Testisivu
Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.
Sininen ja Punainen
Keltainen
Vihreä
Toimenpiteiden hallinnan uudistus
Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit
Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
Sisällysluettelo
- 1 Potilaskertomus
- 2 Maksa kassalla
- 3 Näkymät ja otsikot -uudistus
- 4 Selainkohtaiset asetukset Acrobat Reader
- 5 NV6 asetusten kuvat
- 6 Massapostituksesta
- 7 Maksupalveluista
- 8 Viestiasetusten yhteenveto
- 9 Recall-varaus
- 10 Ennakkomaksut
- 11 Lisäyksiä
- 12 Asetukset: Sähköpostiasetukset
- 13 Vapaiden aikojen pikahaku
Potilaskertomus
Ajas Touchin Kanta-merkinnät tehdään asiakaskortin Potilaskertomus -osiossa. Kanta-merkintöjen tekeminen on mahdollista niille käyttäjille, jotka ovat liittyneet Kantaan kauttamme. Kaikki muut terveydenhoitoalan toimialaversion käyttäjät voivat käyttää ohjelman lomakkeita luonnosten tekemiseen.
- Tämä ohje kattaa potilaskertomusten tekemisen luonnoksena.
- Merkinnän tekeminen Kantaan on kuvattu Kanta-käyttäjien ohjeissa.
- Potilaskertomuksessa käytettävät koodistot voivat olla toimialakohtaisesti erilaisia.
1) Luonnokset näkyvät Merkinnät-listassa
2) Luonnoksen tekeminen aloitetaan valitsemalla Potilaskertomuspohja ja klikkaamalla "Lisää merkintä"
Huom: Jotta voit tehdä potilaskertomuksen, järjestelmään on luotava vähintäin yksi potilaskertomuspohja.
Merkinnän kirjauspohjan eli Potilaskertomuspohjan voi tehdä päävalikon sivulla "Terveydenhuolto" -> "Potilaskertomuspohjat". Katso myös ohje: Potilaskertomuspohjan lisäys
Potilaskertomuslomake
- Potilaskertomuspohjassa valittu näkymä ja sen muokkauspainike.
- Merkinnän kirjauspäivä. Oletuksena se on tämä päivä, ja sen voi muuttaa avaamalla kalenterin.
- Potilaskertomuspohjassa valitut otsikot ja niiden muokkauspainike.
- Potilaskertomukseen lisätyn tekstin voi tallentaa fraasikirjastoon tästä. LINKKI Fraasit.
- Tallennettuja fraaseja voi hakea fraasikirjastosta.
- Koodikirjasto sisältää seuraavat koodistot. Ne näkyvät toimialoittain. LINKKI Koodistot
- THL - Tautiluokitus ICD-10
- THL - ICF Toimintakykykäsitteiden luokitus
- Kuntaliitto - Fysioterapianimikkeistö
- THL - Osteopatianimikkeistö
-
Potilaskertomus voidaan liittää kyseiselle potilaalle tallennettuun käyntiin valitsemalla sen tästä.
- Kun asiakaskortti avataan varauksesta, varauksen tiedot säilyvät taustalla potilaskertomukseen saakka. Se tarkoittaa sitä, että potilaskertomuslomakkeelta pääsee tekemään käynnin varauksessa olleilla tiedoilla. Varauksesta avatun asiakaskortin merkkinä näkyy kalenteri-ikoni.
-
Lääkäritoimiala: Kun potilaskertomus liitetään käyntiin, ICD-10 -koodi on käytössä myös käyntiin liittyvien lomakkeiden tulostuksessa. Muista tallentaa lomake. SV 120 -lomakkeen ICD-10 -koodi
- Näytä teksti / Näytä kentät -toiminnoilla lomakkeen sisällön voi näyttää tekstimuodossa / tekstikenttämuodossa.
- Potilaskertomuksen sisällön voi tulostaa PDF-muodossa. Selaimen ponnahdusikkunat tulee olla sallittu, jotta PDF tulostuu.
- Potilaskertomus tallennetaan aina luonnoksena ellei Kanta-yhteys ole käytössä / päällä.
- Potilaskertomuslomake suljetaan tästä.
- Jos käynti on tehty ennen potilaskertomuksen tallentamista, valitse käynti tästä pudostusvalikosta.
- Tallenna Luonnos.
- Kaikilla toimialoilla voi tehdä linkityksen käyntiin, mutta erityisesti Lääkäri-toimialalla siitä on lisäetua. Lääkäri tulostaa SV 120-lomakkeen Käynti-lomakkeelta, ja linkityksen avulla SV 120 -lomakkeelle tulostuu automaattisesti potilaskertomuksessa käytetty ICD-10 -koodi.
- Jos käyntiä ei ole tehty ennen potilaskertomuksen tallentamista, mutta potilas on avattu varauksesta (sininen kalenteri-ikoni näkyy), potilaskertomuksen tallentamisen jälkeen tulee näkyviin uusi painike: "Siirry käyntiin maksamaan".
- Paina "Siirry käyntiin maksamaan". Käynti-luodaan siitä varauksesta, mistä potilas oli avattu. Käynti tulee linkitetyksi automaattisesti tähän potilaskertomukseen.
- Potilaskertomuksessa valittu ICD-koodi siirtyy käytettäväksi kyseisellä Käynti-lomakkeella tulostettavaan SV 120-lomakkeeseen.
Fraasit
Ajas Touchin esijulkaisuversioon on tullut uusi ominaisuus Fraasit. Kun potilaskertomus -lomake on avattu, voit:
- Lisätä fraaseja fraasikirjastoon suoraan kirjoittamastasi tekstistä.
- Lisätä fraaseja avaamalla fraasikirjaston.
- Muokata ja poistaa fraaseja fraasikirjastossa.
- Valita 1 tai useamman fraasin kerralla uuteen merkintääsi.
Fraasit on luokiteltu potilaskertomuksen otsikoiden perusteella. Fraaseja voi hakea kuitenkin myös muiden luokkien alta.
Fraasin lisääminen fraasikirjastoon
1) Otsikon Esitiedot alle kirjoitettu teksti.
2) "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon kaiken kentässä olevan tekstin.
1) Otsikon Hoidon tavoitteet alle kirjoitettu teksti, josta osa on maalattu hiirellä.
2) "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon maalatun tekstin. Huom: Kaikki selaimet eivät tue toimintoa. Edge ja Chrome -selaimilla mahdollinen.
1) Avataksesi fraasikirjaston, paina "Fraasikirjasto". Avautuvassa lomakkeessa näkyy äsken tallennettu fraasi.
2) Valitun luokituksen alla olevia fraaseja voi etsiä aloittamalla kirjoittamaan fraasissa esiintyvää sanaa.
3) Luokitusta voi vaihtaa ja hakea fraaseja toisen otsikon alta.
4) Fraaseja voi lisätä kirjastoon avaamalla tämän linkin.
1) Luokitus, jonka alle fraaseja lisätään.
2) Fraasin teksti syötetään tähän.
3) Paina tallenna.
Fraasin haku, valinta ja lisääminen potilaskertomukseen
1a - 1b) Kun haluat käyttää fraaseja uudessa potilaskertomuksessa, avaa fraasikirjasto ja valitse 1 tai useampi fraasi minkä haluat tuoda.
2) Paina Lisää 2 valittua fraasia.
3) Fraasien hakua voi helpottaa myös järjestämällä ne aakkosjärjestykseen. Paina silloin Fraasit-otsikon päällä.
Tässä kuvassa näkyy 2 äsken valittua ja potilaskertomukseen lisättyä fraasia.
Koodistot
Potilaskertomuksen tekstiin voi hakea ja lisätä koodeja koodikirjastosta. Se sisältää seuraavat koodistot, jotka näkyvät toimialoittain.
- THL - Tautiluokitus ICD-10
- Näkyy kaikissa terveydenhuollon toimialaversioissa.
- THL - ICF Toimintakykykäsitteiden luokitus
- Näkyy Fysioterapian ja Psykoterapian toimialaversioissa.
- Kuntaliitto - Fysioterapianimikkeistö
- Näkyy Fysioterapian toimialaveriossa.
- THL - Osteopatianimikkeistö
- Näkyy Osteopatian toimialaversiossa.
1) Kun koodikirjastosta haetaan koodi, se tulostuu tekstinä potilaskertomuksen merkinnän laatikossa.
2) Koodikirjasto avataa tästä.
Potilaskertomuksen näkymän ja otsikon muokkaus
1) Potilaskertomuksen näkymän ja otiskoiden viereen on lisätty "Muokkaa" -painike. Sekä näkymän että otsikon nimen voi muuttaa vielä tässä vaiheessa.
2a) Varoituskolmio tarkoittaa, että käytetty näkymä on vanhentunut. Kannassa tuettujen näkymien lista muuttuu aika ajoin. Tallennus Kantaan epäonnistuu, jos käytössä on vanhentunut näkymä.
2b) Käytetty otsikko on vanhentunut. Kannassa tuettujen otsikoiden lista muuttuu aika ajoin. Tallennus Kantaan epäonnistuu, jos käytössä on vanhentunut otsikko.
3) Sekä näkymän että otsikon voi muuttaa klikkaamalla muokkaa nappia. Kannassa tuettujen otsikoiden (tai näkymien) lista avautuu. Valitse uusi otsikko (tai näkymä).
4) Klikkaa "Tallenna" -ikonia tai...
5) Klikaa "Peruuta"
6) Jos näkymää tai otsikoita on muokattu, klikkaa lopulta Tallenna luonnos.
Asiakkaana lapsi - uudet kuvat
Lapselle varaamisessa voi mainita, että huoltajan osoite kopioidaan lapselle, jos lapselle ei syötetä omaa osoitetta.
Mainitaan, että varauksen kohteelle (lapsi / toinen henkilö) pitää aina täyttää vähintään nimi tai henkilötunnus, jos hetu-kenttä on näkyvissä.
Otsikon "Lapsen asiakaskortti" alla olevassa kuvassa voisi näyttää myös minne huoltajan henkilötunnus tallentuu. Se tallennetaan "Asiakkaan lisätiedot" alle.
Toiselle varatessa, osoitetiedot Touchissa ovat kuten NV:ssä täytetty. Ei kopioidu kuten lapsella.
Maksa kassalla
Kun kassalle siirrytään Käynti-lomakkeelta, käynnin ja sitä edeltävän varauksen tiedot on jo valmiina täytetty.
Kassaa voi myös käyttää itsenäisesti, ilman käyntiä ja varausta avaamalla päävalikosta: Kassa ja Maksut - Kassa - Myy kassalla.
Kassa lomake avautuu.
Yläosan tiedot
Toimipisteen ja asiakaspalvelijan tiedot esitäyttyvät kirjautuneen käyttäjän tiedoista. Nämä voi vaihtaa tarvittaessa.
Myytävä palvelu, tuote tai muu myynti valitaan valikosta, ja lisätään kassalle painamalla keltaista + -painiketta.
Valittu ja lisätty palvelu näkyy palveluvalitsimen alla.
1) Selite kenttään voi kirjata maksuun liittyviä lisätietoja. Toistaiseksi sisältö näkyy maksulomakkeella ja Maksut-listan Selite-sarakkeessa.
2) Asiakkaan valinta ei ole pakollinen, mutta jos asiakaskohtaisia maksuja halutaan seurata, asiakas on liitettävä tähän.
3) Tässä osassa valitaan maksettava summa ja maksutapa.
- Jos kyseessä on korttimaksu ja käytössä on ohjelmaan integroitu maksupääte, "Valitse maksupääte" -valikossa näkyy käytettävissä olevat maksupäätteet ja niiden tila. Jos käytössä on itsenäisesti toimiva maksupääte, vaihtoehtona näkyy "Syötä summa käsin". Kortilla maksettava summa syötetään silloin itse maksupäätteelle. Katso myös ohje: Integroidun maksupäätteen käyttö
- Jos maksutapana käytetään omaa maksutapaa (kuten ePassi, palveluseteli), järjestelmään luodut omat maksutavat löytyvät Oma maksutapa -painikkeen nuolen alta. Katso myös ohje Maksutavat
- Ajas Touchin Esijulkaisuversiossa on uusina maksutapoina saatavana "Maksa lahjakortilla" ja "Lisää jälkilaskutukseen". Näitä voi käyttää samalla tavalla kuin käynnissä. Katso myös ohje Käyntilomakkeen käyttö
4) Vaihtorahalaskin laskee mm. takaisin annettavan rahan määrän silloin, kun maksu suoritetaan käteisellä.
5) Kuittitulostuksen voi asettaa automaattiseksi muuttamalla "Tulosta kuitti automaattisesti" -painike Kyllä-asentoon. Kassa-lomake muistaa tämän valinnan selainkohtaisesti. Myös kuittityypin valinta jää selaimen muistiin. Ohjeet 80mm kuittitulostimen käyttöön löytyy täältä: Kuittitulostus 80mm.
Uusia kassan maksutapoja
1) Lahjakorttimaksu.
2) Lasku. Jos tapahtumalistassa näkyy maksutapana Lasku, se tarkoittaa sitä, että jälkilaskutukseen viedystä tapahtumasta on tehty lasku. Käynnistä tuttua vaihtoehtoa "Laskuta" kassalla ei ole. Tämä toiminto olisi täysin vastaava kuin "Lisää lasku" Laskutus-listassa.
3) Odottaa laskutusta. Jos tapahtumalistassa näkyy maksutapana Odottaa laskutusta, se tarkoittaa että kassamyynti on lisätty jälkilaskutukseen.
4) Verkkomaksu. Maksu on tehty asiakasnäkymässä, ennakkomaksutoiminnolla. Katso myös ohje: Varausten maksaminen ennakkoon
Huomaathan, että erityisesti laskutukseen liittyvät uudet maksutavat ei kassan myyntitapahtumien listassa kerro siitä onko asiakas maksanut laskun. Maksettu summa tarkoittaa sitä, että tämä summa joko odottaa laskutusta tai on laskutettu. Asiakkaan maksujen tila näkyy edelleen vain Laskutus-listassa sekä itse laskussa (kuvat alla)
Näkymät ja otsikot -uudistus
XXXXXXXXX
Selainkohtaiset asetukset Acrobat Reader
Selaimet avaavat mielellään ladatut PDF:t itse. Tässä esimerkki Edge -selaimesta.
Selaimen asetuksia pitää muuttaa niin, että se ei avaa PDF:iä vaan ne avataan ulkoisessa ohjelmassa, eli Acrobatissa.
Selaimen asetukset -> Hakukenttään "pdf" -> Etsi hakutuloksista "PDF-asiakirjat" -> Laita päälle "Lataa PDF-tiedosto aina". (Kuva 1)
Nyt sen pitäisi avata PDF Windowsin asetuksissa määrätyssä oletussovelluksessa, eli Acrobatissa.
Toinen vaihtoehto on PDF:n lataamisen jälkeen ottaa edgestä Lataukset, klikata siitä "Näytä kansiossa" ja sitten tuplaklikata siitä tiedosto auki. (Kuva 2)
Vastaavat asetukset löytyy myös Chromesta, mutta ne on siellä jollain eri nimellä. Sama tilanne voi siis tulla sielläkin vastaan.
How to Make Chrome Open PDF in Adobe Reader: https://www.techbout.com/make-chrome-open-pdf-adobe-47773/
NV6 asetusten kuvat
Massapostituksesta
Maksupalveluista
Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.
Viestiasetusten yhteenveto
Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit
- Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
- Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
- Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
- Varauksen peruutusvahvistuksen
xx
Sähköpostiasetukset
Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.
Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.
Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.
- Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
- Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
- Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
- Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
- Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.
Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä
Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Recall-varaus
- Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
- Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
- Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
- Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
- Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
- Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
- Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
- Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.
Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.
Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.
1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.
Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.
Recall-varauksen viestit
- Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
- Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
- Muistutusviestit
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Asiakasnäkymän asetukset | |
---|---|
Asiakkaan kirjautuminen | Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään |
Yrityksen nimi | Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi |
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut | Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa |
Vahvistukset ja muistutukset | |
---|---|
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin | iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa |
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset | Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella |
Varausten maksaminen ennakkoon | |
---|---|
Salli varausten maksaminen ennakkoon | xx |
Checkout Finland kauppiastunnus | xx |
Checkout Finland kauppiasvarmenne | xx |
Checkout Finland tarkistusosoite | xx |
Checkout Finland kuva | xx |
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite | xx |
Ajas Touch | |
---|---|
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti | Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu |
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu | Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas |
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi | Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin. |
Asiakaskortin pakolliset kentät | Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta. |
Oletusnäkymä | Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen. |
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti | Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas |
Verkkokaupan tunnukset | |
---|---|
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset | Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset |
Ennakkomaksut
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6
- Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:
- Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)
Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.
- Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
- Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:
Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5
Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.
- Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
- Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.
Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.
- Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
- Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.
- Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
- Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.
- Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.
Lisäyksiä
XXXXXXXXXX
Esijulkaisun käyttöönotto
- Esijulkaisun saa käyttöönsä tällä hetkellä Beta-versiossa
- Saat Beta-version käyttöösi painamalla oikeasta yläkulmasta löytyvää nimeäsi. Valitse ilmestyvästä pudostusvalikosta "Käyttäjäprofiili".
- Mene sivun loppuun saakka kohtaan "Edistyneen käytön asetukset" ja paina Muokkaa-painiketta.
- Valitse tämän jälkeen järjestelmäversioksi alasvetovalikosta Beta ja paina valinnan jälkeen Tallenna-painiketta. Käyttäjäprofiiliisi tehdyt muutokset tallentuvat.
- Tämän jälkeen sivun vasempaan yläreunaan on ilmestynyt linkki "Esijulkaisu saatavilla". Paina "Kokeile tästä".
- Paina Kokeile esijulkaisuversiota -painiketta.
- Sinulla on nyt käytössäsi esijulkaisuversio. Jotkin toiminnot saattavat olla puutteellisia. Jos haluat antaa palautetta, ota yhteyttä asiakaspalvelu@eneroc.com.
- Jos haluat palata takaisin aikaisempaan versioosi, paina yläreunasta kohtaa "Klikkaa tästä palataksesi vakaaseen versioon" ja paina Vaihda takaisin vakaaseen versioon -painiketta.
- Esijulkaisuversion käyttämiseen palaaminen on edelleen mahdollista.
Päällekkäisten varausten salliminen
- Aloittaessasi esijulkaisuversion käytön oletuksena on, että et pysty tekemään Varausnäkymässä päällekkäisiä varauksia samalle työntekijälle. Jos haluat muuttaa tätä valintaa, mene päävalikostaa kohtaan "Asetukset" -> "Ajanvarauksen asetukset".
- Mene kohtaan "Hallintanäkymä".
- Muuta "Salli päällekkäiset varaukset"-liukukytkin asentoon "Kyllä", jos haluat tehdä päällekkäisiä varauksia ja asentoon "Ei", jos et halua, että varausnäkymässä on mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia.
- Tämä valinta vaikuttaa ainoastaan Ajas Touch Varausnäkymään. Asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia asiakasnäkymässä.
Asetukset: Sähköpostiasetukset
Mozilla Thunderbirdin käyttö
Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.
Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.
Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.
Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.
Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.
Vapaiden aikojen pikahaku
OHJE EI OLE VALMIS
- Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
- Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.
1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.
- Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
- Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.
- Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
- Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
Kaikki työntekijät
- Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
- Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä
- Ohjeet varauksen tekemiseen: Asiakasvaraus -näkymä
Valittu työntekijä
- Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.
1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.
- Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
- Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
- Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
- Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.
2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.