Maksut
Sisällysluettelo
Maksun lisäys
- Yleisin ja käytännöllisin tapa lisätä maksuja on luoda ne suoraan käynnin tiedoista.
- Maksuvaihtoehdot löytyvät kohdasta "Maksut".
- Varauksesta tehdyssä käynnissä palvelu tulostuu tähän automaattisesti. Voit myös lisätä tähän enemmän rivejä - lisää palveluita tai esimerkiksi palvelun ohessa myytävän tuotteen.
- Maksun kokonaishinta sekä maksun maksettu ja maksamaton osuus. "Lisää jälkilaskutukseen" -painike luo jäljellä olevasta summasta laskutapahtuman, joka jää odottamaan laskutusta.
- Syötä tähän summa, joka halutaan maksaa ja maksutapa jota halutaan käyttää. Maksun määrä voi olla pienempi tai yhtä suuri kuin maksettava kokonaishinta. Maksu voi koostua useista pienistä eri maksutavoilla tehdyistä maksuista. Esimerkkejä maksutavoista alapuolella.
Maksu laskulla
- Laskun tiedot täyttyvät automaattisesti, jos lasku on tehty suoraan käynnin tiedoista.
- Lasku pitää tallentaa, jotta se saa laskun numeron.
- Lisää ohjeita laskun tekemiseen löytyy kohdasta Laskulomakkeen käyttö.
Pikamaksutoiminnot
- Maksut -osassa on kolme pikamaksutoimintoa, jotka suorittavat maksun ilman, että Kassa-lomaketta täytyy avata.
- Käteismaksu-painike suorittaa maksun saman tien.
- Korttimaksu-painikkeesta avautuu uusi ikkuna, jossa valitaan suoritetaanko maksu pankkikortilla vai luottokortilla.
- Oma maksutapa-valikosta löytyy ne maksutavat, jotka on etukäteen määritelty päävalikon kohdassa: Muut -> Maksutavat. Katso myös ohje Maksutavat. Oma maksutapa -toiminnolla käynnin voi merkitä maksetuksi jollakin muulla tavalla mm. raportointia varten.
Tässä esimerkissä 75 euron käynti on maksettu kokonaan käyttäen kaikkia kolmea pikamaksutoimintoa.
- 15 euroa on maksettu käteisellä.
- 30 euroa on maksettu pankkikortilla ja
- 30 euroa jollain muulla omalla maksutavalla.
Maksa kassalla
- Selite kenttään voi kirjata maksuun liittyviä lisätietoja. Toistaiseksi sisältö näkyy maksulomakkeella ja Maksut-listan Selite-sarakkeessa.
- Tässä osassa valitaan maksettava summa ja maksutapa. Jos kyseessä on korttimaksu ja käytössä on ohjelmaan integroitu maksupääte, Valitse maksupääte-valikossa näkyy käytettävissä olevat maksupäätteet ja niiden tila. Jos käytössä on itsenäisesti toimiva maksupääte, vaihtoehtona näkyy "Syötä summa käsin". Kortilla maksettava summa syötetään silloin itse maksupäätteelle.
- Vaihtorahalaskin laskee mm. takaisin annettavan rahan määrän silloin, kun maksu suoritetaan käteisellä .
- Kuittitulostuksen voi asettaa automaattiseksi muuttamalla "Tulosta kuitti automaattisesti" -painike Kyllä-asentoon. Kassa-lomake muistaa tämän valinnan selainkohtaisesti. Myös kuittityypin valinta jää selaimen muistiin. Ohjeet 80mm kuittitulostimen käyttöön löytyy täältä: Kuittitulostus 80mm.
Alennusprosentin käyttö kassalla
Jos normaalihintaisesta palvelusta halutaan antaa alennus kassalla, sen voi tehdä muokkaamalla hintoja riveittäin. Vastaavat toiminnot löytyy nyt myös Käynti-lomakkeelta.
Alennusprosentin (Ale %) muokkaus edellyttää, että se on sallittu tilin yhteisissä asetuksissa.
- Avaa: Ylläpito - Asetukset - Yhteiset asetukset - Yleiset asetukset -laatikko.
- Valitse: Salli alennus käyntiriveillä: Kyllä.
- Aloita tekemään maksua normaalilla tavalla ja paina "Muokkaa hintoja riveittäin".
- Lisää alennusprosentti ja paina "Vahvista hinnat". Alennettu hinta näkyy myynnissä tallennuksen jälkeen.
Maksun lisäys manuaalisesti
- Uusia maksuja voidaan myös lisätä suoraan Maksut-näkymästä ilman, että ne perustuvat Käyntiin.
- Maksujen listauksessa eri tyyppisiä maksuja voidaan suodattaa ja tarkastella erikseen tietyltä aikaväliltä.
Maksun päivämäärän muuttaminen
Uusi toiminto 21.2.2022 julkaistavassa Ajas Touchin esijulkaisuversiossa.
Voit nyt muuttaa maksun ja siihen liittyvän myyntitapahtuman päivämäärää. Aikaisemmin tämä ei ole ollut kassatoiminnoissa mahdollista.
Käyttö edellyttää, että työntekijän käyttäjäroolissa on "Maksujen muokkaus" sallittu.
Rajoitukset: Maksupääteintegraatioiden kautta tehtyjen ja poistettujen/hyvitettyjen maksujen muokkaaminen on estetty.
Maksu on suoritettu Käynti-lomakkeella
- Avaa käynti ja avaa maksu kohdasta "Näytä". Kassa-lomake avautuu.
- Muuta päivämäärät Kassa-lomakkeella (katso seuraava kuva).
- Käynnin päivämäärän voi muuttaa normaalilla tavalla Käynti-lomakkeen yläreunasta, jos se on tarpeellista.
Myynti ja maksu kassalla
- Voit muuttaa myyntitapahtuman päivämäärän lomakkeen yläosasta ja
- Maksun päivämäärän maksurivin kohdalta avaamalla kynän kuvasta kalenterin.
Maksu lahjakortilla
Lahjakorttia voi käyttää maksuvälineenä, jos se on lisätty järjestelmään etukäteen. Katso myös ohje Lahjakortin lisäys.
- Lahjakorttia voi käyttää, vaikka sitä ei ole liitetty asiakkaaseen.
- Lahjakortilla voi maksaa koko palvelu tai vain osa siitä.
- Asiakkaalle liitetyt lahjakortit näkyvät hänen asiakaskortilla. Ne tulevat myös näkyviin ja valittavaksi lahjakorttimaksua suoritettaessa.
Asiakkaalle liitetyt lahjakortit löytyvät Asiakaskortilta, Asiakkaan lahjakortit -linkin alta.
1) Arvo-tyyppinen lahjakortti asiakaskortilla. Sen arvosta on jäljellä eli käyttämättä vielä 100 €.
2) Määrä-tyyppinen lahjakortti asiakaskortilla. Sen määrästä eli käyttökerroista on jäljellä vielä 5 kertaa.
Katso myös ohje Arvo- ja Määrä -tyyppisten lahjakorttien lisäämisestä ja eroista ohjeessa Lahjakortin lisäys.
Maksu Arvo-tyyppisellä lahjakortilla
1) Käynti-lomakkeen palvelu, jonka perushinta on 55 €.
2) Käyntiä ei vielä ole maksettu.
3) Siirrytään maksamaan lahjakortilla
4) Asiakaskorttiin on liitetty 2 lahjakorttia, joista toinen on Arvo-tyyppinen (100 €) ja toinen Määrä-tyyppinen (5krt, jäljellä 4krt).
5) Arvo-tyyppistä korttia voi käyttää mihin palveluun tahansa. Valitaan tämä.
6) Kortin jäljellä oleva arvo oli suurempi kuin käynnin kokonaishinta. Käynti tulee maksetuksi kokonaan tällä lahjakortilla.
7) Jos olisimme yrittäneet valita Määrä-tyyppisen kortin...
8) ...olisimme huomanneet, että sitä voi käyttää vain palveluun nimeltä "Esimerkkipalvelu". eikä voi käyttää palveluun "Hieronta 60 min". Lahjakortin tietoja voi tarkastella klikkaamalla "Avaa" -painiketta.
9) Lahjakorttia ei voi käyttää ja "Maksa lahjakortilla" -painike on himmeän värinen.
10) Lahjakortin käytön jälkeen maksettu palvelu näkyy perushintaisena Käyntilomakkeella.
11) Käynti on kokonaan maksettu.
12) Maksu ja maksutapa näkyvät Käynti-lomakkeen alareunassa.
Maksu Määrä-tyyppisellä lahjakortilla
1) Käynti-lomakkeen palvelu, jonka perushinta on 25 €.
2) Käyntiä ei vielä ole maksettu.
3) Siirrytään maksamaan lahjakortilla
4) Käytettäväksi lahjakortiksi on valittu määrätyyppinen lahjakortti. Se on sopiva, koska sen soveltuva käyttökohde on palvelu nimeltä "Esimerkkipalvelu".
5) Käyttökohde on valittu.
6) Järjestelmä ilmoittaa, että palvelun arvo eli Käynti -lomakkeessa olevan palvelun perushinta tullaan asettamaan lahjakortin käyttöarvon mukaiseksi.
7) Lahjakortin käytön jälkeen maksetun palvelun hinta muuttuu Käynti -lomakkeella vastaamaan lahjakortin käyttökerran arvoa.
Huom: Tämä muutos tapahtuu vain silloin, kun lahjakortilla oleva asetus "Lahjakortti kattaa vain määrätyn osan palvelun hinnasta" on asennossa "Ei".
Huom: Jos lahjakortin arvoksi on merkitty 0 € ja sen käyttökerran arvo on 0 €, järjestelmä ei muuta Käynti -lomakkeella olevan palvelun hintaa nollaksi vaan se pysyy ennallaan.
8) Käynti on kokonaan maksettu.
9) Maksu ja maksutapa näkyvät Käynti-lomakkeen alareunassa.
Maksu lahjakortilla ilman asiakasliitäntää
1) Asiakkaalle ei ole liitetty lahjakortteja.
2) "Maksa lahjakortilla" -painike on himmeän värinen.
3) Jos asiakas tietää lahjakortin "Lyhyt tunniste" -numeron, se voidaan syöttää tähän. Järjestelmässä olevan lahjakortin voi valita maksuvälineeksi, jos sen käyttökohde on soveltuva
4) Lahjakortti löytyi "Lyhyt tunniste" -numerolla.
5) Sen käyttökohde on soveltuva.
6) Sen jäljellä oleva arvo oli vain pienempi kuin maksettava määrä. Lahjakorttia voi käyttää 50 € suuruiseen maksuun. Loput 5 € on maksettava muulla tavalla.
7) Käynnin kokonaishinnasta on maksettu osa. Maksettavaa on vielä 5 €. Käynti -lomakkeelta valitaan jokin toinen maksutapa puuttuvan osan maksamiseksi.
Kuittitulostus 80mm
- Maksusuorituksesta voi tulostaa 80mm kuitin kuittitulostimelle.
- Tulostus tapahtuu selaimen tulostustoiminnolla, ja kuitin sisällön asetteluun vaikuttaa sekä käytettävä kuittitulostin että käytettävä selain.
- Seuraavassa on kokeiltuja ohjeita Chrome ja Firefox selaimen käyttöön.
- Tulostusvaihtoehdot löytyvät tulostuspainikkeen oikeassa reunassa olevan nuolen alta.
- Tulosta kuitti automaattisesti -valinnan ollessa "Kyllä", kuitti avautuu selaimessa heti sen jälkeen, kun Maksu käteisellä - tai Maksu kortilla -painiketta on klikattu.
Tulostimen asentaminen ja selaimen asetukset
- Kuittitulostin on ensin asennettava tietokeneelle. Mallista riippuen asennus saattaa jo sisältää tarvittavat ajurit.
- Jos tulostin näkyy Windowsin asetuksissa, kohdassa Laitteet -> Tulostimet ja skannerit, tulostimen asennus pitäisi olla valmis.
- Jos tulostin ei näy tässä listassa, tulostimen ajurit on haettava ja asennettava tulostimen valmistajan verkkosivuilta.
- Huom: Käytettävän selaimen Ponnahdusikkunat tulee olla sallitu, jotta kuitti voidaan tulostaa selaimesta. Hae ponnahdusikkunat salliva asetus selaimen asetuksista.
Chrome-selaimen asetusvaihtoehtoja
- Joissakin tulostimissa riittää, että suoritetaan perusasetukset: Kohde, Ulkoasu ja Paperin koko sekä poistetaan tulostuksesta reunukset valitsemalla Reunukset: "Ei mitään".
- Jos tämä ei toimi käyttämäsi tulostimen kanssa, eli tulostus ei asetu kunnolla paperille, seuraavaksi voi kokeilla vaihtoehtoa "Vähintään" tai "Muokattu".
- Alla on kuva kuitin esikatselusta, kun vaihtoehto "Muokattu" on valittu. Reunuksien leveyttä voi itse vaihtaa klikkaamalla muokattavaan mustaan millimetriä osoittavaan laatikkoon.
- Ponnahdusikkunat salliva asetus löytyy Chromessa kohdassa: Asetukset -> Tietosuoja ja turvallisuus -> Sisältöasetukset -> Ponnahdusikkunat.
Firefox-selaimen asetusvaihtoehtoja
- Firefox-selaimessa kuittitulostuksen asetukset ovat hieman piilossa. Ne löytyvät seuraavasti.
- Avaa uusi välilehti, ja kirjoita osoitekenttään: about:config. Firefox näyttää varoitussivun, jossa kerrotaan että muutoksia ei pidä tehdä, ellei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä. Jos haluat jatkaa, klikkaa "Otan riskin",
- Etsi tarvittavat asetukset hakusanalla print. Huomaa, että jos koneeseen on asennettu useita tulostimia, asetuksen nimen alusta tulee löytyä kuittitulostimen mallin nimi.
- Etsi vähintäin seuraavat asetukset: margin_bottom, margin_left, margin_right ja margin_top.
- Kaksoisklikkaa kunkin arvon päällä ja muuta se olemaan esimerkiksi 0.0.
- Ponnahdusikkunat salliva asetus löytyy Firefoxissa kohdassa: Asetukset -> Tietosuoja ja turvallisuus -> Oikeudet -> Estä ponnahdusikkunat
Edge-selain
- Tällä hetkellä Edge tarjoaa hyvin vähän asetusvaihtoehtoja kuittitulostukseen. Tulostimestasi riippuen kuitin tulostaminen saattaa kuitenkin onnistua sivun reunusasetuksia muuttamalla. Microsoft suosittelee Internet Explorerin käyttämistä, mikäli tarvitset laajemmat tulostusasetukset.
Maksutavat
- Maksutavat -näkymään voi lisätä omassa käytössä olevia muita maksutapoja (muita kuin Käteinen, Pankki- tai Luottokortti, Lahjakortti, Lasku).
- Omia maksutapoja voi käyttää maksuvälineenä Käynnit-lomakkeella, ja niiden käyttöä voi seurata eri raporteissa Taulukot -näkymässä.
- Oman maksutavan itse määritellyn nimen voi nyt myös tulostaa kuittiin. Tarkista, että asetus: "Tulosta omien maksutapojen nimet kuiteille" on asennossa "Kyllä", kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Yhteiset -asetukset: Yleiset asetukset
- Maksutavat-sivu löytyy päävalikon kohdasta: Muut -> Maksutavat.
Maksun poistaminen
- Maksun voi poistaa Myyntitapahtumasta.
- Myyntitapahtuma on esimerksi käynti tai kassamyynti.
Esimerkki myyntitapahtumasta:
1) Maksu on ensin suoritettu käteisellä (Maksu #410).
2) Maksu on poistettu klikkaamalla Poista-nappia (Maksu #411).
3) Maksu on suoritettu uudelleen luottokortilla (Maksu #412).
Maksut-listassa vastaavat maksut näkyvät seuraavasti:
1) Käteismaksu, joka on hyvitetty #410.
2) Käteismaksun hyvitys #411.
3) Luottokorttimaksu #412.
4) Kaikki 3 maksua liittyvät samaan myyntitapahtumaan ja niillä on sama Myyntitapahtuman numero: 778.
5) Yksilölliset maksun numerot näkyvät tässä sarakkeessa.
6) Toisiinsa liittyvien tapahtumien etsiminen Maksut-listasta helpottuu, kun käytetään hakusuodattimia: Aikaväli, Toimipiste ja Asiakaspalvelija sekä eri maksutavat.
Tässä esimerkissä koko Myyntitapahtuma, kuten käynti on poistettu. Jos käyntiin liittyy maksuja, käynnin poistaminen poistaa myös maksut.
1) Poistetun myyntitapahtuman numero näkyy suluissa: (782).
2) Voit tarkastella mistä myyntitapahtumasta oli kyse avaamalla sen Avaa-painikkeesta.
Kuitin lähettäminen sähköpostilla
Kuitin voi lähettää suoraan asiakkaan sähköpostiin. Jotta tämä onnistuisi:
- Asiakkaan sähköpostiosoite on löydyttävä asiakaskortilta.
- Oman sähköpostinpalveluntarjoajan sähköpostiasetukset on lisättävä järjestelmään. Katso myös ohje: Sähköpostiasetukset.
1) Jos käynti on maksettu pikamaksuna, avaa maksu Käyntilomakkeella olevasta maksusuorituksen "Näytä" -napista.
2) Jos kuitin lähettäminen sähköpostilla on mahdollista, kirjekuori-ikoni ilmestyy näkyviin. Jos kirjekuorta ei näy:
- Käynnissä olevan asiakkaan sähköpostiosoitetta ei löydy asiakaskortilta tai
- Ajas-ohjelmasta ei löydy toimivia sähköpostiasetuksia.
3) Jos maksu on suoritettu suoraan kassalla ilman käyntiä, Kassa-lomakkeelle pitää valita asiakas.
Kuitti lähetetään painamalla kirjekuori-ikonia. Onnistuneesta lähetyksestä näkyy ilmoitus: "Kuitti lähetetty asiakkaalle".
Asiakas saa kuitin sähköpostiin PDF-liitetiedostona.
Integroidun maksupäätteen käyttö
Maksupääteintegraatio on lisäpalvelu, jonka voi pyytää lisättäväksi omaan Ajas-tilaukseen. Ohjeet ja lisätietoja seuraavassa linkissä: