Laboratoriotutkimuspyyntöjen- ja tulosten siirto integraation kautta
Ajas-järjestelmässä on tuki laboratoriotoriotutkimusten ja -tulosten siirrosta integraation kautta yhteistyökumppani -yritysten kanssa. Tällä hetkellä tuki koskee Synlab- ja Vita - laboratorioita.
Integraation avulla voi:
- Tehdä laboratoriolähetteen eli tutkimuspyynnön laboratorioon rajapinnan kautta.
- Saada vastaukset tutkimusten valmistuttua suoraan Ajas Touchiin.
- Saada ilmoituksen, kun tutkimus on valmistunut.
Tutkimustulokset voidaan siirtää Kanta-merkinnän pohjaksi.
Kyse on maksullisesta lisäpalvelusta. Käytön valmistelu aloitetaan ja toiminnot kytketään päälle tilaajille. Olemme myös aktiivisesti mukana käyttöönottoprosessissa tilauksenne jälkeen .
Lisätietoja ja tarjousta voi kysyä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
Sisällysluettelo
Tutkimuspaketit
- Tilaajan on sovittava ensin laboratorion kanssa tutkimuspaketeista.
- Lista tutkimuspaketeista lähetetään meille, jotta voimme lisätä ne Ajas-järjestelmän käytettäväksi.
- Synlab / Vita vaatii, että jokainen käytettävä tutkimus testataan kertaalleen heidän kanssa. Tilaaja sopii ja vastaa testauksesta laboratorion kanssa. Ajas-järjestelmän yhteensopivuustestaus on suorittettu meidän toimesta.
- Vain Ajas-tilille lisättyjä paketteja voi käyttää.
- Koska laboratoriot käyttävät jonkin verran omia, viranomaiskoodistosta poikkeavia tutkimuskoodeja, tulosten Kantaan vieminen tapahtuu joko rakenteisesti tai tekstimuodossa. Ajas on integroitu ERA:aan, jossa rakenteinen kirjaaminen on mahdollista vain Kuntaliiton tutkimuskoodeilla:
Kuntaliitto - Laboratoriotutkimusnimikkeistö:
https://koodistopalvelu.kanta.fi/codeserver/pages/classification-view-page.xhtml?classificationKey=88&versionKey=120
Testauksen aloittaminen
Käyttöönoton testaus voidaan aloittaa, kun olemme saaneet teiltä tutkimuspaketit, ja olemme ne alustaneet käytettäväksi teidän Ajas-tilillä. Ilmoitamme, kun alustus on saatu valmiiksi, ja voitte aloittaa testaamisen.
Kun alustus on tehty, pääkäyttäjän on suoritettava seuraavat toimenpiteet:
1. Päävalikosta: Ylläpito - Asetukset - Yhteiset asetukset. Selatkaa sivun loppuun ja painakaa "Alusta laboratoriotutkimukset". Painakaa seuraavaksi painiketta "Alusta lisätietokentät".
2. Päävalikosta: Muut - Ajoitetut tehtävät. Painakaa "Lisää uusi ajoitettu tehtävä" ja täyttäkää seuraavat kohdat:
- Nimi: (vapaavalintainen, esim: Laboratoriotulosten haku)
- Toiminto: Hae laboratoriotulokset
- Tietolähde: Ei tietolähdettä
- Aikataulu: Kaikkiin valintoihin "mikä tahansa"
- Suoritusten minimiväli: Ei
- Aktiivinen: Kyllä
- Painakaa lopuksi: Tallenna
Painakaa lisäksi painiketta "Käynnistä tehtävien ajoitus". Painikkeen yläpuolella pitäisi lukea vihreä teksti "Tehtävien ajoitus käynnissä".
3. Luokaa järjestelmään uusi asiakaskortti testausta varten. Asiakkaalla tulee olla testimuotoinen henkilötunnus (loppuosa alkaa numerolla 9).
Henkilötunnuksen voi luoda esim. täällä: https://www.lintukoto.net/muut/henkilotunnus/
Ilmoittakaa kun olette suorittaneet nämä toimenpiteet niin saatte sitten lisää ohjeita testauksesta.
Käyttöoikeudet
Laboratoriopyynnöt -toiminnot ovat oletuksena käytettävissä vain pääkäyttäjälle.
Pääkäyttäjä voi antaa muille käyttäjille nämä oikeudet roolissa.
Oletuksena sekä luku- että muokkausoikeudet ovat estetty. Vaihtoehtoja ovat:
- Omat sallittu
- Salli kaikki
Uuden laboratoriopyynnön tekeminen
Laboratoriopyynnöt löytyvät potilaan asiakaskortilta, Laboratoriopyynnöt -linkin alta.
- Paina: Lisää uusi.
- Tilillenne lisätyt tutkimuspaketit löytyvät tästä valikosta.
- Valitse paketti ja paina: Lisää paketti tai analyysi.
- Toista lisätäksesi lisää tutkimuksia.
Kun kaikki halutut tukimukset on lisätty:
1. Paina: Tallenna luonnos, jos haluat vielä tarkistaa lähetteen tai lisätä tutkimuksia ennen lähettämistä.
2. Paina: Lähetä, jos haluat lähettää pyynnön laboratorioon.
Lähettämisen jälkeen tulee ilmoitus: "Pyyntö lähetetty laboratorioon"
Asiakkaan kaikki laboratoriopyynnöt näkyvät Laboratoriopyynnöt -linkin alla.
Pyyntö lähetetty -sarakkeesta näkyy lähetyksen tila. Punaisella ympyröity pyyntö on lähetetty kyseisenä ajankohtana. Muut tässä esimerkissä olevat pyynnöt ovat luonnoksia.
1. Voit avata lähetteen tarkasteltavaksi.
2. Valitse kyseinen lähete painamalla liukukytkin (ei) vihreäksi (kyllä). Valinnalla pääset tulostustoimintoihin.
Toiminnot -painikkeen alta löytyy sekä tutkimuspyynnön että näytetarrojen tulostustoiminnot. Tulostus koskee valittuja tutkimuksia.
Esimerkki näytetarrasta, jonka voi kiinnittää näyteputkeen. Tarratulostukseen tarvitaan oma tulostin, mutta emme ole tulostimien tai tulostustarrojen jälleenmyyjä. Kerromme toki mielellämme laitteista kertyneitä kokemuksia.
Laboratoriotutkimustulokset
Kun laboratorio on tutkinut näytteet ja kirjannut ja lähettänyt tulokset, ne on näkyvissä Tulokset saatu -sarakkeessa. Ajas myös ilmoittaa yleisellä ilmoitustoiminnolla, kun uusia tuloksia on saapunut. Katso myös kohta Ilmoitukset
1. Tulos avataan katseltavaksi Avaa -painikkeella.
2. Tuloksen voi siirtää suoraan Potilaskertomukseen tästä listasta.
Etenemme tässä siten, että avaamme ensin tuloksen.
1. Laboratorion lisäämät tiedot näkyvät tässä. Jos esimerkiksi viitearvo puuttuu, laboratorio ei ole sitä ilmoittanut
2. Jos potilaskertomukseen / Kantaan ei haluta siirtää kaikkia tuloksia, Valittu -painikkeista voi valita, mitkä tulokset siirretään Kantaan.
3. Jos kaikki tulokset halutaan siirtää potilaskertomukseen, voi painaa suoraan: Potilaskertomus.
Esimerkki tuloksesta, jossa viitearvo on ilmoitettu ja tulos on viitearvojen ulkopuolella.
Tulosten siirtäminen potilaskertomukseen
Potilaskertomusta aloittaessa näkyy valinta kirjauksen tyypistä.
- Tässä esimerkissä kaikki tutkimukset löytyvät Kuntaliiton koodistosta. Rakenteista LAB-pohjaa tarjotaan ensimmäisenä ja sitä voi käyttää.
- Jos yksi tai kaikki koodit ovat sellaisia, että ne eivät löydy Kuntaliiton koodistosta, tarjotaan oletuksena "Tekstimuotoinen kirjaus". Merkintä on tehtävä tekstimuodossa johonkin muuhun näkymään kuin LAB.
- Käyttäjäprofiilissa voi valita, mitä näkymää tekstimuotoiseen potilaskertomukseen tarjotaan oletuksena.
- Tässä tilanteessa voi myös hyödyntää sitä, että potilaskertomukseen valitaan vain yksi / joitakin tuloksia, jotka voi kirjata rakenteisesti. Ja loput tuloksista kirjataan tekstimuodossa.
Esimerkki rakenteisesta merkinnästä
Kaikki valitut tulokset tulostuvat samaan potilaskertomukseen. Tässä esimerkissä on 2 rakenteista tulosta.
Lomakkeen viimeistely on käyttäjän tehtävä. Potilaskertomukseen tulostuu vain laboratoriosta lähetetyt tiedot. Merkinnässä voi kuitenkin olla myös muita pakollisia kenttiä, mitkä on täytettävä, kuten "Tuloksen tila" tai "Viitearvopoikkeama".
Esimerkki tekstimuotoisesta merkinnästä
Kaikki valitut tulokset tulostuvat saman otsikon alle samaan kenttään.
Näitä Kanta-merkintöjä (rakenteinen tai tekstimuotoinen) varten järjestelmään ei tarvitse erikseen lisätä potilaskertomuspohjaa. Järjestelmä luo pohjat automaattisesti.
Koostesivu
Kaikkien asiakkaiden kaikkia pyyntöjä ja niiden käsittelyvaiheen tilaa voi tarkastella myös näkymässä:
- Terveydenhuolto -> Laboratoriopyynnöt
Näkymää voi suodattaa paitsi aikavälillä, myös pyynnön käsittelytilan perusteella. Tilan valinta toimii niin, että:
- Jos valitset "Saatu vastaus" , listaus näyttää ne tutkimukset joista laboratorio on lähettänyt vastaukset, mutta joista ei vielä ole tehty potilaskertomusta.
- Jos valitset "Tallennettu potilaskertomukseen, listaus näyttää ne tutkimukset, joista on saatu vastaus ja jotka on tallennettu potilaskertomukseen. Vaihtoehtoa "Tallennettu Kantaan" ei tässä listauksessa ole, joten potilaskertomus voi tarkoittaa joko Luonnosta tai Kanta-merkintää. Jos merkintöjä tehdään tavallisesti ensin vain luonnoksina eikä heti tallenneta Kantaan, Kantaan viennin tila on tarkistettava asiakaskortilta.
Ilmoitukset
Ajas Touchin yläpalkissa olevaan yleiseen ilmoitustoimintoon tulee näkyviin ilmoituksia, kun laboratorio on lähettänyt vastauksia.
- Kun käyttäjä klikkaa kellon kuvan päällä, ilmoitukset näkyvät uudella pop-up -lomakkeella.
- Jos käyttäjä painaa "Avaa tulokset", kellon kuvassa olevasta numeroarvosta vähenee yksi, ja tulos poistuu tästä ilmoituslistasta.
- Kaikki tulokset ovat joka tapauksessa uudelleen löydettävissä sekä asiakaskortilla että koostesivulla.