Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Testisivu” versioiden välillä

(Käyttämättömiä kuvia)
(Käyttämättömiä kuvia)
Rivi 76: Rivi 76:
  
 
[[Kuva:asiakkaat_toiminnot_asiakasryhmat.jpg]] <br><br>
 
[[Kuva:asiakkaat_toiminnot_asiakasryhmat.jpg]] <br><br>
 +
 +
[[Kuva:asiakkaat_toiminnot_sahkopostit.jpg]] <br><br>
 +
 +
[[Kuva:asiakkaat_toiminnot_edistyneet.jpg]] <br><br>
  
 
== Potilaskertomuspohjat ==
 
== Potilaskertomuspohjat ==

Versio 30. elokuuta 2018 kello 14.47

Asiakasnäkymän teemat

Asiakasnäkymään on valittavissa muutama valmis ulkoasuteema. Vaihtoehdot löytyvät Asetukset -sivulta Ulkoasun asetukset -välilehdeltä. Valittu teema vaikuttaa koko tilin ulkoasuun. Asiakasnäkymään voidaan asetuksilla valita joko päivä- tai viikkonäkymä. Nämä valinnat voi tehdä toimipistekohtaisesti. Katso ohjevideo Asiakasnäkymän teeman valinta.

Tällä sivulla on muutamia lisävaihtoehtoja, joilla valmiiden teemojen ulkoasua voi muuttaa.
Ne toimivat parhaiten seuraavien valmiiden teemojen yhteydessä:

  • Kompakti
  • Kirkas
  • Forest
  • Vaiheittainen

Sininen teema


Latauslinkki


Sininen kompakti.jpg


Sininen lomake.jpg

Vihreä teema


Latauslinkki


Vihrea kompakti.jpg


Vihrea lomake.jpg

Night teema


Latauslinkki


Night kompakti.jpg


Night lomake.jpg

CSS-tiedoston vieminen Ajas Touchiin

Voit myös itse luoda kokonaan uuden teeman. Lisävaihtoehdot toimivat samalla tavalla kuin jos käyttäisit omaa teemaa:

  • Teeman muokkaukset on tehty CSS-koodilla alla oleviin ladattaviin tiedostoihin.
  • CSS-tiedosto tallennetaan ensin omalle tietokoneelle. Tämän jälkeen se viedään Ajas Touchiin kohdassa "Luo oma teema".
  • Oman teeman käyttö toimii siten, että aina, kun viet uuden CSS-tiedoston Ajas Touchiin, se ylikirjoittaa aikaisemmin viedyn tiedoston.
  • Jos haluat palata takaisin oletusteemojen käyttöön, vie Touchiin CSS-tiedosto, joka on täysin tyhjä.

Luo oma teema.jpg

CSS-tiedoston luominen Muistio-sovelluksella
Jokaisessa Windows-koneessa on oletuksena Muistio-sovellus. Tätä voi käyttää CSS-tiedostojen käsittelyyn. Alla olevassa esimerkissä luodaan tyhjä tiedosto.

Notepad.jpg

1) Avaa Muistio -sovellus tietokeellasi.
2) Valitse "Tiedosto" -> "Uusi". Ja tämän jälkeen "Tiedosto" -> "Tallenna nimellä".
3) Anna tiedostille nimi ja muuta oletuksena oleva tiedostomuodon pääte (.txt) olemaan (.css).

Asiakasryhmät

Potilaskortti.jpg
Asiakkaan potilaskortti avataan Kannassa Asiakas -lomakkeelta.

1) Asiakkaan henkilötunnus pitää löytyä asiakaskortilta, jotta asiakas voidaan avata Kannassa.
2) Asiakas avataan Kannassa klikkaamalla "Avaa potilaskortti Kannassa" -painiketta.



Pk avattu kannassa.jpg

1) "Potilaskortti avattu Kannassa" -ilmoitus vilahtaa näkyvissä onnistuneen avaamisen merkiksi.

Käyttämättömiä kuvia

Vaihda-kayttaja.jpg

Vaihda-kayttaja2.jpg

Asiakkaat toiminnot asiakasryhmat.jpg

Asiakkaat toiminnot sahkopostit.jpg

Asiakkaat toiminnot edistyneet.jpg

Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat avaa.jpg

Arkiston käyttö kannattaa aloittaa tekemällä oman potilaskertomuspohjan. Palvelutapahtumien merkinnöissä käytettäviä pohjia voi olla useita erilaisia.

  • Avaa päävalikosta Muut -> Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat lista.jpg

  • Jos järjestelmään on jo tehty potilaskertomuspohjia, ne näkyvät tässä listassa. Aloita uuden pohjan tekeminen klikkaamalla "Lisää uusi" -painiketta.

Potilaskertomuspohjat nakyma.jpg

1) Tähän voit kirjoittaa potilaskertomuspohjaa kuvaavan nimen.
2) Valitse seuraavaksi näkymä, minkä alle palvelutapahtuman merkinnät kirjataan.

Potilaskertomuspohjat vaihe.jpg

3) Valitse hoidon vaihe

Potilaskertomuspohjat otsikko.jpg

4) Valitse hoidon otsikko
5) Voit poistaa tarpeettomia hoitovaiheita "Poista" -napista.
6) Voit lisätä hoitovaiheita "Lisää kenttä" -painikkeesta.
7) Tallenna valmis lomake


Potilaskortin sulkeminen ja Kirjautuminen ulos

Kantaa käytettäessä kannattaa kiinnittää huomiota hallittuun lopetukseen.
Potilaskortti suljetaan Kannassa klikkaamalla Sulje potilaskortti Kannassa -painiketta.
Samalla käyttäjällä ei voi olla enemmän kuin yksi Kanta-istunto päällä samanaikaisesti.

Kannasta kirjaudutaan ulos klikkaamalla Kirjaudu ulos Kannasta.

eRA käyttöliittymä

Kun Kantaan kirjaudutaan Ajas -ohjelman kautta, toimikortin PIN-tunnus käydään syöttämässä eRA-käyttöliittymän kirjautumissivulla. eRA jää auki taustalle, mutta toistaiseksi siitä ei pääse jatkamaan eteenpäin, eli potilasta ei voi avata Kannassa tästä kirjautumisesta. Jos potilas halutaan avata Kannassa eRA-käyttöliittymän kautta, käytetään suoraa eRA-kirjautumista kuten olemme tehneet ja opetelleet jo käyttöönottokokeessa. Muita saman käyttäjän Kanta-istuntoja ei voi olla päällä samanaikaisesti.

Toiminnot, jotka toistaiseksi vielä tehdään eRA -käyttöliittymän kautta:

  1. Arkiston kiellot
  2. Resepti-toiminnot



eRA pikalinkit

Kun potilaskortti on avattu Kannassa, kortin yläreunaan ilmestyy uusia linkkejä, Nämä ovat suoria pikalinkkejä, mainittuihin toimintoihin eRA-käyttöliittymässä.
Pikalinkkiä käyttämällä voidaan siirtyä Ajaksesta eRA:an helposti samassa istunnossa. Esimerkiksi lääkäri voi käydä kirjoittamassa E-reseptin potilaalle eRA:ssa poistumatta Ajas-ohjelman Kanta-istunnosta.

Tärkeää huomata: Kun pikalinkkiä käytetään, se avaa yhden rajatun toiminnallisuuden eRA:ssa. Esimerkiksi jos eRA: Kirjoita resepti -linkkiä on käytetty, lääkäri voi kirjoittaa reseptin eRA-käyttöliittymässä, mutta ei voi jatkaa suorittamaan muita toimintoja kuten merkinnän tekemistä.

Era pikalinkit.jpg

1) eRA: Hae arkistosta. Näkyvyys - Kaikki terveydenhoitoalan toimialaversiot.
2) eRA: Kirjoita resepti. Näkyvyys - Lääkäriversio.


Ajas Sync

Ajas Sync on asiakasohjelma, jonka avulla "Tulosta lomakkeita" -sivulla olevia PDF-lomakkeita voi:

  • Muokata ilman, että lomake täytyy ensin tallentaa tietoneelle
  • Tallentaa suoraan asiakaskortille


Ajas Syncin käyttö edellyttää, että:


Tiedostojen synkronointi.jpg
Käytön aloittaminen
1) Lataa Ajas Sync -asiakasohjelma. Voit ladata joko:

  • Itsenäisen ohjelman, joka toimii kevyesti Quick support -tyyppisenä ohjelmana.
  • Asennettavan ohjelman. Tämän asennus vaatii järjestelmänvalvojan käyttöoikeudet.

2) Portin numeron voi jättää olemaan 8001 eli tälle ei tarvitse tehdä mitään.
3) Klikkaa "Ajas Sync käytössä" liukukytkin olemaan "Kyllä". Samasta painikkeesta sen voi tarvittaessa ottaa pois päältä.

Käyttö

  • Tulosta lomake normaalilla tavalla. Lomake avautuu Adobe Acrobat Readerissä.
  • Jos haluat muokata lomaketta ennen tallentamista, tee se tässä vaiheessa.
  • Tallenna PDF käyttäen Acrobat Readerin tallennustoimintoja.
  • PDF tallentuu nyt Ajas Touchin Tiedostopalveluun, ja se löytyy myös asiakkaan asiakaskortilta.
  • Asiakaskortille liitettyä lomaketta ei toistaiseksi enää pysty muokkaamaan Ajas Syncin avulla.

Ajas sync.jpg

Ajas Sync asennettuna Itsenäisen ohjelman avulla.

  • Oikea-klikkaamalla ikonia löytyy lisäasetuksia. Jos esimerkiksi "Start with Windows" on rastitettuna, Ajas Sync käynnistyy samalla, kun tietokone avataan.
  • Huom: Ajas Syncin käyttö muutta Acrobat Readerin käyttäytymistä myös muussa käytössä. Acrobat Readerissä oleva pikatoiminto "Tallenna tiedosto" ei enää kysy mihin kansioon tiedosto halutaan tallentaa vaan toiminto tallentaa muokatun dokumentin automaattisesti entiseen sijaintiin ja edellisen version päälle.
  • Jos haluat edelleen valita kansion, voit joko käyttää pidempää tallennustapaa: "Tiedosto" -> "Tallenna nimellä" tai palauttaa Acrobat Readerin oletusasetukset kyseisen istunnon ajaksi. Nämä löytyvät Ajas Sync ikonin alta: "Set default settings for Acrobat Reader".

AR.jpg