Ero sivun ”Kanta-merkinnän tekeminen väliaikaisella tunnuksella” versioiden välillä
(→Potilaan avaaminen Kannassa väliaikaisilla tunnuksilla) |
(→Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta) |
||
Rivi 50: | Rivi 50: | ||
====Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta==== | ====Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta==== | ||
+ | <br> | ||
+ | [[Tiedosto:Temp7.jpg|600px]]<br><br> | ||
+ | |||
+ | Jos asiakkaasi kertoo, että hänellä on jo toisen palveluntuottajan tekemä väliaikainen tunnus olemassa, voit alkaa käyttämään samaa tunnusta. Asiakkaan lisätiedot -linkin alla ei vielä ole tunnuksia. <br><br> | ||
− | |||
[[Tiedosto:Temp8.jpg|600px]]<br><br> | [[Tiedosto:Temp8.jpg|600px]]<br><br> | ||
+ | |||
+ | Lisää ensin asiakaskortille validi syntymäaika. sen tulisi vastata sisällöltään väliaikaisen HeTu:n alkuosaa. <br><br> | ||
+ | |||
[[Tiedosto:Temp9.jpg|600px]]<br><br> | [[Tiedosto:Temp9.jpg|600px]]<br><br> | ||
[[Tiedosto:Temp10.jpg|600px]]<br><br> | [[Tiedosto:Temp10.jpg|600px]]<br><br> |
Versio 9. marraskuuta 2023 kello 14.41
Ohjeen tekeminen on kesken. Tämä ei vielä ole virallinen ohje.
Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta 10/2023.
Potilaan tietojen avaamiseen tulee ensisijaisesti käyttää potilaan henkilötunnusta. Potilaan tietojen avaamista
syntymäajan perusteella tulee käyttää vain, jos potilaalla ei ole henkilötunnusta tai se ei ole tiedossa. Tällöin
järjestelmä luo väliaikaisen henkilötunnuksen, joka on otettava talteen tallennettujen tietojen tarkastelemiseksi.
On syytä huomioida, että väliaikaisten tunnisteiden kanssa ei voi tehdä luovutushakua. Jos potilaalla on merkintöjä Terveysyritys X:n rekisterissä, tietoja ei saada yhdistettyä toiseen rekisteriin, vaikka väliaikainen tunniste olisi tiedossa. Muulla järjestelmällä luodun väliaikaisen tunnisteen käytöstä on hyötyä vain, kun haetaan ja kirjataan tietoja kahdella eri järjestelmällä samassa rekisterissä.
Esimerkkejä rajoitteista:
- Potilaan informoinneista tai suostumuksista ei ole tietoa.
- Arkiston hakua ei voi tehdä.
- Omakannan käyttö vaatii suomalaisen henkilötunnuksen ja tunnistautumisvälineet. Väliaikaisella tunnuksella tehdyt merkinnät eivät näy.
- Resepti on hyvä tulostaa potilaalle mukaan, koska reseptikeskus ei välttämättä löydä sitä syntymäajan perusteella vaan vaatii lääkemääräyksen tunnisteen. Samasta syystä potilaan tiedoissa eRA:ssa Vanhat lääkemääräykset -kohdassa ei näy aikaisemmin tehtyä reseptiä uudessa istunnossa.
Potilaan avaaminen Kannassa väliaikaisilla tunnuksilla
- Asiakaskortille on merkitty kelvollinen syntymäaika.
- Kun Kanta-kirjautuminen on päällä, "Avaa potilaskortti Kannassa" -painike tulee aktiiviseksi.
Luo uusi väliaikainen henkilötunnus
Kun olet painanut "Avaa potilaskortti Kannassa", uusi "Lisää väliaikainen henkilötunnus" -lomake avautuu.
1) "Luo uusi väliaikainen henkilötunnus" -kohdasta voit luoda hänelle uuden väliaikaisen tunnuksen.
2) Paina "Luo tunnus".
3) "Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta" -vaihtoehdon avulla potilas voidaan avata tunnuksella, jonka joku muu palveluntuottaja on jo luonut. Edellyttäen että potilaalla on siihen tarvittavat tunnukset tiedossaan.
Kun olet painanut "Luo tunnus", järjestelmä alkaa heti avaamaan potilasta Kannassa normaalilla tavalla. Valitse ensin syy avaamiselle ja paina Kyllä.
Lisää uusi palvelutapahtuma normaalilla tavalla.
1) Asiakaskortilla näkyy nyt "Asiakkaan lisätiedot" -linkin alla äsken luotu Väliaikainen tunniste ja Väliaikaisen tunnisteen myöntäjän tunniste.
2) Merkinnän tekeminen ja tallentaminen Kantaan voi jatkua suoraan normaalilla tavalla, jos potilasta ei ole välillä suljettu Kannassa.
Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta
Jos asiakkaasi kertoo, että hänellä on jo toisen palveluntuottajan tekemä väliaikainen tunnus olemassa, voit alkaa käyttämään samaa tunnusta. Asiakkaan lisätiedot -linkin alla ei vielä ole tunnuksia.
Lisää ensin asiakaskortille validi syntymäaika. sen tulisi vastata sisällöltään väliaikaisen HeTu:n alkuosaa.