Nettivaraus 5 -ohjeet (vanhentunut versio)
Huom: Nettivaraus 5 -näkymää ei voida enää ottaa käyttöön uusissa tilauksissa. Olemassaolevat käyttäjät tullaan siirtämään uudempaan version vaiheittain vuoden 2026 alkupuolella.
Tämä sivu sisältää vanhoja Nettivaraus 5 -ohjeita, joita säilytetään saatavilla vielä jonkin aikaa.
Sisällysluettelo
Toimipistekohtaiset linkit
Nettivaraus 5 -version näkymässä on voinut tehdä suoraan toimipisteessä avautuvia linkkejä seuraavilla tavoilla.
Nettivaraus 5
Nettivaraus 5 -version asiakasnäkymässä seuraavat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Linkin ja upotuskoodin muoto on molemmissa sama:
https://nettivaraus5.ajas.fi/ajanvaraus.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11
Toimipisteen ID-numero 11 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: &toimipiste=11
<div id="ajas-ajanvaraus"></div> <script type="text/javascript" src="https://nettivaraus5.ajas.fi/iframe.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11"></script>
Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: &toimipiste=11
Vaihtoehto 1
- Piilota toimipiste näkymästä nettivarauksessa Toimipiste-lomakkeella Asetukset-välilehdellä: Näytä nettivarauksessa: Ei.
- Tee linkki tai upotuskoodi piilotettuun toimipisteeseen ylläkuvatulla tavalla
- Asiakasnäkymä avautuu kyseisessä toimipisteessä, mutta edellyttää pakollista kirjautumista.
Vaihtoehto 2
- Jos haluat, että asiakasnäkymä avautuu suoraan ko. toimipisteessä ilman pakollista kirjautumista, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
- Alla kuva piilotetusta toimipisteestä ID 11 (Espoo). Muita toimipisteitä ei näy valittavana ja asiakasnäkymä avautuu ilman kirjautumista, koska erikoisasetus on päällä .
Asiakasnäkymä Nettivaraus 5
Nettivaraus 5 -version asiakasnäkymät löytyvät painamalla "Muuta tästä Nettivaraus 5 -asetuksia"
1) Asiakasnäkymän voi liittää omille kotisivuille joko upotettuna Iframe-elementtinä tai suorana linkkinä, joka avautuu erillisellä sivulla. Oman tilin upotuskoodi tai suora linkki löytyvät kohdasta : "Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi".
2) Voit valita valmiista vaihtoehdoista mieluisan asiakasnäkymän teeman. Asiakasnäkymään on lisäksi valittavissa joko päivä- tai viikkonäkymä. Nämä valinnat löytyvät Ajanvarauksen asetukset -välilehdeltä.
Asiakasnäkymän teemaa voi muokata omalla tyylitiedostolla, mikä lähetetään ohjelmaan klikkaamalla "Lähetä tiedostoja" -painiketta "Luo oma teema" -kohdassa. Oma teema lähetetään CSS -tiedostomuodossa. Esimerkkejä ja ohjeita löytyy kohdasta Oma teema Nettivaraus 5.
Ulkoasun asetukset vaikuttavat yleisesti koko järjestelmään toimipisteestä riippumatta. Ajanvarauksen asetukset ovat toimipistekohtaisia.
Asiakasnäkymän teeman valinta Nettivaraus 5
- Nettiajanvarauksen asiakasnäkymään on valittavissa erilaisia valmiita ulkoasuteemoja.
- Asiakasnäkymässä voidaan käyttää viikko- tai päivänäkymää.
- Asiakasnäkymää voidaan muokata käyttämällä omaa CSS-tyylitiedostoa tai tilaamalla räätälöinnin.
Oma teema Nettivaraus 5
- Valmiita teemoja on mahdollista muokata vaikkapa käyttämällä oman yrityksen värejä. Muokkaukset tehdään CSS-koodilla.
- Katso muutama esimerkki alla olevasta linkissä:
Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot.
Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: Lisätietokentät
- Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
- Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on tyhjä.
- Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.


