Palvelut
Sisällysluettelo
Palvelun lisääminen
- Ajas-ohjelmassa käytettävät palvelut (eli hinnaston tarjoamat palvelut) on lisättävä ennakkoon, sillä uusia palveluita ei voi tehdä ajanvarauksen luonnin yhteydessä.
- Sama palvelu voidaan asettaa käytettäväksi joko kaikille tai valituille työntekijöille. Palvelun kesto ja hinta on oletuksena kaikille käyttäjille sama.
Palvelun työntekijäkohtaiset asetukset
- Palvelua voidaan muokata työntekijäkohtaisesti. Samalla palvelulla voi olla eri kesto ja hinta riippuen työntekijästä.
- Palvelun voi asettaa näkyviin tai piilottaa näkyvistä nettiajanvarauksessa työntekijäkohtaisesti.
Palvelun piilottaminen nettivarauksesta
1) Palvelut -listasta on avattu palvelu Hieronta 60 min. Palvelu-lomakkeella on määritelty sen kesto ja hinta ja klikattu "Liitä palvelu työntekijöille". Katso myös Palvelun lisääminen.
2) Palvelun kesto ja hinta, kuten ne on Palvelu-lomakkeella määritelty, näkyy tässä.
3) Palvelu on liitetty toimipisteiden Kirkkonummi, Espoo, Turku ja Tampere kaikille työntekijöille.
4) Toimipisteessä Helsinki palvelu on liitetty vain työntekijä Matti Meikäläiselle.
5) Matti Meikäläisen palvelun hinta ja kesto ovat samat kuin perushinta Palvelu-lomakkeella. Hänen kohdalla on tehty työntekijäkohtainen asetus: "Poista nettivarauksesta" -> "Kyllä". Vaikka muilla työntekijöillä palvelu näkyisi netissä varattavana, Matin kohdalla näin ei ole.
Huom: Älä poista liitosta osoittavaa rastia (v) vaan klikkaa työntekijän nimen päällä tarkastellaksesi ja muuttaaksesi työntekijän asetuksia.
Palvelun keston ja hinnan muuttaminen
1) Palvelu on liitetty nyt myös työntekijä Anette Asiakaspalvelijalle. Hänellä palvelu näkyy nettivarauksessa, mutta hänelle on tehty seuraavat työntekijäkohtaisen asetukset:
2) Palvelun hinta on alhaisempi kuin perushinta.
3) Kesto on pidempi kuin palvelulle yleisesti määrätty kesto.
Palvelujen järjestys ja luokitus
- Palveluun voidaan liittää luokitus, mikä selkeyttää nettiajanvarauksen asiakasnäkymää varsinkin silloin, kun tarjolla on hyvin monta erilaista palvelua.
- Sekä palvelut että luokitukset voi asettaa asiakasnäkymässä näkyviin itse valitun järjestyksen mukaisesti.
- Jos luokituksia on käytetty, palvelut asettuvat järjestykseen oman luokkansa alla.
- Listan ylimpänä näkyy suurin järjestysnumero ja alimpana pienin numero.
Palvelujen järjestys
- Tässä esimerkissä palvelulle "Hieronta 15 min" on annettu järjestys luokan "Hieronta" sisällä.
Luokitusten järjestys
Luokituksia voi järjestää:
1) Klikkaamalla "Muokkaa" missä hyvänsä palvelussa. Luokitus-lomake avautuu.
2) Muokkaamalla luokitusten järjestysnumerot halutunlaisiksi.
Palvelujen ja luokitusten järjestys asiakasnäkymässä
- Esimerkki siitä, miltä järjestetyt palvelut ja luokitukset näyttävät asiakasnäkymässä.
Esimerkkivideo
Asiakasryhmäkohtaiset hinnat
Palveluille voidaan asettaa asiakasryhmäkohtaiset hinnat. Asiakasryhmän luominen on kuvattu täällä: Asiakasryhmät.
Hinnan määrittäminen Palvelu-lomakkeella
1) Esimerkki palvelusta, jonka perushinta on 60 €.
2) Asetetaan sille asiakasryhmäkohtainen hinta klikkaamalla tätä painiketta.
1) Kaikki asiakasryhmät näkyvät tässä listassa. Valitse liukukytkimellä se/ne asikasryhmät, joille halutaan asettaa oma hinta. Oma hinta asetetaan "Hinta" -kenttään.
2) Kun kaikki hakutut hinnat on asetettu, klikkaa lopuksi OK.
Hinnan vahvistaminen Käynti-lomakkeella
Teemme nyt käynnin asiakkaalle, joka kuuluu sellaiseen asiakasryhmään, jolla on tälle palvelulle oma hinta.
Asiakkaan lisääminen asiakasryhmään on kuvattu täällä: Asiakkaan lisääminen asiakasryhmään
1) Asiakas, jolle käynti tehdään.
2) Asiakasryhmä, johon hänet on liitetty. Jos asiakasryhmää halutaan muuttaa vain tähän käyntiin, se onnistuu niin, että oma asiakasryhmä vapautetaan sen nimen vieressä näkyvästä rastista, ja pudotusvalikosta valitaan uusi asiakasryhmä. Toimenpide ei muuta asiakaskortilla olevaa asiakasryhmää.
3) Käyntiin on lisätty palvelu, jonka normaalihinta on 60 € ja asiakasryhmäkohtainen hinta 50 €. Hintaa pystyy vielä tarvittaessa muokkaamaan tähän käyntiin. Toimenpide ei muuta asiakasryhmälle asetettua hintaa Palvelu-lomakkeella.
4) Ennen vahvistusta käyntilomakkeella näkyy edelleen normaalihinta.
5) Vahvista käynnissä käytettävä hinta tällä painikkeella.
6) Tallenna käynti.
1) Käynnissä näkyy nyt palvelun asiakasryhmäkohtainen, vahvistettu hinta 50 €.
2) Koska kyseisen asiakasryhmän maksaja maksaa 70% hinnasta, 35 € on siirreet toiselle maksajalle. Katso myös ohje: Maksun jakaminen ja siirto toiselle maksajalle.
3) Asiakkaalle itselleen jää maksettavaa 15 € . Asiakas voi maksaa tämän valitsemallaan maksutavalla.
Ryhmävarauksen tekeminen
Ajas Touchissa on nyt tuki myös ryhmävarauksen tekemiselle. Ryhmävarauksen käyttötapoja voi olla monenlaisia, joten paras ohje ja toteutustapa voi riippua siitä. Tässä ohjeessa on kuvattu kaksi erilaista tilannetta:
1) Ohjattu ryhmä, joka kokoontuu ennalta määrättyyn aikaan: "Liikuntatunti, joka perjantai, klo 10-11. Ryhmään mahtuu 8 asiakasta."
Tässä esimerkissä hyödynnetään Palvelun aikataulutus -toimintoa. Toiminto saattaa muuttua lisämaksulliseksi. Voit saada sen maksutta käyttöön, jos olet ennen sitä yhteydessä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu (at) eneroc.com.
2) Ohjaamaton ryhmä, joka kokoontuu ensimmäisen varaajan valitsemaan aikaan: "Ulkoliikuntaa tai kimppakyytiä ryhmässä, maanantaisin ja keskiviikkoisin. Aloitusaika voi olla milloin tahansa vaikkapa 8.00 - 18.00 välillä."
Katso myös: Ryhmävaraus ohjaamattomaan ryhmään
Palvelun ryhmäkoon asettaminen
Tee ensin uusi palvelu normaalisti ja liitä se resursseille. Resurssin ei välttämättä tarvitse olla tyyppiä henkilö.
1) Määritä ryhmän koko olemaan se, kuinka monta paikkaa ryhmään saa varata samanaikaisesti ja oaina "Tallenna".
- Jos ryhmä on ohjattu, aikataulutettu ryhmä, paina nyt 2) "Liitä palvelu resursseille" ja jatka kohtaan: Aikataulutetun palvelun tekeminen.
- Jos ryhmä on ohjaamaton ryhmä, jatka kohtaan: Ryhmävaraus ohjaamattomaan ryhmään.
Aikataulutetun palvelun tekeminen
Huom: Tässä esimerkissä hyödynnetään palvelun aikatauluttamisen toimintoa. Toiminto saattaa muuttua lisämaksulliseksi. Voit saada sen maksutta käyttöön, jos olet ennen sitä yhteydessä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu (at) eneroc.com.
1) Klikkaa aktiivisen resurssiliitoksen päällä. Muokkaa aikataulua -painike ilmestyy näkyviin. (Toiminto on käytössä toistaiseksi erikseen sovitulla tavalla).
2) Klikkaa "Muokkaa aikataulua".
1) Klikkaa "Lisää aikataulu".
2) Valitse tyypiksi "Saatavuus". Huom: Toimintoon on tulossa myöhemmin tuki myös palvelun hinnalle sekä hinnalle ja saatavuudelle yhdessä.
3) Valitse Kesto eli alkamis ja päättymispäivä. Kestolla määritellään kuinka monen viikon ajan nämä asetukset ovat voimassa. Tässä esimerkissä palvelu on saatavana 5 viikon ajan, joka perjantai klo 10.
4) Valitse alkamis- ja päättymisajankohta oikean viikonpäivän kohdalta.
- Miksi esimerkissä valittiin 10.00 - 10.15 vaikka palvelu on 60 minuutin mittainen?
- Palvelun aikataulutus ei toimi samalla tavalla kuin esimerkiksi vuorot, jossa 60 minuutin palvelulle on avattava vähintäin 60 minuutin mittainen vuoro.
- Järjestelmän muut asetukset vaikuttavat tähän. Tässä esimerkissä toimipisteen Turku Ajanvarauksen asetuksissa varausyksikön pituudeksi on merkitty 15 minuuttia.
- Jos palvelu olisi aikatulutettu välille 10.00 - 11.00, asiakasnäkymässä olisi näkynyt 4 aikaa: 10.00, 10.15, 10.30, 10.45.
5) Klikaa "Tallenna".
- Aika on nyt varattavissa perjantaisin, ja viimeinen perjantai, jolloin sen voi varata on 3.4.
- Aikojen näkyvyyteen netissä vaikuttaa myös kaikki muut normaalit nettivarauksen asetukset. Kooste asetuksista löytyy ohjeessa: Varattavien aikojen näkyminen asiakkaalle.
- Ryhmävarauksen käyttö edellyttää Nettivaraus 6 -version käyttöä asiakasnäkymästä. Katso myös ohje: Asiakasnäkymä Nettivaraus 6.
- Yllä on 2 asiakkaan varauslomakkeen esimerkit. Ensimmäinen varaaja näkee, että paikkoja on jäljellä 8/8. Toisen näkymässä paikkoja on jäljellä 7/8.
- Kun kaikki paikat on varattu, aika ei näy enää varattavana ollenkaan.
- Kun kyse on ryhmävarauksesta, varaukset näkyvät päällekkäin varausnäkymässä.
- Pieni haaste voi tulla kalenterin solunäkymän kanssa, jos ryhmän koko on 20!
- Kaikki varaukset ovat järjestelmässä itsenäisinä varauksina, joten ne on löydettävissä helposti myös Varauslistan kautta suodattamalla. Jokaisesta varauksesta voi tehdä käynnin ja sen voi maksaa/laskuttaa normaalilla tavalla.
Ohjeen alussa mainittiin, että ryhmävarauksella voi olla monia erilaisia käyttötapoja. Ylläolevassa kuvassa näkyy seuraavanlainen tilanne:
1) Työntekijällä on 2 eri palvelua: a) Ryhmävaraus, joka on kuvattu aikaisemmin ja b) Peruspalvelu, joka on aivan tavallinen palvelu, eli vain yksi asiakas per varattava aika. Asiakasnäkymän Palvelu-valikossa on valittuna "Mikä tahansa".
2) Työntekijä on avannut molemmat palvelut varattavaksi samassa toimipisteessä. Asiakas voi siis varata perjantaina klo 10.00 ajan joko Ryhmävaraus-palveluun tai tavalliseen Peruspalveluun.
- Jos Peruspalvelu varataan ensin, Ryhmävaraus ei enää ole saatavana. Vastaavasti, jos Ryhmävaraus -palveluun tulee yksikin varaus, Peruspalvelu ei enää ole saatavana.
- Kyse on dynaamisesta ryhmävarauksen käytöstä. Jos työntekijällä on sekä normaalipalveluita että ryhmäpalveluita, ja kukaan ei ilmoittaudu ryhmäpalveluun, aika on vapaasti käytettävissä myös muihin palveluihin.
- Jos ryhmävaraukset ja tavalliset palvelut halutaan pitää kokonaan toisistaan erillään, selkeimmin sen voi tehdä luomalla ryhmävarauksia varten oman toimipisteen.
Ryhmävaraus ohjaamattomaan ryhmään
Ryhmävaraustoimintojen esimerkki, jossa ryhmä on tyyppiä: Ohjaamaton ryhmä.
- Ohjaamaton ryhmä kokoontuu ensimmäisen varaajan valitsemaan aikaan, ja muut voivat liittyä samaan ryhmään tai aloittaa uuden ryhmän. Käyttöesimerkkejä voi olla vaikkapa: Ulkoliikuntaryhmä, kuten golf-lähtö, tai kimppakyytiryhmä.
Järjestelmään luodaan Palvelu, joka muutetaan ryhmäpalveluksi lisäämällä ryhmän koko olemaan muu kuin 0.
Tässä esimerkissä aikoja on varattavissa maanantaisin ja keskiviikkoisin, 8.00 - 18.00 välillä.
Asiakasnäkymä sen jälkeen, kun yksi varaus on tehty maanantaille klo 8.00 - 9.00.
1) Klo 8.00 aika on edelleen vapaana, koska ryhmän koko oli 4 ja ryhmään voi vielä tehdä 3 varausta.
2) Palvelun pituudeksi oli merkitty 60 min. Seuraava varattava aika samalle päivälle on klo 9.00.