Ero sivun ”Varausten maksaminen ennakkoon” versioiden välillä
(→Ennakkomaksun yhteiset asetukset) |
(→Ennakkomaksun yhteiset asetukset) |
||
Rivi 12: | Rivi 12: | ||
Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Checkout maksutapapalvelun kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Checkoutin myyntiin ja asiakaspalveluun. <br><br> | Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Checkout maksutapapalvelun kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Checkoutin myyntiin ja asiakaspalveluun. <br><br> | ||
− | Ajas | + | Ajas Touchissa toimintojen käyttöönottoa varten tarvitaan myös seuraavat asetukset:<br> |
+ | '''Huom:''' Asetukset näkyvät pääkäyttäjälle vasta, kun lisäpalvelun tilaus on tehty ja toiminnot on aktivoitu.<br><br> | ||
*Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".<br><br> | *Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".<br><br> |
Versio 2. syyskuuta 2020 kello 08.20
Ajas -järjestelmän asiakasnäkymään eli nettivaraukseen on mahdollista lisätä Ennakkomaksu -ominaisuus, jolla varauksen voi maksaa tai se on maksettava ennakkoon. Varauksen maksaminen ennakkoon voi olla siis valinnainen, jolloin asiakkaalle jää myös vaihtoehto "Maksa paikan päällä" tai se voi olla vaadittu, jolloin varausta ei vahvisteta ellei maksua ole suoritettu. Ennakkomaksu -ominaisuus asetetaan palvelukohtaisesti.
- Ennakkomaksu -ominaisuus on maksullinen lisäpalvelu. Lisätietoja osoitteesta: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
- Pankkien maksupainikkeita tarjoavista palveluntarjoajista toistaiseksi vain Checkout on tuettu.
- Checkout maksutapaa voi käyttää sekä Nettivaraus 5- että Nettivaraus 6 -versioissa.
- Ajas lahjakortilla voi maksaa vain Nettivaraus 6 -versiossa.
Sisällysluettelo
- 1 Ennakkomaksun yhteiset asetukset
- 2 Ennakkomaksun palvelukohtaiset asetukset
- 3 Tiedot maksutavoista ja toimitusehdot
- 4 Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6
- 5 Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5
- 6 Ennakkomaksettu varaus hallintanäkymän varauslistassa
- 7 Vahvistettu ja vahvistamaton varaus varausnäkymässä
Ennakkomaksun yhteiset asetukset
Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Checkout maksutapapalvelun kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Checkoutin myyntiin ja asiakaspalveluun.
Ajas Touchissa toimintojen käyttöönottoa varten tarvitaan myös seuraavat asetukset:
Huom: Asetukset näkyvät pääkäyttäjälle vasta, kun lisäpalvelun tilaus on tehty ja toiminnot on aktivoitu.
- Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".
1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Checkout.
3 - 4) Kohtaan Checkout Finland kauppiastunnus ja kaupiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Checkoutilta. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat Checkoutin testitunnukset.
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".
Ennakkomaksun palvelukohtaiset asetukset
- Avaa palvelu, jonka maksamiseen haluat tarjota ennakkomaksua.
- Klikkaa auki Edistynyt käyttö -osio - Ennakkomaksu. Sen alla on seuraavat valinnat:
- Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen. Asiakas voi halutessaan maksaa varauksen ennakkoon, mutta hänelle näkyy myös "Maksa paikan päällä" -vaihtoehto.
- Ennakkomaksu vaaditaan. Varaus on maksettava ennakkoon. Muuten varausta ei vahvisteta.
- Ei voi maksaa ennakkoon. Varaus tehdään ja vahvistetaan normaalisti ja sitä ei voi maksaa ennakkoon.
Huom: Jokaisen palvelun kohdalla oletuksena on "Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen". Käyttäjän tulee siis muuttaa jokainen palvelu erikseen niiden kohdalta, joissa haluaa, että ennakkomaksua vaaditaan tai että palvelua ei voi maksaa ennakkoon.
Huom: Palvelukohtaisilla asetuksilla on merkitystä vain silloin, kun ennakkomaksu -ominaisuus on otettu käyttöön edellä kuvatulla tavalla, Ajas Touchin Yhteiset asetukset -kohdassa.
Tiedot maksutavoista ja toimitusehdot
Maksutapapalvelun tarjoajilla voi olla omia edellytyksiä tai suosituksia, mutta alla olevat pätevät verkkomyyntiin yleensä ja on hyvä muistaa tarkistaa.
- Tarkista että verkkosivuilta löytyy tietoja maksutavoista. Näihin saa tavallisesti suoran linkin palvelun tarjoajalta.
- Tarkista, että verkkosivuilta löytyy toimitusehdot. Tähän (ja edelliseenkin) voi hyödyntää Ajas Touchin perutoimintoa Varausehtojen hyväksyminen .
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6
Esimerkkejä ennakkomaksamisesta Nettivaraus 6 -versiossa.
- Asiakasnäkymän Nettivaraus 6 -versiossa ennakkomaksun voi suorittaa verkossa tai Ajas lahjakortilla.
Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.
- Asiakas on tehnyt nettivarauksen normaalilla tavalla. Varaus on onnistunut ja se on vahvistettu toimipisteen ajanvarauksen asetuksien mukaisesti. Asiakkaan ei ole pakko tehdä tämän jälkeen mitään muuta.
- Asiakas voi halutessaan edetä maksamaan joko verkossa (Checkout Finland -painike) tai lahjakortilla (Lahjakortti -painike).
Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.
- Asiakas on tehnyt nettivarauksen normaalilla tavalla. Varauslomake ilmoittaa, että "Varaus odottaa maksua. Sinulla on 30 minuuttia aikaa maksaa varaus tai se peruutetaan".
- Asiakkaan on edettävä maksamaan joko verkossa (Checkout Finland -painike) tai lahjakortilla (Lahjakortti -painike) jotta varaus vahvistetaan.
Esimerkki 3 - Maksutapa Checkout Finland.
- Asiakas on valinnut maksutavaksi Checkout Finland.
- Maksupainikkeet tulevat näkyviin. Asiakas jatkaa maksamista Checkoutin prosessin mukaisesti.
Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.
- Asiakas on valinnut maksutavaksi Lahjakortti.
- Syötä lahjakortin koodi -kenttä tulee näkyviin. Asiakas syöttää tähän hallussaan olevan Ajas lahjakortin Lyhyt tunniste -numeron. Katso myös ohje Lahjakortin lisäys.
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5
Esimerkkejä ennakkomaksamisesta Nettivaraus 5 -versiossa.
- Asiakasnäkymän Nettivaraus 5 -versiossa ennakkomaksun voi suorittaa verkossa. Maksu Ajas lahjakortilla ei enää ole tuettu.
Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.
- Asiakas on tehnyt nettivarauksen normaalilla tavalla. Varaus on onnistunut ja se on tallennettu.
- Asiakkaan on seuraavaksi valittava joko 1) Maksa paikan päällä tai 2) Maksa varaus heti. Tässä maksaminen jatkuu Checkoutin prosessin mukaisesti.
Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.
- Asiakas on tehnyt nettivarauksen normaalilla tavalla. Varauslomake ilmoittaa, että "Valitsemanne palvelu on maksettava etukäteen 30 minuutin kuluessa. Mikäli maksua ei suoriteta, aika vapautuu takaisin varattavaksi". Myös maksettava summa näkyy tässä.
- Asiakas valitsee maksupainikkeen ja jatkaa Checkoutin prosessin mukaisesti.
Ennakkomaksettu varaus hallintanäkymän varauslistassa
Kun varaus on maksettu ennakkoon, sen ikoneina varauslistassa on Kirjekuori (Nettivaraus) ja Maksukortin kuva (Ennakkomaksettu varaus).
Onnistunut maksusuoritus asettaa varauksen aina myös vahvistetuksi.
Vahvistettu ja maksettu varaus
Vahvistamaton varaus, jota ei ole maksettu
Jos varauksen maksusuoritus jää kesken, eli asiakas ei viimeistele maksua asiakasnäkymässä, varaus näkyy Ajas Touchissa vahvistamattomana varauksena.
- Oletuksena järjestelmä toimii niin, että vahvistamattomat varaukset jäävät kalenteriin, ja työntekijä itse poistaa tällaisen maksamattoman varauksen.
- Järjestelmään on saatavilla myös automatisoitu ratkaisu, jolloin varaus poistuu automaattisesti noin 30 minuutin kuluttua ellei sitä ole maksettu. Vain sellainen varaus voidaan poistaa automaattisesti, minkä palvelu on määritelty olemaan "Ennakkomaksu vaaditaan". Jos haluat järjestelmän toimivan näin, ota yhteyttä asiakaspalveluun: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
Erikoistilanne: Asiakas maksaa varauksen, joka on jo poistettu
Tällainen erikoistilanne voi syntyä, jos asiakas vie varauksen ja maksun tekemisen loppuun selaimessa vasta sen jälkeen, kun varaus on jo poistettu (ylläpitäjän toimesta) tai poistunut automaattisesti (erikoisasetuksella).
Tilanteessa on myös mahdollista, että poistetun varauksen ajankohtaan on ehditty tekemään jo toinen varaus. Tässä tapauksessa järjestelmä antaa luoda päällekkäisen varauksen.
Tällainen tilanne on huomioitu siten, että siitä lähetetään yritykselle ilmoitus, jossa kerrotaan, että poistettuun varaukseen on tullut maksusuoritus. Varauksen ja rahojen käsittely jää yrityksen tehtäväksi manuaalisesti, koska tilannetta ei voi automatiikan avulla ratkaista.
Järjestelmän kautta asiakkaalle ei voi palauttaa hänen Checkout-palvelun kautta tehtyä maksua.
Vahvistettu ja vahvistamaton varaus varausnäkymässä
1) Esimerkkejä varauksista, joita ei ole maksettu. Varausnäkymän ikoni on punainen vahvistamattoman varauksen kuva.
2) Esimerkki varauksesta, joka on maksettu. Varausnäkymän ikoni on vihreä maksukortin kuva.