Loikkaa: valikkoon, hakuun

Varausnäkymä

Versio hetkellä 7. marraskuuta 2017 kello 13.18 – tehnyt Paivittaja (keskustelu | muokkaukset) (Varauslomakkeen käyttö)

Pikavarauksen tekeminen

  • Ajas -ohjelma mahdollistaa pikavarausten tekemisen. Tämä on nopein tapa lisätä uusi varaus järjestelmään.
  • Klikkaa varausnäkymässä alkamisajan solua. Järjestelmä ehdottaa Asiakkaan ja Palvelun nimeä, kun aloitat kirjoittamaan ensimmäistä kirjainta.
  • "Aseta varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi" -valinta "Kyllä" varaa kalenterista yhtä pitkän ajan kun palvelun pituus on. Valinta "Ei" valitsee pituudeksi hiirellä maalatun pituuden.



Toistuvan varauksen tekeminen

  • Ajas-ohjelmassa on mahdollisuus asettaa säännöllisesti toistuvia varauksia. Varaus voidaan asettaa toistuvaksi päivittäin, viikottain tai kuukausittain.
  • Toistuvia varauksia luotaessa asetetaan päivämäärä mihin asti varaukset luodaan. Tämän jälkeen ohjelma luo seuraavin lisäehdoin kaikki varaukset kyseiseen päivään asti:
    • Luo ongelmattomat varaukset - Järjestelmä luo varaukset vain niihin kalenterin kohtiin, jotka ovat vapaana ja jota ei ole vuoroilla tai aukioloilla suljettu.
    • Luo kaikki varaukset - Järjestelmä luo kaikki varaukset. Kahdesta päällekkäisestä varauksesta molemmat näkyvät varausnäkymässä.
  • Kun toistuvaa varausta muokataan, muutokset voidaan asettaa koskemaan vain yhtä varausta, kaikkia sarjaan kuuluvia tulevia varauksia tai kaikkia sarjaan kuuluvia varauksia, tulevia ja menneitä.



Työvuorojen käytön aloittaminen

  • Ajas -ohjelma tukee työvuorojen asettamista työntekijöille. Jos työvuorot ovat käytössä, aikojen varaus ei onnistu työvuorojen määräämän ajan ulkopuolelle.
  • Kun ohjelma otetaan käyttöön ensimmäisen kerran ja aina, kun lisätään uusi työntekijä, oletusasetuksen mukaisesti työntekijä ei kuulu työvuorojärjestelmään.
  • Työntekijä liitetään työvuorojärjestelmään siten, että hänelle tehdään varausnäkymässä ainakin yksi vuoro. Työvuorojen käyttö vahvistetaan "Haluatko jatkaa vuorojen muokkaamista?" -lomakkeella.




Työvuorojen asettaminen

  • Kun vuorot on luotu ensimmäisen kerran, työntekijä voidaan poistaa tai liittää työvuorojärjestelmään Työntekijä -lomakkeen "Käytä työvuoroja" -valinnoilla.
  • Työvuoroja avataan suunnitelman mukaisesti, ja niitä voi muokata Varausnäkymän muokkaustilassa.



Tähän liittyvät ajanvarauksen asetukset
Varausasetukset - Työryhmät ohittavat aukiolot (tulossa)


Varauslomakkeen käyttö


  • Varauslomakkeen avulla voidaan tarkastella varausta pikavaraus-ominaisuutta yksityiskohtaisemmin ja tehdä tarkemmin asiakkaalle sopiva varaus.


Varaus vahvistettu3.png


  1. Aloita säätämällä päivämäärä ja kellonajat oikeiksi, voit myös asettaa varauksen pituuden vastaamaan jonkun olemassa olevan palvelun pituutta.
  2. Tarkista, että toimipiste, asiakas ja asiakaspalvelija ovat asetettu halutuiksi ja että oikea palvelu on valittu.
  3. Voit halutessasi asettaa varauksen toistuvaksi samaan kellonaikaan päivittäin, viikoittain, kuukausittain tai tietyin päivä-, viikko- ja kuukausiharppauksin asetettuun päivämäärään asti. Alta löydät esimerkkikuvan kahden viikon välein toistuvan varauksen tekemisestä.


Varaus toistuva.png


  • Varauslomakkeen alareunassa on erilaisia painikkeita, joiden käyttö voi alussa olla epäselkeää. Ennen näiden painikkeiden käyttöä, tutustu Ajanvarauksen asetuksiin ja Ilmoitukset ja muistutukset -osion asetuksiin.
  • Ilmoitukset ja muistutukset voidaan asettaa toimiviksi sähköpostin tai tekstiviestin välityksellä. Molemmat tavat voivat olla samaan aikaan käytössä. Huomaa, että tekstiviestimuistutukset eivät sisälly normipakettien hintaan niiden monimutkaisemmasta luonteesta riippuen. Tekstiviestimuistutusten hinnoista voit katsoa lisää tästä.
  • Muistutukset-kohdan painikkeet ovat Kyllä-asennossa, mikäli asiakas on rastittanut ne päälle omasta ajanvarausnäkymästään. Tällöin asiakkaalle lähtee automaattinen muistutus. Mikäli painikkeet ovat asetettu Ei-asentoon, asiakas ei ole rastittanut omasta näkymästään automaattisia muistutuksia päälle. Vaikka painikkeeet olisivat asetettu Ei-asentoon, asiakaspalvelija voi silti vaihtaa ne Kyllä-asentoon jolloin muistutukset asiakkaalle lähtevät tämän valinnoista riippumatta.
  • Muistutuspainikkeita kannattaa käyttää myös silloin, kun asiakaspalvelija tekee itse varausta asiakkaalle.
  • Ilmoitukset-kohdan painikkeet toimivat manuaalisesti. Ensimmäinen ilmoitus asiakaspalvelijalle lähtee automaattisesti kun varaus on vahvistettu, mutta tällä painikkeella voi asettaa uuden ilmoitusviestin lähteväksi asiakaspalvelijalle ennen varattua aikaa asettamalla sen takaisin Kyllä-asentoon.
  • Muut asiat -kohdasta löydät Ei saapunut -painikkeen, jota asiakaspalvelilat voivat käyttää muistiinpanovälineenä tilanteissa, joissa asiakas ei ole saapunut varattuun aikaan.
  • Automaattisten vahvistusten ollessa pois päältä, varauslomakkeelta löytyy myös "Vahvista varaus" -painike, jolla varauksen voi vahvistaa. Tätä painiketta ei ole, jos varaus on vahvistettu.