Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Testisivu” versioiden välillä

(Fraasit)
(Fraasit)
Rivi 134: Rivi 134:
  
 
'''1)''' Otsikon Esitiedot alle kirjoitettu teksti.<br>
 
'''1)''' Otsikon Esitiedot alle kirjoitettu teksti.<br>
'''2)''' "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon kaiken kentässä olevan tekstin.<br><br>
+
'''2)''' "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon kaiken kentässä olevan tekstin omaan käyttöön.<br><br>
  
 
[[Tiedosto:Fraasi22.jpg|600px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Fraasi22.jpg|600px]]<br><br>
  
 
'''1)''' Otsikon Hoidon tavoitteet alle kirjoitettu teksti, josta osa on maalattu hiirellä.<br>
 
'''1)''' Otsikon Hoidon tavoitteet alle kirjoitettu teksti, josta osa on maalattu hiirellä.<br>
'''2)''' "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon maalatun tekstin. '''Huom''': Kaikki selaimet eivät tue toimintoa. Edge ja Chrome -selaimilla mahdollinen.<br><br>
+
'''2)''' "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon maalatun tekstin omaan käyttöön. '''Huom''': Kaikki selaimet eivät tue toimintoa. Edge ja Chrome -selaimilla mahdollinen.<br><br>
  
 
'''Fraasit -painike - Avaa fraasikirjasto'''<br>
 
'''Fraasit -painike - Avaa fraasikirjasto'''<br>

Versio 1. marraskuuta 2023 kello 17.23

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Sininen ja Punainen Keltainen Vihreä

Uusi ominaisuus tulossa syksyllä 2023. Tämä ei vielä ole virallinen ohje.

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta Beta-profiileille 10/2023.
Ajas Touchin päivitykset - miten saan käyttöön esijulkaisuversion Beta-profiileille?

(Beta-profiileille, alkaen 10/2023)
(Esijulkaisu Beta-profiileille, alkaen 10/2023)


Sisällysluettelo

Kanta-ohjeeseen uutta korvattavaa

Merkinnän sisällön tyypit

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta Beta-profiileille 10/2023.
Ajas Touchin päivitykset - miten saan käyttöön esijulkaisuversion Beta-profiileille?

Perinteisesti Ajas-ohjelman kautta Kantaan on voinut tallentaa merkintöjä, joiden sisällön tyyppi on "Vapaamuotoinen teksti".

10/2023 esijulkaisuversiossa on tuki usealle rakenteiselle sisällön tyypille. Ohjetta täydennetään muilla tyypeillä mahdollisimman pian.

Riskitiedot

Rokotukset

Lääkitys

Lääkitystietojen rakenteinen kirjaaminen

Fysiologinen mittaus

Fysiologisen mittauksen rakenteinen kirjaaminen

Diagnoosi

Diagnoosin rakenteinen kirjaaminen


XXXXX - laitettu tähän saakka

Toimenpide

Toimenpiteen rakenteinen kirjaaminen

Suun toimenpiteen koodi-tarkistus puuttuu


Diagnooseihin tulee vielä muutosta, voi vaihtaa kuvan jossain vaiheessa:

Episodit: ei näy itse täytettässä pohjassa. Kantaan tallennettaessa ERA luo Episodin SCDiagnosisEpisode -rakenteilla. Esimerkiksi näin: Influenssa (1.2.246.10.15719974.14997.1.0.2023.6086) - Nimi + OID viranomaisohjeistuksen mukaisesti.

Lisäyksiä - Kesken

Potilaskertomuksen keskeiset tietorakenteet


Viestipohjan lisäys

Viestipohjia käytetään massapostituksen, kuten markkinointiviestien lähettämisen yhteydessä. Viestin lähettämistä varten tarvitaan sähköpostipalvelu.

Lisätietoja massapostituksesta:

Alla olevassa ohjeessa kuvataan, miten massapostituksessa käytettävä viestipohja luodaan järjestelmään.
Avaa päävalikosta: "Muut" -> "Viestintä".

Massapostitus-pohja1.jpg

1) Aloita uuden viestipohjan tekeminen painamalla "Lisää viestipohja".
2) Tehdyt viestipohjat näkyvät tässä listassa. Niitä voi edelleen muokata tai ne voi poistaa.


Massapostitus-pohja2.jpg

1) Id - on viestipohjan sisäinen tunnus, vaikkapa numero. Tunnuksen voi itse valita. Ei näy asiakkaalle.
2) Nimi - on viestipohjan sisäinen nimi. Ei näy asiakkaalle.
3) Aihe - on sähköpostiviestissä asiakkaalle näkyvä otsikko.
4) Tämä on viestin sisällön alue. Kuvassa on esimerkkejä viestin tekstin muotoiluvaihtoehdoista.

  • Jos käytät Nettivaraus 5 -asiakasnäkymää, annettu markkinointilupa sähköpostilla on "rasti ruudussa". Jos se jätetään seuraavalla varauskerralla rastittamatta, järjestelmä poistaa luvan asiakkaan tiedoista.
  • Jos käytät Nettivaraus 6 -asiakasnäkymää, markkinointilupa valitaan "Kyllä" tai "Ei" vaihtoehdoilla.
  • Kuvassa näkyvä lopputeksti on malli, mitä voit muokata haluamallasi tavalla.




Koodistot

Sama-kuin-asiakaskortilla1.jpg

Sama-kuin-asiakaskortilla2.jpg

Varauslomakkeen kentät, jotka tarkistetaan: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite, postinumero ja postitoimipaikka. Kirjoitusasussa olevat välilyönnit alussa ja lopussa eivät vaikuta. Keskeltä poistettu välilyönti aiheuttaa ilmoituksen. Isojen ja pienten kirjainten muutokset aiheuttavat myös ilmoituksen.

XXXXXXXXXXXX




Fraasit

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin esijulkaisuversiosta Beta-profiileille 10/2023.
Ajas Touchin päivitykset - miten saan käyttöön esijulkaisuversion Beta-profiileille?

Potilaskertomukseen Fraasit -toiminnolla voit:

  • Lisätä fraaseja fraasikirjastoon suoraan kirjoittamastasi tekstistä.
  • Lisätä fraaseja avaamalla fraasikirjaston.
  • Muokata ja poistaa fraaseja fraasikirjastossa.
  • Valita 1 tai useamman fraasin kerralla uuteen merkintääsi.
  • Valita lisätäänkö fraasi : Omaan käyttöön, Kaikkien samaa roolia käyttävien käyttöön vai Koko yrityksen käyttöön.(Beta-profiileille, alkaen 10/2023)
    • Huom: Fraasien käyttöoikeudet perustuvat työntekijän roolissa määriteltyihin oikeuksiin.
  • Fraasit on luokiteltu potilaskertomuksen otsikoiden perusteella. Fraaseja voi hakea kuitenkin myös muiden luokkien alta.

Tallenna fraasiksi -pikatoiminto

Fraasi12.jpg

1) Otsikon Esitiedot alle kirjoitettu teksti.
2) "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon kaiken kentässä olevan tekstin omaan käyttöön.

Fraasi22.jpg

1) Otsikon Hoidon tavoitteet alle kirjoitettu teksti, josta osa on maalattu hiirellä.
2) "Tallenna fraasiksi" tallentaa kirjastoon maalatun tekstin omaan käyttöön. Huom: Kaikki selaimet eivät tue toimintoa. Edge ja Chrome -selaimilla mahdollinen.

Fraasit -painike - Avaa fraasikirjasto

Fraasit9.jpg

Kun haluat käyttää aikaisemmin tehtyä fraasia tai lisätä uuden fraasin, paina "Fraasit".

Fraasit41.jpg

Lisää uusia fraaseja fraasikirjastoon

1) Tyyppi: Valitse tallennatko fraasin:

  • Omaan käyttöön. Valitse "Oma"
  • Kaikille samaa roolia käyttävien käyttöön. Valitse "Rooli"
  • Yrityksen kaikkien työntekijöiden käyttöön. Valitse "Yritys".

2) Valitse minkä otsikon alla fraasia käytetään.
3) Kirjoita fraasi tähän kenttään.
4) Paina "Tallenna"

Huom: Fraasien käyttöoikeudet perustuvat työntekijän roolissa määriteltyihin oikeuksiin.

Fraasit5.jpg

Valitse fraaseja kirjastosta

Kun haluat käyttää tehtyjä fraaseja potilaskertomuksessa:

1) Voit hakea fraaseja kaikista kirjastoista mihin sinulla on oikeus tai valita: Oma, Rooli, Yritys.
2) Voit hakea tietyn otsikon alle tallennettuja fraaseja tai valita "Kaikki otsikot".
3) Voit hakea fraaseja tekstin perusteella.
4) Kun haluttu fraasi on löytynyt, valitse se.
5) Paina "Lisää valittu fraasi".

Fraasit6.jpg

Valittu fraasi näkyy nyt potilaskertomuksessa.

Järjestelmän pääkäyttäjän toiminnot

Fraasit3.jpg

Pääkäyttäjä voi muokata työntekijöille asetettuja rooleja. Fraaseihin liittyvät oikeudet löytyvät kohdasta:
Muut käyttöoikeudet - Fraasikirjaston toiminnot. Ohje: Roolien muokkaus

1) Roolin oikeuden "Fraasikirjaston toiminnot" ylätason oikeus. Avaamalla "Näytä tarkennetut käyttöoikeudet", oikeuksia voi edelleen kohdistaa.
2) Alioikeuksissa:

  • "Käyttäminen" tarkoittaa sitä, että voiko kirjastossa olevia fraaseja käyttää potilaskertomuksessa.
  • "Muokkaaminen" tarkoittaa sitä, että voiko fraaseja lisätä fraasikirjastoon / muokata fraasikirjastossa olevia fraaseja.
  • "Käytä ylätason oikeutta" käyttää sitä valintaa, mikä on tehty kohdassa 1.
  • "Salli kaikki" tai "Kaikki estetty" -valinnoilla voi ohittaa ylätason valinnan.



Fraasit7.jpg

1) Pääkäyttäjälle näkyy fraasikirjastossa myös valinta: "Ylläpitäjän fraasien hallinta". Kun se on kytketty päälle:
2) Pääkäyttäjä voi lisätä uusia fraaseja kaikilla valinnoilla. Hän voi lisätä esim. yritys- tai roolikohtaisia fraaseja tai lisätä työntekijälle Anette Asiakaspalvelija oman henkilökohtaisen fraasin käyttöön.
3) Pääkäyttäjä voi muokata kaikkia fraasikirjastossa olevia fraaseja.
4) Hän voi muokata esimerkiksi Anette Asiakaspalvelijan itselleen tekemää fraasia. Näin ollen pääkäyttäjä voi tarkistaa ja varmistaa Kanta-merkinnöissä olevien fraasien yhdenmukaisuutta ja laatua.

Fraasit8.jpg

Jos fraasia on muokattu, sen uusi sisältö on voimassa fraasin käyttäjälle.



XXXXX
Toimenpiteiden hallinnan uudistus

FTP-siirto111.jpg

Voisi vaihtaa tähän kohtaan

3 ja 4 , missä viitataan oikean muotoisen viitenumeron vaatimukseen sekä Y-tunnus-asia. Tämä kenttä tulostuu FTP:ssä nyt Y-tunnus-sarakkeeseen.

Valmiina olevat laboratoriotutkimuskoodit
Linkitetty Kanta-sivulle.

Sote-ammattikortin käyttö Ajas-järjestelmään kirjautumisessa
Linkitetty Kanta-sivulle.

Luonnoksena tallennettujen merkintöjen massavienti Kantaan
Linkitetty Kanta-sivulle.


Vanha 3/2022 muutoksen ohje. Poistin Fysiosivulta.
https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Käynnit-lomakkeen_uudistukset_maksun_jakamisessa_ja_siirrossa

Miksi Nettivaraus 6:n ehdottamissa seuraavissa ajoissa ei näy kaikki ajat? Miten se toimii?

Selainkohtaiset asetukset - Acrobat Reader

Tulevia uusia ominaisuuksia

Palveluniput

Työntekijä- ja toimipistekohtaiset palveluiden ALV-prosentit

LAB

Toimenpide

Suun toimenpide

Kuvia asiakaskohtaisesta räätälöinnistä - Kustaa H

Asiakkaan lisätiedot laitettu asiakkaalle vakaaseen. Muut toiminnot ohjeistettava ajas-ohran avulla.


Lisatiedot-aikataulu.png

Voi laittaa useamman rivin, mutta ei suunniteltu. Toimii vahingossa.
Vanha pvm ei poistu , mutta ei teekään mitään kun menneessä ajassa.
Päälle voi muokata uuden päivän jos haluaa lähettää uudelleen.

Muut-toiminnot2.png

Muut - Toiminnot

Näkee valmiiksi tehdyn aikataulun (me tehdään) ja että se on käynnistetty. Yleensä pyydetään asiakasta itse käynnistämään.
Lokin alta näkyy lähetyksiä. Muuhun ei saa koskea.

Muut-toiminnot-loki.png

Lokitiedot lähetyksistä.

Raportit-listaukset.png

Raportit - Listaukset

Tästä voi nähdä kenelle viestejä lähetetään kuluvana päivänä (joko ennen sovittua kellonaikaa tai sen jälkeen näkee vielä)

Valitse Oma hakupohja
Oma hakupohjan nimi
Luo raportti

Chromen välimuistin tyhjennys

Kaikkien sivustojen välimuistia ei tarvitse tyhjentää, vaan ainostaan hallinta.ajas.fi .

Chrome-valimuisti1.png

Paina lukon kuvasta hallinta.ajas.fi -osoitteen vasemmalla puolella.
Avaa Evästeet ja sivustotiedot.

Chrome-valimuisti2.png

Avaa Evästeiden ja sivustodatan hallinta.

Chrome-valimuisti3.png

Paina roskakorin kuvaa hallinta.ajas.fi kohdalta


RTG-kuvat

RTG-demossa.jpg

RTG-demossa2.jpg


TeamViewer Quick Support lataus ja asennus Mac Ventura

TV-aloittaa-latauksen.png

1. Klikkaa linkkiä: https://get.teamviewer.com/ajas-tuki
Jos lataaminen jää pyörimään, syy on todennäköisesti Macin asetuksissa. Linkin sivustolta lataamiselle on annettava lupa.

TV-pyytaa-latauslupaa2.png

2. Tässä lataamisluvaksi on annettu "Ask" eli lupaa kysytään erikseen.

TV-lataus-lupa-safari.png

3. Latauslupaa hallinnoidaan Safarin asetuksissa.

TV-open.png

4. Valitse "Open".

TV-eula.png

5. Rastita TeamViewerin End User Lisence Agreement ja Data Processing Agreement ja jatka.
https://community.teamviewer.com/English/kb/articles/109246-teamviewer-eula-and-dpa

TV-mouse.png

6. Salli hiiren käyttö etäyhteyden aikana.

TV-recording.png

7. Salli näytön taltiointi etäyhteyden aikana.

TV-Quit.png

8. Paina Quit & Reopen.

TV-ready.png

9. Asennus on valmis. Lähetä avautuvassa ikkunassa näkyvät ID ja Salasana asiakaspalvelijalle.
Älä sulje TeamVieweriä. Sen on oltava auki koneellasi, jotta etäyhteys voidaan muodostaa.


Kanta-merkinnän poisto Ajas

Vanha ohje, ennen syksyn 2023 päivitystä.

Ajas-järjestelmän oletustoiminto on se, että Kantaan tallennettu potilasmerkintä ei enää näy Ajas-ohjelman asiakaskortilla. Kanta säilyttää sinne viedyt merkinnät ja hallinnoi mm. käyttöoikeuksia.

Joillekin käyttäjille on annettu lupa kirjallisella pyynnöllä säilyttää Kantaan tallennetun merkinnän kopio Ajas-ohjelmassa. Disclaimeristä....

Muutokset ainostaan ERA:n kautta...
Koko palvelutapahtuman mitätöinti vain ERA:n kautta...

Virheellisen merkinnän poistaminen

Merkinnan-poisto1.png

Merkinnan-poisto2.png

Merkinnan-poisto3.png

Merkinnan-poisto4.png

Merkintä on nyt poistunut Kannasta.
Myös Ajas-ohjelmaan jätetty kopio on poistunut.

ERA:ssa poistetun merkinnän kopion poistaminen Ajas-ohjelmassa

Jos käyttäjä poistaa merkinnän ERA-käyttöliittymässä, yhteys Ajas-ohjelmaan katkeaa kokonaan tämän merkinnän osalta.

Järjestelmään on nyt lisätty mahdollisuus poistaa myös Ajas-ohjelmaan jäänyt irrallinen kopio merkinnästä.

Merkinnan-poisto6.png

  • Potilas on avattu Kannassa
  • Nämä 3 merkintää liittyvät voimassa olevaan palvelutapahtumaan, joka on valittu ja avattu Kannassa.

Korjaus: Avaa jokainen merkintä yksitellen, paina "Poista" ja anna syy poistamiselle.

ERA:ssa mitätöidyn palvelutapahtuman merkinnän kopion poistaminen Ajas-ohjelmassa

Jos koko palvelutapahtuma mitätöidään ERA:ssa, se on mahdollista vain, jos kaikki siihen liitetyt merkinnät poistetaan samalla. Mitätöityä palvelutapahtumaa ei enää löydy, eikä siksi voi avata Ajas-ohjelmankaan kautta Kannassa.

Merkinta-poisto7.png

Merkinta-poisto8.png

Merkinta-poisto9.png

Merkinta-poisto10.png

Voi poistaa myös minkä hyvänsä merkinnän. Se poistaa sekä Kannasta että kopion.



Tilanteita

Merkinnan-poisto5.png

  • Potilas ei ole avattu Kannassa
  • Tämä merkintä liittyy voimassa olevaan palvelutapahtumaan
  • Virheilmoitus: Potilaskertomusmerkintää ei voitu poistaa. Potilas ei ole avattu.

Korjaus: Avaa potilas Kannassa ja valitse se palvelutapahtuma, minkä alle tämä merkintä on tallennettu Kantaan.


Asiakkaiden yhdistämiskuvia

Sama-asiakas1.jpg

Sama-asiakas2.jpg

Sama-asiakas3.jpg

Sama-asiakas4.jpg

Sama-asiakas5.jpg

Sama-asiakas6.jpg

Sama-asiakas7.jpg

NV6 Palvelun värikoodit

Ajas Touchin Palvelu-lomakkeella voi palvelulle asettaa värikoodin. Varaukset, jotka on tehty kyseistä palvelua käyttäen näkyy Ajas Touchin varausnäkymässä valitun värin mukaisella taustavärillä. Katso myös ohje: Palvelulomakkeen edistynyt käyttö

Käytetyille värikoodeille on rajallinen tuki myös asiakasnäkymässä. Toiminnon voi saada päälle ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.

Nv6-palvelu-vari.png

Värikoodit tulevat näkyviin seuraavissa Nettivaraus 6-näkymissä:

  • "Perinteinen"-näkymä tukee värejä täysin. Eli väri näytetään palveluvalitsimessa ja vapaissa ajoissa sekä varauslomakkeella (Kuva yläpuolella). *Lisäksi kaikki näkymät, joissa on sama palveluvalitsin, tukee väriä palveluvalitsimessa. Näitä ovat ainakin "Kompakti 2", "Ruudukko", "Taulukko" ja "Logo".
  • Varauslomakkeella värejä tukevat kaikki muut näkymät paitsi "Etenevä", jossa on erilainen varauslomake.

Jos toiminto otetaan käyttöön, kaikkien palveluiden, joihin värikoodi Ajas Touchissa on asetettu, värit näkyvät myös asiakasnäkymässä. Eli niistä ei voi jättää jotain pois.


Pankkitilin tapahtumat

Esimerkkejä pankkitilin tapahtumista.

Esikatselu

Xml-myyntilaskut7.jpg

Kun olet painanut "Lähetä tiedostoja", pankkitilin tapahtumat näkyvät sivulla. Tässä esimerkissä on kolme tapahtumaa.

Voit joko tallentaa kaikki valitut tai peruuttaa tuonnin. Näin ollen tiliotteita voi turvallisesti tuoda esikatseluun ilman, että mitään tietoja tallentuu järjestelmään automaattisesti.

1a) Tässä sarakkeessa voit tehdä valinnat. Kun liukukytkin on vihreä, rivi on valittu. Valkoisesta ruutu-ikonin painikkeesta voit poistaa kaikki valinnat, ja valita rivejä yksitellen. Valkoisesta v-ikonin painikkeesta voit valita kaikki ne, joiden käsittelyä ei ole suoritettu.
1b) Valinnat tallennetaan tästä painikkeesta. Painamalla "Tallenna valitut", toiminto mikä suoritetaan on se, mikä rivikohtaisissa painikkeissa (Keltaiset painikkeet) on mainittu. Tässä tapauksessa kaikista 3 tapahtumasta luodaan uusi maksu ja lisätään uusi kirjanpitotapahtuma.
2) Jos et halua edetä ollenkaan, paina "Peruuta" ennen kun teet tallennusta (ennen kuin painat "Tallenna valitut") .

Esimerkkejä

Xml-myyntilaskut8.jpg

Järjestelmään on tuotu tiliote, jossa on 3 tapahtumaa.

1) Valitaan 2 tapahtumaa.
2) Painetaan "Tallenna valitut"

Kuvassa näkyy myös:
3) Nuoli-merkki, jota painamalla saa näkyviin lisää laskuun liittyviä tietoja.
4) Viitenumeron linkki, mistä voi avata ja tarkastella Ajas Touchissa olevaa laskua.

Xml-myyntilaskut.jpg

Sivulla voi hakea ja tarkastella aikaisemmin tallennettuja tapahtumia.

1) Valitaan aikaväli, mitä halutaan tarkastella.
2) Painetaan "Hae".

Xml-myyntilaskut9.jpg

Saman tiliotteen voi tuoda järjestelmään uudelleen, vaikka osa siitä on jo käsitelty.

1) Sininen - Vanha liitos: Nämä laskut on jo merkitty maksetuksi ja vastine tiliotteen kanssa on vahvistettu.
2) Tämä ikoni kertoo, että tapahtuman tiedot ovat jo järjestelmässä.
3) Tilotteen 3. tapahtuma, jota äsken ei vielä käsitelty, on edelleen mahdollista valita ja tallentaa.
4) Paina "Tallenna valitut" tai voit myös painaa "Peruuta", jos et halua sitä tallentaa.


Oma teema Nettivaraus 6

Palvelun keston piilottaminen

Kesto-piilotettu.jpg

Jos haluat, että asiakasnäkymässä ei näy ollenkaan palvelun kestoa, sen voi piilottaa. Voit myös piilottaa varauksen päättymisajankohdan, koska se myös kertoo kestosta.
Seuraavassa on esimerkki- CSS-koodia, mitä voi käyttää "Luo oma teema" -editorissa. Näitä esimerkkejä voi käyttää muissa paitsi Progress-näkymässä.


Palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.duration-information-group {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-duration.booking-information-row {display: none;}


Palvelun päättymisaika piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:

.information-group.date-and-time-information-group .time-dash {display: none;}
.information-group.date-and-time-information-group .end-time {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .time-dash {display: none;}
app-successful-booking-information .booking-information-start-time.booking-information-row .end-time {display: none;}


Infokuplissa oleva palvelun kesto piilotetaan asiakasnäkymästä CSS-koodilla:
Nv6-kesto-infot.jpg

app-service-popper-content .popper-information-container .popper-text-duration {display: none;}


Muista tarkistaa myös kaikki käytössäsi olevan viestipohjat:

Seuraavat lyhennykset vietipohjissa tulostavat varausvahvistukseen tai -muistutukseen varauksen tai palvelun keston ja varauksen päättymisajankohdan.

  • Jos et halua viesteihin näitä tietoja, poista ne viestipohjasta ja valitse Käytä viestipohjaa: Kyllä.
  • Ohje: Viestipohjien muokkaus

Varauksen tiedot:
{kesto} Kesto minuutteina
{kesto_h} Kesto tunteina
{paattyy} Varauksen päättymisaika

Palvelun tiedot:
{pl_kesto} Palvelun kesto

Testaa asiakasnäkymä ja viestipohjat:

  • Testaa kaikki tekemäsi muutokset testivarauksilla itsellesi.
  • Oman teeman muokkauksen voi tilata myös räätälöitynä ottamalla yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi



Vaiheittainen -näkymä
Nv6-kesto-vaiheittainen.jpg

.step .services .service-content .duration {display: none;}


Etenevä -näkymä
Varauslomake:
Nv6-kesto-progress1.jpg

.progress .booking-information .end-time, .progress .booking-information .service-duration {display: none;}

Onnistunut varaus:
Nv6-piilotus-progress2.jpg

app-successful-booking-information-progress .end-time, app-successful-booking-information-progress .duration {display: none;}

Tekemättä vielä:
-Laaja-näkymän palveluvalitsin
-Suppea-näkymän palveluvalitsin


XXXXXXXXX

NV6 asetusten kuvat

Nv6-piilota-toimipistevalitsin.jpg

Nv6-toimipiste-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tp.jpg

Nv6-piilota-palvelu.jpg

Nv6-palvelu-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-palvelu.jpg

Nv6-piilota-tyontekija.jpg

Nv6-tt-mikatahansa.jpg

Nv6-esivalittu-tt.jpg


Nv6-error-101-ratkaisu.jpg

Nv6-error-102-ratkaisu.jpg

Nv6-error-103.jpg


Ennakkomaksun yhteiset asetukset

Ennakkomaksu -toimintojen käyttö edellyttää, että olet tehnyt sopimuksen Paytrailin kanssa. Maksutapojen osalta, voit olla yhteydessä Paytrailin myyntiin ja asiakaspalveluun.

Ajas Touchissa toimintojen käyttöönottoa varten tarvitaan myös seuraavat asetukset:
Huom: Asetukset näkyvät pääkäyttäjälle vasta, kun lisäpalvelun tilaus on tehty ja toiminnot on aktivoitu.

  • Avaa "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset" -> "Varausten maksaminen ennakkoon".


Ennakkomaksu-paytrail-visma.jpg


1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Ennakkomaksut-visma2.jpg

1) "Salli varausten maksaminen ennakkoon" asetetaan olemaan "Kyllä".
2) Maksunvälittäjäksi valitaan Paytrail.
3 - 4) Kohtaan Paytrail kauppiastunnus ja Paytrail kauppiasvarmenne lisätään omaa sopimustasi koskevat tunnukset, jotka olet saanut Paytraililtä. Kuvassa näkyvät tunnukset ovat vanhat Checkoutin testitunnukset (joiden pitäisi toimia myös Paytrailin kanssa).
5) Jos haluat sallia ennakkomaksun myös Ajas lahjakortilla, tämä asetetaan olemaan "Kyllä".

Maksupalveluista

Netvisor- rajapinta-avaimet luodaan itse Netvisorin hallinnan kautta.
Ropo - kysytään heidän asiakaspalvelusta.
Maventa - näkyy heidän hallinnassa:
Maventa asetukset-2.png

Talenom - pyydettävä/toimitetaan heidän toimesta.

Viestiasetusten yhteenveto

Nettivaraus - Asiakkaan saamat viestit

  • Kun asiakas tekee varauksen nettivarauksen kautta järjestelmä lähettää automaattisesti:
    • Varauksen vahvistusviestin asiakkaalle
    • Varauksen muistutusviestin asiakkaalle (ajanvarauksen asetukset ja asiakkaan valinta huomioon ottaen)
    • Varauksen peruutusvahvistuksen


xx


Sähköpostiasetukset

Tämä sivu ei ole virallinen ohjesivu. Sisältää keskeneräisiä ohjeita.


Ajas Touchista voi lähettää massaviestejä kuten markkinointiviestejä sähköpostilla, jos käytössäsi on jokin seuraavista sähköpostipalveluista: Mailjet, Mailgun tai SendGrid.

Massaviestien lähettämistä tukee nyt myös uusi Eneroc Supermailer -palvelu.

  • Eneroc Supermailer -palvelun käyttö massapostitukseen on luvallista, jos sitoutuu noudattamaan sääntöjä, joiden mukaan massapostitusta saa tehdä vain niille asiakkaille, jotka ovat antaneet siihen markkinointiluvan.
  • Suurin sallittu viestikoko on 10 MB, mukaanlukien liitteet.
  • Jos viesti lähetetään useammalle kuin yhdelle käyttäjälle, ja yhden vastaanottajan sähköpostiosoite ei ole validissa muodossa, eli: käyttäjänimi@domain. (esimerkiksi example@example.com) koko viesti hylätään vaikka kaikki muut sähköpostiosoitteet olisivat valideja.
  • Viestissä voi olla korkeintaan 50 vastaanottajaa, mukaanlukien Vastaanottaja, Kopio ja Piilokopio -rivit. Jos viesti on lähetettävä useammalle kuin 50 vastaanottajalle, vastaanottajat on pilkottava pienempiin ryhmiin, Max 50, ja viesti on lähetettävä erikseen jokaiselle ryhmälle.
  • Jos markkinointiviestejä lähetetään ilman asiakkaan lupaa tai muuten sääntöjen vastaisesti, palvelun käyttö voidaan katkaista.

Katso myös ohje: Markkinointiluvan käyttö viestinnässä

Huom: Toiminnot ovat Beta-asteella ja niihin voi tulla vielä muutoksia ja parannuksia.



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Recall-varaus

  • Asiakkaalle voi tehdä varauksen, jolla hänet kutsutaan uusintakäynnille vaikkapa 12 kk kuluttua.
  • Varauksen vahvistuviestin lähettäminen tapahtuu joko automatisoidusti, heti varauksen teon jälkeen tai manuaalisesti, tarkastellen vaikkapa viikottain tai kuukausittain seuraavan kuun kalenterissa olevia recall-varauksia.
  • Varausmuistutukset lähtevät samalla tavalla kuin normaalivarauksissa, eli varausasetusten määrittelemällä tavalla.
  • Recall-varaus poikkeaa normaalivarauksista jonkin verran. Sen käytön päävaiheet ovat:
  1. Asiakaspalvelija tekee varauksen Ajas Touchissa ja merkitsee varauksen olevan Vahvistamaton recall-varaus.
  2. Varauksesta lähtee asiakkaalle varausvahvistus asiakaspalvelijan valitsemalla tavalla.
  3. Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi itse vahvistaa asiakaspalvelijan tekemän recall-varauksen.
  4. Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen.
recall



Recall-varaus1.jpg

Recall-varauksen tekeminen varausnäkymässä
1) Oikea-klikkaus varauksen päällä avaa toimintoja. Rastita kohta: "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Tähtimerkki ilmestyy varauksen päälle. Tähtimerkkiä käytetään myös näkymän kahdessa muussa lisätoiminnossa. Hiiren vieminen merkin päälle näyttää mitkä vaihtoehdot on rastitettu päälle.


Recall-varaus2.jpg


Recall-varauksen tekeminen varauslomakkeella
1) Klikkaa kynän kuvaa varauslomakkeen yläosassa ja rastita kohta "Vahvistamaton recall-varaus".
2) Kun rasti on asetettu paikalleen, sama teksti näkyy nyt varauslomakkeen yläosassa.
3) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksen tekemisestä/muutoksesta vahvistusviesti asiakkaalle. Huom: Jos haluat, että asiakas vahvistaa varauksen itse asiakasnäkymässä, hän tarvitsee vahvistusviestin ja siinä olevan varausnumeron.
4) Voit valita ja hallita manuaalisesti lähetetäänkö varauksesta muistutusviesti asiakkaalle toimipisteen ajanvarauksen asetusten mukaisesti.


Recall-varaus3.jpg


Jos nettivaraus on käytössä, asiakas voi vahvistaa recall-varauksen asiakasnäkymässä, kohdassa Omat varaukset. Varaus haetaan varauskoodilla, jonka hän on saanut varausvahvistuksessa. Jos kirjautuminen on käytössä, varausta voi hakea myös nimellä.
Huom: NV5 Asiakasnäkymä on päivitettävä uusimpaan versioon. Ottakaa tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun.

1) Varaus vahvistetaan klikkaamalla "Vahvista recall-varaus".
2) Asiakas voi myös peruuttaa varauksen.
3) Varauksen peruutusta varten asiakkaan on syötettävä oma sukunumi tähän kenttään.

Jos nettivarausta ei ole käytössä, asiakaspalvelija poistaa Ajas Touchissa varauksen "Vahvistamaton recall-varaus" -statuksen ottamalla rastin pois.

Recall-varauksen viestit

  1. Vahvistus varauksen teon yhteydessä.
  2. Vahvistus myöhemmin valittuna ajankohtana.
  3. Muistutusviestit




XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Asiakasnäkymän asetukset
Asiakkaan kirjautuminen Vaadi asiakkaan kirjautuminen nettivarauksen asiakasnäkymään
Yrityksen nimi Nettivarauksen asiakasnäkymässä näkyvä nimi
Asiakasnäkymän markkinointiluvan valintaruudut Näyttää tai piilottaa tektiviesti- ja sähköpostimarkkinoinnin lupavalinnan nettivarauksessa


Vahvistukset ja muistutukset
Liitä iCalendar tiedosto asiakkaan sähköpostiviestiin iCalendar tiedosto mahdollistaa helpon tavan, jolla asiakkaat voivat lisätä tulevan varauksen tiedot suoraan ilmoituksesta omaan kalenterisovellukseensa
Varauksen oletusmuistutukset ja -vahvistukset Muistutuksen ja vahvistuksen oletus lähetystapa, kun uusi varaus luodaan varauslomakkeella


Varausten maksaminen ennakkoon
Salli varausten maksaminen ennakkoon xx
Checkout Finland kauppiastunnus xx
Checkout Finland kauppiasvarmenne xx
Checkout Finland tarkistusosoite xx
Checkout Finland kuva xx
Checkout Finland onnistuneen maksun paluuosoite xx


Ajas Touch
Estä sellaisten varausten poisto, joille on luotu käynti Jos tämä asetus on päällä, varauksia, joille on luotu käynti, ei voi poistaa ennen kuin käynti on poistettu
Varaukseen on pakko valita asiakas ja palvelu Jos tämä asetus on päällä, varausta luotaessa on valittava palvelu ja asiakas
Aseta aina varauksen pituus valitun palvelun pituuden mukaiseksi Jos tämä asetus on päällä, varausten pituus määräytyy aina valitun palvelun pituuden mukaan. Varauksen pituutta ei voi muuttaa käsin.
Asiakaskortin pakolliset kentät Voit valita mitkä kentät on pakollisia täyttää, kun uusi asiakas lisätään hallinnan kautta.
Oletusnäkymä Näkymä, mikä avautuu ensimmäisenä kirjautumisen jälkeen.
Aseta myytyjen lahjakorttien asiakas automaattisesti Jos tämä asetus on päällä, kassalta tai käyntien yhteydessä myytyihin lahjakortteihin asetetaan automaattisesti käyntiin tai kassalomakkeelta valittu asiakas


Verkkokaupan tunnukset
Luo verkkokaupan käyttäjätunnukset Tämä toiminto luo ja näyttää verkkokaupan perustamiseen tarvittavat käyttäjätunnukset




Ennakkomaksut

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 6

  • Jos asiakas suorittaa maksun onnistuneesti ilman keskeytyksiä, avautuu hänelle seuraava näkymä hänen palatessaan Nettivaraus.-sivulle:

Maksu onnistui.jpg

  • Jos maksussa on ilmennyt ongelmia tai asiakas on keskeyttänyt maksun näyttää sivu seuraavaa: (vaadittu vai ei?)

Maksun keskeytys.jpg

Esimerkki 4 - Maksutapa Lahjakortti.

  • Jos asiakas syöttää väärän lahjakortin koodin, ilmestyy sivulle täyttökohdan viereen teksti "Lahjakorttia ei löytynyt".
  • Asiakkaalle näytetään seuraava näkymä, jos maksu lahjakortilla onnistuu:

Maksu lahjakortilla.jpg

Varauksen maksaminen ennakkoon - Nettivaraus 5

Esimerkki 1 - Ennakkomaksu sallittu, mutta ei pakollinen.

    • Huom. Jos asiakas valitsee "Maksa paikan päällä", ei hänen ole enää mahdollista painikkeen painalluksen jälkeen palata suorittamaan ennakkomaksua.
  • Jos asiakas painaa Maksa paikan päällä -painiketta, eikä ainoastaa sulje ikkunaa, näkyvät varatun ajan tiedot seuraavan näkymän yläreunassa.

NV5 maksa paikan paalla.jpg

Esimerkki 2 - Ennakkomaksu vaaditaan.

  • Jos maksu onnistuu, tulee näytölle teksti "Varaus maksettu onnistuneesti, kiitos maksusta. Varauksen tiedot:"
    • Asiakkaan on mahdollista nähdä kuitti tapahtumasta painamalla "Avaa tulostettava kuitti". Kuitti avautuu uuteen ikkunaan PDF muodossa.

NV5 varaus maksettu.jpg

  • Jos maksu epäonnistuu esimerkiksi siksi, että asiakas keskeyttää maksun, tulee näytölle tieto siitä.
    • Asiakkaan ei ole mahdollista palata maksamaan varausta vaan varaus tulee suorittaa uudelleen. Varaus poistuu myös Ajas Touchista.

NV5 maksaminen peruutettu.jpg

Asetukset: Sähköpostiasetukset

Mozilla Thunderbirdin käyttö


Olet tarkistanut että sähköpostiasetukset pitäisi olla oikein ja olet suorittanut muut mahdolliset palvelun vaatimat toimenpiteet sähköpostin käyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksiin, mutta asetusten testaus ei näytä onnistuvan. Testaa seuraavaksi tukeeko oma palvelu ja/tai tunnukset sähköpostin lähettämistä jonkin yleisen kolmannen osapuolen järjestelmästä.

Esimerkiksi Mozillan Thunderbird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka avulla voit vastaanottaa ja lähettää sähköposteja. Se on sopiva järjestelmä sähköpostin toimivuuden tarkistamiseen.

Ohjelman voi ladata täältä: Lataa Thunderbird.

Sen käyttöönotto on helppoa. Voit tarkistaa ohjeet sähköpostitilin asetusten määrittämiseen täältä: Käyttöönotto.

Kun olet ottanut Mozilla Thunderbirdin käyttöösi, voit testata sen toimivuutta lähettämällä sähköpostin ohjelman kautta (Write-painike yläreunassa). Jos lähetetty viesti saapuu perille, ei ongelman pitäisi olla sähköpostissasi.


Vapaiden aikojen pikahaku

OHJE EI OLE VALMIS

  • Pikahaku-toiminnon avulla pystyt hakemaan seuraavia vapaita aikoja.
  • Toiminto löytyy kalenteri-ikonin takaa järjestelmän yläpalkista. Yläpalkki näkyy samanlaisena jokaisessa näkymässä, joten toiminto ei ole rajoittunut pelkkään varausnäkymään.

Pikahaku-painike.jpg


1. Ensin sinun tulee valita toimipiste.
2. Tämän jälkeen voit valita haluamasi työntekijän. Myös kaikkien työntekijöiden vapaiden aikojen tarkastelu on mahdollista.
3. Voit myös valita tarkasteluajankohdan alkupäivän. Järjestelmä asettaa alkupäiväksi sen hetkisen päivämäärän automaattisesti. Järjestelmä näyttää automaattisesti valitusta päivämäärästä viikon eteenpäin.

  • Rullaamalla tarjottujen aikojen loppuun voit pidentää aikarajaa viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.
  • Pikahaku näyttää päivän aukioloajat tai vuoron, jos työntekijällä ovat työvuorot käytössä.

Pikahaku - Valitse toimipiste2.jpg


  • Jos valitsemallesi työntekijälle ei löydy vapaita aikoja valitulle viikolle, etsii järjestelmä kahden kuukauden ajalta vapaita aikoja.
  • Pystyt tämän jälkeen itse etenemään aina viikolla eteenpäin painamalla "Näytä lisää" -painiketta.

Pikahaku - Ei aikoja.jpg

Kaikki työntekijät

  • Painamalla Näytä kalenterissa -sarakkeen kalenteri-ikonia siirryt Varausnäkymän päivänäkymään tarkastelemaan valitsemasi päivän vapaita aikoja.
  • Voit tehdä varauksen samalla tapaa kuin normaalistikin Varausnäkymässä

Pikahaku - Vuoronäkymä kaikki.jpg

Valittu työntekijä

  • Jos olet valinnut tietyn työntekijän voit 1. siirtyä suoraan tekemään varausta varauslomakkeella valitulle päivälle painamalla +-painiketta tai 2. siirtyä tarkastelemaan valittua päivää Varausnäkymään.

Pikahaku - Harri.jpg

1. Jos siirryt suoraan varauslomakkeelle, valitse vähintään haluttu palvelu ja asiakas.

  • Järjestelmä asettaa palvelun alkamisajankohdaksi valitun päivän ensimmäisen vapaan ajan.
    • Jos siis vapaita aikoja on ollut esimerkiksi aikavälillä 8-16, asettaa järjestelmä valitun palvelun alkamaan klo 8.
    • Jos haluat asettaa varauksen alkamisajankohdaksi jonkun muun kellonajan, valitse se alasvetovalikosta, jonka saat näkyviin painamalla Alkaen -kohdan 8:00 (tässä tapauksessa).
    • Järjestelmä muuttaa varauksen päättymisajan automaattisesti palvelun mukaan.

2. Jos siirryt Varausnäkymään, valitse haluamasi ajankohta klikkaamalla sitä kalenterin päivänäkymässä. Voit suorittaa varauksen loppuun pikatoiminnolla tai varauslomakkeella.