Loikkaa: valikkoon, hakuun

Varausnäkymä

Versio hetkellä 4. joulukuuta 2017 kello 15.03 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset) (Varauslomakkeen käyttö)

Pikavarauksen tekeminen


  • Ajas -ohjelma mahdollistaa pikavarausten tekemisen. Tämä on nopein tapa lisätä uusi varaus järjestelmään.
  • Klikkaa varausnäkymässä alkamisajan solua. Järjestelmä ehdottaa Asiakkaan ja Palvelun nimeä, kun aloitat kirjoittamaan ensimmäistä kirjainta.
  • "Aseta varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi" -valinta "Kyllä" varaa kalenterista yhtä pitkän ajan kun palvelun pituus on. Valinta "Ei" valitsee pituudeksi hiirellä maalatun pituuden.



Poissaolon lisääminen


  • Työntekijälle voidaan lisätä Varausnäkymästä poissaolo päivälle, jolla hänellä normaalisti olisi työvuoro.


Varausnakyma poissaolo3.png


Tauon lisääminen


  • Työntekijöille voidaan lisätä taukoja varausnäkymästä
  • Taukoja voidaan luoda vaihtamalla "Luo taukoja" -kytkin Kyllä-asentoon ja valitsemalla tauon tyyppi kytkimen vieressä olevasta listasta.
  • Tauon tyypin valinnan jälkeen tauko voidaan maalata hiiren painikeella tai sormella ajalle, jolla työntekijällä on työvuoro.
  • Tauon ajalle ei voi varata asiakasvuoroja.


Varausnakyma tauot1.png


Varausnakyma tauot2.png


  • Luotu tauko saadaan kopioitua halutulle aikavälille, mikäli se toistuu säännöllisesti samaan kellonaikaan.
  • Tauon voi kopioida toistumaan päivittäin, viikon tai kuukauden välein.


Varausnakyma tauot3.png


Toistuvan varauksen tekeminen


  • Ajas-ohjelmassa on mahdollisuus asettaa säännöllisesti toistuvia varauksia. Varaus voidaan asettaa toistuvaksi päivittäin, viikottain tai kuukausittain.
  • Toistuvia varauksia luotaessa asetetaan päivämäärä mihin asti varaukset luodaan. Tämän jälkeen ohjelma luo seuraavin lisäehdoin kaikki varaukset kyseiseen päivään asti:
    • Luo ongelmattomat varaukset - Järjestelmä luo varaukset vain niihin kalenterin kohtiin, jotka ovat vapaana ja jota ei ole vuoroilla tai aukioloilla suljettu.
    • Luo kaikki varaukset - Järjestelmä luo kaikki varaukset. Kahdesta päällekkäisestä varauksesta molemmat näkyvät varausnäkymässä.
  • Kun toistuvaa varausta muokataan, muutokset voidaan asettaa koskemaan vain yhtä varausta, kaikkia sarjaan kuuluvia tulevia varauksia tai kaikkia sarjaan kuuluvia varauksia, tulevia ja menneitä.



Työvuorojen käytön aloittaminen


  • Ajas -ohjelma tukee työvuorojen asettamista työntekijöille. Jos työvuorot ovat käytössä, aikojen varaus ei onnistu työvuorojen määräämän ajan ulkopuolelle.
  • Kun ohjelma otetaan käyttöön ensimmäisen kerran ja aina, kun lisätään uusi työntekijä, oletusasetuksen mukaisesti työntekijä ei kuulu työvuorojärjestelmään.
  • Työntekijä liitetään työvuorojärjestelmään siten, että hänelle tehdään varausnäkymässä ainakin yksi vuoro. Työvuorojen käyttö vahvistetaan "Haluatko jatkaa vuorojen muokkaamista?" -lomakkeella.



Työvuorojen asettaminen


  • Kun vuorot on luotu ensimmäisen kerran, työntekijä voidaan poistaa tai liittää työvuorojärjestelmään Työntekijä -lomakkeen "Käytä työvuoroja" -valinnoilla.
  • Työvuoroja avataan suunnitelman mukaisesti, ja niitä voi muokata Varausnäkymän muokkaustilassa.



Tähän liittyvät ajanvarauksen asetukset
Varausasetukset - Työryhmät ohittavat aukiolot (tulossa)


Varauslomakkeen käyttö


  • Varauslomakkeen avulla voidaan tarkastella varausta pikavaraus-ominaisuutta yksityiskohtaisemmin ja hyödyntää joitakin lisäominaisuuksia asiakasvarausta tehdessä.
  • Varausnäkymässä varauslomake voidaan avata kahdella eri tavalla:
    • Valitsemalla jokin aika ja klikkaamalla sen päällä. Avautuvassa pikavarauslomakkeessa klikataan Avaa varauslomake -painiketta
    • Valitsemalla jokin aika ja oikea-klikkaamalla sen päällä. Avautuneessa valikossa klikataan: Luo varaus.
  • Alta löydät esimerkkikuvan varauslomakkeesta ja selitteet sen eri kentistä ja ominaisuuksista.
Varaus vahvistettu3.png


  1. Aloita säätämällä ajanvarauksen halutut alkamis- ja lopetusajankohdat ja kellonajat oikeiksi. Huomaa mahdollinen vuorokauden vaihtuminen, jos aika varataan myöhäiselle kellonajalle.

  2. Tarkista, että toimipiste, asiakas ja asiakaspalvelija ovat asetettu halutuiksi ja että oikea palvelu on valittu. Palvelun alapuolelta löydät myös painikkeen, jolla ajanvarauksen pituus voidaan asettaa vastaamaan valitun palvelun pituutta.

  3. Voit halutessasi asettaa varauksen toistuvaksi samaan kellonaikaan päivittäin, viikoittain tai kuukausittain asetettuun päivämäärään asti. Alta löydät esimerkkikuvan kahden viikon välein toistuvan varauksen tekemisestä.


Varaus toistuva.png


  • Varauslomakkeen alareunassa on erilaisia ilmoituksiin ja muistutuksiin liittyviä tilaa ilmaisevia tai toimintopainikkeita. Tutustu myös Ajanvarauksen asetuksiin ja Ilmoitukset ja muistutukset -osion asetuksiin.
  • Ilmoitukset ja muistutukset voidaan asettaa toimiviksi sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä. Molemmat tavat voivat olla samaan aikaan käytössä. Huomaa, että tekstiviestimuistutukset eivät sisälly normipakettien hintaan. Tekstiviestimuistutusten hinnoista voit katsoa lisää tästä.


  1. Muistutukset -kohdan painikkeet ovat Kyllä -asennossa, mikäli asiakas on rastittanut ne päälle oman ajanvarausnäkymän varauslomakkeelta. Asiakkaalle lähtee automaattinen muistutus. Mikäli painikkeet ovat Ei -asennossa, asiakas ei ole rastittanut omasta näkymästään automaattisia muistutuksia päälle. Vaikka painikkeeet olisivat Ei -asennossa, asiakaspalvelija voi silti vaihtaa ne Kyllä -asentoon jolloin muistutukset asiakkaalle lähtevät tämän valinnoista riippumatta. Muistutuspainikkeita kannattaa käyttää myös silloin, kun asiakaspalvelija tekee itse varausta asiakkaalle.

  2. Ilmoitukset -kohdan painikkeet ovat Kyllä -asennossa silloin, kun varaus odottaa vahvistamista. Jos varaus on vahvistettu automaattisesti, tai kun vahvistettava varaus on vahvistettu, ne ovat Ei -asennossa. Painike voidaan manuaalisesti muuttaa Kyllä -asentoon, jos halutaan lähettää vahvistusviesti uudelleen tai, jos kyseessä on asiakaspalvelijan itse varausnäkymästä tekemä varaus. Itse tehdyistä varauksista ei lähde vahvistusviestiä asiakkaalle muuten, kuin valitsemalla sen tästä.

  3. Muut asiat -sarakkeesta löydät Ei saapunut -painikkeen, jota asiakaspalvelilat voivat käyttää muistiinpanovälineenä tilanteissa, joissa asiakas ei ole saapunut varattuun aikaan. Jos toimipisteessä on käytössä varausten vahvistamisen asetus, varauslomakkeella näkyy myös "Vahvista varaus" -painike. Vahvistamattoman varauksen voi varauksen voi vahvistaa painamalla "Tallenna". Painiketta "Vahvista varaus" ei ole näkyvissä, jos varaus on vahvistettu.