Ero sivun ”Touch kirjautumisen ohje” versioiden välillä
(→Vaihda käyttäjää) |
(→Vaihda käyttäjää) |
||
Rivi 75: | Rivi 75: | ||
* Jos rastia ei ole ollut päällä, nimi häviää näkyvistä aina, kun selain suljetaan tai olet kirjautunut ulos Touchista. | * Jos rastia ei ole ollut päällä, nimi häviää näkyvistä aina, kun selain suljetaan tai olet kirjautunut ulos Touchista. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
+ | |||
+ | '''Tallentuuko salasanat selaimeen?'''<br><br> | ||
+ | |||
+ | * "Muista kirjautuminen"-rasti ei tallenna salasanoja selaimen muistiin. Muista kirjautuminen -toiminnon käyttäminen ei aiheuta monen käyttäjän tilanteessa ongelmaa, ja jokainen käyttäjä joutuu syöttämään salasanan tai PIN-koodin joka kerta uudelleen järjestelmään. | ||
+ | * Sen sijaan, jos tallennat kirjautumisen yhteydessä salasanan selaimen muistiin, se voi aiheuttaa ongelman, kun seuraava käyttäjä yrittää kirjautua samalle tilille samasta selaimesta. | ||
+ | |||
+ | Ajas Touch ei tallenna salasanoja missään tilanteessa. Selain tallentaa. Ongelman voi ratkaista kytkemällä salasanojen tallentamisen pois selaimen asetuksista. Tästä esimerkiksi Chromen ohjeet kohta "Salasanojen tallentamisen aloittaminen ja lopettaminen" <br><br> | ||
+ | |||
+ | https://support.google.com/chrome/answer/95606?hl=fi&co=GENIE.Platform%3DDesktop<br><br> | ||
+ | |||
+ | |||
=== Istunnon lukitseminen Vaihda käyttäjää -toiminnolla=== | === Istunnon lukitseminen Vaihda käyttäjää -toiminnolla=== |
Versio 14. marraskuuta 2022 kello 09.58
Sisällysluettelo
Kirjautumistiedot
- Tilauksen tehtyäsi, saat sähköpostiisi viestin Ajas tilausvahvistus. Viesti sisältää tarvittavat tiedot, tunnukset ja linkit oman Ajas-tilin käytön aloittamiseen.
- Aloita käyttö klikkaamalla tilausvahvistuksessa olevaa Ajas Asiakashallinta Touch -selainversio -otsakkeen alla olevaa kirjautumisosoitetta.
- Järjestelmän luomat oletustunnukset, Käyttäjänimi ja Salasana, näkyvät tilausvahvistuksessai. Voit muuttaa nämä myöhemmin omasta käyttäjäprofiilistasi.
- Tilausvahvistuksessa olevat oletustunnukset ovat järjestelmän pääkäyttäjän tunnukset.
Yrityksen tunniste
Ajas Touch - kirjautumisosoite on muotoa:
https://hallinta.ajas.fi/#/login/OMA YRITYKSEN TUNNISTE
OMA YRITYKSEN TUNNISTE sisältää 20 numero- ja kirjainmerkkiä.
Kun käytät Ajas tilausvahvistus -sähköpostissa olevaa kirjautumislinkkiä kaikissa yhteyksissä (tietokoneen selaimessa, tabletilla tai puhelimella), Yrityksen tunnistetta ei kysytä kirjautumisvaiheessa.
Jos kirjautumiseen ei käytetä alkuperäistä tilausvahvistuksen linkkiä, yrityksen tunniste kysytään kirjautumisen yhteydessä.
- Tilanne voi näkyä esimerkiksi silloin, jos selaimeen on tallennettu kirjanmerkiksi oman Touch -tilin linkki silloin, kun ollaan kirjautuneena järjestelmään. Linkkiin ei jää yrityksen tunnistetta.
- Tarkista, että tehty kirjanmerkki sisältää tilauksessa olleen alkuperäisen linkin kokonaisuudessaan.
Yrityksen tunniste -kenttään syötetään joko:
- Yrityksen tunniste. Katso ohje Yrityksen tunniste
- Yrityksen tunniste löytyy alkuperäisestä Ajas tilausvahvistus -sähköpostista, joka on lähetetty järjestelmän tilaajalle.
- Tai, jos olet työntekijä, olet voinut saada sen yrityksenne pääkäyttäjän lähettämänä kutsusähköpostissasi. Katso esimerkki järjestelmästä lähetetystä kutsusta
- Pikakoodi
Vaihtoehtoinen tapa pitkälle yritystunnisteelle on pikakoodi. Järjestelmän pääkäyttäjä voi luoda sen Ajas Touchissa. Valitse päävalikosta "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset". Ohjeet pikakoodin luomiseen Helppo kirjautuminen pikakoodilla.
Yritystunnisteen toiminta
- Väärällä yritystunnisteella ei voi kirjautua mihinkään, vaikka tietäisi jollakin tilillä olevan oikean tunnuksen ja salasanan.
- Sama tunnus ja salasana voi olla kahdella eri tilillä. Yritystunniste määrää mihin tilille kirjautuminen tapahtuu.
- Kirjautuminen on mahdollista vasta, kun ensin tiedetään oikea yritystunniste.
- Pikakoodilla voi korvata yritystunnisteen. Pikakoodi luodaan Ajas Touchin asetuksissa.
Työntekijän kirjautumistunnukset
Jokaiselle työntekijälle luodaan omat kirjautumistunnukset. Pääkäyttäjänä voit tehdä heille ensimmäiset tunnukset. Työntekijät voivat itse myöhemmin vaihtaa omat tunnukset.
- Kirjautumislinkki on kaikilla sama. Tunnusten asettamiseksi katso ohjeet:
- Uuden työntekijän lisääminen sekä
- Työntekijän muokkaaminen
Huom: Jokaisella työntekijällä on oltava yksilöllinen sähköpostiosoite, jotta sitä voi käyttää kirjautumisen käyttäjänimenä.
Vaihda käyttäjää
Jos useampi työntekijä käyttää samaa selainta työpäivän aikana, käyttäjän voi vaihtaa helposti ilman, että Ajas Touchia täytyy välillä sulkea.
- Klikkaa kirjautuneen käyttäjän nimen alla "Vaihda käyttäjää".
Ohjelma siirtyy nyt kirjautumissivulle.
1) Jos tietosi näkyvät tässä, voit aloittaa kirjautumisen klikaamalla ensin käyttäjän nimeä.
2) Tietosi näkyvät kohdassa 1) jos olet kerran kirjautunut samalla selaimella normaalisti, ja olet rastittanut "Muista kirjautuminen".
3) Syötä sen jälkeen salasana.
4) Tai, jos olet käyttäjäprofiilissa määritellyt PIN-koodin, voit käyttää sitä salasanan sijaan. Uusi toiminto Ajas Touchin Esijulkaisuveriossa 11/2022. Katso ohjeen kohta 4: Käyttäjäprofiilit
Jos nimesi ei näy listassa, voit kirjautua omilla tunnuksillasi normaalilla tavalla täyttämällä "Käyttäjänimi tai sähköposti" -ja "Salasana" -kentät kirjautumisikkunassa.
Mitkä nimet näkyvät listassa?
- Jos kirjautumisikkunan "Muista kirjautuminen" rasti on alkuperäisen kirjautumisen yhteydessä ollut päällä, nimesi näkyy tässä listassa niin kauan kunnes olet kirjautunut ulos Touchista tai selaimen välimuisti tyhjennetään.
- Jos rastia ei ole ollut päällä, nimi häviää näkyvistä aina, kun selain suljetaan tai olet kirjautunut ulos Touchista.
Tallentuuko salasanat selaimeen?
- "Muista kirjautuminen"-rasti ei tallenna salasanoja selaimen muistiin. Muista kirjautuminen -toiminnon käyttäminen ei aiheuta monen käyttäjän tilanteessa ongelmaa, ja jokainen käyttäjä joutuu syöttämään salasanan tai PIN-koodin joka kerta uudelleen järjestelmään.
- Sen sijaan, jos tallennat kirjautumisen yhteydessä salasanan selaimen muistiin, se voi aiheuttaa ongelman, kun seuraava käyttäjä yrittää kirjautua samalle tilille samasta selaimesta.
Ajas Touch ei tallenna salasanoja missään tilanteessa. Selain tallentaa. Ongelman voi ratkaista kytkemällä salasanojen tallentamisen pois selaimen asetuksista. Tästä esimerkiksi Chromen ohjeet kohta "Salasanojen tallentamisen aloittaminen ja lopettaminen"
https://support.google.com/chrome/answer/95606?hl=fi&co=GENIE.Platform%3DDesktop
Istunnon lukitseminen Vaihda käyttäjää -toiminnolla
Järjestelmään kirjautuminen on oletuksena ns. täysi kirjautuminen, mikä tarkoittaa sitä että käyttäjän on syötettävä kaikki kirjautumistiedot kuten:
- Käyttäjätunnus tai sähköpostiosoite
- Salasana
- Yrityksen tunniste (*) tai Pikakoodi
(*) Yrityksen tunnistetta ei kysytä, jos käytetään alkuperäistä, Ajas-tilausvahvistuksessa olevaa kirjautumisosoitetta.
Kevyempi vaihtoehto on istunnon lukitseminen "Vaihda käyttäjää" -toiminnolla.
Sen varsinainen tarkoitus on nimensä mukaisesti auttaa, että kahden tai useamman tilin välillä vaihtaminen sujuu nopeasti ilman, että täytyy syöttää kaikkia kirjautumistietoja. Mutta se samalla lukitsee istunnon.
- Tee ensin täysi kirjautuminen ja rastita Muista kirjautuminen.
- Kun järjestelmän käyttöön tulee tauko, valitse oman käyttäjäprofiilin alta Vaihda käyttäjää.
Kun seuraavan kerran kirjaudut Ajas Touchiin samalla selaimella , voit valita sen tilin, missä näkyy oma nimesi ja syöttää vain salasanan.
Käyttäjän vaihtaminen lukkiutuu 30 minuutissa, jos "Muista kirjautuminen" ei ole ollut alun perin kirjautuessa päällä.
Jos "Muista kirjautuminen" on ollut päällä, istunto pysyy 180 päivää voimassa sen lukitsemisesta.
Huom: Jos käytät pelkästään "Muista kirjautuminen" -toimintoa tai olet tallentanut kirjautumistietosi selaimen muistiin, se ei ole tietoturvallinen valinta, jos laitetta (tietokone, puhelin, tabletti) itseään ei ole suojattu salasanalla tai pin-koodilla.
Unohtuiko salasana
1) Jos Käyttäjänimi tai Salasana eivät täsmää järjestelmän tietoihin, kirjautuminen epäonnistuu.
2) Voit tilata järjestelmän kautta uuden salasanan, jos työntekijätiedoissasi / käyttäjäprofiilissasi on yksilöllinen sähköpostiosoite. Klikkaa "Unohtuiko salasana?" -linkkiä.
Huom: Unohtuiko salasana -toimintoa kuuluu käyttää tilausvahvistuksessa olevan kirjautumislinkin klikkaamisen kautta. Jos Yrityksen tunniste -kohta on tyhjä, järjestelmä ei tiedä minkä yrityksen tililtä salasanaa yritetään vaihtaa. Katso ohje: Yrityksen tunniste
Huom: Jos sähköpostiosoitetta ei ole asetettu tai se ei ole yksilöllinen, Unohtuiko salasana -toimintoa ei voi käyttää. Pyydä organisaatiostasi Ylläpitäjä-oikeuksin varustettua toista käyttäjää luomaan sinulle uuden salasanan.
Huom: Jos sähköpostiosoite, mitä yrität käyttää ei ole sama kuin mikä järjestelmään on sinun työntekijäprofiiliin asetettu, unohtuiko salasana toimintoa ei voi käyttää. Pyydä oman yrityksen pääkäyttäjää tarkistamaan mikä sähköpostiosoite sinulle on asetettu ja tarvittaessa muuttamaan tai korjaamaan sen.
1) Syötä Käyttäjänimi tai Sähköpostiosoite.
2) Klikkaa "Tilaa salasanan asetuslinkki" -painiketta.
Salasana lähetetään nyt siihen yksilölliseen sähköpostiosoitteeseen, joka Touchin työntekijätiedoissasi / käyttäjäprofiilissasi on.
Ilmoitus asetuslinkin lähettämisestä sähköpostiisi.
1) Voit palata takaisin kirjautumissivulle tästä
Siirry nyt omaan sähköpostipalveluusi.
Huom: Salasanan uudelleenasetuslinkki on voimassa vain 10 min. Jos et ole ehtinyt käyttää sitä tässä ajassa, se on tilattava uudelleen.
Huom: Jos et näe ilmoitusta sähköpostissasi, tarkista roskapostilaatikko.
Esimerkki sähköpostista, joka on lähetetty sähköpostiisi.
Klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä. Siitä avautuu alla olevan kuvan mukainen "Salasanan uudelleenasetus - vaihe 2/2" -lomake.
1) Syötä uusi salasana ja syötä se uudelleen.
Salasanasi on nyt asetettu uudelleen. Klikkaa "Klikkaa tästä jatkaaksesi sisäänkirjautumiseen". Käytä äsken luotua uutta salasanaa avautuvassa kirjautumisikkunassa.