Loikkaa: valikkoon, hakuun

Suorakorvaustietojen kyselypalvelun (PALSO) käyttö Ajas-järjestelmässä


Ajas-järjestelmässä on tuki Kelan kyselypalveluun, josta asiakkaan oikeus Kelan suorakorvaukseen voidaan tarkistaa automaattisesti.

Tämä uusi palvelu korvaa Kela-kortin esittämisvaatimuksen suorakorvauksia myönnettäessä.

Palvelu kytketään automaattisesti päälle ja sisältyy tilaukseen niillä Ajas-tileillä, jotka käyttävät Kelan sähköistä suorakorvausmenettelelyä. Palvelun käyttö tulee pakolliseksi 2.1.2025 ja Kela asettaa Palso-kyselyoikeuden automaattisesti käyttöön niille palveluntuottajille, joilla on sähköinen suorakorvaussopimus Kelan kanssa.

Jos tilillä ei ole käytössä Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä, palveluntuottajalla on tietojemme mukaan jatkossa mahdollisuus tehdä Palson käytöstä erillinen sopimus Kelan kanssa. Toimintojen käyttöönotosta tässä tapauksessa voi kysyä lisätietoja: asiakaspalvelu (at) ajas.fi. Toiminnot tulevat mahdollisesti myös erikseen Ajas-järjestelmään tilattaviksi.


Tunnistenumerot

Jos Ajas-tilillä on Kelan sähköinen suorakorvaus -toiminto käytössä, oikeus Palso kyselyihin pitäisi olla automaattisesti päällä samalla tunnistenumerolla kuin millä sopimus Kelan kanssa on tehty. Näitä ovat:


Suorakorvaussopimuksen tehneen entiteetin tunniste:

  • Laitoksen SV numero (5)
  • Yksilöintitunnus (6)
  • Rekisteröintitunnus (11)


Sopimus on tehty laitoksen tunnuksella

Palso1.jpg

Jos sähköinen suorakorvaussopimus on tehty laitoksen tunnisteella ja Ajas-tilillä on vain yksi sopimus, eli kaikki toimipisteet käyttävät samaa sopimusta, tunnus voidaan asettaa kohtaan: Ylläpito - Asetukset - Kela/Kanta - Kela-asetukset - Kaikki toimipisteet.

Palso2.jpg

1) Jos samalla Ajas-tilillä, eri toimipisteissä on oma sopimus ja SV-numero, tunnus laitetaan kohtaan: Ylläpito - Asetukset - Kela/Kanta - Kela-asetukset - "Toimipisteen nimi" (tässä Espoo).

2) Jos Ajas-tilillä, joka käyttää sähköistä suorakorvausmenettelyä, on myös toimipisteitä, jotka eivät kuulu Kela-korvausten piiriin, näiden toimipisteiden Kela/Kanta -asetuksiin voi laittaa asetuksen:

  • "Poista käytöstä asiakkaiden suorakorvausoikeuden Palso-kysely" - "Kyllä".

Näin voi välttyä virheilmoituksilta, kun järjestelmä yrittää suorittaa suorakorvausoikeuden tarkistusta automaattisesti.

Sopimus on tehty henkilön tunnukselle

Palso3.jpg

Jos sähköisen suorakorvauksen sopimus on tehty henkilökohtaiselle yksilöintitunnukselle, yksilöintitunnus asetetaan Käyttäjäprofiilissa. Tämä on yleensä asetettu jo aikaisemmin, koska yksilöintitunnusta tarvitaan myös muissa Kela-toiminnoissa.

1) Käyttäjäprofiiliin asetettu Yksilöintitunnus.
2) Palso kysely etsii tarvittavan tunnuksen ensisijaisesti toimipisteen "Laitoksen SV-numero" kohdasta Kela/Kanta-asetuksista. Jos sopimus on tehty henkilökohtaisella yksilöintitunnuksella, voi profiiliasetuksen:

  • "Käytä yksilöintitunnusta laitoksen SV numeron sijaan Palso-kyselyissä" laittaa olemaan "Kyllä", jolloin kyselyssä käytettävä tunnus haetaan Käyttäjäprofiilista.

Suorakorvausoikeuden tarkistus Käynti-lomakkeella

Suorakorvausoikeus tarkistetaan jo silloin, kun käyntiin on merkitty palvelu, jossa on päällä "Laske Kela-korvaus".

Esimerkki: Potilaan henkilötunnuksella on oikeus suorakorvaukseen

Palso4.jpg

  • Tässä esimerkissä Käyntiin on lisätty sekä asiakas, jolla on henkilötunnus että palvelu, joka sisältää Kela suorakorvauksen. Kela-kortin tarkistus tapahtuu jo ennen kuin Käyntiä on tallennettu.

Kaikki kyselyn vastausvaihtoehdot ja niiden tulkinta

Tarkistus1.jpg

  • Palvelu, joka vaatii tarkistuksen on lisätty.
  • Käyntiin ei vielä ole lisätty asiakasta.


Tarkistus2.jpg

  • Sekä asiakas että tarkistuksen vaatima palvelu on lisätty.
  • Ladataan tietoja.


Tarkistus3.jpg

  • Tulos: Suorakorvausoikeus on.


Tarkistus4.jpg

  • Tulos: Suorakorvausoikeutta ei ole.
  • Käyntiä ei voi tallentaa muuten kuin ottamalla pois "Laske Kelan suorakorvaus" -rastin.


Tarkistus5.jpg

  • Kyselyssä tapahtui virhe.
  • Virheilmoitus, jonka järjestelmä palautti näkyy tässä.
  • Jos kyse on Palson tilapäisestä häiriöstä, rivin lopussa olevaa "refresh" -painiketta voi kokeilla.
  • Virheilmoitus ei estä Käynnin tallentamista, Kela-korvauksineen, mutta Kelan FTP-dokumenttiin menee tämän mukana tieto, että "tarkistusta ei tehty". Kela reagoi tähän parhaaksi näkemällään tavalla. Tässä tilanteessa suorakorvauksen vähentäminen käynnissä jää käyttäjän ja Kelan väliseksi asiaksi.