Loikkaa: valikkoon, hakuun

Asiakas kertoo varanneensa ajan ja saaneensa vahvistuksen, mutta aikaa ei löydy varauskalenterista

Asiakas on saapunut paikalle ja kertoo varanneensa ajan ja saaneensa siitä varausvahvistuksen. Asiakkaan varaamaa aikaa ei löydy varauskalenterista.

Se, että varauksesta on tullut vahvistusviesti, tarkoittaa sitä, että varaus on tehty.
Se, että varausta ei löydy varauskalenterista voi johtua seuraavista syistä.

Yleisimmät selitykset sille, että varausta ei löydy kalenterista ovat:

  1. Asiakas on itse poistanut varauksensa asiakasnäkymän kautta.
  2. Toimipisteellä on ollut varausten manuaalinen vahvistaminen käytössä, eikä varausta olla vahvistettu.
  3. Työntekijä on poistanut tai siirtänyt varauksen.


Kaikki tämä tieto löytyy varauksen tapahtumalokista.

1. Pyydä asiakasta näyttämään varausvahvistus tarkastaaksesi varauksen tiedot.

2. Tarkista löytyykö varaus varauslistasta.

  • Mene Varauslistaan.
  • Valitse Lisätiedot-sarakkeeseen "Kaikki sisältäen poistetut".

Varaulista - kaikki varaukset.jpg

  • Tässä tarkastellaan asiakkaan Mari Manselaisen varauksia.
  • Lisätiedot-sarake kertoo lisää varauksesta.
    • Kirjekuori-ikoni kertoo, että varaus on tehty nettiajanvarauksesta.
    • Punainen kalenteri-ikoni kertoo, että kyseistä varausta ei olla vahvistettu.
      • Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan tehdessä varausta, tilillä on ollut kyseisen toimipisteen kohdalla päällä ajanvarauksen asetus: Varausten vahvistaminen: Kyllä. Asiakkaan netissä tekemä varaus on vahvistettu vasta, kun asiakaspalvelija vahvistaa sen erikseen.
      • Tarkistaaksesi kyseisen asetuksen tilan avaa: Ylläpito -> Asetukset -> Ajanvarauksen asetukset -> Kohta "Varausten vahvistaminen".
    • Roskakori-ikoni ja punainen taustaväri kertoo, että kyseinen varaus on poistettu.

3. Tarkista varauksen lokitiedoista, kuka muutoksia on tehnyt.

  • Avaa varauslomake painamalla varauslistassa olevan varauksen kansio-ikonia.

Varaus - loki.jpg

1) Paina kohtaa "Muokattu viimeksi".
2) Valitse "Näytä kaikki tapahtumat".

Tapahtumaloki - p.jpg

1) Tapahtumalokista näkyy, että asiakas Mari Manselainen on itse poistanut varauksen Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän kautta 11.8.2020 klo. 09:01:44.
2) Tapahtumalokissa näkyy myös, että asiakkaan tekemästä peruutuksesta on lähtenyt ilmoitus asiakkaan ja yrityksen sähköpostiin.

Tapahtumaloki - työntekijän poisto.jpg

  • Tämän varauksen tapahtumaloki taas kertoo, että työntekijä Testi Testaaja on poistanut varauksen hallinnan kautta 11.8.2020 klo. 09:26:06.
  • Työntekijä on tehnyt myös valinnan, että varauksen poistamisesta ei olla ilmoitettu asiakkaalle sähköpostilla.
    • Tämä ilmenee siitä, että tässä tapahtumalokissa ei ole lokin rivejä "Ilmoitus asiakkaalle peruutuksesta" ja "Ilmoitus yritykselle peruutuksesta".
  • Huom. Kun työntekijä poistaa varauksen hallinnan kautta, on sen ilmestymisessä tapahtumalokiin hieman viivettä. Jos varaus näyttää siis olevan poistettu eikä tapahtumalokissa kerrota varauksen poistamisesta, on kyseessä todennäköisesti työntekijän tekemä varauksen muutos.