Yritettiin ottaa yhteyttä väärään eRA SmartCard porttiin
Tilanne: Yrität kirjautua Kantaan Ajas Touchin kautta, onnistumatta, ja saat seuraavan virheilmoituksen:
"Yritettiin ottaa yhteyttä väärään eRASmartCard porttiin" . Ohjelma myös kehottaa kirjautumaan suoraan eRA-käyttöliittymän kautta, esim. työpöydällä olevasta eRA-ikonista.
Tilanne voi johtua siitä, että eRASmartCard ja Ajas Touch eivät käytä samaa porttia. Portit ovat TCP/IP-protokollan numeroituja palvelupisteitä. Toimi seuraavasti:
Tarkista ensin, että:
1. Käytät uusinta eRASmartCard -versiota. Jos uusi päivitys on saatavana, se löytyy täältä:
- Mac -koneessa eRA-sovellus löytyy oikealla yläpalkissa.
- Windows -koneessa eRA-sovellus löytyy oikealla alapalkissa pienen nuolen alta avautuvassa kuvakelistassa.
2. Tarkista, että pääset kirjautumaan Kantaan eRA:n suorasta kirjautumislinkistä: https://era.ehoito.fi
Jos nämä ovat kunnossa, jatka tarkistamaan eRASmartCardin käyttämää porttia. Muussa tapauksessa jatka suoraan kohtaan 8.
3. Tarkista eRASmartCardin-ohjelman avoinna olevat portit.
Esimerkissä näkyy eRASmartCardin käyttämät oletusportit. Jos avoinna oleva portti on jokin muu, on mahdollista, että jokin muu koneellasi oleva ohjelma on varannut oletusportit.
4. Avaa Ajas Touchin config-extra -sivu. Jos et ole aikaisemmin saanut ohjetta ja salasanaa config-extra -sivun käyttöä varten, ota yhteyttä asiakaspalveluun: asiakaspalvelu(at)ajas.fi. Kyse on Ajas Touchin edistyneistä asetuksista.
5. Paina "Lue eRASmartCardin portti" . Toiminto lukee eRASmartCardista sen käyttämän portin, ja tallentaa sen Touchin asetuksiin.
6. Paina "Päivitä" . Voimassa oleva Ajas Touchin asetuksiin tallennettu portti tulee näkyviin.
7. eRASmartCard-ohjelmassa avoinna oleva portin numero ja Ajas Touchissa näkyvä portin numero pitäisi olla samat. Vain silloin on edellytykset sille, että yhteys toimii.
8. Jos https://era.ehoito.fi -linkki antaa myös virheilmoituksen, ota virheilmoituksesta kuvakaappaus ja lähetä se asiakaspalveluun: asiakaspalvelu(at)ajas.fi. Kerro lyhyesti, oletko kokeillut jo jotain muuta ja onko verkkoyhteydet ja kortinlukija toiminnassa.
Jos yksikään eRASmartCardin oletusporteista ei ole avoinna, jokin tietokoneellasi on ne jo varannut. Esimerkiksi tietokoneelle asennettu palomuuriohjelma on saattanut sulkea portit. Niiden avaaminen tapahtuu palomuuriohjelman hallinnassa, käytetyn ohjelman ohjeiden mukaan.