Loikkaa: valikkoon, hakuun

Yritettiin ottaa yhteyttä väärään eRA SmartCard porttiin

Versio hetkellä 29. tammikuuta 2021 kello 13.02 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset)

Tilanne: Yrität kirjautua Kantaan Ajas Touchin kautta, onnistumatta, ja saat seuraavan virheilmoituksen:

"Yritettiin ottaa yhteyttä väärään eRASmartCard porttiin" . Ohjelma myös kehottaa kirjautumaan suoraan eRA-käyttöliittymän kautta, esim. työpöydällä olevasta eRA-ikonista.

Tilanne voi johtua siitä, että eRASmartCard ja Ajas Touch ei käytä samaa porttia.

Tarkista ensin, että:
1. Käytät uusinta eRASmartCard -versiota. Jos uusi päivitys on saatavana, se löytyy täältä:
ERA-paivitys.jpg

2. Pääset kirjautumaan Kantaan eRA:n suorasta kirjautumislinkistä: https://era.ehoito.fi

Jos nämä ovat kunnossa, jatka tarkistamaan eRASmartCardin käyttämää porttia.

1. Tarkista eRASmartCardin-ohjelman avoinna olevat portit. Esimerkissä näkyy eRASmartCardin käyttämät oletusportit. Jos avoinna oleva portti on jokin muu, on mahdollista, että jokin muu koneellasi oleva ohjelma on varannut oletusportit.
Era-tietoa.jpg


2. Avaa Ajas Touchin config-extra (vaatii, että me lähetetään salasana ja ohjeistetaan kuinka se avataan)
3. Paina "Lue eRASmartCardin portti" . Toiminto lukee eRASmartCardista sen käyttämän portin, ja tallentaa sen Touchin asetuksiin. (kuva 2)
4. Paina "Päivitä" . Voimassa oleva Ajas Touchin asetuksiin tallennettu portti tulee näkyviin.
5. eRASmartCard-ohjelmassa avoinna oleva portin numero ja Ajas Touchissa näkyvä portin numero pitäisi olla samat. Vain silloin on edellytykset sille, että yhteys toimii.

Oletus: - Jos eRA avautuu suoran kirjautumisen kautta, käytetty portti, mikä hyvänsä, on ylipäätään mahdollinen. - Jos eRA:kaan ei avaudu suoran kirjautumisen kautta, jokin oletusporteista on vapautettava käyttöön.