Kanta-merkinnän tekeminen väliaikaisella tunnuksella
Ohjeen tekeminen on kesken. Tämä ei vielä ole virallinen ohje.
Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta 10/2023.
Potilaan tietojen avaamiseen tulee ensisijaisesti käyttää potilaan henkilötunnusta. Potilaan tietojen avaamista
syntymäajan perusteella tulee käyttää vain, jos potilaalla ei ole henkilötunnusta tai se ei ole tiedossa. Tällöin
järjestelmä luo väliaikaisen henkilötunnuksen, joka on otettava talteen tallennettujen tietojen tarkastelemiseksi.
On syytä huomioida, että väliaikaisten tunnisteiden kanssa ei voi tehdä luovutushakua. Jos potilaalla on merkintöjä Terveysyritys X:n rekisterissä, tietoja ei saada yhdistettyä toiseen rekisteriin, vaikka väliaikainen tunniste olisi tiedossa. Muulla järjestelmällä luodun väliaikaisen tunnisteen käytöstä on hyötyä vain, kun haetaan ja kirjataan tietoja kahdella eri järjestelmällä samassa rekisterissä.
Esimerkkejä rajoitteista:
- Potilaan informoinneista tai suostumuksista ei ole tietoa.
- Arkiston hakua ei voi tehdä.
- Omakannan käyttö vaatii suomalaisen henkilötunnuksen ja tunnistautumisvälineet. Väliaikaisella tunnuksella tehdyt merkinnät eivät näy.
- Resepti on hyvä tulostaa potilaalle mukaan, koska reseptikeskus ei välttämättä löydä sitä syntymäajan perusteella vaan vaatii lääkemääräyksen tunnisteen. Samasta syystä potilaan tiedoissa eRA:ssa Vanhat lääkemääräykset -kohdassa ei näy aikaisemmin tehtyä reseptiä uudessa istunnossa.
Sisällysluettelo
Potilaan avaaminen Kannassa väliaikaisilla tunnuksilla
- Asiakaskortille on merkitty kelvollinen syntymäaika.
- Kun Kanta-kirjautuminen on päällä, "Avaa potilaskortti Kannassa" -painike tulee aktiiviseksi.
Luo uusi väliaikainen henkilötunnus
Kun olet painanut "Avaa potilaskortti Kannassa", uusi "Lisää väliaikainen henkilötunnus" -lomake avautuu.
1) "Luo uusi väliaikainen henkilötunnus" -kohdasta voit luoda hänelle uuden väliaikaisen tunnuksen.
2) Paina "Luo tunnus".
3) "Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta" -vaihtoehdon avulla potilas voidaan avata tunnuksella, jonka joku muu terveydenhoitoalan palveluntarjoaja on jo luonut. Edellyttäen että potilaalla on siihen tarvittavat tunnukset tiedossaan.
Kun olet painanut "Luo tunnus", järjestelmä alkaa heti avaamaan potilasta Kannassa normaalilla tavalla. Valitse ensin syy avaamiselle ja paina Kyllä.
Lisää uusi palvelutapahtuma normaalilla tavalla.
1) Asiakaskortilla näkyy nyt "Asiakkaan lisätiedot" -linkin alla äsken luotu Väliaikainen tunniste ja Väliaikaisen tunnisteen myöntäjän tunniste.
2) Merkinnän tekeminen ja tallentaminen Kantaan voi jatkua suoraan normaalilla tavalla, jos potilasta ei ole välillä suljettu Kannassa.
Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta
Jos asiakkaasi kertoo, että hänellä on jo toisen terveydenhoitoalan palveluntarjoajan tekemä väliaikainen tunnus olemassa, voit alkaa käyttämään samaa tunnusta. Asiakkaan lisätiedot -linkin alla ei vielä ole tunnuksia.
Huom: Toisen organisaation tekemät tunnukset eivät kuitenkaan palauta Arkiston-haulla mitään toisessa rekisterissä tehtyjä merkintöjä johtuen väliaikaisten tunnusten käytön yleisistä rajoitteista, mitkä mainittiin ohjesivun alussa.
1) Lisää ensin asiakaskortille validi syntymäaika. Sen tulisi vastata sisällöltään väliaikaisen HeTu:n alkuosaa.
2) Sen jälkeen paina "Avaa potilaskortti Kannassa". "Lisää väliaikainen henkilötunnus" -lomake avautuu.
1) Klikkaa auki linkki: "Käytä olemassa olevaa väliaikaista henkilötunnusta".
2) Lisää tähän asiakkaan tiedossa oleva väliaikainen henkilötunnus.
3) Lisää tähän asiakkaan tiedossa oleva Myöntäjän tunniste.
4) Paina "Käytä tunnusta".
Järjestelmä alkaa suoraan avaamaan potilasta Kannassa. Valitse avaamisen syy ja paina Kyllä. Tämän jälkeen myös uusi palvelutapahtuma lisätään normaalisti.
Potilas ja palvelutapahtuma on nyt avattu Kannassa. Asiakaskortille on tallentunut käytetyt toisen organisaation luomat väliaikaiset tunnukset. Seuraavalla kerralla, kun potilas avataan Kannassa, väliaikaisia tunnuksia ei enää kysytä.
Väliaikaisten tunnusten muuttaminen oikeaksi henkilötunnukseksi
Jos hoitosuhteen aikana potilas, jolla ei ole ollut suomalaista henkilötunnusta, saa sen, voit muuttaa aikaisemman väliaikaisen tunnuksen tilalle pysyvän henkilötunnuksen. Muutos on tehtävä ERA-käyttöliittymässä ja sen jälkeen vielä päivitettävä Ajas-ohjelmaan.