Markkinointiluvan käyttö viestinnässä
HUOM. Sivua uudistetaan ja se on työn alla. Pahoittelemme häiriötä.
Sisällysluettelo
Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto
- Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.
- Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> kohta Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: Yhteiset varausasetukset
- Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä". Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.
Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä
Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":
1a-b) Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.
2a-b) Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.
Vaihtoehdot näkyvät sen perusteella, onko asiakas kirjoittanut lomakkeelle sähköpostin ja/tai puhelinnumeron.
- Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan Asiakkaan lisätiedot.
- Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Kyllä, asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Ei, asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
- Tila muuttuu, jos asiakas tekee erilaisen valinnan seuraavan varauksen yhteydessä. Jos asiakas ei tee uutta valintaa, aikaisemmin valittu tila säilyy ennallaan.
Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot.
Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: Lisätietokentät
- Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
- Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on tyhjä.
- Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.
Voimassa olevat markkinointiluvat
- Voimassa olevien markkinointilupien tarkistaminen tapahtuu helpoiten käyttämällä Asiakkaat -listan edistyneitä toimintoja.
- Markkinointiluvat tallentuvat asiakkaan lisätietoihin. Voit hakea / suodattaa niitä tekemällä haun asiakkaan lisätiedoista. Katso ohje Haku asiakkaan lisätiedoista
Markkinointiviestin lähettäminen
- Ohjeet markkinointiviestien tekemiseen löydät täältä: Viestipohjan lisäys.
- Ohjeet markkinointiviestin lähettämiseen massapostina löydät täältä: Tee massapostitus sähköpostilla.
- HUOM. Massapostitus-toiminto on vielä testausvaiheessa ja se ei toimi moitteettomasti. Lisäksi massapostitus vaatii ulkopuolisen sähköpostipalvelun tai -välittäjän.
Tällä hetkellä varmin tapa lähettää markkinointiviestejä:
- Tee asiakashaku.
- Paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
- Avaa CSV - Kopioi koko sarake, missä sähköpostiosoitteita on
- Siirrä osoitteet omassa sähköpostissasi kirjoittamasi markkinointiviestin vastaanottajat kenttään
- Kirjoita viesti ja lähetä.