Ero sivun ”Markkinointiluvan käyttö viestinnässä” versioiden välillä
(→Omien lisätietokenttien käyttö) |
(→Omien lisätietokenttien lisääminen) |
||
| Rivi 105: | Rivi 105: | ||
[[Tiedosto:Lisa-markkinointi31.jpg|600px]]<br><br> | [[Tiedosto:Lisa-markkinointi31.jpg|600px]]<br><br> | ||
* Oletuksena järjestelmään alustuu valmiiksi: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä", kun pääkäyttäjä on valinnut niiden näytön Yhteisissä asetuksissa. Näiden tyyppi on: "Markkinointiluvan tyyppi". | * Oletuksena järjestelmään alustuu valmiiksi: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä", kun pääkäyttäjä on valinnut niiden näytön Yhteisissä asetuksissa. Näiden tyyppi on: "Markkinointiluvan tyyppi". | ||
| − | * Älä | + | * Älä tee oletuskenttiin mitään muutoksia. Järjestelmä käyttää näitä useammassa paikassa. |
| + | * Omat lisätietokentät lisätään uusina. | ||
<br> | <br> | ||
Versio 20. lokakuuta 2025 kello 11.15
Sisällysluettelo
- 1 Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto
- 2 Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä
- 3 Voimassa olevat markkinointiluvat
- 4 Aseta markkinointiluvat massatoimintona
- 5 Markkinointiviestin lähettäminen
- 6 Omat lisäpainikkeet markkinointiluvan kysymiseen Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä
- 7 Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä
Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto
- Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.
- Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: Yhteiset varausasetukset
- Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä". Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.
Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä
Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":
1a-b) Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.
2a-b) Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.
Vaihtoehdot näkyvät sen perusteella, onko asiakas kirjoittanut lomakkeelle sähköpostin ja/tai puhelinnumeron.
- Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan Asiakkaan lisätiedot.
- Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Kyllä, asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Ei, asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
- Tila muuttuu, jos asiakas tekee erilaisen valinnan seuraavan varauksen yhteydessä. Jos asiakas ei tee uutta valintaa, aikaisemmin valittu tila säilyy ennallaan.
Uudet toimialakohtaiset asiakastietopohjat
- Jos käytössäsi on uusi toimialakohtainen asiakastietopohja, markkinointiluvat näkyvät ja niitä voi muokata suoraan asiakaskortilla ja ilman, että uusia lisätietokenttiä tarvitsee luoda järjestelmään
- Uusissa Ajas-tilauksissa (5.12.2023 alkaen) pohja on jo oletuksena asetettu olemaan tilatun toimialaversion mukaisesti. Näin tapahtuu toimialoilla, jotka tällä hetkellä ovat suoraan valittavana Ajas-tilaus-lomakkeella.
- Vanhoilla Ajas-käyttäjillä pohja on oletuksena edelleen samanlainen kuin ennen. Vanhojen käyttäjien tileillä pääkäyttäjä voi muuttaa asiakaslomakkeen pohjaa kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Yhteiset asetukset - Yleiset asetukset -laatikko : "Asiakaslomakkeen lisätietopohja". Oletuksena siinä on valinta: "Ei mitään"
![]()
1) Markkinointilupa sähköpostilla on annettu.
2) Markkinointiluvan tilaa tekstiviestillä ei ole asetettu.
Voimassa olevat markkinointiluvat
- Voimassa olevien markkinointilupien tarkistaminen tapahtuu helpoiten käyttämällä Asiakkaat -listan edistyneitä toimintoja.
- Markkinointiluvat tallentuvat asiakkaan lisätietoihin. Voit hakea / suodattaa niitä tekemällä haun asiakkaan lisätiedoista. Katso ohje Haku asiakkaan lisätiedoista
Seuraavalla haulla saat näkyviin kaikki ne asiakkaat, joiden tila on "Sähköpostilla Kyllä", eli markkinointilupa on voimassa.
1) Valitse lisätiedon otsikko "Sähköpostilla".
2) Kirjoita "Hae lisätiedoista" kohtaan "Kyllä".
3) Asiakaslistasi lyhenee, ja siihen tulostuu vain ne asiakkaat, joiden asiakaskortin Asiakkaan lisätiedot -kohdassa löytyy lisätiedon otsikko "Sähköpostilla" ja sen sisältö on "Kyllä".
4) Ohjelmasta on mahdollista tietyin edellytyksin lähettää markkinointiviestejä suoraan samasta näkymästä. Kyse on silloin Massapostitus-toiminnoista, mitkä on kuvattu alla.
Aseta markkinointiluvat massatoimintona
Markkinointiluvan tilan voi asettaa myös massatoimintona. Tämä voi olla hyödyllistä silloin, kun siirrytään jostakin toisesta järjestelmästä Ajas Touchin käyttöön. Suositeltu polku olisi seuraavanlainen:
- Tuo asiakkaat vanhasta järjestelmästä kahdessa erässä, perusohjeemme mukaan: Asiakkaiden tuonti
- 1. Tuo ensin ne asiakkaat, joilla on markkinointilupa. Aseta luvat tämän ohjeen massatoiminnon avulla.
- 2. Tuo sen jälkeen kaikki loput asiakkaat.
1) Valitse kaikki asiakkaat painamalla ylimmän rivin vihreästä painikkeesta tai valitse asiakkaat yksitellen liukukytkimestä, kuten kuvassa.
2) Paina "Toiminnot valituille asiakkaille".
3) Paina "Aseta markkinointiluvat".
1) Valitse markkinointiluvan tyyppi, sähköposti tai tekstiviesti.
2) Jos markkinointilupa on annettu, valitse "Kyllä" ja tallenna painamalla "Aseta markkinointiluvat".
Asiakaskortille, kohtaan "Asiakkaan lisätiedot", tulee merkintä "Sähköpostilla - Kyllä".
Markkinointiviestin lähettäminen
- Massapostitus-toimintojen ohjeet löytyvät täältä: Tee massapostitus sähköpostilla.
Vaihtoehtoisesti viestejä voi lähettää myös manuaalisesti:
- Tee asiakashaku, kuten kuvattiin kohdassa: Voimassaolevat markkinointiluvat.
- Kun haku on suoritettu, paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
- Avaa CSV-tiedosto tietokoneesi taulukko-ohjelmalla. Kopioi kokonaan se sarake, missä sähköpostiosoitteet ovat
- Avaa omassa sähköpostissasi se viesti, minkä haluat lähettää.
- Liitä sähköpostiosoitteet tämän viestin Vastaanottajat -kenttään (osoitteet näkyvät kaikille) tai Piilokopio -kenttään (vastaanottajien osoitteet ei näy muille). Jos olet epävarma, kuinka oma sähköpostipalvelu toimii, kokeile lähettää testiviesti ensin vaikka itselle kahteen osoitteeseen / yhdelle vastaanottajalle ja itselle.
- Tarkista, että osoitteet näkyvät oikein ja lähetä viesti.
Omat lisäpainikkeet markkinointiluvan kysymiseen Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä
Jos haluat näyttää asiakasnäkymässä myös muita markkinointiluvan valintoja kuin oletuspainikkeet, se on mahdollista lisäämällä järjestelmään uusia lisätietokenttiä.
1) Nämä ovat järjestelmän oletuspainikkeet. Jos omia lisävalintoja haluaa näyttää, myös nämä on näytettävä.
2) Nämä ovat tässä esimerkissä tehdyt omat lisävalinnat.
Asiakkaan antamat luvat näkyvät asiakaskortilla. 1-kohdan luvat tulevat oletustoiminnoista. 2-kohdan luvat omista lisätietokentistä.
Omien lisätietokenttien lisääminen
- "Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut" -alustus täytyy olla käytössä, jos aikoo käyttää omia lisätietokenttiä.
Lisätietokenttiä hallinnoidaan kohdassa: Asiakkaat - Toiminnot - Muokkaa lisätietokenttiä. Katso myös ohje: Lisätietokentät
- Oletuksena järjestelmään alustuu valmiiksi: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä", kun pääkäyttäjä on valinnut niiden näytön Yhteisissä asetuksissa. Näiden tyyppi on: "Markkinointiluvan tyyppi".
- Älä tee oletuskenttiin mitään muutoksia. Järjestelmä käyttää näitä useammassa paikassa.
- Omat lisätietokentät lisätään uusina.
- Esimerkissä käytetyt omat lisätietokentät
- Jotta asiakasnäkymään saadaan oma otsikko "Minulle saa lähettää vuosittaisia markkinointikirjeitä sähköpostilla" ja sen alla omat painikkeet "Hieronnasta" , "Hyvinvoinnista", lisätietokentän otsikko on kirjoitettava täsmälleen alla näkyvässä muodossa.
- Lisätietokentän tyyppi on "Markkinointiluvan tyyppi"
[Minulle saa lähettää vuosittaisia markkinointikirjeitä sähköpostilla]Hieronnasta [Minulle saa lähettää vuosittaisia markkinointikirjeitä sähköpostilla]Hyvinvoinnista
Omien lisätietokenttien käyttö
Omia lisätietokenttiä voi käyttää asiakaslistan suodattamiseen. Viestejä voi lähettää joko manuaalisesti tai massapostitus-toiminnon avulla. Katso myös ohje: Markkinointiviestin lähettäminen
- Järjestelmään on tulossa, seuraavassa Ajas Touchin versiossa, uusia toimintoja, joilla useampia erilaisia lisätietoja voi valita asiakaslistan suodatukseen.
- Toistaiseksi on hyvä otsikoida omat valintaruudut siten, että niissä näkyy myös lähetystapa: "Minulle saa lähettää vuosittaisia markkinointikirjeitä sähköpostilla"
- Omat markkinointilupa-tyyppiset lisätiedot eivät ole integroitu järjestelmän automaattitoimintoihin kuten Ajoitetut tehtävät.
- Jos haluat käyttää omia lisäkenttiä hakupohjana esimerkiksi Ajastettuihin viesteihin, voit tilata tällaisen pohjan räätälöinnin tilillesi lisäpalveluna.
Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot.
Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: Lisätietokentät
- Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
- Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on tyhjä.
- Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.





