Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Markkinointiluvan käyttö viestinnässä” versioiden välillä

(Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä)
(26 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
'''HUOM. Sivua uudistetaan ja se on työn alla. Pahoittelemme häiriötä.'''
 
  
 
===Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto===
 
===Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto===
 
*Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.  
 
*Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.  
**Avaa: Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> kohta Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: [[Asetukset#Yhteiset_varausasetukset|Yhteiset varausasetukset]]
+
**Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: [[Asetukset#Yhteiset_varausasetukset|Yhteiset varausasetukset]]
  
 
*Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä".  Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.
 
*Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä".  Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.
Rivi 12: Rivi 11:
 
Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":<br>
 
Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":<br>
  
'''1a-b)''' Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot. Näkyy ainoastaan silloin, kun tilauksessasi on myös tekstiviestipalvelu.<br>
+
'''1a-b)''' Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.<br>
'''2a-b)''' Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot. Näkyy kaikille nettivarauksen käyttäjille.<br><br>
+
'''2a-b)''' Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot. <br><br>
 +
 
 +
Vaihtoehdot näkyvät sen perusteella, onko asiakas kirjoittanut lomakkeelle sähköpostin ja/tai puhelinnumeron.<br>
  
 
*Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan [[Asiakkaat#Asiakkaan_lis.C3.A4tiedot|Asiakkaan lisätiedot]].
 
*Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan [[Asiakkaat#Asiakkaan_lis.C3.A4tiedot|Asiakkaan lisätiedot]].
**Jos Sisälto-sarakkeessa lukee "'''Kyllä'''", asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen.
+
*Jos Sisältö-sarakkeessa lukee '''Kyllä''', asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Jos Sisältö-sarakkeessa lukee '''Ei''', asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
**Jos Sisälto-sarakkeessa lukee "'''Ei'''", asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
+
*Tila muuttuu, jos asiakas tekee erilaisen valinnan seuraavan varauksen yhteydessä. Jos asiakas ei tee uutta valintaa, aikaisemmin valittu tila säilyy ennallaan.
 +
 
  
 
[[Tiedosto:Nv6-markkinointilupa-vastaukset.jpg|800px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Nv6-markkinointilupa-vastaukset.jpg|800px]]<br><br>
Rivi 23: Rivi 25:
 
===Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä===
 
===Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä===
  
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot. Vastaukset (rasti) tarkoittaa "Kyllä", ja Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
+
[[Tiedosto:Nv5-markkinointilupa-valinnat.jpg|800px]]<br><br>
 +
 
 +
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot. <br><br>
 +
Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: [[Asiakkaat#Lis.C3.A4tietokent.C3.A4t|Lisätietokentät]]
 +
 
 +
* Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
 +
*Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on '''tyhjä'''.
 +
*Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.
 +
 
  
 
[[Tiedosto:Lisatietokentat_Tekstiviestilla_Sahkopostilla.jpg]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Lisatietokentat_Tekstiviestilla_Sahkopostilla.jpg]]<br><br>
  
*Jos Sisältö-sarake on '''tyhjä''',  asiakas ei ole antanut lupaa markkinointiviestin lähettämiseen.
 
  
Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että kun asiakas tekee seuraavan kerran varauksen, ja jos hän ei sillä kertaa rastita lupavaihtoehtoja uudelleen, järjestelmä tulkitsee sen tyhjäksi, eli aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.
 
  
 
<br>
 
<br>
  
 
===Voimassa olevat markkinointiluvat===
 
===Voimassa olevat markkinointiluvat===
*Ohjeet voimassaolevien markkinointilupien tarkistamiseen löydät täältä: [[Asiakkaat#Haku_asiakkaan_lis.C3.A4tiedoista|Haku asiakkaan lisätiedoista]] (havainnollistava kuva otsikon yläpuolella).<br><br>
+
*Voimassa olevien markkinointilupien tarkistaminen tapahtuu helpoiten käyttämällä Asiakkaat -listan [[Asiakkaat#Edistyneet_toiminnot|edistyneitä toimintoja]].
 +
*Markkinointiluvat tallentuvat asiakkaan lisätietoihin. Voit hakea / suodattaa niitä tekemällä haun asiakkaan lisätiedoista. Katso ohje [[Asiakkaat#Haku_asiakkaan_lis.C3.A4tiedoista|Haku asiakkaan lisätiedoista]]<br>
 +
 
 +
[[Kuva:massapostitus-edistynyt1.jpg]]<br>
 +
 
 +
Seuraavalla haulla saat näkyviin kaikki ne asiakkaat, joiden tila on "Sähköpostilla Kyllä", eli markkinointilupa on voimassa.<br>
 +
'''1)''' Valitse lisätiedon otsikko "Sähköpostilla".<br>
 +
'''2)''' Kirjoita "Hae lisätiedoista" kohtaan "Kyllä".<br>
 +
'''3)''' Asiakaslistasi lyhenee, ja siihen tulostuu vain ne asiakkaat, joiden asiakaskortin Asiakkaan lisätiedot -kohdassa löytyy lisätiedon otsikko "Sähköpostilla" ja sen sisältö on "Kyllä". <br>
 +
 
 +
'''4)''' Ohjelmasta on mahdollista tietyin edellytyksin lähettää markkinointiviestejä suoraan samasta näkymästä. Kyse on silloin Massapostitus-toiminnoista, mitkä on kuvattu alla.<br>
 +
<br>
 +
 
 +
===Aseta markkinointiluvat massatoimintona===
 +
Markkinointiluvan tilan voi asettaa myös massatoimintona. Tämä voi olla hyödyllistä silloin, kun siirrytään jostakin toisesta järjestelmästä Ajas Touchin käyttöön. Suositeltu polku olisi seuraavanlainen:  <br>
 +
* Tuo asiakkaat vanhasta järjestelmästä kahdessa erässä, perusohjeemme mukaan: [[Asiakkaat#Asiakkaiden_tuonti|Asiakkaiden tuonti]]
 +
** 1. Tuo ensin ne asiakkaat, joilla on markkinointilupa. Aseta luvat tämän ohjeen massatoiminnon avulla.
 +
** 2. Tuo sen jälkeen kaikki loput asiakkaat.
 +
 
 +
[[Tiedosto:Aseta markkinointiluvat1.jpg|none]]<br>
 +
 
 +
'''1)''' Valitse kaikki asiakkaat painamalla ylimmän rivin vihreästä painikkeesta tai valitse asiakkaat yksitellen liukukytkimestä, kuten kuvassa.<br>
 +
'''2)''' Paina "Toiminnot valituille asiakkaille".<br>
 +
'''3)''' Paina "Aseta markkinointiluvat".<br><br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Aseta markkinointiluvat2.jpg|none]]<br>
 +
 
 +
'''1)''' Valitse markkinointiluvan tyyppi, sähköposti tai tekstiviesti.<br>
 +
'''2)''' Jos markkinointilupa on annettu, valitse "Kyllä" ja tallenna painamalla "Aseta markkinointiluvat".<br><br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Aseta markkinointiluvat3.jpg|800px]]<br>
 +
 
 +
Asiakaskortille, kohtaan "Asiakkaan lisätiedot", tulee merkintä "Sähköpostilla - Kyllä".
 +
 
  
 
===Markkinointiviestin lähettäminen===
 
===Markkinointiviestin lähettäminen===
*Ohjeet markkinointiviestien tekemiseen löydät täältä: [[Muut#Viestipohjan_lis.C3.A4ys|Viestipohjan lisäys]].
+
*Massapostitus-toiminto on testaus- ja kehitysvaiheessa. Massapostitusta varten tarvitaan myös ulkopuolinen sähköpostipalvelu tai -välittäjä. Alustavat ohjeet löytyvät täältä: [[Asiakkaat#Tee_massapostitus_s.C3.A4hk.C3.B6postilla|Tee massapostitus sähköpostilla]].
*Ohjeet markkinointiviestin lähettämiseen massapostina löydät täältä: [[Asiakkaat#Tee_massapostitus_s.C3.A4hk.C3.B6postilla|Tee massapostitus sähköpostilla]].
+
 
**'''HUOM.''' Massapostitus-toiminto on vielä testausvaiheessa ja se ei toimi moitteettomasti. Lisäksi massapostitus vaatii ulkopuolisen  sähköpostipalvelun tai -välittäjän.
+
Tällä hetkellä varmin tapa toimia on tehdä se manuaalisesti:
  
Tällä hetkellä varmin tapa lähettää markkinointiviestejä:
+
#Tee asiakashaku, kuten kuvattiin kohdassa:  [[Markkinointiluvan_käyttö_viestinnässä#Voimassa_olevat_markkinointiluvat|Voimassaolevat markkinointiluvat]].
#Tee [[Asiakkaat#Tee_massapostitus_s.C3.A4hk.C3.B6postilla|asiakashaku]].
+
#Kun haku on suoritettu, paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
#Paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
+
#Avaa CSV-tiedosto tietokoneesi taulukko-ohjelmalla.  Kopioi kokonaan se sarake, missä sähköpostiosoitteet ovat
#Avaa CSV - Kopioi koko sarake, missä sähköpostiosoitteita on
+
#Avaa omassa sähköpostissasi se viesti, minkä haluat lähettää.
#Siirrä osoitteet omassa sähköpostissasi kirjoittamasi markkinointiviestin vastaanottajat kenttään   
+
#Liitä sähköpostiosoitteet tämän viestin Vastaanottajat -kenttään   
#Kirjoita viesti ja lähetä.
+
#Tarkista, että osoitteet näkyvät oikein ja lähetä viesti.

Versio 12. tammikuuta 2021 kello 08.30

Markkinointilupa -toimintojen käyttöönotto

  • Lupaa markkinoinviestien lähettämiseen voidaan kysyä Asiakasnäkymän eli nettivarauksen varauslomakkeen lopussa. Markkinointilupa -kysymys tulee näkyviin asetuksella.
    • Ylläpito -> Asetukset -> Yhteiset asetukset -> Asiakasnäkymän asetukset -> Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut. Katso myös ohje: Yhteiset varausasetukset
  • Kun asetus otetaan käyttöön, se samalla luo järjestelmään uuden lisätietotyypin (Markkinointiluvan tyyppi) sekä oletuksena kaksi siihen kuuluvaa otsikkoa: "Sähköpostilla" ja "Tekstiviestillä". Markkinointiluvan tilannetta seurataan ja hallinnoidaan näiden lisätietokenttien avulla.

Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 6 -asiakasnäkymässä

Nv6-markkinointilupa-valinnat.jpg

Asiakkaalta kysytään varauslomakkeella: "Minulle saa lähettää markkinointiviestejä":

1a-b) Tekstiviestillä - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.
2a-b) Sähköpostilla - Kyllä ja Ei -vaihtoehdot.

Vaihtoehdot näkyvät sen perusteella, onko asiakas kirjoittanut lomakkeelle sähköpostin ja/tai puhelinnumeron.

  • Kun asiakas vastaa Kyllä tai Ei, tieto tallentuu hänen asiakaskortilleen, kohtaan Asiakkaan lisätiedot.
  • Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Kyllä, asiakas on antanut luvan markkinointiviestien lähettämiseen. Jos Sisältö-sarakkeessa lukee Ei, asiakas on vastannut Ei markkinointiviestien lähettämiseen.
  • Tila muuttuu, jos asiakas tekee erilaisen valinnan seuraavan varauksen yhteydessä. Jos asiakas ei tee uutta valintaa, aikaisemmin valittu tila säilyy ennallaan.


Nv6-markkinointilupa-vastaukset.jpg

Markkinointiluvan valintaruudut Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä

Nv5-markkinointilupa-valinnat.jpg

Nettivaraus 5 -asiakasnäkymässä valinnat tehdään rastittamalla "Sähköpostilla" tai "Tekstiviestillä" vaihtoehdot.

Nettivaraus 5 tukee myös itse luotuja vaihtoehtoja, kuten tässä "Kirjepostilla". Oman otsikon voi tehdä lisäämällä manuaalisesti Markkinointiluvan tyyppi -lisätietokentän, ja otsikoimalla sen halutulla tavalla. Katso ohje: Lisätietokentät

  • Kun asiakas rastittaa jonkin valinnan, se (rasti) tarkoittaa "Kyllä". Nettivaraus 5 -näkymässä ei ole Ei-vaihtoehtoa.
  • Jos asiakas ei rastita mitään, se tarkoittaa, että lupaa ei ole annettu ja hallinnassa asiakaskortilla Sisältö-sarake on tyhjä.
  • Nettivaraus 5 -asiakasnäkymä toimii siten, että lupa on annettava joka varauksen yhteydessä uudelleen. Jos rastia ei ole asetettu, aikaisemmin annettu markkinointilupa poistuu järjestelmästä.


Lisatietokentat Tekstiviestilla Sahkopostilla.jpg



Voimassa olevat markkinointiluvat

  • Voimassa olevien markkinointilupien tarkistaminen tapahtuu helpoiten käyttämällä Asiakkaat -listan edistyneitä toimintoja.
  • Markkinointiluvat tallentuvat asiakkaan lisätietoihin. Voit hakea / suodattaa niitä tekemällä haun asiakkaan lisätiedoista. Katso ohje Haku asiakkaan lisätiedoista

Massapostitus-edistynyt1.jpg

Seuraavalla haulla saat näkyviin kaikki ne asiakkaat, joiden tila on "Sähköpostilla Kyllä", eli markkinointilupa on voimassa.
1) Valitse lisätiedon otsikko "Sähköpostilla".
2) Kirjoita "Hae lisätiedoista" kohtaan "Kyllä".
3) Asiakaslistasi lyhenee, ja siihen tulostuu vain ne asiakkaat, joiden asiakaskortin Asiakkaan lisätiedot -kohdassa löytyy lisätiedon otsikko "Sähköpostilla" ja sen sisältö on "Kyllä".

4) Ohjelmasta on mahdollista tietyin edellytyksin lähettää markkinointiviestejä suoraan samasta näkymästä. Kyse on silloin Massapostitus-toiminnoista, mitkä on kuvattu alla.

Aseta markkinointiluvat massatoimintona

Markkinointiluvan tilan voi asettaa myös massatoimintona. Tämä voi olla hyödyllistä silloin, kun siirrytään jostakin toisesta järjestelmästä Ajas Touchin käyttöön. Suositeltu polku olisi seuraavanlainen:

  • Tuo asiakkaat vanhasta järjestelmästä kahdessa erässä, perusohjeemme mukaan: Asiakkaiden tuonti
    • 1. Tuo ensin ne asiakkaat, joilla on markkinointilupa. Aseta luvat tämän ohjeen massatoiminnon avulla.
    • 2. Tuo sen jälkeen kaikki loput asiakkaat.
Aseta markkinointiluvat1.jpg

1) Valitse kaikki asiakkaat painamalla ylimmän rivin vihreästä painikkeesta tai valitse asiakkaat yksitellen liukukytkimestä, kuten kuvassa.
2) Paina "Toiminnot valituille asiakkaille".
3) Paina "Aseta markkinointiluvat".

Aseta markkinointiluvat2.jpg

1) Valitse markkinointiluvan tyyppi, sähköposti tai tekstiviesti.
2) Jos markkinointilupa on annettu, valitse "Kyllä" ja tallenna painamalla "Aseta markkinointiluvat".

Aseta markkinointiluvat3.jpg

Asiakaskortille, kohtaan "Asiakkaan lisätiedot", tulee merkintä "Sähköpostilla - Kyllä".


Markkinointiviestin lähettäminen

  • Massapostitus-toiminto on testaus- ja kehitysvaiheessa. Massapostitusta varten tarvitaan myös ulkopuolinen sähköpostipalvelu tai -välittäjä. Alustavat ohjeet löytyvät täältä: Tee massapostitus sähköpostilla.

Tällä hetkellä varmin tapa toimia on tehdä se manuaalisesti:

  1. Tee asiakashaku, kuten kuvattiin kohdassa: Voimassaolevat markkinointiluvat.
  2. Kun haku on suoritettu, paina Toiminnot -> Vie sähköpostiosoitteet CSV-tiedostoon.
  3. Avaa CSV-tiedosto tietokoneesi taulukko-ohjelmalla. Kopioi kokonaan se sarake, missä sähköpostiosoitteet ovat
  4. Avaa omassa sähköpostissasi se viesti, minkä haluat lähettää.
  5. Liitä sähköpostiosoitteet tämän viestin Vastaanottajat -kenttään
  6. Tarkista, että osoitteet näkyvät oikein ja lähetä viesti.