Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Nettivaraus 5 -ohjeet (vanhentunut versio)” versioiden välillä

 
(Yhtä välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 64: Rivi 64:
 
[[Asiakasnäkymän_teemat|Asiakasnäkymän teemat]]
 
[[Asiakasnäkymän_teemat|Asiakasnäkymän teemat]]
 
<br><br>
 
<br><br>
 +
 +
===Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä===
 +
 +
[[Tiedosto:Nv5-markkinointilupa-valinnat.jpg|800px]]<br><br>
 +
 +
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot. <br><br>
 +
Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: [[Asiakkaat#Lis.C3.A4tietokent.C3.A4t|Lisätietokentät]]
 +
 +
* Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
 +
*Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on '''tyhjä'''.
 +
*Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.
 +
 +
 +
[[Tiedosto:Lisatietokentat_Tekstiviestilla_Sahkopostilla.jpg]]<br><br>
 +
<br>
 +
 +
=== Palvelujen järjestys ja luokitus ===
 +
 +
* Palveluun voidaan liittää luokitus eli kategoria, mikä selkeyttää nettiajanvarauksen asiakasnäkymää varsinkin silloin, kun tarjolla on hyvin monta erilaista palvelua.
 +
* Sekä palvelut että luokitukset voi  asettaa asiakasnäkymässä näkyviin itse valitun järjestyksen mukaisesti.
 +
**Jos luokituksia on käytetty, palvelut asettuvat järjestykseen oman luokkansa alla.
 +
**Listan ylimpänä näkyy suurin järjestysnumero ja alimpana pienin numero.     
 +
<br>
 +
==== Palvelujen järjestys====
 +
*Tässä esimerkissä palvelulle "Hieronta 15 min" on annettu järjestys luokan "Hieronta" sisällä. <br>
 +
 +
[[Tiedosto:Palvelun-jarjestys.jpg|none]]<br><br>
 +
 +
==== Luokitukset eli palvelukategoriat ja niiden järjestys====
 +
Luokituksia eli kategorioita voi järjestää: <br>
 +
'''1)''' Klikkaamalla "Muokkaa" missä hyvänsä palvelussa. Luokitus-lomake avautuu.<br>
 +
'''2)''' Muokkaamalla luokitusten järjestysnumerot halutunlaisiksi.<br>
 +
 +
[[Tiedosto:Luokituksen-jarjestys.jpg|none]]<br><br>
 +
 +
==== Palvelujen ja luokitusten järjestys asiakasnäkymässä====
 +
*Esimerkki siitä, miltä järjestetyt palvelut ja luokitukset näyttävät '''Nettivaraus 5''' -asiakasnäkymässä.<br>
 +
*'''Nettivaraus 6''' -asiakasnäkymässä Palvelut järjestyy samalla tavalla kuin esimerkissä, eli suurin numero näkyy ylimpänä. '''Luokitukset järjestyy päinvastaisessa järjestyksessä''', eli pienin numero on ylimpänä. Jos numero on sama, järjestys noudattaa aakkosjärjestystä. <br>
 +
<br>
 +
 +
[[Tiedosto:Palvelujen-luokitusten-jarjestys.jpg|none]]<br><br>
 +
 +
==== Esimerkkivideo====
 +
{{#ev:youtube|vx_hRoUzfMQ|800}}
 +
<br>

Nykyinen versio 13. marraskuuta 2025 kello 10.34

Huom: Nettivaraus 5 -näkymää ei voida enää ottaa käyttöön uusissa tilauksissa. Olemassaolevat käyttäjät tullaan siirtämään uudempaan version vaiheittain vuoden 2026 alkupuolella.

Tämä sivu sisältää vanhoja Nettivaraus 5 -ohjeita, joita säilytetään saatavilla vielä jonkin aikaa.

Toimipistekohtaiset linkit

Nettivaraus 5 -version näkymässä on voinut tehdä suoraan toimipisteessä avautuvia linkkejä seuraavilla tavoilla.

Nettivaraus 5

Nettivaraus 5 -version asiakasnäkymässä seuraavat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Linkin ja upotuskoodin muoto on molemmissa sama:

https://nettivaraus5.ajas.fi/ajanvaraus.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11

Toimipisteen ID-numero 11 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: &toimipiste=11

<div id="ajas-ajanvaraus"></div>
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus5.ajas.fi/iframe.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11"></script>

Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: &toimipiste=11

Vaihtoehto 1

  • Piilota toimipiste näkymästä nettivarauksessa Toimipiste-lomakkeella Asetukset-välilehdellä: Näytä nettivarauksessa: Ei.
  • Tee linkki tai upotuskoodi piilotettuun toimipisteeseen ylläkuvatulla tavalla
  • Asiakasnäkymä avautuu kyseisessä toimipisteessä, mutta edellyttää pakollista kirjautumista.

Vaihtoehto 2

  • Jos haluat, että asiakasnäkymä avautuu suoraan ko. toimipisteessä ilman pakollista kirjautumista, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
  • Alla kuva piilotetusta toimipisteestä ID 11 (Espoo). Muita toimipisteitä ei näy valittavana ja asiakasnäkymä avautuu ilman kirjautumista, koska erikoisasetus on päällä .

Nv5-toimipistepiilotus.jpg


Asiakasnäkymä Nettivaraus 5

Nv-kayttaytyminen-nv5-1.png

Nettivaraus 5 -version asiakasnäkymät löytyvät painamalla "Muuta tästä Nettivaraus 5 -asetuksia"

Nv-kayttaytyminen-nv5-2.png

1) Asiakasnäkymän voi liittää omille kotisivuille joko upotettuna Iframe-elementtinä tai suorana linkkinä, joka avautuu erillisellä sivulla. Oman tilin upotuskoodi tai suora linkki löytyvät kohdasta : "Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi".
2) Voit valita valmiista vaihtoehdoista mieluisan asiakasnäkymän teeman. Asiakasnäkymään on lisäksi valittavissa joko päivä- tai viikkonäkymä. Nämä valinnat löytyvät Ajanvarauksen asetukset -välilehdeltä.

Asiakasnäkymän teemaa voi muokata omalla tyylitiedostolla, mikä lähetetään ohjelmaan klikkaamalla "Lähetä tiedostoja" -painiketta "Luo oma teema" -kohdassa. Oma teema lähetetään CSS -tiedostomuodossa. Esimerkkejä ja ohjeita löytyy kohdasta Oma teema Nettivaraus 5.
Ulkoasun asetukset vaikuttavat yleisesti koko järjestelmään toimipisteestä riippumatta. Ajanvarauksen asetukset ovat toimipistekohtaisia.

Asiakasnäkymän teeman valinta Nettivaraus 5

  • Nettiajanvarauksen asiakasnäkymään on valittavissa erilaisia valmiita ulkoasuteemoja.
  • Asiakasnäkymässä voidaan käyttää viikko- tai päivänäkymää.
  • Asiakasnäkymää voidaan muokata käyttämällä omaa CSS-tyylitiedostoa tai tilaamalla räätälöinnin.




Oma teema Nettivaraus 5

  • Valmiita teemoja on mahdollista muokata vaikkapa käyttämällä oman yrityksen värejä. Muokkaukset tehdään CSS-koodilla.
  • Katso muutama esimerkki alla olevasta linkissä:

Asiakasnäkymän teemat

Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä

Nv5-markkinointilupa-valinnat.jpg

Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot.

Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: Lisätietokentät

  • Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
  • Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on tyhjä.
  • Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.


Lisatietokentat Tekstiviestilla Sahkopostilla.jpg


Palvelujen järjestys ja luokitus

  • Palveluun voidaan liittää luokitus eli kategoria, mikä selkeyttää nettiajanvarauksen asiakasnäkymää varsinkin silloin, kun tarjolla on hyvin monta erilaista palvelua.
  • Sekä palvelut että luokitukset voi asettaa asiakasnäkymässä näkyviin itse valitun järjestyksen mukaisesti.
    • Jos luokituksia on käytetty, palvelut asettuvat järjestykseen oman luokkansa alla.
    • Listan ylimpänä näkyy suurin järjestysnumero ja alimpana pienin numero.


Palvelujen järjestys

  • Tässä esimerkissä palvelulle "Hieronta 15 min" on annettu järjestys luokan "Hieronta" sisällä.
Palvelun-jarjestys.jpg


Luokitukset eli palvelukategoriat ja niiden järjestys

Luokituksia eli kategorioita voi järjestää:
1) Klikkaamalla "Muokkaa" missä hyvänsä palvelussa. Luokitus-lomake avautuu.
2) Muokkaamalla luokitusten järjestysnumerot halutunlaisiksi.

Luokituksen-jarjestys.jpg


Palvelujen ja luokitusten järjestys asiakasnäkymässä

  • Esimerkki siitä, miltä järjestetyt palvelut ja luokitukset näyttävät Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä.
  • Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä Palvelut järjestyy samalla tavalla kuin esimerkissä, eli suurin numero näkyy ylimpänä. Luokitukset järjestyy päinvastaisessa järjestyksessä, eli pienin numero on ylimpänä. Jos numero on sama, järjestys noudattaa aakkosjärjestystä.


Palvelujen-luokitusten-jarjestys.jpg


Esimerkkivideo