtaiset asiakastietopohjat

  • Jos käytössäsi on uusi toimialakohtainen asiakastietopohja, markkinointiluvat näkyvät ja niitä voi muokata suoraan asiakaskortilla ja ilman, että uusia lisätietokenttiä tarvitsee luoda järjestelmään
  • Uusissa Ajas-tilauksissa (5.12.2023 alkaen) pohja on jo oletuksena asetettu olemaan tilatun toimialaversion mukaisesti. Näin tapahtuu toimialoilla, jotka tällä hetkellä ovat suoraan valittavana Ajas-tilaus-lomakkeella.
  • Vanhoilla Ajas-käyttäjillä pohja on oletuksena edelleen samanlainen kuin ennen. Vanhojen käyttäjien tileillä pääkäyttäjä voi muuttaa asiakaslomakkeen pohjaa kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Yhteiset asetukset - Yleiset asetukset -laatikko : "Asiakaslomakkeen lisätietopohja". Oletuksena siinä on valinta: "Ei mitään"

Asiakas-lisatietopohja-markkinointi.png

1) Markkinointilupa sähköpostilla on annettu.
2) Markkinointiluvan tilaa tekstiviestillä ei ole asetettu.

Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä

Nv5-markkinointilupa-valinnat.jpg

Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot.

Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: Lisätietokentät

  • Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
  • Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on tyhjä.
  • Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.


Lisatietokentat Tekstiviestilla Sahkopostilla.jpg



Voimassa olevat markkinointiluvat

  • Voimassa olevien markkinointilupien tarkistaminen tapahtuu helpoiten käyttämällä Asiakkaat -listan edistyneitä toimintoja.
  • Markkinointiluvat tallentuvat asiakkaan lisätietoihin. Voit hakea / suodattaa niitä tekemällä haun asiakkaan lisätiedoista. Katso ohje Haku asiakkaan lisätiedoista

Massapostitus-edistynyt1.jpg

Seuraavalla haulla saat näkyviin kaikki ne asiakkaat, joiden tila on "Sähköpostilla Kyllä", eli markkinointilupa on voimassa.
1) Valitse lisätiedon otsikko "Sähköpostilla".
2) Kirjoita "Hae lisätiedoista" kohtaan "Kyllä".
3) Asiakaslistasi lyhenee, ja siihen tulostuu vain ne asiakkaat, joiden asiakaskortin Asiakkaan lisätiedot -kohdassa löytyy lisätiedon otsikko "Sähköpostilla" ja sen sisältö on "Kyllä".

4) Ohjelmasta on mahdollista tietyin edellytyksin lähettää markkinointiviestejä suoraan samasta näkymästä. Kyse on silloin Massapostitus-toiminnoista, mitkä on kuvattu alla.

Aseta markkinointiluvat massatoimintona

Markkinointiluvan tilan voi asettaa myös massatoimintona. Tämä voi olla hyödyllistä silloin, kun siirrytään jostakin toisesta järjestelmästä Ajas Touchin käyttöön. Suositeltu polku olisi seuraavanlainen:

  • Tuo asiakkaat vanhasta järjestelmästä kahdessa erässä, perusohjeemme mukaan: Asiakkaiden tuonti
    • 1. Tuo ensin ne asiakkaat, joilla on markkinointilupa. Aseta luvat tämän ohjeen massatoiminnon avulla.
    • 2. Tuo sen jälkeen kaikki loput asiakkaat.
Aseta markkinointiluvat1.jpg

1) Valitse kaikki asiakkaat painamalla ylimmän rivin vihreästä painikkeesta tai valitse asiakkaat yksitellen liukukytkimestä, kuten kuvassa.
2) Paina "Toiminnot valituille asiakkaille".
3) Paina "Aseta markkinointiluvat".

Aseta markkinointiluvat2.jpg

1) Valitse markkinointiluvan tyyppi, sähköposti tai tekstiviesti.
2) Jos markkinointilupa on annettu, valitse "Kyllä" ja tallenna painamalla "Aseta markkinointiluvat".

Aseta markkinointiluvat3.jpg

Asiakaskortille, kohtaan "Asiakkaan lisätiedot", tulee merkintä "Sähköpostilla - Kyllä".


Markkinointiviestin lähettäminen

Vaihtoehtoisesti viestejä voi lähettää myös manuaalisesti:

  1. Tee asiakashaku, kuten kuvattiin kohdassa: Voimassaolevat markkinointiluvat.
  2. Kun haku on suoritettu, paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
  3. Avaa CSV-tiedosto tietokoneesi taulukko-ohjelmalla. Kopioi kokonaan se sarake, missä sähköpostiosoitteet ovat
  4. Avaa omassa sähköpostissasi se viesti, minkä haluat lähettää.
  5. Liitä sähköpostiosoitteet tämän viestin Vastaanottajat -kenttään (osoitteet näkyvät kaikille) tai Piilokopio -kenttään (vastaanottajien osoitteet ei näy muille). Jos olet epävarma, kuinka oma sähköpostipalvelu toimii, kokeile lähettää testiviesti ensin vaikka itselle kahteen osoitteeseen / yhdelle vastaanottajalle ja itselle.
  6. Tarkista, että osoitteet näkyvät oikein ja lähetä viesti.