Loikkaa: valikkoon, hakuun

Miten vastaanoton (respa) monen käyttäjän kirjautuminen samaan koneeseen kannattaa järjestää?

Versio hetkellä 31. tammikuuta 2023 kello 08.28 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)

Ajas-ohjelman käyttöön suositellaan, että kaikilla saman tilin käyttäjillä on omat kirjautumistunnukset ja yksilöllinen sähköpostiosoite. Syitä tälle ovat esimerkiksi:

  • Monet järjestelmän toiminnot keräävät lokitietoja käyttäjistä. Lokeja lisätään koko ajan toimintoihin, joissa niitä ei vielä ole ollut. Lokeista selviää mm:
    • Kuka varauksen on lisännyt, muokannut tai poistanut?
    • Kuka on muokannut käyntiä tai asiakaskorttia ?
    • Kuka on katsellut asiakkaan tietoja, mitä tietoja ja milloin? Asiakkaan GDPR-tulosteeseen voi Ajas Touchin Esijulkaisuversiosta 11/2022 alkaen tulostaa itse myös varausten, käyntien, asiakaskortin ja potilaskertomuksen katselutiedot.
  • Unohtuiko salasana -toimintoa voi käyttää vain, jos omassa työntekijäprofiilissa on yksilöllinen sähköpostiosoite.


Jos toimipisteessä on vastaanotto / respa ja vastaanotossa työskentelee päivän aikaan useita eri työntekijöitä, myös samanaikaisesti, miten kirjautumistunnusten jatkuva vaihtaminen sujuu helpoiten?

Vaihda käyttäjää + Salasana tai PIN-koodi

Nopein tapa käyttäjän vaihdolle on suorittaa "Vaihda käyttäjää" -toiminto.

1) Kun olet kirjautumassa koneelle, jota joku muu on käyttänyt:

  • Paina kirjautuneen käyttäjän nimen alla: Vaihda käyttäjää
  • Valitse oma käyttäjänimesi listasta
  • Syötä salasana tai PIN-koodi.

Katso ohje täältä: Vaihda käyttäjää + Salasana tai PIN

2) Kun olet poistumassa respasta ja joku muu tulee tilallesi:

  • Paina kirjautuneen käyttäjän nimen alla: Vaihda käyttäjää. Tämä toiminto lukitsee oman kirjautumisesi.

Katso ohje täältä: Istunnon lukitseminen Vaihda käyttäjää -toiminnolla