Ero sivun ”Tiedostot” versioiden välillä
(→Tiedostojen lähettäminen ja tallennustila) |
|||
| Rivi 13: | Rivi 13: | ||
#"Avaa"-painikkeesta voit avata kansioita tai tiedostoja. | #"Avaa"-painikkeesta voit avata kansioita tai tiedostoja. | ||
#"Toiminnot"-painikkeen alta löydät tiedoston perushallintaan liittyvät toiminnot, kuten "avaa", "poista" ja "nimeä uudelleen". | #"Toiminnot"-painikkeen alta löydät tiedoston perushallintaan liittyvät toiminnot, kuten "avaa", "poista" ja "nimeä uudelleen". | ||
| − | <br> | + | <br><br> |
| + | |||
| + | |||
| + | ===Tiedostojen käyttöoikeudet ja näkyvyys=== | ||
| + | |||
| + | Kaikki Ajas-ohjelmaan tuodot tiedostot sijaitsevat tiedostopalvelussa eli Tiedostot-sivulla.<br> | ||
| + | |||
| + | [[Tiedosto:Tiedostopalvelu-asiakkaantiedostot.jpg|800px]]<br><br> | ||
| + | |||
| + | '''1)''' Jos tiedosto on liitetty asiakaskorttin, se sijaitsee tietostopalvelun "Asiakkaantiedostot" kansiossa olevissa alakansioissa. <br> | ||
| + | '''2)''' Jos tiedosto on tuotu Ajas-ohjelmaan Tiedostot sivun kautta ja sitä ei ole liitetty asiakaskorttiin, se sijaitsee suoraan Tiedostot -sivun listalla.<br><br> | ||
| + | |||
| + | Sijaintien erolla on se merkitys, että:<br> | ||
| + | |||
| + | '''1)''' Asiakkaantiedostot -kansion voi estää roolin oikeuksilla näkymästä käyttäjiltä. Tiedostoja ei silloin voi katsella muulla tavalla kuin avaamalla asiakaskortin. Asiakaskorttien näkyvyyttä voi edelleen hallinnoida erilaisilla rooleilla, kuten [[Asiakkaat#Omistetut_asiakkaat|Omistetut asiakkaat]].<br> | ||
| + | |||
| + | '''2)''' Tiedostot -sivun listalla suoraan näkyvät tiedostot voisivat olla vaikka yrityksen sisäisiä toimintaohjeita, ja sen mukaan tarkoitettu kaikille katsottavaksi.<br><br> | ||
| + | |||
| + | '''Tiedostopalveluun liittyvät roolin oikeudet'''<br> | ||
| + | [[Tiedosto:Tiedostopalvelu-oikeudet.jpg|600px]]<br><br> | ||
| + | |||
| + | Tiedostojen näkyvyyttä hallinnoidaan Roolin oikeuksilla. Pääkäyttäjä voi muokata [[Työntekijät#Roolien_muokkaus|Rooleja]].<br> | ||
| + | |||
| + | '''1)''' Näytä tiedostot: Vaikuttaa siihen voiko tiedostoja katsella ylipäätään, edes asiakaskortilla. <br> | ||
| + | '''2)''' Muokkaa tiedostoja: Vaikuttaa siihen voiko tiedostoja lisätä ja poistaa.<br> | ||
| + | '''3)''' Salli asiakkaiden tiedostojen selaaminen tiedostolistalla: Vaikuttaa siihen, voiko käyttäjä selata tiedostopalvelussa olevia Asiakkaantiedostoja. Oletuksena asetus on "Kaikki estetty".<br><br> | ||
Versio 18. joulukuuta 2024 kello 15.28
Tiedostojen lähettäminen ja tallennustila
- Tiedostopalvelun käyttöönotto tapahtuu "Tiedostot"-välilehdeltä. Ensimmäistä kertaa tällä välilehdellä vieraillessasi sivulla on vain yksi painike "Ota tiedostopalvelu käyttöön", jota klikkaamalla saat varattua järjestelmällesi yhden gigatavun (1,0GB) verran tallennustilaa.
- Käyttöönoton jälkeen "Tiedostot"-välilehti aukeaa käytettäväksi alla esimerkkikuvassa luetelluin toiminnallisuuksin.
- Lähetettävän tiedoston suurin sallittu koko on 10 megatavua (10Mt / 10MB).
- Ladataksesi tiedoston, raahaa se tähän kenttään tai klikkaa "Lähetä tiedostoja..." -painiketta, joka avaa uuden ikkunan, josta voit etsiä haluamasi tiedoston.
- Järjestelmän hintaan sisältyy yksi gigatavu (1,0GB) tallennustilaa. Lisätilaa järjestelmääsi saat edullisesti tilattua tästä painikkeesta aina kymmeneen gigatavuun asti.
- Tiedostojen järjestystä kannattaa ylläpitää kansioilla samaan tapaan kuin järjestät tiedostoja tietokoneella. Tästä painikkeesta saat luotua uusia kansioita. Tiedostoja voit siirtää kansioihin raahaamalla ja pudottamalla.
- "Avaa"-painikkeesta voit avata kansioita tai tiedostoja.
- "Toiminnot"-painikkeen alta löydät tiedoston perushallintaan liittyvät toiminnot, kuten "avaa", "poista" ja "nimeä uudelleen".
Tiedostojen käyttöoikeudet ja näkyvyys
Kaikki Ajas-ohjelmaan tuodot tiedostot sijaitsevat tiedostopalvelussa eli Tiedostot-sivulla.
1) Jos tiedosto on liitetty asiakaskorttin, se sijaitsee tietostopalvelun "Asiakkaantiedostot" kansiossa olevissa alakansioissa.
2) Jos tiedosto on tuotu Ajas-ohjelmaan Tiedostot sivun kautta ja sitä ei ole liitetty asiakaskorttiin, se sijaitsee suoraan Tiedostot -sivun listalla.
Sijaintien erolla on se merkitys, että:
1) Asiakkaantiedostot -kansion voi estää roolin oikeuksilla näkymästä käyttäjiltä. Tiedostoja ei silloin voi katsella muulla tavalla kuin avaamalla asiakaskortin. Asiakaskorttien näkyvyyttä voi edelleen hallinnoida erilaisilla rooleilla, kuten Omistetut asiakkaat.
2) Tiedostot -sivun listalla suoraan näkyvät tiedostot voisivat olla vaikka yrityksen sisäisiä toimintaohjeita, ja sen mukaan tarkoitettu kaikille katsottavaksi.
Tiedostopalveluun liittyvät roolin oikeudet
![]()
Tiedostojen näkyvyyttä hallinnoidaan Roolin oikeuksilla. Pääkäyttäjä voi muokata Rooleja.
1) Näytä tiedostot: Vaikuttaa siihen voiko tiedostoja katsella ylipäätään, edes asiakaskortilla.
2) Muokkaa tiedostoja: Vaikuttaa siihen voiko tiedostoja lisätä ja poistaa.
3) Salli asiakkaiden tiedostojen selaaminen tiedostolistalla: Vaikuttaa siihen, voiko käyttäjä selata tiedostopalvelussa olevia Asiakkaantiedostoja. Oletuksena asetus on "Kaikki estetty".
