Loikkaa: valikkoon, hakuun

Yritettiin ottaa yhteyttä väärään eRA SmartCard porttiin

Versio hetkellä 29. tammikuuta 2021 kello 14.18 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset)

Tilanne: Yrität kirjautua Kantaan Ajas Touchin kautta, onnistumatta, ja saat seuraavan virheilmoituksen:

"Yritettiin ottaa yhteyttä väärään eRASmartCard porttiin" . Ohjelma myös kehottaa kirjautumaan suoraan eRA-käyttöliittymän kautta, esim. työpöydällä olevasta eRA-ikonista.

Tilanne voi johtua siitä, että eRASmartCard ja Ajas Touch ei käytä samaa porttia. Toimi seuraavast:

Tarkista ensin, että:
1. Käytät uusinta eRASmartCard -versiota. Jos uusi päivitys on saatavana, se löytyy täältä:
ERA-paivitys.jpg

2. Pääset kirjautumaan Kantaan eRA:n suorasta kirjautumislinkistä: https://era.ehoito.fi

Jos nämä ovat kunnossa, jatka tarkistamaan eRASmartCardin käyttämää porttia. Muussa tapauksessa jatka suoraan kohtaan 8.

3. Tarkista eRASmartCardin-ohjelman avoinna olevat portit. Era-tietoa.jpg

Era-smartcard-portti.jpg

Esimerkissä näkyy eRASmartCardin käyttämät oletusportit. Jos avoinna oleva portti on jokin muu, on mahdollista, että jokin muu koneellasi oleva ohjelma on varannut oletusportit.

4. Avaa Ajas Touchin config-extra -sivu. Jos et ole aikaisemmin saanut ohjetta ja salasanaa config-extra -sivun käyttöä varten, ota yhteyttä asiakaspalveluun: asiakaspalvelu(at)ajas.fi. Kyse on Ajas Touchin edistyneistä asetuksista.

5. Paina "Lue eRASmartCardin portti" . Toiminto lukee eRASmartCardista sen käyttämän portin, ja tallentaa sen Touchin asetuksiin.

Era-smartcard-portti-touch.jpg

6. Paina "Päivitä" . Voimassa oleva Ajas Touchin asetuksiin tallennettu portti tulee näkyviin.
7. eRASmartCard-ohjelmassa avoinna oleva portin numero ja Ajas Touchissa näkyvä portin numero pitäisi olla samat. Vain silloin on edellytykset sille, että yhteys toimii.

8. Jos https://era.ehoito.fi -linkki antaa myös virheilmoituksen, ja yksikään eRASmartCardin oletusporteista ei ole avoinna, ongelmaan on haettava ratkaisua oletusporttien vapauttamisen kautta.