Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Lääkärin toimialaversio” versioiden välillä

(Suorakorvaus käyntilomakkeella)
(Yleislääkärin korvaus)
Rivi 67: Rivi 67:
 
[[Tiedosto:Laakari-sv-2.jpg|600px]]<br>
 
[[Tiedosto:Laakari-sv-2.jpg|600px]]<br>
  
'''1)''' Kun käyntilomake tallennetaan, toimenpidettä vastaava Kelan suorakorvaus tulee näkyviin käynnissä. Uudistetuissa Kela-toiminnoissa käyntiä voi vielä tallennuksen jälkeen muokata. Tapahtumarivin voi esimerkiksi poistaa "Poista" -napista ja lisätä uudelleen. Katso myös kohta:Käynnit, joissa muokkaus on estetty XXXX.<br>
+
'''1)''' Kun käyntilomake tallennetaan, toimenpidettä vastaava Kelan suorakorvaus tulee näkyviin käynnissä. Uudistetuissa Kela-toiminnoissa käyntiä voi vielä tallennuksen jälkeen muokata. Tapahtumarivin voi esimerkiksi poistaa "Poista" -napista ja lisätä uudelleen. Katso myös kohta: [[Lääkärin_toimialaversio#K.C3.A4ynnit.2C_joissa_maksun_siirtoon_liittyvien_rivien_muokkaus_on_estetty|Käynnit, joissa maksun siirtoon liittyvien rivien muokkaus on estetty]] ja [[Lääkärin_toimialaversio#K.C3.A4ynnit.2C_joissa_muokkaus_on_estetty_kokonaan|Käynnit, joissa muokkaus on estetty kokonaan]]<br>
 
'''2)''' Asiakkaalle jäävä maksettava osuus. <br><br>
 
'''2)''' Asiakkaalle jäävä maksettava osuus. <br><br>
 
*SV 120 -lomakkeen voi tulostaa, kun käynti on tallennettu.<br>
 
*SV 120 -lomakkeen voi tulostaa, kun käynti on tallennettu.<br>

Versio 25. helmikuuta 2022 kello 12.43

Huom: Uusia toimintoja helmikuussa 2022 julkaistussa Ajas Touchin esijulkaisuversiossa.
Ohjetta päivitetään parhaillaan vastaamaan uusia toimintoja. Pahoittelemme häiriötä.


Tärkeää huomata:

  • Kela-lomakkeet ovat muokattavia PDF-lomakkeita. Niiden käyttö edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/
  • Lomakkeiden käyttö edellyttää toistaiseksi, että Ajas Touchin tiedostopalvelu on otettu käyttöön kohdassa: "Tiedostot" ->" Ota tiedostopalvelu käyttöön". Itse palvelua ei tarvitse käyttää, mutta se on kytkettävä päälle käyttöönottopainikkeesta.
  • Kanta-merkintöjen tekeminen edellyttää, että käyttäjällä on voimassaoleva Kanta-toimitussopimus kanssamme ja että käyttöönottokoe on suoritettu.
  • Lääkärin toimialaversiossa on useita toimintoja, jotka vaativat selaimen ponnahdusikkunoiden sallimisen. Tämä asetus on hyvä muuttaa selaimessa heti käytön alussa.

Toimenpiteet

Kelan suorakorvausmenettelyssä hyväksyttäviä toimenpidekoodeja voidaan käyttää esimerkiksi SV 120 -lomakkeen tulostuksessa.

Lisää toimenpiteitä

Toimenpiteet-laakari.jpg

Avaa Toimenpiteet-sivu päävalikosta kohdasta "Terveydenhuolto" -> "Toimenpiteet"

1) Valitse toimialaksi "Lääkäri" ja klikkaa "Tuo toimenpiteitä".
2) Toimenpiteitä voi lisätä myös manuaalisesti. Aloita lisääminen klikkaamalla "Lisää toimenpide" -painiketta.
3) Listaan tulostuu sekä yleislääkärin että erikoislääkärin korvaukset. Järjestelmä lukee oletuksena summan sarakkeesta "Korvaus". Erikoislääkärin sarake luetaan silloin, jos Käyttäjäprofiilin kohdassa Käyttäytyminen oleva Erikoisala (kohta 2) on täytetty.

  • Huom: Jos korvaukset halutaan tulostuvan yleislääkärin korvausten mukaisesti sarakkeesta Korvaus, käyttäjäprofiilin Erikoisala jätetään tyhjäksi.

4) Avaa toimenpiteen muokkausta varten.

Toimenpide-muokkaus-laakari.jpg

1) "Kela lomake" -valinta on oletuksena SV 132. Tämä kannattaa jättää paikalleen.

  • SV 132 -lomakeella voi tehdä Kela-tilityksen annetuista suorakorvauksista. Valinta tarkoittaa, että tätä toimenpidekoodia käyttävät korvaukset tulostuvat SV 132 -lomakkeelle. Järjestelmä tarjoaa valittavaksi muitakin tilityslomakkeita.



Lääkärikohtaiset asetukset

Ajas-ohjelmassa käyttäjä voi asettaa itselleen useita käyttäjäkohtaisia asetuksia. Tässä esimerkissä on mainittu lääkärin toimialaversioon erityisesti vaikuttavat asetukset.

  • Avaa oman kirjautuneen käyttäjän nimen alta Käyttäjäprofiili.


Laakari-profiili-kayttaytyminen.jpg

1) Kela-lomakkeille voi tulostaa Lääkärin yksilöintitunnuksen (vanha SV numero). Oman tunnuksen voi merkitä tähän.
2) Erikoisala - kenttä täytetään silloin, jos halutaan tulostaa SV 120 -lomakkeelle Lääkäri ja lääkäriasema -kohtaan erikoisalan nimi. Huom: Ennen 02/2022 Ajas Touch esijulkaisuversiota tämän kentän täyttäminen määritteli myös kohdan 3) toiminnot. Nyt nämä ovat erilliset. Vanhojen käyttäjien tiedot on migratoitu uuteen versioon niin, että jos tämä kenttä oli täytetty, kohta 3) on asennossa "Kyllä".
3) Erikoislääkäri - "Kyllä" vaikuttaa siihen, että järjestelmä käyttää Kela -suorakorvauksissa erikoislääkärin korvaussummia. Lisäksi SV 120-lomakkeelle tulostuu rasti kohtaan "Hoito annettu erikoislääkärinä". Valinta "Ei" käyttää yleislääkärin korvaussummia ja tulostaa automaattisen rastin kohtaan "Hoito annettu yleislääkärinä".
4) SV 120 -lomakkeen voi tulostaa ohjeessa myöhemmin kuvatulla tavalla: SV 120 -lomakkeen tulostus. Jos asetus "Tulosta SV 120 automaattisesti" on "Kyllä", lomake tulostuu automaattisesti käynnin tallentamisen jälkeen.
5) "Avaa potilaskortti Kannassa automaattisesti" -asetuksella potilaskortti avautuu automaattisesti Kannassa silloin, kun Kanta-kirjautuminen on päällä. Katso myös ohje: Kanta Potilastiedon arkisto.



Liitä toimenpide palveluun

Jotta toimenpidettä voidaan käyttää Palvelujen yhteydessä, toimenpide ja palvelu on liitettävä toisiinsa.

Liita-toimenpide-palveluun.jpg

  • Avaa Palvelut-sivu kohdasta "Ylläpito" -> "Palvelut".
  • Lisää palvelut järjestelmään tavalliseen tapaan. Katso lisää ohjeesta: Palvelun lisääminen
  • Normaalitoimintojen lisäksi:

1) Palvelu ja toimenpide liitetään toisiinsa. Tässä esimerkissä palvelu: "Vastaanottokäynti 30 min" liitetään...
2) ...toimenpiteeseen 0101c "Vastaanottokäynti, enintään 30 min".

Kun liitos on tehty, aina kun asiakas varaa palvelun "Vastaanottokäynti 30 min" ja varauksesta luodaan käynti, myös Kelan toimenpidekoodit korvauksineen voi tulostaa (SV120).


Suorakorvaus käyntilomakkeella

Yleislääkärin korvaus

Laakari-sv-1.jpg

Kun Käynti-lomakkeella käytetään palvelua (esim. Vastaanottokäynti 30 min), joka on liitetty toimenpiteeseen (esim. 0101C Vastaanottokäynti, enintään 30 min) "Laske Kela korvaus" -ilmoitus tulee näkyviin palvelun nimen alle.

Tässä kohtaa on mahdollista joko käyttää suorakorvauksen vähennystä tai olla käyttämättä, jos jostain syystä asiakas maksaa itse koko palvelun summan. Jos suorakorvausta ei haluta käyttää, rasti kohdasta "Laske Kela korvaus" otetaan pois ennen käynnin tallentamista.


Laakari-sv-2.jpg

1) Kun käyntilomake tallennetaan, toimenpidettä vastaava Kelan suorakorvaus tulee näkyviin käynnissä. Uudistetuissa Kela-toiminnoissa käyntiä voi vielä tallennuksen jälkeen muokata. Tapahtumarivin voi esimerkiksi poistaa "Poista" -napista ja lisätä uudelleen. Katso myös kohta: Käynnit, joissa maksun siirtoon liittyvien rivien muokkaus on estetty ja Käynnit, joissa muokkaus on estetty kokonaan
2) Asiakkaalle jäävä maksettava osuus.

  • SV 120 -lomakkeen voi tulostaa, kun käynti on tallennettu.
  • SV 132-lomakkeelle tulostuu oikeat maksu- tai eräpäivät vasta, kun käynti on maksettu tai laskutettu. Jos asiakkaan omavastuuosuus siirretään jälkilaskutukseen tai toiselle maksajalle, lomakkeelle tulostuu oikea eräpäivä laskusta vasta, kun maksajan lasku on tehty ja tallennettu.

Erikoislääkärin korvaus

Laakari-sv-3.jpg

Erikoislääkärin Kela-korvausten vähennys tapahtuu käynnissä samalla tavalla kuin Yleislääkärin ohjeessa on kuvattu (OHJE). Ainut ero on korvauksen suuruus euroissa.
1) Kelan suorakorvaus -vähennyksen rivi.
2) Asiakkaalle jäävä maksettava osuus.

  • SV 120 -lomakkeen voi tulostaa, kun käynti on tallennettu.
  • SV 132-lomakkeelle tulostuu oikeat maksu- tai eräpäivät vasta, kun käynti on maksettu tai laskutettu. Jos asiakkaan omavastuuosuus siirretään jälkilaskutukseen tai toiselle maksajalle, lomakkeelle tulostuu oikea eräpäivä laskusta vasta, kun maksajan lasku on tehty ja tallennettu.

Käynnit, joissa maksun siirtoon liittyvien rivien muokkaus on estetty

Kela-korvaus on jo tulostettu SV 132 -lomakkeeseen

Laakari-sv-4.jpg

Jos käyntiin liittyvä Kelan suorakorvaus on jo tulostettu SV 132 -lomakkeelle, kyseisiä rivejä ei enää voi muokata. Estettyjen rivien merkkinä on lukon kuva rivin lopussa.

Käyntiin on mahdollista edelleen lisätä uusia rivejä, jos käyntiin sisältyy muuta myyntiä.

Jos käynnissä on yksikin lukittu rivi, käyntiä ei voi poistaa.

Estetyt rivit on vielä mahdollista purkaa, kuten seuraavissa kuvissa näytetään.

Suorakorvaus -lomake SV 132

Laakari-sv-5.jpg

Avaa SV 132

Vaihtoehto 1 on poistaa koko suorakorvaus-lomake ja vapauttaa kaikki siinä olevat tapahtumat uudelleen käytettäväksi uudessa tilityksessä. Se tapahtuu niin, että:

  • Painetaan "Poista"
  • Valitaan "Poista ja vapauta rivit".

Jos Valinta on "Poista ja poista myös rivit", nämä tapahtumat poistetaan kokonaan järjestelmästä ja eivät ole uudelleen enää käytettävissä. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.

Laakari-sv-6.jpg

Vaihtoehto 2 on poistaa vain tähän käyntiin liittyvä tapahtuma vapauttamalla se uudelleen käyttöön. Se tapahtuu niin, että:

  • Valitaan kysesellä rivillä liukukytkimen asento vihreäksi
  • Painetaan "Toiminnot valituille riveille"
  • Valitaan "Vapauta rivit".

Jos Valinta on "Poista rivit", nämä tapahtumat poistetaan kokonaan järjestelmästä ja eivät ole uudelleen enää käytettävissä. Tätä toimintoa käytetään tavallisesti vain silloin, kun halutaan poistaa virheellisiä tapahtumia tai harjoituksena tehtyjä käyntejä.

Käynnin omavastuuosuus on siirretty toiselle maksajalle ja siitä on tehty lasku

Laakari-sv-7.jpg

Käynti-lomakkeella voi nyt suorittaa useamman maksun siirron samanaikaisesti. Eli käynnissä pystyy sekä vähentämään Kela-osuuden että siirtämään asiakkaan omavastuuosuuden toiselle maksajalle.

Jos käyntiin on asiakkaan nimen alla olevaan kenttään valittu maksaja, myös "Siirrä maksajalle" -ilmoitus tulee näkyviin palvelun nimen alle. Tämän voi halutessaan rastittaa pois käytöstä.

Laakari-sv-8.jpg

Kun käyntilomake tallennetaan, toimenpidettä vastaava Kelan suorakorvaus ja maksun siirto toiselle maksajalle tulee näkyviin käynnissä. Uudistetuissa Kela-toiminnoissa käyntiä voi vielä tallennuksen jälkeen muokata. Tapahtumarivin voi esimerkiksi poistaa "Poista" -napista ja lisätä uudelleen.

Laakari-sv-9.jpg

Maksun siirtoon liittyviä tapahtumia ei kuitenkaan voi enää muokata sen jälkeen, kun toiselle maksajalle on jo tehty lasku.

Laakari-sv-10a.jpg

1) Käynnissä olevien estettyjen rivien merkkinä on lukon kuva rivin lopussa. Käyntiin on mahdollista edelleen lisätä uusia rivejä, jos käyntiin sisältyy muuta myyntiä. Jos käynnissä on yksikin lukittu rivi, käyntiä ei voi poistaa. Estetyt rivit on vielä mahdollista purkaa, jos niihin liittyvästä toisen maksajan laskusta vapautetaan tämä käynti tai, jos mahdollista, lasku poistetaan kokonaan.
2) Toiselle maksajalle tehtyä laskua on mahdollista tarkastella ja käsitellä painamalla siirto-rivillä näkyvää painiketta. Toiminto avaa laskun, mutta se avataan uudella Ajas-ohjelman sivulla. Laskun voi myös avata normaalilla tavalla Laskutus-listasta.
Huom: Jos käyntiin liittyvää laskua muokataan avaamalla se Käynti-lomakkeelta, muokkaukset astuvat voimaan vasta, kun lasku on tallennettu ja käynti-lomake suljettu ja avattu uudelleen.

Käynnit, joissa muokkaus on estetty kokonaan

Kaynti-lukittu.jpg

Jos käynti on tehty aikaisemmalla Ajas Touch -versiolla, ja siinä oleva suorakorvaus on tulostettu jo SV 132 -lomakkeelle, koko käynnin muokkaus on yhteensopivuussyistä estetty, kun se avataan uudella Ajas Touch -versiolla.

Aikaisempi versio tarkoittaa Ajas Touchin vakaata versiota 03/2022 loppuun. Uusi versio tarkoittaa helmikuussa 2022 julkaistua uutta esijulkaisuversiota mikä käyttäjän on ollut mahdollista valita.

Lukittua käyntiä ei pysty poistamaan. Jos olisi tarve poistaa ja korjata tällaista käyntiä, se tapahtuu niin, että:

  • Poista käyntiin liittyvä tapahtuma SV 132 -lomakkeelta, yllä kuvatuin tavoin ja vaihtoehdoin. (OHJE)
  • Poista mahdolliset maksut käynnistä.
  • Poista käynti ja tee se uudelleen oikeilla tiedoilla.



Lomakkeiden tulostus

  • Lääkärien käyttämiä Kela-lomakkeita voi järjestelmässä tulostaa joko Käynti- tai Asiakas -lomakkeilta.
  • SV 120 -lomake on poikkeuksellinen siten, että sen voi tulostaa ainoastaan Käynti-lomakkeelta, koska sen sisältö liittyy suoraan tiettyyn käyntiin.

SV 120 -lomakkeen tulostus


SV120-tulostus.jpg

Tulostusohje:
1) Kun käynti on tallennettu, klikkaa lomakkeen alareunassa "Tulosta lomakkeita" -painiketta.
2) Klikkaa avautuneesta ikkunasta SV 120 -painiketta.

Huom:

  • Selaimen ponnahdusikkunat täytyy olla sallittu, jotta lomakkeen voi tulostaa.
  • Lomake tulostuu PDF:nä ja se on avattava Adoben Acrobat Reader DC -ohjelmalla, jos sitä halutaan muokata.

SV 120 -lomakkeen yläosan tiedot

SV120-ylaosan-tiedot.jpg

1) Hoito annettu yleislääkärinä -rasti tulostuu automaattisesti, jos käyttäjäprofiilissa kohta "Erikoisala" on jätetty täysin tyhjäksi. Katso ylempänä ohje Erikoisala
2) Hoito annettu erikoislääkärinä -rasti tulostuu automaattisesti, jos käyttäjäprofiilissa kohta "Erikoisala" on täytetty.
3) Potilaan nimi tulostuu asiakaskortilla ja käynnissä olevasta asiakkaan nimestä.
4) Potilaan henkilötunnus tulostuu asiakaskortin Asiakkaan lisätiedot -osiosta. Katso myös ohje Asiakaskortin lisätoiminnot
5) Kyseessä on sairaus, raskaus tai synnytys - rasti tulostuu aina automaattisesti.

SV 120 -lomakkeen alaosan tiedot

SV120-alaosan-tiedot.jpg

1) Lääkärin nimi on Ajas Touchiin kirjautuneen työntekijän nimi.
2) Yksilöintitunnus tulostuu, jos käyttäjäprofiilissa kohta "Yksilöintitunnus" on täytetty. Katso ylempänä ohje Yksilöintitunnus. Jos Erikoisala on täytetty käyttäjäprofiilissa, se tulostuu yksilöintitunnuksen jälkeen.
3) Lääkäriaseman nimi kohtaan tulostuu yrityksen nimi, joka on kohdassa: Ylläpito -> Asetukset -> Laskutusasetukset -> Kaikki toimipisteet -> Yrityksen nimi laskulla.
4) Puhelinnumeroksi tulostuu kirjautuneen työntekijän työntekijäkortille merkitty puhelinnumero.
5) Paikka tulostuu Toimipisteen osoitteesta.
6) Aika on tulostushetken päivämäärä.
7) Nimen selvennys on kirjautuneen työntekijän nimi.

SV 120 -lomakkeeseen tulostuva käynti, toimenpide ja hinta


SV120-tulostus1.jpg

  • Esimerkkitulostus Käyntilomakkeelta.
  • Jos lomakkeelle halutaan tulostaa myös käynnin pääasiallinen syy, ICD-koodi, katso myös koodien lisäysohje alla.



SV 120 -lomakkeeseen tulostuva ICD-10 koodi


  • ICD-10 koodien lisäys tapahtuu "Potilaskertomus" -lomakkeella, jonka merkinnät voi tallentaa suoraan Kantaan (vaatii Kanta-yhteyden).
  • Lisätietoja Kanta-kirjausten tekemisestä ohjeessa: Kanta potilastiedon arkisto
  • ICD-koodin voi lisätä mihin tahansa, oman potilaskertomuspohjan kenttään.
  • SV 120-lomakkeelle tulostuva koodi näkyy lomakkeen vasemman alareunan pudotusvalikossa siihen saakka, kunnes potilaskertomus tallennetaan.


Icd-koodin-lisaaminen2.jpg

1) Aloita kirjoittamalla 3 merkkiä luokituksen nimestä tai koodista.
2)Klikkaa "Hae koodia".
3) Valitse pudotusvalikosta oikea koodi.
4) Klikkaa "+ Lisää valittu koodi" -painiketta halutun kentän kohdalla.
5) Koodi tallentuu tekstimuodossa valittuun kenttään.
6) Ensin lisätty koodi näkyy tässä valmiiksi valittuna. Jos tekstiin lisätään useampi koodi, voit valta kumpaa koodia SV 120 -lomakkeella käytetään. Voit myös kirjoittaa kenttään oman sisällön. Paina muokkauksen jälkeen Enter, jotta oma sisältö tulee voimaan.
7) Kun potilaskertomus liitetään aikaisemmin tallennettuun käyntiin, ICD-koodi on käytössä SV-120 -lomakkeella kohdassa: Käynnin pääasiallinen syy, ICD-koodi.
8) Muista tallentaa lomake.

Huom: ICD-koodi näkyy valikossa Käynnin pääasiallinen syy SV120 -lomake niin kauan, kunnes lomake tallennetaan. Tehty valinta tulostuu SV 120 -lomakkeelle, vaikka se ei tallentamisen ja lomakkeen sulkemisen jälkeen näy valikossa enää.

SV120-tulostus2.jpg

  • Esimerkkitulostus Käyntilomakkeelta silloin, jos ICD-koodi on lisätty asiakkaan potilaskertomukseen ja potilaskertomus on liitetty käyntiin.

SV 120 - Nopein reitti

Nopein tapa siirtyä asiaksvarauksesta laskutuksen kautta SV 120-lomakkeen tulostukseen on kuvattu alla.

Varaus-kaynti.jpg

  • Avaa asiakkaan varaus.
  • Avaa potilaskortti varauslomakkeelta.

Potilaskertomus-varauksesta.jpg

  • Täytä potilaskertomus ja valitse ICD-koodi.
  • Tallenna potilaskertomus.



Siirry-kayntiin-maksamaan.jpg

1) Liitetty käyntiin -kentän vieressä oleva kalenterin kuva on merkki siitä, että potilaskertomus on avattu varauksesta.
2) Paina "Siirry käyntiin maksamaan".

Potilaskertomus-kaynti.jpg

Siirry käyntiin maksamaan -toiminto luo uuden käynnin, joka perustuu varaukseen.

1) Tallenna käynti. Kelan suorakorvaus näkyy nyt lomakkeella normaaliin tapaan.
2) Tulosta SV 120 - Tai, jos käyttäjäprofiilin asetus "Tulosta SV 120 automaattisesti" on kytketty päälle, SV 120 tulostuu automaattisesti.
3) Liitetty potilaskertomus näkyy käynnissä, ja sen voi avata tästä.

SV120-auto.jpg

  • SV 120 lomakke on tulostunut oikein.


SV 132 -lomakkeen tulostus

Kelan suorakorvaushakemuslomakkeen SV 132 -ohjeet löytyvät täältä. Kela-suorakorvaukset

Muut lomakkeet

Muut lääkärin lomakkeet tulostetaan Asiakaskortilta.

  • Avaa sivun alareunassa oleva "Toiminnot" -painike ja klikkaa "Tulosta lomakkeita".
  • Tällä hetkellä lääkärivesiossa on seuraavat lomakkeet: SV3, SV3FS, SV6, SV120, SV3FM, SV7B1, SV7B2, SV132, F122, F203, SV127, F201s.

Lomakkeiden tulostus.jpg


Ajas Sync

Ajas Sync on asiakasohjelma, jonka avulla "Tulosta lomakkeita" -sivulla olevia PDF-lomakkeita voi:

  • Muokata ilman, että lomake täytyy ensin tallentaa tietoneelle
  • Tallentaa suoraan asiakaskortille


Ajas Syncin käyttö edellyttää, että:


Tiedostojen synkronointi.jpg
Käytön aloittaminen
1) Lataa Ajas Sync -asiakasohjelma. Voit ladata joko:

  • Itsenäisen ohjelman, joka toimii kevyesti Quick support -tyyppisenä ohjelmana.
  • Asennettavan ohjelman. Tämän asennus vaatii järjestelmänvalvojan käyttöoikeudet.

2) Portin numeron voi jättää olemaan 8001 eli tälle ei tarvitse tehdä mitään.
3) Klikkaa "Ajas Sync käytössä" liukukytkin olemaan "Kyllä". Samasta painikkeesta sen voi tarvittaessa ottaa pois päältä.

Käyttö

  • Tulosta lomake normaalilla tavalla. Lomake avautuu Adobe Acrobat Readerissä.
  • Jos haluat muokata lomaketta ennen tallentamista, tee se tässä vaiheessa.
  • Tallenna PDF käyttäen Acrobat Readerin tallennustoimintoja.
  • PDF tallentuu nyt Ajas Touchin Tiedostopalveluun, ja se löytyy myös asiakkaan asiakaskortilta.
  • Asiakaskortille liitettyä lomaketta ei toistaiseksi enää pysty muokkaamaan Ajas Syncin avulla.

Ajas sync.jpg

Ajas Sync asennettuna Itsenäisen ohjelman avulla.

  • Oikea-klikkaamalla ikonia löytyy lisäasetuksia. Jos esimerkiksi "Start with Windows" on rastitettuna, Ajas Sync käynnistyy samalla, kun tietokone avataan.
  • Huom: Ajas Syncin käyttö muutta Acrobat Readerin käyttäytymistä myös muussa käytössä. Acrobat Readerissä oleva pikatoiminto "Tallenna tiedosto" ei enää kysy mihin kansioon tiedosto halutaan tallentaa vaan toiminto tallentaa muokatun dokumentin automaattisesti entiseen sijaintiin ja edellisen version päälle.
  • Jos haluat edelleen valita kansion, voit joko käyttää pidempää tallennustapaa: "Tiedosto" -> "Tallenna nimellä" tai palauttaa Acrobat Readerin oletusasetukset kyseisen istunnon ajaksi. Nämä löytyvät Ajas Sync ikonin alta: "Set default settings for Acrobat Reader".

AR.jpg

Useampi korvattava toimenpide samassa käynnissä

Lääkärin vastaanotolla saatetaan tehdä toimenpiteitä, joista voi vähentää Kela-korvauksen. Samalle käynnille voi tulla useampi toimenpide/palvelu, joista vähennys tapahtuu. Ajas Touch tukee usean toimenpiteen käyttöä tietyin edellytyksin:

  • Molemmat/kaikki toimenpiteisiin liitetyt palvelut lisätään Käynti-lomakkeeseen ennen käynnin tallennusta.


Toimenpiteen korvaus - Käynti


Monta-toimenpidetta2.jpg


1a) Käynnissä on ensin yksi palvelu, joka tavallisesti tulee suoraan varauksesta.
1b) Toinen palvelu lisätään Käynti-lomakkeelle ennen käynnin tallennusta.
2) Käynti tallennetaan painamalla "Tallenna".
3a -3b) Molempien palveluiden Kela-korvaukset tulevat näkyviin tallentamisen jälkeen.
4) Tässä esimerkissä tallennetusta käynnistä on tehty seuraavaksi maksu. Usein käynti merkitään maksetuksi vasta vastaanotossa, missä tallennettu käynti avataan ja maksu suoritetaan.
5) Seuraavaksi voi siirtyä potilaskertomukseen. Aloitetaan uusi potilaskertomus tai avataan jo aloitettu potilaskertomus. Asiakaskortin voi avata mm. asiakkaan nimen vieressä olevasta kansion kuvasta.


SV 120-lomakkeen tulostus - Käynti


Monta-toimenpidetta5.jpg

1) Klikkaa "Tulosta lomakkeita".
2) Klikkaa "SV 120".

SV 120-lomake - PDF


Monta-toimenpidetta4.1.jpg

1) "Lääkärin vastaanotto 20 min" -palvelun ICD-10 koodi tulostuu nyt oikein.
2) "Lääkärin tekemä korvattava toimenpide" -palvelun tiedot tulostuu oikein. Toimenpiteen nimi tulostuu Toimenpiteet -listassa käytetystä nimestä.

  • SV 120 -lomake on muokattava PDF. Koodeja ja muuta sisältöä voi tässä kohtaa vielä muokata.
  • Muokkaus edellyttää virallisen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelman asennusta tietokoneelle. https://get.adobe.com/fi/reader/
  • Jos virallinen Adobe Acrobat Reader DC -ohjelma ei ole käytössä, ja lomake avautuu ja sitä muokataan selaimessa, laskukaavat eivät välttämättä enää toimi. Tämä on PDF:n ominaisuus.

SV 132-lomake - Suorakorvaukset


Monta-toimenpidetta1.jpg

Suorakorvaushakemukset löytyvät kohdasta "Terveydenhuolto" -> "Suorakorvaukset". SV 132 -suorakorvaushakemuksen käyttö on opastettu täällä: Kela-suorakorvaukset
Kuvassa on esimerkki äsken tallennetuista ja maksetuista käynneistä.

1) Lisää uusi SV 132 ja klikkaa "Lisää odottavat tapahtumat".
2a) "Lääkärin vastaanotto 20 min" -palveluun liittyvä korvaus ja sen maksutiedot.
2b) "Lääkärin tekemä korvattava toimenpide" -palveluun liittyvä korvaus ja sen maksutiedot.
3) Tallenna lomake.
4) Tulosta lomake. Muokattava PDF avautuu.

SV 132-lomake - PDF


Monta-toimenpidetta6.jpg

1a - 1b) Vastaavat korvausrivit tulostuvat PDF-lomakkeeseen.
2) Jos suorakorvaushakemukseen liitetään lasku, sen viitenumeron voi lisätä tähän. Laskun tekeminen aloitetaan Laskutus -sivulla klikkaamalla "Lisää uusi lasku". Katso myös ohje: Laskulomakkeen käyttö