Loikkaa: valikkoon, hakuun

Testisivu

Versio hetkellä 20. toukokuuta 2021 kello 14.17 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset)

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Sininen ja Punainen Keltainen Vihreä

Profiili-osa11.jpg
Profiili-osa121.jpg
Profiili-osa13.jpg
Profiili-osa22.jpg
Profiili-osa31.jpg

  • Pin-koodi on edistyneen käytön asetus. Jos haluat käyttää sitä tililläsi, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Pin-koodia voi käyttää salasanan sijaan ja siitä on hyötyä erityisesti silloin, jos monta työntekijää käyttää samaa tietokonetta, ja käyttäjää vaihdetaan usein päivän aikaan. Pin-koodin maksimipituus on 32 merkkiä, mutta muita rajoituksia tai vaatimuksia ei ole. Pin-koodi suositellaan kuitenkin asetettavaksi tarpeeksi vahvaksi.
    Pin-koodia voi käyttää vain sellaisessa selaimessa, johon on vähintäin kerran kirjauduttu normaalilla tavalla ja missä tämä normaalisti avattu istunto on lukittu painamalla "Vaihda käyttäjää". Pin-koodia ei voi uudistaa "Unohtuiko salasana -toiminnoilla".

  • Salasana -kohdassa työntekijälle voi asettaa tai vaihtaa salasanan. Työntekijä voi muokata tätä myös itse.


  • Viestiasetusten yhteenveto

    Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit

    • Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
      • Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
      • Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
      • Varauksen peruutusvahvistuksen


    xx


    Sähköpostiasetukset

    Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


    Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.

    Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.

    • Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
    • Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
    • Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
    • Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
    • Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.

    Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä

    Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.


    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Recall-varaus

    • Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
    • Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
    • Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
    • Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
    1. Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
    2. Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
    3. Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
    4. Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
    recall



    Recall-varaus1.jpg

    Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
    1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
    2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.


    Recall-varaus2.jpg


    Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
    1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
    2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
    3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
    4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.


    Recall-varaus3.jpg


    Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
    Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.

    1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
    2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
    3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.

    Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.

    Recall-varauksen viestit

    1. Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
    2. Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
    3. Muistutusviestit




    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Asiakasnäkymän asetukset
    Asiakkaan kirjautuminen Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään
    Yrityksen nimi Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi
    Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa


    Vahvistukset ja muistutukset
    Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa
    Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella


    Varausten maksaminen ennakkoon
    Salli varausten maksaminen ennakkoon xx
    Checkout Finland kauppiastunnus xx
    Checkout Finland kauppiasvarmenne xx
    Checkout Finland tarkistusosoite xx
    Checkout Finland kuva xx
    Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite xx


    Ajas Touch
    Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu
    Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas
    Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin.
    Asiakaskortin pakolliset kentät Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta.
    Oletusnäkymä Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen.
    Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas


    Verkkokaupan tunnukset
    Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset




    Ennakkomaksut

    Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6

    • Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:

    Maksu onnistui.jpg

    • Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)

    Maksun keskeytys.jpg

    Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.

    • Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
    • Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:

    Maksu lahjakortilla.jpg

    Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5

    Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.

      • Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
    • Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.

    NV5 maksa paikan paalla.jpg

    Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.

    • Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
      • Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.

    NV5 varaus maksettu.jpg

    • Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
      • Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.

    NV5 maksaminen peruutettu.jpg

    Lisäyksiä

    XXXXXXXXXX

    Esijulkaisun käyttöönotto

    • Esijulkaisun saa käyttöönsä tällä hetkellä Beta-versiossa

    1. Saat Beta-version käyttöösi painamalla oikeasta yläkulmasta löytyvää nimeäsi. Valitse ilmestyvästä pudostusvalikosta "Käyttäjäprofiili".

    2. Mene sivun loppuun saakka kohtaan "Edistyneen käytön asetukset" ja paina Muokkaa-painiketta.

    3. Valitse tämän jälkeen järjestelmäversioksi alasvetovalikosta Beta ja paina valinnan jälkeen Tallenna-painiketta. Käyttäjäprofiiliisi tehdyt muutokset tallentuvat.

    4. Tämän jälkeen sivun vasempaan yläreunaan on ilmestynyt linkki "Esijulkaisu saatavilla". Paina "Kokeile tästä".

    5. Paina Kokeile esijulkaisuversiota -painiketta.

    6. Sinulla on nyt käytössäsi esijulkaisuversio. Jotkin toiminnot saattavat olla puutteellisia. Jos haluat antaa palautetta, ota yhteyttä asiakaspalvelu@eneroc.com.

    7. Jos haluat palata takaisin aikaisempaan versioosi, paina yläreunasta kohtaa "Klikkaa tästä palataksesi vakaaseen versioon" ja paina Vaihda takaisin vakaaseen versioon -painiketta.

    8. Esijulkaisuversion käyttämiseen palaaminen on edelleen mahdollista.


    Päällekkäisten varausten salliminen

    • Aloittaessasi esijulkaisuversion käytön oletuksena on, että et pysty tekemään Varausnäkymässä päällekkäisiä varauksia samalle työntekijälle. Jos haluat muuttaa tätä valintaa, mene päävalikostaa kohtaan "Asetukset" -> "Ajanvarauksen asetukset".
    • Mene kohtaan "Hallintanäkymä".
    • Muuta "Salli päällekkäiset varaukset"-liukukytkin asentoon "Kyllä", jos haluat tehdä päällekkäisiä varauksia ja asentoon "Ei", jos et halua, että varausnäkymässä on mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia.
    • Tämä valinta vaikuttaa ainoastaan Ajas Touch Varausnäkymään. Asiakkaiden ei ole mahdollista tehdä päällekkäisiä varauksia asiakasnäkymässä.



    Asetukset: Sähköpostiasetukset

    Mozilla Thunderbirdin käyttö


    Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.

    Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.

    Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.

    Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.

    Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.


    Vapaiden aikojen pikahaku

    OHJE EI OLE VALMIS

    • Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
    • Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.

    Pikahaku-painike.jpg


    1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
    2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
    3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.

    • Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
    • Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.

    Pikahaku - Valitse toimipiste2.jpg


    • Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
    • Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.

    Pikahaku - Ei aikoja.jpg

    Kaikki työntekijät

    • Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
    • Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä

    Pikahaku - Vuoronäkymä kaikki.jpg

    Valittu työntekijä

    • Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.

    Pikahaku - Harri.jpg

    1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.

    • Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
      • Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
      • Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
      • Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.

    2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.

    Aikataulutetut viestit

    • Aikataulutetut viestit -ominaisuuden avulla pystyt lähettämään asiakkaille viestejä aikataulutetusti.


    • Huom. Jotta Aikataulutetut viestit -ominaisuus toimii, tulee sinun ensin ottaa käyttöösi jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.


    • Mene Muut -> Viestintä -> Aikataulutetut viestit -välilehti.
    • Sinulla tulee ensin olla luotuna haluttu viestipohja.


    Aikataulutetut viestit - lisää.jpg

    • Paina “Lisää aikataulu”.

    Aikataulutetut viestit - tallenna.jpg

    1) Valitse Viestipohja-sarakkeeseen alasvetovalikosta haluttu viestipohja.
    2) Kuinka monta päivää asiakkaan edellisestä käyntikerrasta tulee olla kulunut.
    3) Kuinka monen päivän päästä kyseinen viesti lähetetään asiakkaalle uudelleen.

    • Huom. Tällä hetkellä asiakkaan edellisestä käynnistä ja seuraavaan viestiin tulee kulua vähintään 7 päivää. Asiaan ollaan tekemässä vielä muutoksia.


    Aikataulutetut viestit - valmis.jpg

    1) Viestipohjasta näkee sen nimen ja ID:n.
    2) Pystyt tekemään muutoksia aikataulutettuun viestiin.
    3) Pystyt tarvittaessa poistamaan aikataulutetun viestin.


    Yli päivän kestävien varausten tekeminen

    Nettiajanvaraus

    • Onnistuu NV5 ja NV6.
    • Voidaksesi tehdä yli päivän (eli varaus alkaa esimerkiksi perjantaina ja loppuu lauantaina) kestäviä varauksia, tulee toimipisteen aukioloaikojen olla kyseisille päiville 00:00-24:00.
      • Jos kyseisen palvelun kesto on aina esim. perjantai 18:00 - lauantai 12:00, voidaan toimipisteen aukioloaikojen asettaa olevan pe 18:00-24:00 ja to 00:00-12:00.
      • Jos palvelu kestää to 18:00 - su 18:00, pitää toimipisteen aukioloajoiksi asettaa vähintään to 18:00-24:00, pe 00:00-24:00, la 00:00-24:00 ja su 00:00-18:00.
      • Jos toimipisteen aukioloaikojen pituutta ei haluta esittää nettiajanvarauksessa, voi määritellä palvelun aikataulutuksella asiakkaille näkyvät aukioloajat erikseen.