Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Asiakkaat” versioiden välillä

(Asiakkaan lisäys)
(Asiakkaan lisäys)
Rivi 2: Rivi 2:
 
=== Asiakkaan lisäys ===
 
=== Asiakkaan lisäys ===
 
<br>
 
<br>
* Ajas Asiakashallintaan voidaan tallentaa asiakkaiden tietoja. Uusi asiakas voidaan lisätä valitsemalla Asiakkaat-näkymä päävalikosta ja näkymän avauduttua painamalla oikeasta yläkulmasta keltaista "Lisää asiakas" -painiketta.
+
* Ajas Asiakashallintaan voidaan tallentaa asiakkaiden tietoja. Uusi asiakas voidaan lisätä valitsemalla Asiakkaat -näkymä päävalikosta ja painamalla oikeasta yläkulmasta keltaista "Lisää asiakas" -painiketta.
 
*Asiakaskorttiin kannattaa lisätä heti luontivaiheessa asiakkaan perustiedot kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja osoitetiedot.
 
*Asiakaskorttiin kannattaa lisätä heti luontivaiheessa asiakkaan perustiedot kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja osoitetiedot.
*Jos Ajas-tilillä on käytössä nettiajanvaraus, asiakkaan netissä tekemä varaus luo asiakaskortin pohjan niillä tiedoilla, mitkä ajanvarauksen asetuksissa on määritelty pakollisiksi täytettäviksi kentiksi.
+
*Jos Ajas-tilillä on käytössä nettiajanvaraus, asiakkaan netissä tekemä varaus luo asiakaskortin pohjan niillä perustiedoilla, mitkä asiakas on täyttänyt. Ajanvarauksen asetuksissa voidaan määritellä halutut pakolliset kentät.
 
*Asiakaskortista löytyy perustietojen lisäksi paljon eri toimintoja ja ominaisuuksia, joista tarkemmat ohjeet alempana.
 
*Asiakaskortista löytyy perustietojen lisäksi paljon eri toimintoja ja ominaisuuksia, joista tarkemmat ohjeet alempana.
  

Versio 5. joulukuuta 2017 kello 10.02

Asiakkaan lisäys


  • Ajas Asiakashallintaan voidaan tallentaa asiakkaiden tietoja. Uusi asiakas voidaan lisätä valitsemalla Asiakkaat -näkymä päävalikosta ja painamalla oikeasta yläkulmasta keltaista "Lisää asiakas" -painiketta.
  • Asiakaskorttiin kannattaa lisätä heti luontivaiheessa asiakkaan perustiedot kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja osoitetiedot.
  • Jos Ajas-tilillä on käytössä nettiajanvaraus, asiakkaan netissä tekemä varaus luo asiakaskortin pohjan niillä perustiedoilla, mitkä asiakas on täyttänyt. Ajanvarauksen asetuksissa voidaan määritellä halutut pakolliset kentät.
  • Asiakaskortista löytyy perustietojen lisäksi paljon eri toimintoja ja ominaisuuksia, joista tarkemmat ohjeet alempana.


Asiakkaat lisaa asiakas2.png


Asiakas uusi.png


Asiakaskortti


  • Asiakaskortista löytyy paljon eri toimintoja ja painikkeita, joiden käyttö voi aluksi olla epäselkeää. Alla olevasta kuvasta ja luettelosta löytyy Asiakaskortin eri osiot ja niiden tarkoitusten selitteet.


Asiakas10.jpg


  1. Ylimmästä osiosta löytyy "Avaa potilaskortti Kannassa" -painike. Tämä painike ei ole käytössä Ajas Touchin perusversioissa ja vaatii asiakkaan kirjautumista henkilötunnuksen ja jonkun tunnistautumisvälineen kuten verkkopankkitunnusten avulla. Tästä osiosta löytyy myös "Aseta valituksi asiakkaaksi" -painike, joka valitsee asiakkaan aktiiviseksi varausnäkymää varten. Kaikki valinnan jälkeiset varaukset tulevat kyseiselle asiakkaalle.
  2. Osiosta löytyy asiakkaan tyypin (henkilö- tai yritysasiakas) valintaan liittyvä kytkin ja perustiedoille varatut kentät.
  3. Tästä osiosta löytyy useita eri asiakaskortin lisätoimintoja, joista tarkemmat selitykset ja esimerkkikuvat seuraavassa kappaleessa.
  4. Alimmasta kentästä löytyy perustoimintojen, kuten "Poista", "Tallenna" ja "Sulje" lisäksi "Muokattu viimeksi" painike. Tällä painikkeella voidaan tarkastella asiakaskortin koko muokkaushistoriaa ja muokkauksien tekijöitä. Tästä osiosta löytyy myös "Toiminnot"-painike, jonka alta puolestaan löytyy useita eri toimintoja kuten "Tee varaus", "Luo käynti", "Myy lahjakortti" ja "Tulosta SV3-lomake".


Asiakas1a.jpg


Asiakas1b.jpg


Asiakaskortin lisätoiminnot


  • Asiakaskortin lisätoiminnoissa on erilaisia hallintaan ja seurantaan liittyviä osioita. Niihin voidaan esimerkiksi tallentaa erilaisia lisätietoja ja sieltä voidaan seurata asiakkaan varaus- ja käyntihistoriaa.
  • "Asiakkaan historia" -osiosta voidaan tarkistella asiakkaan varaus- ja käyntihistoriaa ja avata näiden tapahtumien tiedot tarkempaa tarkastelua varten.


Asiakas2.jpg


  • "Asiakkaan lisätiedot" -osiosta voidaan asettaa asiakkaalle erinäisiä lisätietoja, kuten ammatti, harrastukset, sairaudet tai vammat, lääkitys, syntymäaika tai, että saako asiakkaan tietoja luovuttaa kolmansille osapuolille.


Asiakas31.jpg


  • "Asiakkaan lahjakortit" -osiosta voidaan tarkastella asiakkaalle kirjattujen lahjakorttien tietoja. Lahjakortin myyminen asiakkaalle tapahtuu alempaa "Toiminnot"-osiosta tai Lahjakortit-välilehdeltä. Lisää tietoa lahjakorteista löydät tästä.


Asiakas4.jpg


  • "Potilaskertomus"-osio näkyy vain niillä käyttäjillä, joilla on Kanta-liityntä kauttamme. Ajas Touchin Kanta-kirjaukset tehdään tämän osion kautta.


Asiakas5.jpg


  • "Liitä tiedostoja" - osiosta voidaan liittää asiakkaaseen liittyviä tiedostoja. Huomaa, että ennen tämän toiminnon käyttämistä, tulee tiedostopalvelu ottaa käyttöön. Vasemmalla puolella olevalla "Lähetä tiedostoja..." -painikkeella voidaan tallentaa järjestelmään uusi tiedosto ja oikealla olevalla "Valitse tiedosto..." -painikkeella voidaan etsiä järjestelmään aikaisemmin tallennettu tiedosto ja liittää se kyseisen asiakkaan asiakaskorttiin. Lisää ohjeita tiedostopalveluun ja sen käyttöön ottamiseen liittyen löydät tästä.


Asiakas6.jpg


Yritysasiakkaan lisäys


  • Yritysasiakkaan lisääminen tapahtuu samasta painikkeesta kuin normaalinkin asiakkaan lisäys. Uusi asiakas -ruudun auetessa asiakastyyppi voidaan vaihtaa yritysasiakkaaksi.
Asiakkaat lisaa asiakas3.png