Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Ajas Nettivaraus” versioiden välillä

(3. Pakotetulla linkillä ohjaten - näkyvät toimipisteet)
(Varattavien aikojen näkyminen asiakkaalle)
 
(29 välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 16: Rivi 16:
 
*Ylläpito -> Asetukset -> Ulkoasun asetukset ->  [[Asetukset#Asiakasn.C3.A4kym.C3.A4_Nettivaraus_5|Nettivaraus 5]] -> Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi.
 
*Ylläpito -> Asetukset -> Ulkoasun asetukset ->  [[Asetukset#Asiakasn.C3.A4kym.C3.A4_Nettivaraus_5|Nettivaraus 5]] -> Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi.
 
*Ylläpito -> Asetukset -> Ulkoasun asetukset ->  [[Asetukset#Asiakasn.C3.A4kym.C3.A4_Nettivaraus_6|Nettivaraus 6]] -> Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi.<br><br>
 
*Ylläpito -> Asetukset -> Ulkoasun asetukset ->  [[Asetukset#Asiakasn.C3.A4kym.C3.A4_Nettivaraus_6|Nettivaraus 6]] -> Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi.<br><br>
 +
 +
Suosittelemme sekä vanhoille että uusille asiakkaille Nettivaraus 6 -version käyttöönottoa. Järjestelmän kehitys jatkuu Nettivaraus 6:ssa, joka on monien uusien toimintojen käytön edellytyksenä. .<br>.<br>
 +
 +
Lisäohjeet Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän upotuskoodin käytöstä löytyy ohjeessa: <br>
 +
 +
[[Nettivaraus_6_-asiakasnäkymän_upottaminen_omille_verkkosivuille|Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän upottaminen omille verkkosivuille]]<br><br>
 +
<br>
  
 
=== Varattavien aikojen näkyminen asiakkaalle===
 
=== Varattavien aikojen näkyminen asiakkaalle===
Rivi 25: Rivi 32:
 
(HUOM! Uusille tilaajille: Tuotepaketti '''Ajas Asiakashallinta''' ei sisällä asiakkaan varausominaisuuksia.  Asetuksista löytyvät nettivaraus-linkit eivät tällöin aukea varattavaksi. Saadaksesi asiakkaan varaussivun käyttöön, olethan tässä tapauksessa yhteydessä asiakaspalveluun ja pyydä kasvattamaan Pro -tuotepakettiin.)
 
(HUOM! Uusille tilaajille: Tuotepaketti '''Ajas Asiakashallinta''' ei sisällä asiakkaan varausominaisuuksia.  Asetuksista löytyvät nettivaraus-linkit eivät tällöin aukea varattavaksi. Saadaksesi asiakkaan varaussivun käyttöön, olethan tässä tapauksessa yhteydessä asiakaspalveluun ja pyydä kasvattamaan Pro -tuotepakettiin.)
 
<br><br>
 
<br><br>
 +
 +
 
====Muistilista asetuksista====
 
====Muistilista asetuksista====
  
Rivi 147: Rivi 156:
 
<br><br>
 
<br><br>
  
=====Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän asetukset=====
+
====Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän asetukset====
 +
 
 +
=====Piilotettu toimipistevalitsin error-nv6-101 =====
  
 
<br>
 
<br>
 
[[Tiedosto:Error-nv6-101-ohje.jpg|800px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Error-nv6-101-ohje.jpg|800px]]<br><br>
  
'''error-nv6-101''' - kertoo siitä, että toimipistevalitsin on piilotettu mutta oletustoimipistettä ei ole asetettu. Virheen saa aikaan esim. seuraavilla asetuksilla. <br>
+
'''error-nv6-101''' - kertoo siitä, että toimipistevalitsin on piilotettu mutta oletustoimipistettä ei ole asetettu. <br><br>
a) Piilota toimipistevalitsin - Kyllä<br>
+
 
b) Näytä toimipisteen valinnassa vaihtoehto "Mikä tahansa" - Ei<br>
+
'''Korjaa asetukset seuraavasti''':<br>
c) Oletuksena valitut toimipisteet asiakasnäkymään tultaessa - Ei valittu<br>
+
 
d) Tai URL:ssä ei ole määritelty "offices=X" -arvoa. X on toimipisteen ID-numero.<br><br>
+
[[Tiedosto:Nv6-error-101-ratkaisu.jpg|600px]]<br><br>
 +
 
 +
"Oletuksena valitut toimipisteet asiakasnäkymään tultaessa" -asetuksen voi vaihtoehtoisesti korjata toimipisteeseen ohjatulla linkillä: <br>
 +
 
 +
<pre>https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?offices=11</pre>
  
Jos haluat käyttää a) Piilota toimipistevalitsin - Kyllä, valitse myös yksi seuraavista:  <br>
+
Toimipisteen ID-numero '''11''' löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.<br>
b) Kyllä<br>
+
Peruslinkin loppuun lisätään: '''?offices=11'''<br><br>
c) Valitse toimipiste<br>
+
<br>
d) määrittele "offices=X". <br><br>
 
  
 +
=====Piilotettu palveluvalitsin error-nv6-102 =====
 +
<br>
  
 
[[Tiedosto:Error-nv6-102-ohje.jpg|800px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Error-nv6-102-ohje.jpg|800px]]<br><br>
  
'''error-nv6-102''' - kertoo siitä, että palveluvalitsin on piilotettu mutta oletuspalvelua ei ole asetettu. Virheen saa aikaan esim. seuraavilla asetuksilla. <br>
+
'''error-nv6-102''' - kertoo siitä, että palveluvalitsin on piilotettu mutta oletuspalvelua ei ole asetettu. <br><br>
a) Piilota palveluvalitsin - Kyllä<br>
 
b) Näytä palvelun valinnassa vaihtoehto "Mikä tahansa" - Ei<br>
 
c) Oletuksena valitut palvelut asiakasnäkymään tultaessa - Ei valittu<br>
 
d) Tai URL:ssä ei ole määritelty "services=X" -arvoa. X on palvelun ID-numero.<br><br>
 
  
Jos haluat käyttää a) Piilota palveluvalitsin - Kyllä, valitse myös yksi seuraavista: <br>
+
'''Korjaa asetukset seuraavasti''':<br>
b) Kyllä<br>
+
 
c) Valitse palvelu<br>
+
[[Tiedosto:Nv6-error-102-ratkaisu.jpg|600px]]<br><br>
d) määrittele "services=X". <br><br>
+
 
 +
"Oletuksena valitut palvelut asiakasnäkymään tultaessa" -asetuksen voi vaihtoehtoisesti korjata palveluun ohjatulla linkillä: <br>
 +
 
 +
<pre>https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?services=4</pre>
 +
 
 +
Palvelun ID-numero '''4''' löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Palvelu-lomake on avattu.<br>
 +
Peruslinkin loppuun lisätään: '''?services=4'''<br><br>
 +
<br>
 +
 
 +
=====Piilotettu asiakaspalvelijavalitsin error-nv6-103 =====
 +
<br>
  
 
[[Tiedosto:Error-nv6-103-ohje.jpg|800px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Error-nv6-103-ohje.jpg|800px]]<br><br>
  
'''error-nv6-103''' - kertoo siitä, että asiakaspalvelijavalitsin on piilotettu mutta oletusasiakaspalvelijaa ei ole asetettu. Virheen saa aikaan esim. seuraavilla asetuksilla. <br>
+
'''error-nv6-103''' - kertoo siitä, että asiakaspalvelijavalitsin on piilotettu mutta oletusasiakaspalvelijaa ei ole asetettu. <br><br>
a) Piilota asiakaspalvelijavalitsin - Kyllä<br>
+
 
b) Näytä asiakaspalvelijan valinnassa vaihtoehto "Mikä tahansa" - Ei<br>
+
'''Korjaa asetukset seuraavasti''':<br>
c) Oletuksena valitut asiakaspalvelijat asiakasnäkymään tultaessa - Ei valittu<br>
+
 
d) Tai URL:ssä ei ole määritelty "employees=X" -arvoa. X on työntekijän ID-numero.<br><br>
+
[[Tiedosto:Nv6-error-103.jpg|600px]]<br><br>
 +
 
 +
"Oletuksena valitut asiakaspalvelijat asiakasnäkymään tultaessa" -asetuksen voi vaihtoehtoisesti korjata työntekijään ohjatulla linkillä: <br>
  
Jos haluat käyttää a) Piilota asiakaspalvelijavalitsin - Kyllä, valitse myös yksi seuraavista:  <br>
+
<pre>https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?employees=1</pre>
b) Kyllä<br>
+
 
c) Valitse asiakaspalvelija<br>
+
Työntekijän ID-numero '''1''' löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Työntekijä-lomake on avattu.<br>
d) määrittele "employees=X". <br><br>
+
Peruslinkin loppuun lisätään: '''?employees=1'''<br><br>
 +
<br>
 +
 
 +
====Tarkista varattavuus nettivarauksessa====
 +
 
 +
<span style="color:#ff0000"><strong>Huom:</strong></span> '''Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 25.8211 alkaen, 8/2024.'''<br>
 +
<br>
 +
 
 +
Jos varattavissa olevat ajat eivät näy asiakasnäkymässä, voit tarkistaa joitakin yleisiä syitä myös Varausnäkymässä.<br><br>
 +
 
 +
* Toiminto ei vielä löydä kaikkia asetuksia, joten käythän läpi myös kirjalliset tarkistuslistat. Toimintoa kehitetään edelleen.
 +
* Toiminto ei löydä palvelukohtaisia asetuksia muuten kuin poikkeustapauksessa. Jos työntekijällä on varattavana jokin palvelu kyseiseen ajankohtaan, ilmoitus kertoo, että aika on varattavissa.
 +
 
 +
 
 +
[[Tiedosto:Varattavuus1.jpg|700px]]<br><br>
 +
 
 +
* Valitse Varausnäkymässä "Toiminnot" - "Tarkista varattavuus Nettivarauksessa".<br><br>
 +
 
 +
[[Tiedosto:Ei-varattavissa-nv1.png|700px]]<br><br>
 +
 
 +
* Klikkaa varausnäkymässä yhteen soluun, joka pitäisi olla varattavissa, mutta ei silti näy nettivarauksessa.
 +
** Tässä ajankohta 8.00 - 8.20 on työntekijän Leevi Lääkäri kalenterissa, toimipisteessä Espoo "vapaa". Klikatessa solu muuttuu hieman tummemmaksi.
 +
* Avautuvassa lomakkeessa ilmoitetaan syy, miksi aika ei ole varattavissa.
 +
** Tässä tapauksessa työntekijä on liitetty 2 toimipisteeseen, ja toisessa toimipisteessä Helsinki on jo varaus klo 8.00 - 8.20. Nettivarauksen kautta ei voi varata päällekkäisiä aikoja.<br><br>
 +
 
 +
Lisäämme muutamia muita esimerkkejä tähän ohjeeseen piakkoin.<br><br>
  
 
===Toimipistekohtaiset linkit===
 
===Toimipistekohtaiset linkit===
  
Nettivaraus 6 -version näkymässä voit tehdä suoraan toimipisteessä avautuvia linkkejä seuraavilla tavoilla. Haluttu käyttäytyminen ja käyttötarkoitus vaikuttaa siihen, mikä vaihtoehto on sinulle paras.<br>
+
'''Nettivaraus 6''' -version näkymässä voit tehdä suoraan toimipisteessä avautuvia linkkejä seuraavilla tavoilla. Haluttu käyttäytyminen ja käyttötarkoitus vaikuttaa siihen, mikä vaihtoehto on sinulle paras.<br>
  
 
====1. Asetuksilla ohjaten====
 
====1. Asetuksilla ohjaten====
Rivi 222: Rivi 271:
 
Toimipisteen ID-numero '''11''' löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.<br>
 
Toimipisteen ID-numero '''11''' löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.<br>
 
Peruslinkin loppuun lisätään: '''?offices=11'''<br><br>
 
Peruslinkin loppuun lisätään: '''?offices=11'''<br><br>
 
  
 
<pre><div id="nettivaraus6-container"></div>
 
<pre><div id="nettivaraus6-container"></div>
 
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus6.ajas.fi/scripts/iframe-embed.php?OMATUNNUS&lang=fi&offices=11"></script></pre>
 
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus6.ajas.fi/scripts/iframe-embed.php?OMATUNNUS&lang=fi&offices=11"></script></pre>
  
Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään lisätään: '''&offices=11'''<br><br>
+
Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: '''&offices=11'''<br><br>
  
 
Linkin jälkeen tulevissä parametreissa vain ensimmäisen eteen tulee '''?''' ja kaikkiin muihin '''&'''. <br><br>
 
Linkin jälkeen tulevissä parametreissa vain ensimmäisen eteen tulee '''?''' ja kaikkiin muihin '''&'''. <br><br>
 
 
  
 
[[Tiedosto:Toimipiste-4.jpg|600px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Toimipiste-4.jpg|600px]]<br><br>
Rivi 255: Rivi 301:
 
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus6.ajas.fi/scripts/iframe-embed.php?OMATUNNUS&lang=fi&force_offices=11"></script></pre>
 
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus6.ajas.fi/scripts/iframe-embed.php?OMATUNNUS&lang=fi&force_offices=11"></script></pre>
  
Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään lisätään: '''&force_offices=11'''<br><br>
+
Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: '''&force_offices=11'''<br><br>
  
 
Linkin jälkeen tulevissä parametreissa vain ensimmäisen eteen tulee '''?''' ja kaikkiin muihin '''&'''. <br><br>
 
Linkin jälkeen tulevissä parametreissa vain ensimmäisen eteen tulee '''?''' ja kaikkiin muihin '''&'''. <br><br>
 
 
  
 
[[Tiedosto:Toimipiste-4.jpg|600px]]<br><br>
 
[[Tiedosto:Toimipiste-4.jpg|600px]]<br><br>
Rivi 302: Rivi 346:
 
Tässä esimerkissä asiakas ei löydä varattavia aikoja muihin kun Espoon toimipisteeseen.  <br>
 
Tässä esimerkissä asiakas ei löydä varattavia aikoja muihin kun Espoon toimipisteeseen.  <br>
 
Tämä toimipiste ei näy yleisessä, geneerisessä linkissä, jota käytät kaikille avoimiin varattaviin toimipisteisiin.<br><br>
 
Tämä toimipiste ei näy yleisessä, geneerisessä linkissä, jota käytät kaikille avoimiin varattaviin toimipisteisiin.<br><br>
 +
 +
====Nettivaraus 5====
 +
 +
Nettivaraus 5 -version asiakasnäkymässä seuraavat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Linkin ja upotuskoodin muoto on molemmissa sama: <br><br>
 +
 +
<pre>https://nettivaraus5.ajas.fi/ajanvaraus.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11</pre>
 +
 +
Toimipisteen ID-numero '''11''' löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.<br>
 +
Peruslinkin loppuun lisätään: '''&toimipiste=11'''<br><br>
 +
 +
<pre><div id="ajas-ajanvaraus"></div>
 +
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus5.ajas.fi/iframe.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11"></script></pre>
 +
 +
Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: '''&toimipiste=11'''<br><br>
 +
 +
'''Vaihtoehto 1'''<br>
 +
*Piilota toimipiste näkymästä nettivarauksessa Toimipiste-lomakkeella Asetukset-välilehdellä: Näytä nettivarauksessa: Ei.
 +
*Tee linkki tai upotuskoodi piilotettuun toimipisteeseen ylläkuvatulla tavalla
 +
*Asiakasnäkymä avautuu kyseisessä toimipisteessä, mutta edellyttää pakollista kirjautumista.
 +
 +
'''Vaihtoehto 2'''<br>
 +
*Jos haluat, että asiakasnäkymä avautuu suoraan ko. toimipisteessä ilman pakollista kirjautumista, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
 +
*Alla kuva piilotetusta toimipisteestä ID 11 (Espoo). Muita toimipisteitä ei näy valittavana ja asiakasnäkymä avautuu ilman kirjautumista, koska erikoisasetus on päällä .
 +
 +
[[Tiedosto:Nv5-toimipistepiilotus.jpg|500px]]<br><br>
 +
 +
 +
===Yli vuorokauden kestävät kiinteät palvelujen kestot===
 +
 +
Jos vuokraat asiakkaillesi laitteita, kuten pyöriä, moottoripyöriä, peräkärryjä, vesijettejä tai SUP-lautoja, ja vuokra-ajat ovat kiinteät, kuten 1 tunti, 4 tuntia, 8 tuntia, viikonloppu, voit käyttää Ajas-järjestelmän yleismallia perustoiminnoilla ja muutamalla lisätoiminnolla: <br>
 +
* Tuki vuorokauden yli meneville varauksille (perustoiminto)
 +
* [[Palvelun_aikataulutus|Palvelun aikataulutus]] (maksuton lisäpalvelu itse konfiguroituna)
 +
 +
Pakettiin on lisättävissä lisäksi toimintoja kuten:<br>
 +
* [[Varausten_maksaminen_ennakkoon |Varauksen ennakkomaksu]]
 +
* [[Asetukset#Vahva_tunnistautuminen|Vahva tunnistautuminen]]
 +
 +
Järjestelmään on myös saatavana erillinen Vuokraamo-versio. Sen avulla:<br>
 +
* Palvelun kesto voi olla vapaavalintainen.
 +
* Palvelun hinta lasketaan asetetuista aikatauluista, esimerkiksi tuntihinnan mukaan.
 +
* Jos tarvitset Vuokraamo-version, voit olla  yhteydessä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi<br><br>
 +
 +
'''Esimerkki kiinteistä vuokra-ajoista mukaanlukien yli vuorokauden kestävät varaukset'''<br>
 +
 +
Yrityksellä on 1 vesijetti vuokrattavana. <br>
 +
Sen voi varata joko 4 tunniksi tai viikonlopuksi.<br>
 +
Jetin nouto ja palautus tapahtuu noutopisteen aukioloaikoina, 9.00 - 19.00. <br><br>
 +
 +
'''Kuva 1'''<br><br>
 +
[[Tiedosto:Vesijetti1.png|800px]]<br><br>
 +
 +
'''1)''' Järjestelmään on lisätty 2 palvelua. 4 tunnin palvelun kesto on 240 min, viikonlopun palvelun kesto on 2040 min.<br>
 +
'''2)''' 4 tunnin palvelun aikataulu-esimerkki löytyy kuvasta 4. Käytännössä päivään mahtuu 2 jettivarausta näillä konfiguraatioilla.<br>
 +
'''3)''' 4 tunnin palvelu on varattavissa myös viikonloppuna. Jos et halua, että "lyhyt" varaus vie ajan pois pidemmältä viikonlopun varaukselta, katso Kuva 4 variaatio 1. <br><br>
 +
 +
'''Kuva 2'''<br><br>
 +
[[Tiedosto:Vesijetti2.png|800px]]<br><br>
 +
 +
'''1)''' Viikonloppu -varauksien aikataulussa varauksen alku tapahtuu vain lauantaina klo 9.00. Jos haluat, että nouto voi tapahtua myös esim. klo 10.00 tai 11.00 , voit näyttää myös ne ajat kalenterissasi, mutta silloin myös palautus aika siirtyy aina tunnilla eteenpäin.<br><br>
 +
 +
'''Kuva 3'''<br><br>
 +
[[Tiedosto:Vesijetti5.png|600px]]<br><br>
 +
 +
Yli vuorokauden menevien varausten edellytyksiä Ajas-järjestelmän yleismallissa ovat:<br>
 +
 +
*Asiakasnäkymän tyyppi/näkymä on valittava sellaiseksi,  mikä ei käytä viikkonäkymää. Esim. Ruudukko (tässä esimerkissä käytetty) tai Perinteinen.
 +
*Toimipisteen aukioloajat pitää olla 00-24
 +
*Jos ei haluta, että varaus voi alkaa vaikka klo 03.00, niin lisäksi tarvitaan Palvelun aikataulutus, saatavuuden mukaan.
 +
*Varausyksikkö asetetaan sopivaksi, esim 60 min. Ajanvarauksen asetukset -> Varausyksikkö.
 +
*Palvelun kesto asetetaan olemaan "X tuntia x 60" minuuttia.
 +
*Asiakaspalvelijalle eli varattavalle resurssille ei tule käyttää työvuoroja.
 +
 +
 +
'''Kuva 4'''<br><br>
 +
[[Tiedosto:Vesijetti3.png|800px]]<br><br>
 +
 +
4 tunnin palveluun tehty aikataulu Saatavuuden mukaan.<br><br>
 +
 +
'''Kuva 4 variaatio 1'''<br><br>
 +
[[Tiedosto:Vesijetti6.png|800px]]<br><br>
 +
 +
4 tunnin palveluun tehty aikataulu Saatavuuden mukaan niin, että "lyhyt" varaus on saatavana vain Ma-Pe ja viikonloppu jää varattavaksi pitkille varauksille.<br><br>
 +
 +
'''Kuva 5'''<br><br>
 +
[[Tiedosto:Vesijetti4.png|800px]]<br><br>
 +
 +
Viikonlopun varauksen palveluun on tehty aikataulu Saatavuuden mukaan (La 9.00 - 10.00)<br><br>
 +
 +
<br><br>

Nykyinen versio 16. syyskuuta 2024 kello 12.54

Internet-ajanvarauksen käyttöönotto

Seuraavat tilauslomakkeella näkyvät tuotepaketit sisältävät nettivarauksen: Ajas Nettivaraus, Ajas Pro ja Ajas Premiun.

Kayton-aloittaminen-asiakasnakyma3.jpg

Jos Ajas-tilaukseesi kuuluu nettivaraus, tutustu ensin Ajas Touch -selainsovelluksen käyttöönottoon. Ajas Touch on internet-ajanvarauksen hallintanäkymä.

Integrointi nettisivuille

  • Nettiajanvarauksen asiakasnäkymän voi sijoittaa omalle webbisivulle upotuskoodia käyttämällä. Voit käyttää myös suoraa linkkiä, ja jakaa linkin vaikka sähköpostilla tai facebookissa.
  • Se, miltä nettiajanvaraus asiakkaillesi näyttää, perustuu valitsemaasi teemaan. Ulkoasuun liittyvät valinnat on kokonaisuudessaan kuvattu ohjeessa: Ulkoasun asetukset.


Asiakasnäkymästä on valittavana kaksi eri versiota: vanhempi versio, Nettivaraus 5 ja uusin versio, Nettivaraus 6.
Molempien upostuskoodit ja suorat linkit löydät Ajas Touchin hallinnasta, kohdasta:

  • Ylläpito -> Asetukset -> Ulkoasun asetukset -> Nettivaraus 5 -> Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi.
  • Ylläpito -> Asetukset -> Ulkoasun asetukset -> Nettivaraus 6 -> Liitä asiakasnäkymä kotisivuillesi.

Suosittelemme sekä vanhoille että uusille asiakkaille Nettivaraus 6 -version käyttöönottoa. Järjestelmän kehitys jatkuu Nettivaraus 6:ssa, joka on monien uusien toimintojen käytön edellytyksenä. .
.

Lisäohjeet Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän upotuskoodin käytöstä löytyy ohjeessa:

Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän upottaminen omille verkkosivuille


Varattavien aikojen näkyminen asiakkaalle

Internet-ajanvarauksen asiakasnäkymässä näytetään ne toimipisteet, työntekijät ja palvelut, jotka käyttäjä on valinnut näytettäväksi.
Varattaviin aikoihin vaikuttaa myös toimipisteen asetukset, toimipisteen aukioloajat ja työntekijän vuorot (jos käytössä). Asiakkaan varausnäkymässä näkyvät vain vapaat ajat.
Jotta varattavat ajat näkyisivät asiakkaille netissä, tarkista seuraavat valinnat ja asetukset .

(HUOM! Uusille tilaajille: Tuotepaketti Ajas Asiakashallinta ei sisällä asiakkaan varausominaisuuksia. Asetuksista löytyvät nettivaraus-linkit eivät tällöin aukea varattavaksi. Saadaksesi asiakkaan varaussivun käyttöön, olethan tässä tapauksessa yhteydessä asiakaspalveluun ja pyydä kasvattamaan Pro -tuotepakettiin.)


Muistilista asetuksista

Toimipiste-lomake

  • Aukioloajat -välilehti: Toimipisteellä on aukioloajat.
  • Asetukset -välilehti: Toimipiste näkyy nettivarauksessa

Katso kuva: https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Ajas_Nettivaraus#Toimipiste-lomake

Työntekijä-lomake

  • Työntekijä on liitetty toimipisteeseen. Liitos tehdään lomakkeella, joka avautuu kun "Liitä toimipisteisiin" -painiketta on painettu.
  • Näytä nettivarauksessa -liukukytkin on asennossa "Kyllä"
  • Piilota kaikille yhteiset palvelut: Jos asetusta käytetään "Kyllä" -asennossa, tarkista myös, että kaikki tämän työntekijän palvelut, jotka halutaan näyttää netissä, on liitetty työntekijälle henkilökohtaisesti.
  • Työntekijä -lomake on myös tallennettu muutosten jälkeen

Katso kuva: https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Ajas_Nettivaraus#Ty.C3.B6ntekij.C3.A4-lomake

Palvelu-lomake

  • Työntekijälle on liitetty vähintäin yksi palvelu
  • Näytä Nettivarauksessa -valinta on "Aina näkyvissä"
  • Palvelu -lomake on myös tallennettu muutosten jälkeen

Katso kuva: https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Ajas_Nettivaraus#Palvelu-lomake

Ajanvarauksen asetukset

  • Ajanvarauksen asetukset on asetettu toimipistekohtaisesti
  • Asiakasnäkymästä varattavissa (kuukausia) tai Asiakasnäkymästä varattavissa (vuorokausia) - asetukselle on annettu arvo. Nämä ovat vaihtoehtoisia tapoja.
  • Estä varaukset lähellä nykyhetkeä -asetuksen arvo ei ole liian suuri.
  • Varaukset työvuoroihin kuulumattomille -asetus on asennossa "Kyllä"

https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Ajas_Nettivaraus#Ajanvarauksen_asetukset

Työvuorojärjestelmä
Huom! Jos työntekijää ei ole liitetty työvuorojärjestelmään, hänen ajat ovat varattavissa aukiolojen mukaan. Vaihtamalla tekijän käyttämään työvuoroja, toimintalogiikka vaihtuu käänteiseksi, eli ajat pitää avata erikseen, jotta ne tulevat näkyviin nettivaraukseen.

  • Jos työntekijä on liitetty työvuorojärjestelmään, tarkistetaan myös, että työvuorot on avattu kaikissa halutuissa toimipisteissä.
  • Jos varausnäkymän kaikki päivät ovat harmaita ja näet tekstin "Ei vuorossa", se tarkoittaa, että vuorojärjestelmä on käytössä ja kyseiselle viikolle ei ole avattu vuoroja. Jos vuorot on otettu käyttöön vahingossa, poista työntekijä vuorojärjestelmästä Työntekijä-lomakkeella, muuttamalla "Käytä työvuoroja" olemaan "Ei".

Katso kuva: https://ohje.ajas.fi/index.php?title=Ajas_Nettivaraus#Ty.C3.B6vuoroj.C3.A4rjestelm.C3.A4

Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän asetukset
Nettivaraus 6 -version käyttäjä voi tehdä useita omia asetuksia kohdassa: Ylläpito - Asetukset - Ulkoasun asetukset - Nettivaraus 6. Tämä voi joskus johtaa siihen, että asetuksista on tehty liian tiukat. Tavanomaisia virheilmoituksia ovat:

  • error-nv6-101 - kertoo siitä, että toimipistevalitsin on piilotettu mutta oletustoimipistettä ei ole asetettu.
  • error-nv6-102 - kertoo siitä, että palveluvalitsin on piilotettu mutta oletuspalvelua ei ole asetettu.
  • error-nv6-103 - kertoo siitä, että asiakaspalvelijavalitsin on piilotettu mutta oletusasiakaspalvelijaa ei ole asetettu.



Kuvalliset ohjeet asetuksista


Toimipiste-lomake


Toimipiste-aukioloajat.jpg
  • Aukioloajat -välilehti: Toimipisteellä on aukioloajat


Toimipiste-asetukset.jpg
  • Asetukset -välilehti: Toimipiste näkyy nettivarauksessa


Työntekijä-lomake


Toimipiste-tyontekija.jpg
  • Työntekijä on liitetty toimipisteeseen. Liitos tehdään lomakkeella, joka avautuu kun "Liitä toimipisteisiin" -painiketta on painettu.
  • Näytä nettivarauksessa -liukukytkin on asennossa "Kyllä"
  • Erikoistapaus: Piilota kaikille yhteiset palvelut
    • Useimmiten asetusta käytetään "Ei" -asennossa. Jos asetus on "Ei", muuta huomioitavaa ei ole.
    • Jos asetusta käytetään "Kyllä" -asennossa, silloin on tarkistettava myös, että kaikki tämän työntekijän palvelut, jotka halutaan näyttää netissä, on liitetty työntekijälle henkilökohtaisesti. Esimerkki palvelun liittämisestä henkilökohtaisesti työntekijälle on kuvassa Palvelu-lomake



Toimipiste-tyontekija-tallenna.jpg
  • Liitetty toimipiste näkyy Työntekijä -lomakkeella
  • Työntekijä -lomake on myös tallennettu muutosten jälkeen


Palvelu-lomake


Palvelulomake13.jpg
  • Työntekijälle on liitetty vähintäin yksi palvelu
  • Näytä Nettivarauksessa -valinta on "Aina näkyvissä"

1) Tässä esimerkissä palvelu on liitetty Anneli Asiakaspalvelijalle
2) Kun Anneli Asiakaspalvelijan nimi on valittu ja aktiivinen, se tulostuu tähän ja kaikki jatkomuokkaukset kohdistuvat hänen tietoihin.
3) Näytä Nettivarauksessa -"Aina näkyvissä" tarkoittaa, että palvelu on varattavissa netissä työntekijälle Anneli Asiakaspalvelija.
4) Palvelu voidaan liittää myös toimipisteen kaikille työntekijöille. Rasti tulisi silloin tähän kohtaan.
5) Palvelu voidaan liittää myös kaikkien toimipisteiden kaikille työntekijöille. Rasti tulisi silloin tähän kohtaan.


Palvelu-tyontekija-tallenna.jpg
  • Työntekijä, jolle palvelu on liitetty näkyy Palvelu -lomakkeella
  • Palvelu -lomake on myös tallennettu muutosten jälkeen


Ajanvarauksen asetukset


Toimipiste-ajanvarausasetukset.jpg


1) Ajanvarauksen asetukset on asetettu toimipistekohtaisesti
2a) Asiakasnäkymästä varattavissa (kuukausia) tai
2b) Asiakasnäkymästä varattavissa (vuorokausia) - asetukselle on annettu arvo. Nämä ovat vaihtoehtoisia tapoja.
2c) Estä varaukset lähellä nykyhetkeä -arvo ei ole liian suuri. Arvo 120 on minuutteja eli 2 tuntia. Esimerkiksi arvo 1440 (24 tuntia) estäisi tänään iltapäivällä huomisaamuksi avatun vuoron näkymisen.
3) Varaukset työvuoroihin kuulumattomille -asetus on asennossa "Kyllä"


Työvuorojärjestelmä


Tyovuorot.jpg


  • Jos työntekijä on liitetty työvuorojärjestelmään, tarkistetaan myös, että työvuorot on avattu kaikissa halutuissa toimipisteissä.

Ei-vuorossa.jpg

  • Jos varausnäkymän kaikki päivät ovat harmaita ja näet tekstin "Ei vuorossa", se tarkoittaa, että vuorojärjestelmä on käytössä ja kyseiselle viikolle ei ole avattu vuoroja.

Kayta-tyovuoroja.jpg

  • Jos vuorot on otettu käyttöön vahingossa, poista työntekijä vuorojärjestelmästä Työntekijä-lomakkeella, muuttamalla "Käytä työvuoroja" olemaan "Ei".

Tyovuorot-asiakasnakyma.jpg


  • Asiakasnäkymässä näkyy vain ne ajat, jotka vuoroilla on avattu (ja joita ei vielä ole varattu tai tauolla suljettu).



Video-ohje:
Huom: Video on tehty ennen viimeisimpiä Ajas Touchissa tehtyjä muutoksia, joten termit tai ulkoasu ovat jo hieman muuttuneet.



Nettivaraus 6 -asiakasnäkymän asetukset

Piilotettu toimipistevalitsin error-nv6-101


Error-nv6-101-ohje.jpg

error-nv6-101 - kertoo siitä, että toimipistevalitsin on piilotettu mutta oletustoimipistettä ei ole asetettu.

Korjaa asetukset seuraavasti:

Nv6-error-101-ratkaisu.jpg

"Oletuksena valitut toimipisteet asiakasnäkymään tultaessa" -asetuksen voi vaihtoehtoisesti korjata toimipisteeseen ohjatulla linkillä:

https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?offices=11

Toimipisteen ID-numero 11 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: ?offices=11


Piilotettu palveluvalitsin error-nv6-102


Error-nv6-102-ohje.jpg

error-nv6-102 - kertoo siitä, että palveluvalitsin on piilotettu mutta oletuspalvelua ei ole asetettu.

Korjaa asetukset seuraavasti:

Nv6-error-102-ratkaisu.jpg

"Oletuksena valitut palvelut asiakasnäkymään tultaessa" -asetuksen voi vaihtoehtoisesti korjata palveluun ohjatulla linkillä:

https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?services=4

Palvelun ID-numero 4 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Palvelu-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: ?services=4


Piilotettu asiakaspalvelijavalitsin error-nv6-103


Error-nv6-103-ohje.jpg

error-nv6-103 - kertoo siitä, että asiakaspalvelijavalitsin on piilotettu mutta oletusasiakaspalvelijaa ei ole asetettu.

Korjaa asetukset seuraavasti:

Nv6-error-103.jpg

"Oletuksena valitut asiakaspalvelijat asiakasnäkymään tultaessa" -asetuksen voi vaihtoehtoisesti korjata työntekijään ohjatulla linkillä:

https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?employees=1

Työntekijän ID-numero 1 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Työntekijä-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: ?employees=1


Tarkista varattavuus nettivarauksessa

Huom: Sisältää uusia toimintoja alkaen Ajas Touchin versiosta 25.8211 alkaen, 8/2024.

Jos varattavissa olevat ajat eivät näy asiakasnäkymässä, voit tarkistaa joitakin yleisiä syitä myös Varausnäkymässä.

  • Toiminto ei vielä löydä kaikkia asetuksia, joten käythän läpi myös kirjalliset tarkistuslistat. Toimintoa kehitetään edelleen.
  • Toiminto ei löydä palvelukohtaisia asetuksia muuten kuin poikkeustapauksessa. Jos työntekijällä on varattavana jokin palvelu kyseiseen ajankohtaan, ilmoitus kertoo, että aika on varattavissa.


Varattavuus1.jpg

  • Valitse Varausnäkymässä "Toiminnot" - "Tarkista varattavuus Nettivarauksessa".

Ei-varattavissa-nv1.png

  • Klikkaa varausnäkymässä yhteen soluun, joka pitäisi olla varattavissa, mutta ei silti näy nettivarauksessa.
    • Tässä ajankohta 8.00 - 8.20 on työntekijän Leevi Lääkäri kalenterissa, toimipisteessä Espoo "vapaa". Klikatessa solu muuttuu hieman tummemmaksi.
  • Avautuvassa lomakkeessa ilmoitetaan syy, miksi aika ei ole varattavissa.
    • Tässä tapauksessa työntekijä on liitetty 2 toimipisteeseen, ja toisessa toimipisteessä Helsinki on jo varaus klo 8.00 - 8.20. Nettivarauksen kautta ei voi varata päällekkäisiä aikoja.

Lisäämme muutamia muita esimerkkejä tähän ohjeeseen piakkoin.

Toimipistekohtaiset linkit

Nettivaraus 6 -version näkymässä voit tehdä suoraan toimipisteessä avautuvia linkkejä seuraavilla tavoilla. Haluttu käyttäytyminen ja käyttötarkoitus vaikuttaa siihen, mikä vaihtoehto on sinulle paras.

1. Asetuksilla ohjaten

Käyttö: Sopii hyvin, jos sinulla on vain 1 toimipiste. Asiakkaalta poistetaan yksi tarpeeton klikkaus. Sopii myös useammalle toimipisteelle, alla olevin eroin käyttötavoissa.

Ajas Touchin asetukset:

  • Oletuksena valitut toimipisteet asiakasnäkymään tultaessa - valitse yksi tai useampi.
    • Jos valitset useamman: Anna valita monta toimipistettä - Kyllä. Nämä ovat pakollisia asetuksia, jos toimipiste piilotetaan näkyvistä.
  • Piilota toimipistevalitsin - Ei : Haluat suosia yhtä toimipistettä, jonne asiakkaat useimmiten tekevät varauksia, mutta käyttäjä pystyy kuitenkin vaihtamaan toimipistevalintaa.
  • Piilota toimipistevalitsin - Kyllä : Haluat tehdä toimipistekohtaisia linkkejä, etkä edes näyttää mitään toimipisteen valintaan liittyvää.

Asiakasnäkymän linkki: Oletuslinkki, kuten se näkyy Nettivaraus 6 -sivulla Ajas Touchissa

https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS

Esimerkki

Toimipiste-1.jpg

1) Toimipistevalitsin on piilotettu.
2) "Oletuksena valitut toimipisteet asiakasnäkymään tultaessa" -asetus on ollut Espoo ja Helsinki. Molempien vapaita aikoja näytetään. Lisäksi Asetus "Anna valita monta toimipistettä" on Kyllä.

2. Peruslinkillä ohjaten

Käyttö: Sopii hyvin, jos haluat käyttää yleistä ajanvarausta ilman ennakkoon valittua toimipistevalintaa, mutta haluat sen lisäksi tehdä toimipistekohtaisia linkkejä. Tätä voi käyttää sekä piilotetulla että näkyvällä toimipistevalitsimella.

https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?offices=11

Toimipisteen ID-numero 11 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: ?offices=11

<div id="nettivaraus6-container"></div>
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus6.ajas.fi/scripts/iframe-embed.php?OMATUNNUS&lang=fi&offices=11"></script>

Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: &offices=11

Linkin jälkeen tulevissä parametreissa vain ensimmäisen eteen tulee ? ja kaikkiin muihin &.

Toimipiste-4.jpg

Esimerkki

Toimipiste-5.jpg

Toimipistevalitsin on näkyvissä, mutta asiakasnäkymä on ohjattu linkillä avautumaan niin, että toimipiste Espoo (ID 11) on valmiiksi jo valittu.

3. Pakotetulla linkillä ohjaten - näkyvät toimipisteet

Käyttö: Sopii hyvin, jos haluat pitää toimipistevalitsimen ja kartan näkyvissä, ja haluat lisäksi:

  • Käyttää yhdellä verkkosivulla yleistä geneeristä ajanvarauslinkkiä, joka näyttää kaikki toimipisteet (esim. Espoo, Helsinki, Vantaa) ja
  • Käyttää toisella verkkosivulla pakotettua valintaa vain yhteen toimipisteeseen (Espoo)

https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?force_offices=11

Toimipisteen ID-numero 11 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: ?force_offices=11

<div id="nettivaraus6-container"></div>
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus6.ajas.fi/scripts/iframe-embed.php?OMATUNNUS&lang=fi&force_offices=11"></script>

Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: &force_offices=11

Linkin jälkeen tulevissä parametreissa vain ensimmäisen eteen tulee ? ja kaikkiin muihin &.

Toimipiste-4.jpg

Esimerkki

Toimipiste-2.jpg

Pakotetun linkin käyttö näkyvässä toimipisteessä.
Toimipisteen asetuksissa "Näytä nettivarauksessa" on Kyllä.

Toimipiste-pakotettu.jpg

Tässä esimerkissä asiakas ei löydä varattavia aikoja muihin kun Espoon toimipisteeseen.
Mutta, jos käytät lisäksi geneeristä linkkiä, myös Espoo on siinäkin näkyvissä.
Jos tarvitset käyttöösi yksityisen linkin, joka ei näy yleisessä linkissäsi ollenkaan, siirry kohtaan 4.

4. Pakotetulla linkillä ohjaten - piilotetut toimipisteet

Käyttö: Sopii hyvin, jos haluat pitää toimipistevalitsimen ja kartan näkyvissä, ja haluat lisäksi:

  • Käyttää yhdellä verkkosivulla yleistä geneeristä ajanvarauslinkkiä, joka näyttää 2/3 toimipisteistäsi (esim. Helsinki, Vantaa) ja
  • Käyttää toisella verkkosivulla pakotettua valintaa vain yhteen piilotettuun toimipisteeseen (Espoo)

Tyypillinen esimerkki on se, että Helsinki ja Vantaa olisivat kaikille asiakkaille yleisesti varattavia toimipisteitä ja Espoo on ns. yrityslinkki, eli tarjoat palvelua yrityksen työntekijöille, vaikkapa heidän tiloissaan, ja haluat lähettää yritykselle heitä koskevan asiakasnäkymän linkin.

Edellyttää yhteydenottoa asiakaspalvelu (at) ajas.fi.

https://nettivaraus6.ajas.fi/fi/OMATUNNUS?force_offices=11

Toimipisteen ID-numero 11 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: ?force_offices=11

Toimipiste-4.jpg

Esimerkki

Toimipiste-3.jpg

Pakotetun linkin käyttö piilotetussa toimipisteessä.
Toimipisteen asetuksissa "Näytä nettivarauksessa" on Ei.

Toimipiste-pakotettu.jpg

Tässä esimerkissä asiakas ei löydä varattavia aikoja muihin kun Espoon toimipisteeseen.
Tämä toimipiste ei näy yleisessä, geneerisessä linkissä, jota käytät kaikille avoimiin varattaviin toimipisteisiin.

Nettivaraus 5

Nettivaraus 5 -version asiakasnäkymässä seuraavat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Linkin ja upotuskoodin muoto on molemmissa sama:

https://nettivaraus5.ajas.fi/ajanvaraus.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11

Toimipisteen ID-numero 11 löytyy mm. Ajas Touchin URL-kentästä, kun Toimipiste-lomake on avattu.
Peruslinkin loppuun lisätään: &toimipiste=11

<div id="ajas-ajanvaraus"></div>
<script type="text/javascript" src="https://nettivaraus5.ajas.fi/iframe.php?lid=OMATUNNUS&toimipiste=11"></script>

Upotuskoodia käytettäessä lisätään src="" sisällä olevan linkin perään: &toimipiste=11

Vaihtoehto 1

  • Piilota toimipiste näkymästä nettivarauksessa Toimipiste-lomakkeella Asetukset-välilehdellä: Näytä nettivarauksessa: Ei.
  • Tee linkki tai upotuskoodi piilotettuun toimipisteeseen ylläkuvatulla tavalla
  • Asiakasnäkymä avautuu kyseisessä toimipisteessä, mutta edellyttää pakollista kirjautumista.

Vaihtoehto 2

  • Jos haluat, että asiakasnäkymä avautuu suoraan ko. toimipisteessä ilman pakollista kirjautumista, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi.
  • Alla kuva piilotetusta toimipisteestä ID 11 (Espoo). Muita toimipisteitä ei näy valittavana ja asiakasnäkymä avautuu ilman kirjautumista, koska erikoisasetus on päällä .

Nv5-toimipistepiilotus.jpg


Yli vuorokauden kestävät kiinteät palvelujen kestot

Jos vuokraat asiakkaillesi laitteita, kuten pyöriä, moottoripyöriä, peräkärryjä, vesijettejä tai SUP-lautoja, ja vuokra-ajat ovat kiinteät, kuten 1 tunti, 4 tuntia, 8 tuntia, viikonloppu, voit käyttää Ajas-järjestelmän yleismallia perustoiminnoilla ja muutamalla lisätoiminnolla:

  • Tuki vuorokauden yli meneville varauksille (perustoiminto)
  • Palvelun aikataulutus (maksuton lisäpalvelu itse konfiguroituna)

Pakettiin on lisättävissä lisäksi toimintoja kuten:

Järjestelmään on myös saatavana erillinen Vuokraamo-versio. Sen avulla:

  • Palvelun kesto voi olla vapaavalintainen.
  • Palvelun hinta lasketaan asetetuista aikatauluista, esimerkiksi tuntihinnan mukaan.
  • Jos tarvitset Vuokraamo-version, voit olla yhteydessä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi

Esimerkki kiinteistä vuokra-ajoista mukaanlukien yli vuorokauden kestävät varaukset

Yrityksellä on 1 vesijetti vuokrattavana.
Sen voi varata joko 4 tunniksi tai viikonlopuksi.
Jetin nouto ja palautus tapahtuu noutopisteen aukioloaikoina, 9.00 - 19.00.

Kuva 1

Vesijetti1.png

1) Järjestelmään on lisätty 2 palvelua. 4 tunnin palvelun kesto on 240 min, viikonlopun palvelun kesto on 2040 min.
2) 4 tunnin palvelun aikataulu-esimerkki löytyy kuvasta 4. Käytännössä päivään mahtuu 2 jettivarausta näillä konfiguraatioilla.
3) 4 tunnin palvelu on varattavissa myös viikonloppuna. Jos et halua, että "lyhyt" varaus vie ajan pois pidemmältä viikonlopun varaukselta, katso Kuva 4 variaatio 1.

Kuva 2

Vesijetti2.png

1) Viikonloppu -varauksien aikataulussa varauksen alku tapahtuu vain lauantaina klo 9.00. Jos haluat, että nouto voi tapahtua myös esim. klo 10.00 tai 11.00 , voit näyttää myös ne ajat kalenterissasi, mutta silloin myös palautus aika siirtyy aina tunnilla eteenpäin.

Kuva 3

Vesijetti5.png

Yli vuorokauden menevien varausten edellytyksiä Ajas-järjestelmän yleismallissa ovat:

  • Asiakasnäkymän tyyppi/näkymä on valittava sellaiseksi, mikä ei käytä viikkonäkymää. Esim. Ruudukko (tässä esimerkissä käytetty) tai Perinteinen.
  • Toimipisteen aukioloajat pitää olla 00-24
  • Jos ei haluta, että varaus voi alkaa vaikka klo 03.00, niin lisäksi tarvitaan Palvelun aikataulutus, saatavuuden mukaan.
  • Varausyksikkö asetetaan sopivaksi, esim 60 min. Ajanvarauksen asetukset -> Varausyksikkö.
  • Palvelun kesto asetetaan olemaan "X tuntia x 60" minuuttia.
  • Asiakaspalvelijalle eli varattavalle resurssille ei tule käyttää työvuoroja.


Kuva 4

Vesijetti3.png

4 tunnin palveluun tehty aikataulu Saatavuuden mukaan.

Kuva 4 variaatio 1

Vesijetti6.png

4 tunnin palveluun tehty aikataulu Saatavuuden mukaan niin, että "lyhyt" varaus on saatavana vain Ma-Pe ja viikonloppu jää varattavaksi pitkille varauksille.

Kuva 5

Vesijetti4.png

Viikonlopun varauksen palveluun on tehty aikataulu Saatavuuden mukaan (La 9.00 - 10.00)