Ero sivun ”Luonnoksena tallennettujen merkintöjen massavienti Kantaan” versioiden välillä
(→Massaviennin käyttöönotto) |
(→Massaviennin käyttöönotto) |
||
Rivi 83: | Rivi 83: | ||
[[Tiedosto:Kanta-massavienti22.jpg|600px]]<br><br> | [[Tiedosto:Kanta-massavienti22.jpg|600px]]<br><br> | ||
− | * | + | *Esimerkkejä luonnoksista, joiden vienti ei ole mahdollista. |
+ | |||
+ | '''1)''' "Syy potilaan avaamiseen Kannassa" puuttuu. Kenttä on reunustettu punaisella viivalla.<br> | ||
+ | '''2)''' Sama kuin 1) mutta tätä riviä on yritetty valita. Punainen väri korostuu itse kentässä.<br> | ||
+ | '''3)''' Tämän rivin vienti onnistuu.<br> | ||
+ | '''4a-4b)''' Molemmilta asiakkailta puuttuu kelvollinen henkikötunnus. Virheilmoitus näkyy myös info-napin alla.<br> | ||
+ | '''5)''' "Syy potilaan avaamiseen Kannassa" ja "Alaikäisen tietojen luovuttaminen huoltajalle" puuttuu. <br><br> | ||
+ | |||
[[Tiedosto:Kanta-massavienti5.jpg|400px]]<br><br> | [[Tiedosto:Kanta-massavienti5.jpg|400px]]<br><br> | ||
[[Tiedosto:Kanta-massavienti8.jpg|800px]]<br><br> | [[Tiedosto:Kanta-massavienti8.jpg|800px]]<br><br> |
Versio 7. marraskuuta 2022 kello 14.15
Huom: Uusia toimintoja marraskuussa 2022 julkaistussa Ajas Touchin esijoukaisuversiossa.
Ajas Touchissa on nyt mahdollista suorittaa useamman luonnoksena tallennetun potilasmerkinnän vienti massatoiminolla Kantaan. Siitä on erityisesti hyötyä silloin, jos syystä tai toisesta joudut tallentamaan potilasmerkinnät ensin luonnoksena Ajas Touchiin, ja vasta päivän päätteeksi tms. viet merkinnät Kantaan:
- Sote-kortti unohtunut kotiin
- Kanta-palvelussa on häiriö
- Liikut mobiililaitteen kanssa, josta ei saa yhetyttä Kantaan
Perinteisellä tavalla toimien Kanta-kirjautumisen jälkeen jokainen potilas avataan ensin Kannassa, luodaan palvelutapahtuma, ja tehdään merkintä, joka tallennetaan Kantaan.
Uudella tavalla toimien Kanta-kirjautumisen jälkeen järjestelmä näyttää ne potilasmerkinnät, jotka on tallennettu luonnoksena, ja voit valita kaikki ja tallentaa kaikki merkinnät yhdellä kertaa Kantaan.
Pakollisten tietojen esitäyttö Potilaskertomukseen
Jotta massavienti on mahdollinen, potilaskertomusluonnokseen on luonnosvaiheessa esitäytettävä pakolliset tiedot:
- Syy potilaan avaamiseen Kannassa (kaikki potilaat)
- Alaikäisen potilaan tietojen luovuttaminen huoltajalle (alaikäiset potilaat).
Alaikäisen potilaan tietojen luovuttaminen huoltajalle: näkyy vain, jos potilaan henkilötunnus on alaikäisen tunnus.
Syy potilaan avaamiseen Kannassa: voidaan valita jokaisella potilaskertomuslomakkeella erikseen, tai se voidaan esivalita potilaskertomuspohjassa oletuksena olemaan esim. Hoitotilanne, ja tarvittaessa vaihtaa potilaskertomuksessa.
Luonnoksen tallennus Kantaan Potilaskertomus-listasta
Massavienti toimii niin, että kun Kanta-kirjautuminen on aktiivisena, aikasemmin tehdyn luonnoksen voi tallentaa Kantaan ilman, että potilasta tai palvelutapahtumaa on itse avattava. Molemmat toki tarvitaan, mutta uuden toiminnon myötä on mahdollista antaa järjestelmän avata ne taustalla. Esimekki:
- Olet kirjautunut Kantaan, mutta potilasta ei ole avattu Kannassa.
- Aikaisemmin luonnoksena tekemäso merkinnät näkyvät nyt painikkeen "Vie Kantaan" kera.
- Jos luonnoksessa ei ole havaittu mitään puutteita, voit viedä kyseisen merkinnän Kantaan avaamatta asiakskorttia Kannassa.
- Merkinnälle luodaan Palvelutapahtuma automaattisesti, ja se luodaan samalle päivälle kuin merkinnän päivä on.
- Kantaan viennin ajaksi asiakaskorttilomake himmenee taustalla.
- Varoistusikoni kertoo siitä, että Kantaan vienti tulee antamaan virheilmoituksen, eli kaikki edellytykset eivät täyty: asiakkaalla ei ole kelvollista henkilötunnusta, Syy potilaan avaamiseksi Kannassa ei ole määritelty tai Alaikäisen potilaan tietojen luovuttaminen huoltajalle -valintaa ei ole määritelty.
- Jos painiketta painetaan siitä huolimatta, virheilmoitus tulee näkyviin.
Massaviennin käyttöönotto
KUVA PÄIVÄMÄÄRÄASETUKSESTA.
- "Avaa potilastietoluonnosten vienti Kantaan kirjautuessa" -asetus löytyy omasta Käyttäjäprofiilista.
- Jos tämä asetetaan olemaan "Kyllä", "Vie potilastietomerkintöjen luonnoksia Kantaan" sivu avautuu aina heti Kanta-kirjautumisen jälkeen.
- Voit myös avata sen manuaalisesti Asiakkaat -listasta Toiminnot-panikkeen alta.
- Listassa näkyy kaikki ne luonnokset, jotka:
- Olet itse luonut luonnoksena järjestelmään
- Joiden merkintäpäivämäärä osuu määritellyn Potilastietojen massaviennin aikarajan sisään.
1) Voit valita kaikki (vihreä painike) tai poistaa kaikki valinnat (valkoinen painike)
2a-2b) Tai voit valita rivejä yksitellen.
3) Paina lopuksi Vie X (kpl) valittua merkintää.
- Viennin tilaa voi seurata sivun alareunassa olevan edistymislaskurin avulla. Onnistunut vienti ilmoitetaan vihreäpohjaisella ilmoituksella.
- Esimerkkejä luonnoksista, joiden vienti ei ole mahdollista.
1) "Syy potilaan avaamiseen Kannassa" puuttuu. Kenttä on reunustettu punaisella viivalla.
2) Sama kuin 1) mutta tätä riviä on yritetty valita. Punainen väri korostuu itse kentässä.
3) Tämän rivin vienti onnistuu.
4a-4b) Molemmilta asiakkailta puuttuu kelvollinen henkikötunnus. Virheilmoitus näkyy myös info-napin alla.
5) "Syy potilaan avaamiseen Kannassa" ja "Alaikäisen tietojen luovuttaminen huoltajalle" puuttuu.