Ero sivun ”Luonnoksena tallennettujen merkintöjen massavienti Kantaan” versioiden välillä
(→Vie Kantaan -painikkeen näkyvyys-asetukset) |
(→Massaviennin käyttöönotto) |
||
Rivi 69: | Rivi 69: | ||
==Massaviennin käyttöönotto == | ==Massaviennin käyttöönotto == | ||
− | [[Tiedosto: | + | [[Tiedosto:Vie-kantaan-massa-asetus.jpg|600px]]<br><br> |
− | + | Käyttäjäprofiilin alla on kaksi asetusta, jotka vaikuttavat luonnosten massavientiin:<br> | |
− | + | '''1)'''"Avaa potilastietoluonnosten vienti Kantaan kirjautuessa" .Jos tämä asetetaan olemaan "Kyllä", "Vie potilastietomerkintöjen luonnoksia Kantaan" sivu avautuu aina heti Kanta-kirjautumisen jälkeen. <br> | |
− | + | '''2)'''"Avaa potilastietoluonnosten vienti Kantaan kirjautuessa"<br><br> | |
− | |||
[[Tiedosto:Kanta-massaviestit19.jpg|700px]]<br><br> | [[Tiedosto:Kanta-massaviestit19.jpg|700px]]<br><br> |
Versio 21. huhtikuuta 2023 kello 14.15
Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta 12/2022.
Ajas Touchissa on nyt mahdollista suorittaa useamman luonnoksena tallennetun potilasmerkinnän vienti massatoiminolla Kantaan. Siitä on erityisesti hyötyä silloin, jos syystä tai toisesta joudut tallentamaan potilasmerkinnät ensin luonnoksena Ajas Touchiin, ja vasta päivän päätteeksi tms. viet merkinnät Kantaan:
- Sote-kortti unohtunut kotiin
- Kanta-palvelussa on häiriö
- Liikut mobiililaitteen kanssa, josta ei saa yhetyttä Kantaan
Perinteisellä tavalla toimien Kanta-kirjautumisen jälkeen jokainen potilas avataan ensin Kannassa, luodaan palvelutapahtuma, ja tehdään merkintä, joka tallennetaan Kantaan.
Uudella tavalla toimien Kanta-kirjautumisen jälkeen järjestelmä näyttää ne potilasmerkinnät, jotka on tallennettu luonnoksena, ja voit valita kaikki ja tallentaa kaikki merkinnät yhdellä kertaa Kantaan.
Sisällysluettelo
Pakollisten tietojen esitäyttö Potilaskertomukseen
Jotta massavienti on mahdollinen, potilaskertomusluonnokseen on luonnosvaiheessa esitäytettävä pakolliset tiedot:
- Syy potilaan avaamiseen Kannassa (kaikki potilaat)
- Alaikäisen potilaan tietojen luovuttaminen huoltajalle (alaikäiset potilaat).
Alaikäisen potilaan tietojen luovuttaminen huoltajalle: näkyy vain, jos potilaan henkilötunnus on alaikäisen tunnus.
Syy potilaan avaamiseen Kannassa: voidaan valita jokaisella potilaskertomuslomakkeella erikseen, tai se voidaan esivalita potilaskertomuspohjassa oletuksena olemaan esim. Hoitotilanne, ja tarvittaessa vaihtaa potilaskertomuksessa.
Luonnoksen tallennus Kantaan Potilaskertomus-listasta
Massavienti toimii niin, että kun Kanta-kirjautuminen on aktiivisena, aikasemmin tehdyn luonnoksen voi tallentaa Kantaan ilman, että potilasta tai palvelutapahtumaa on itse avattava. Molemmat toki tarvitaan, mutta uuden toiminnon myötä on mahdollista antaa järjestelmän avata ne taustalla. Esimekki:
- Olet kirjautunut Kantaan, mutta potilasta ei ole avattu Kannassa.
- Aikaisemmin luonnoksena tekemäso merkinnät näkyvät nyt painikkeen "Vie Kantaan" kera.
- Jos luonnoksessa ei ole havaittu mitään puutteita, voit viedä kyseisen merkinnän Kantaan avaamatta asiakskorttia Kannassa.
- Merkinnälle luodaan Palvelutapahtuma automaattisesti, ja se luodaan samalle päivälle kuin merkinnän päivä on.
- Kantaan viennin ajaksi asiakaskorttilomake himmenee taustalla.
- Varoistuskolmio kertoo siitä, että Kantaan vienti tulee antamaan virheilmoituksen, eli kaikki edellytykset eivät täyty:
- Asiakkaalla ei ole kelvollista henkilötunnusta
- Syy potilaan avaamiseksi Kannassa ei ole määritelty tai
- Alaikäisen potilaan tietojen luovuttaminen huoltajalle -valintaa ei ole määritelty.
- Jos painiketta painetaan siitä huolimatta, virheilmoitus tulee näkyviin.
- Oranssi varoituskolmio Näkymän lyhenteen vieressä tarkoittaa sitä, että joko näkymä tai jokin sen otsikoista on vanhentunut tai sen näkyminen vapaa teksti -tyyppisessä kirjauspohja-valikossa on poistettu.
- Näkymiä päivitetään aika ajoin, ja vanhentuneita näkymiä tai otsikoita ei voi tallentaa Kantaan. Näkymän tai sen otsikon voi vaihtaa avaamalla potilaskertomuksen. Vaihto kannataa tehdä myös Potilaskertomuspohjaan.
Vie Kantaan -painikkeen näkyvyys-asetukset
Vie Kantaan (ilman potilaan asiakaskortin avaamista Kannassa) -painikkeen näkyvyyteen vaikuttaa:
- Käyttäjäprofiilissa asetettu arvo "Potilastietomerkinnän Kantaan viennin aikaraja (päivää)". Jos arvo on 1 päivää, sitä vanhempia luonnoksia ei pikatoiminnolla voi viedä Kantaan. Voit avata potilaskortin Kannassa normaalilla tavalla ja tallentaa merkinän sitä kautta Kantaan.
- Merkinnän tulee olla saman käyttäjän tekemä merkintä.
- Käyttäjä on kirjautunut Kantaan.
Massaviennin käyttöönotto
Käyttäjäprofiilin alla on kaksi asetusta, jotka vaikuttavat luonnosten massavientiin:
1)"Avaa potilastietoluonnosten vienti Kantaan kirjautuessa" .Jos tämä asetetaan olemaan "Kyllä", "Vie potilastietomerkintöjen luonnoksia Kantaan" sivu avautuu aina heti Kanta-kirjautumisen jälkeen.
2)"Avaa potilastietoluonnosten vienti Kantaan kirjautuessa"
- Voit myös avata sen manuaalisesti Asiakkaat -listasta Toiminnot-panikkeen alta.
- Listassa näkyy kaikki ne luonnokset, jotka:
- Olet itse luonut luonnoksena järjestelmään
- Joiden merkintäpäivämäärä osuu määritellyn Potilastietojen massaviennin aikarajan sisään.
1) Voit valita kaikki (vihreä painike) tai poistaa kaikki valinnat (valkoinen painike)
2a-2b) Tai voit valita rivejä yksitellen.
3) Paina lopuksi Vie X (kpl) valittua merkintää.
- Viennin tilaa voi seurata sivun alareunassa olevan edistymislaskurin avulla. Onnistunut vienti ilmoitetaan vihreäpohjaisella ilmoituksella.
- Esimerkkejä luonnoksista, joiden vienti ei ole mahdollista.
1) "Syy potilaan avaamiseen Kannassa" puuttuu. Kenttä on reunustettu punaisella viivalla.
2) Sama kuin 1) mutta tätä riviä on yritetty valita. Punainen väri korostuu myös itse kentässä.
3) Tämän rivin vienti onnistuu.
4a-4b) Molemmilta asiakkailta puuttuu kelvollinen henkikötunnus. Virheilmoitus näkyy myös info-napin alla.
5) "Syy potilaan avaamiseen Kannassa" ja "Alaikäisen tietojen luovuttaminen huoltajalle" puuttuu.
- Jos Vie Kantaan -toiminto päätyy oranssiin virheilmoitukseen, se tarkoittaa sitä että ainakin yhdessä viennissä on tapahtunut virhe. Tyypillisesti tällainen ilmoitus voisi tulla, jos nettiyhteys on katkennut viennin aikana.
- Voit tarkastella viennin tilaa "Taustatehtävät" -näkymässä. Avaa päävalikosta "Muut" - "Taustatehtävät".
1) Hae rivi, minkä tehtävä on "Potilastiedon vienti Kantaan". Jos avaat Taustatehtävät heti virheen nähtyäsi, rivi on todennäköisesti ylimpänä. Tehtävien lukumäärä on 2 eli 2 luonnosta on yritetty viedä Kantaan.
2) Tila-sarake kertoo virheestä. 1 tehtävä on onnistunut ja 1 tehtävä epäonnistunut.
3) Voit kokeilla painaa "Yritä uudelleen epäonnistuneita tehtäviä". Jos nettiyhteys on palautunut, viennin pitäisi nyt onnistua.
4) Lisätietoja tilanteesta näkyy tämän painikkeen alla.
Jos vienti päätyy virheeseen, luonnos, jota virhe koskee näkyy asiakkaan Potilaskertomus-listassa edelleen luonnoksena. Ja se tulee uudelleen näkyviin "Vie potilastietomerkintöjen luonnoksia Kantaan" -listassa. Sen Kantaan vientiä voi kokeilla tehdä uudelleen myös normaalilla tavalla.