Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ajas Nettivaraus

Versio hetkellä 27. kesäkuuta 2018 kello 12.58 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Työvuorojärjestelmä)

Internet-ajanvarauksen käyttöönotto

Integrointi nettisivuille


Nettiajanvarauksen asiakasnäkymän voi sijoittaa omalle webbisivulle upotuskoodia käyttämällä. Alla olevat koodit ovat esimerkkejä, joissa "OMA_TUNNUS" tarkoittaa oman Ajas-tilin "lid-tunnusta". Oman tilin upotuskoodi löytyy valmiina kopioitavaksi seuraavista paikoista:

  • Tilausvahvistuksesta, jonka olet saanut sähköpostiin heti Ajas-tilauksen tekemisen jälkeen
  • Ajas Touchin Asetukset -sivulta, Ulkoasun asetukset -välilehdeltä kohdasta Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi. Katso myös Ulkoasun asetukset.


Asiakasnäkymän integrointi kotisivuillenne. Esimerkki sivu: | Demo ajanvaraus

<div id="ajas-ajanvaraus"></div>
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus5.ajas.fi/iframe.php?lid=OMA_TUNNUS"></script>

Asiakasnäkymän linkin lisääminen kotisivuillenne:

 
<a href="https://nettivaraus5.ajas.fi/ajanvaraus.php?lid=OMA_TUNNUS" target="_blank">Ajanvaraus</a>



Teeman valinta


Asiakasnäkymään on valittavissa muutama valmis ulkoasuteema. Vaihtoehdot löytyvät Asetukset -sivulta Ulkoasun asetukset -välilehdeltä. Valittu teema vaikuttaa koko tilin ulkoasuun. Asiakasnäkymään voidaan asetuksilla valita joko päivä- tai viikkonäkymä. Nämä valinnat voi tehdä toimipistekohtaisesti. Katso ohjevideo Asiakasnäkymän teeman valinta.

Luo oma teema


Ohjeita tulossa myöhemmin.

Varattavien aikojen näkyminen asiakkaalle

Internet-ajanvarauksen asiakasnäkymässä näytetään ne toimipisteet, työntekijät ja palvelut, jotka käyttäjä on valinnut näytettäväksi.
Jotta varattavat ajat näkyisivät asiakkaille netissä, tarkista seuraavat valinnat ja asetukset .

Muistilista asetuksista

  • Toimipisteellä on aukioloajat. (Toimipiste -lomake).
  • Toimipisteeseen on liitetty työntekijä.
    • Kun toimipisteen nimen päällä klikkataan, avautuu uusia valintoja. Näytä nettivarauksessa -liukuvalinta on asennossa "Kyllä". (Työntekijä -lomake).
  • Ainakin yksi palvelu on liitetty työntekijään. (Palvelu -lomake).
  • Ajanvarauksen asetukset on asetettu toimipistekohtaisesti.
    • Asiakasnäkymästä varattavissa (kuukausia) tai Asiakasnäkymästä varattavissa (vuorokausia) - asetukselle on annettu arvo. Nämä ovat vaihtoehtoisia tapoja.
    • Varaukset työvuoroihin kuulumattomille -asetus = Kyllä.

Jos työntekijä on liitetty työvuorojärjestelmään, tarkistetaan myös, että työvuorot on avattu kaikissa halutuissa toimipisteissä.

Kuvalliset ohjeet asetuksista


Toimipiste-lomake


Toimipiste-aukioloajat.jpg
  • Aukioloajat -välilehti: Toimipisteellä on aukioloajat


Toimipiste-asetukset.jpg
  • Asetukset -välilehti: Toimipiste näkyy nettivarauksessa


Työntekijä-lomake


Toimipiste-tyontekija.jpg
  • Työntekijä on liitetty toimipisteeseen
  • Näytä nettivarauksessa -liukukytkin on asennossa "Kyllä"


Toimipiste-tyontekija-tallenna.jpg
  • Liitetty toimipiste näkyy Työntekijä -lomakkeella
  • Työntekijä -lomake on myös tallennettu muutosten jälkeen


Palvelu-lomake


Palvelu-tyontekija.jpg
  • Työntekijälle on liitetty vähintäin yksi palvelu
  • Poista nettivarauksesta -liukukytkin on asennossa "Ei"

1) Palvelu on liitetty Anneli Asiakaspalvelijalle
2) Kun Anneli Asiakaspalvelijan nimi on valittu ja aktiininen, se tulostuu tähän ja kaikki jatkomuokkaukset kohdistuvat hänen tietoihin.
3) Poista nettivarauksesta "Ei" tarkoittaa, että palvelu on varattavissa netissä työntekijälle Anneli Asiakaspalvelija.
4) Palvelu voidaan liittää myös toimipisteen kaikille työntekijöille. Rasti tulisi silloin tähän kohtaan.
5) Palvelu voidaan liittää myös kaikkien toimipisteiden kaikille työntekijöille. Rasti tulisi silloin tähän kohtaan.


Palvelu-tyontekija-tallenna.jpg
  • Työntekijä, jolle palvelu on liitetty näkyy Palvelu -lomakkeella
  • Palvelu -lomake on myös tallennettu muutosten jälkeen


Ajanvarauksen asetukset


Toimipiste-ajanvarausasetukset.jpg

1) Ajanvarauksen asetukset on asetettu toimipistekohtaisesti
2a) Asiakasnäkymästä varattavissa (kuukausia) tai
2b) Asiakasnäkymästä varattavissa (vuorokausia) - asetukselle on annettu arvo. Nämä ovat vaihtoehtoisia tapoja.
3) Varaukset työvuoroihin kuulumattomille -asetus on asennossa "Kyllä"



Työvuorojärjestelmä


Tyovuorot.jpg


  • Jos työntekijä on liitetty työvuorojärjestelmään, tarkistetaan myös, että työvuorot on avattu kaikissa halutuissa toimipisteissä.

Tyovuorot-asiakasnakyma.jpg


  • Asiakasnäkymässä näkyy vain ne ajat, jotka vuoroilla on avattu (ja joita ei vielä ole varattu tai tauolla suljettu).



Video-ohje:
Huom:*** Video on tehty ennen viimeisimpiä Ajas Touchissa tehtyjä muutoksia, joten termit tai ulkoasu on jo hieman muuttunut.