Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Miten pystyn estämään tupla-asiakaskortit eli useamman asiakaskortin syntymisen samalle asiakkaalle?” versioiden välillä

(Ak: Uusi sivu: xx)
 
 
Rivi 1: Rivi 1:
xx
+
Kun käytössäsi on nettivaraus, järjestelmään syntyy joskus useita asiakaskortteja samalle asiakkaalle. Miksi niin tapahtuu ja miten sen voi estää?<br><br>
 +
 
 +
Jos varaus tehdään asiakasnäkymästä ilman kirjautumista, järjestelmä katsoo etunimi, sukunimi, puhelinnumero -yhdistelmää. Jos jokin niistä ei täsmää olemassaolevaan asiakaskorttiin, syntyy uusi asiakaskortti.<br><br>
 +
 
 +
Paras keino tuplakorttien estämiseksi on käyttää pakollista kirjautumista.<br><br>
 +
 
 +
Jos kirjautumista ei käytetä, henkilötunnuksen käyttö on seuraavaksi paras keino. Koska henkilötunnus on vahvempi tunniste kuin etunimi, sukunimi, ja puhelinnumero. Henkilötunnusten on oltava tietysti samat sekä uudessa varauksessa että asiakaskortilla.<br><br>
 +
 
 +
Nettivaraus 6:ssa on jo olemassa henkilötunnuksen validointi, eli syötetyn tunnuksen pitää olla oikean muotoinen. Ajas Touchissa ei tätä ominaisuutta ole, koska hallinnassa on mahdollisuus syöttää joko henkilötunnus tai syntymäaika. Eli periaatteessa Touchiin pystyy syöttämään vääränmuotoisen henkilötunnuksen.<br><br>
 +
 
 +
Meillä on myös saatavana lisäpalvelu: Vahva tunnistautuminen, jolloin asiakkaan henkilöllisyys varmennetaan pankkitunnuksin:
 +
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Asetukset#Vahva_tunnistautuminen<br><br>

Nykyinen versio 22. lokakuuta 2021 kello 14.55

Kun käytössäsi on nettivaraus, järjestelmään syntyy joskus useita asiakaskortteja samalle asiakkaalle. Miksi niin tapahtuu ja miten sen voi estää?

Jos varaus tehdään asiakasnäkymästä ilman kirjautumista, järjestelmä katsoo etunimi, sukunimi, puhelinnumero -yhdistelmää. Jos jokin niistä ei täsmää olemassaolevaan asiakaskorttiin, syntyy uusi asiakaskortti.

Paras keino tuplakorttien estämiseksi on käyttää pakollista kirjautumista.

Jos kirjautumista ei käytetä, henkilötunnuksen käyttö on seuraavaksi paras keino. Koska henkilötunnus on vahvempi tunniste kuin etunimi, sukunimi, ja puhelinnumero. Henkilötunnusten on oltava tietysti samat sekä uudessa varauksessa että asiakaskortilla.

Nettivaraus 6:ssa on jo olemassa henkilötunnuksen validointi, eli syötetyn tunnuksen pitää olla oikean muotoinen. Ajas Touchissa ei tätä ominaisuutta ole, koska hallinnassa on mahdollisuus syöttää joko henkilötunnus tai syntymäaika. Eli periaatteessa Touchiin pystyy syöttämään vääränmuotoisen henkilötunnuksen.

Meillä on myös saatavana lisäpalvelu: Vahva tunnistautuminen, jolloin asiakkaan henkilöllisyys varmennetaan pankkitunnuksin: https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Asetukset#Vahva_tunnistautuminen