Ero sivun ”Kanta Potilastiedon arkisto” versioiden välillä
(→eRA käyttöliittymä) |
(→eRA pikalinkit) |
||
Rivi 142: | Rivi 142: | ||
[[Kuva:era_pikalinkit.jpg]] <br><br> | [[Kuva:era_pikalinkit.jpg]] <br><br> | ||
− | '''1)''' <br> | + | '''1)''' eRA: Hae arkistosta. Näkyvyys - Kaikki toimialaversiot.<br> |
− | '''2)''' <br> | + | '''2)''' eRA: Kirjoita resepti. Näkyvyys - Lääkäriversio.<br> |
<br><br> | <br><br> |
Versio 23. maaliskuuta 2018 kello 14.31
Potilastiedon arkiston käyttöönotto Ajas Asiakashallinta Touch - selainsovelluksen käyttöliittymästä. Tämä ohje koskee organisaatioita ja itsenäisiä ammatinharjoittajia, joilla on jo suunniteltu käyttöönottopäivä sovittuna Kanta-palvelujen käsikirjan mukaisesti.
Sisällysluettelo
Kirjautuminen
Liitä toimikortti ja kortinlukija tietokoneeseen. Klikkaa tämän jälkeen sivun oikeassa yläreunassa olevan nimesi alta käyttäjävalikko auki.
1) Valitse Kirjaudu Kantaan (testi), jos haluat harjoitella käyttöä testiympäristössä.
2) Kirjaudu Kantaan (tuotanto) kirjautumista voi käyttää vasta sitten, kun käyttöönottokoe on suoritettu.
3) Kirjaudu ulos Kannasta -toiminto lopettaa Kanta-kirjautumisen. Tämä kannattaa muistaa tehdä aina Kanta-istunnon jälkeen
4) Pakota Kanta-istunnon lopetus -toimintoa voi käyttää erityistilanteissa, jos istunto näyttää jääneen päälle, eikä uutta kirjautumista siksi voi suorittaa.
Kun "Kirjaudu Kantaan (testi)" tai "Kirjaudu Kantaan (tuotanto)" on valittu, selain avaa uudella sivulla eRA-järjestelmän kirjautumissivun. Syötä toimikorttisi PIN 1 eRASmartCard -kirjautumiskenttään. Jätä eRA-välilehti taustalle ja palaa saman tien takaisin Ajas Touch -ohjelmaan.
Klikkaa Ajas Touchissa "Jatka" -painiketta.
Onnistuneen kirjautumisen jälkeen Kanta-logo näkyy Ajas Touch -sivun oikeassa yläreunassa.
Asiakkaan potilaskortin avaaminen Kannassa
Asiakkaan potilaskortti avataan Kannassa Asiakas -lomakkeelta.
1) Asiakkaan henkilötunnus pitää löytyä asiakaskortilta, jotta asiakas voidaan avata Kannassa.
2) Potilas avataan Kannassa klikkaamalla "Avaa potilaskortti Kannassa" -painiketta.
1) "Potilaskortti avattu Kannassa" -ilmoitus vilahtaa näkyvissä onnistuneen avaamisen merkiksi.
2) Avauspainike on nyt muuttunut olemaan "Sulje potilaskortti Kannassa". Potilas suljetaan tästä painikkeesta kirjausten tekemisen jälkeen.
Informoinnit, Suostumukset ja Haku potilastiedon arkistosta
1) Potilaan suostumukset -välilehdeltä avautuu uusi näkymä, jossa voi tarkistaa ja hallinnoida potilaan informointia ja suostumusta.
1a) Vahvista informointi -painike tarkoittaa, että potilasta ei ole informoitu Potilastiedon arkistosta. Informointi suoritetaan, ja ennen vahvistamista valitaan myös miten informointi on annettu: suullisesti vai kirjallisesti, potilaalle vai alaikäisen potilaan huoltajalle. Klikkaa Vahvista informointi -painiketta, jotta tieto informoinnista tallentuu potilastietojärjestelmään. Ei tulostettavia dokumentteja.
1b) Vahvista suostumus -painike tarkoittaa, että potilas ei ole antanut Potilastiedon arkistoa koskevaa suostumusta. Suostumus tarkoittaa, että Potilastiedon arkistoon tallennetut tiedot potilaasta ovat käytettävissä hoitoa varten terveydenhuollon eri palvelunantajien välillä. Suostumus vahvistetaan ja tieto suostumuksesta tallennetaan potilastietojärjestelmään klikkaamalla Vahvista suostumus -painiketta. Lisäksi järjestelmä avaa suostumusta koskevan pdf-lomakkeen selaimessa. Lomake tulostetaan ja allekirjoitetaan kahtena kappaleena.
Huom: Tulostettava lomake avautuu vain, jos selaimen asetuksissa ponnahdusikkunat ovat sallittuja.
1c) Peruuta informointi -painike tarkoittaa, että potilasta on informoitu Potilastiedon järjestelmästä. Jos tarve vaatii, esimerkiksi painiketta on painettu vahingossa, informoinnin voi peruuttaa tästä.
1d) Peruuta suostumus -painike tarkoittaa, että potilas on antanut Potilastiedon arkistoa koskevan suostumuksen. Potilas voi halutessaan perua suostumuksen, ja peruutuksen voi tehdä klikkaamalla Peruuta suostumus -painiketta ja tulostamalla ja allekirjoittamalla suostumuksen peruutusta koskevan pdf-dokumentin kahtena kappaleena.
2) Haku Potilastiedon arkistosta
Potilaan tietojen hakeminen Potilastiedon arkistosta tapahtuu:
2a) Valitsemalla aikavälin kalenterista ja
2b) Klikkaamalla Hae palvelutapahtumia -painiketta.
2c) Arkiston palauttamat palvelutapahtumat ilmestyvät pudotusvalikkoon
Huom: Ohjelman kautta voi tällä hetkellä hakea tietoja vain omista / oman organisaation rekisteristä.
Potilaskertomuspohjat
Arkiston käyttö kannattaa aloittaa tekemällä oman potilaskertomuspohjan. Palvelutapahtumien merkinnöissä käytettäviä pohjia voi olla useita erilaisia.
- Avaa päävalikosta Muut -> Potilaskertomuspohjat
Jos järjestelmään on jo tehty potilaskertomuspohjia, ne näkyvät tässä listassa. Aloita uuden pohjan tekeminen klikkaamalla Lisää uusi -painiketta.
1) Tähän voit kirjoittaa potilaskertomuspohjaa kuvaavan nimen.
2) Valitse seuraavaksi näkymä, minkä alle palvelutapahtuman merkinnät kirjataan.
3) Valitse hoidon vaihe
4) Valitse hoidon otsikko
5) Voit poistaa tarpeettomia hoitovaiheita Poista -napista.
6) Voit lisätä hoitovaiheita Lisää kenttä -painikkeesta.
7) Tallenna valmis lomake
Palvelutapahtuma, Merkintä ja Sisältö
Kanta-merkintöjä voi tehdä kahdella tavalla:
- Merkintä tallennetaan suoraan Kantaan tai
- Merkinnästä tehdään ensin luonnos ja se tallennetaan Kantaan myöhemmin.
Merkinnän aloittaminen luonnoksena
Hae Merkinnät -välilehdellä kohta Lisää merkintä.
1) Valitse Luonnos
2) Valitse Potilaskertomuspohja. Kaikki tehdyt omat pohjat näkyvät tässä valikossa
3) Klikkaa Lisää merkintä
1) Kirjoita merkinnän sisältö potilaskertomuspohjan kenttiin.
2) Tallenna klikkaamalla Tallenna luonnos -painiketta.
3) Merkintä näkyy Merkinnät -listassa nyt luonnostilassa. Kun haluat jatkaa luonnoksen täydentämistä, klikkaa rivin lopussa olevaa painiketta Näytä.
4) Kun merkintä on valmis vietäväksi Kantaan, klikkaa Tallenna Kantaan -painiketta.
5) Kun Tallenna Kantaan -painiketta on klikattu, potilaskertomuspohjan alareunaan avautuu uusi valikko: "Valitse luonnokselle palvelutapahtuma tallentaaksesi sen Kanta-arkistoon".
- Kantaan tallennetut merkinnät ovat aina osa jotakin Palvelutapahtumaa.
- Saman Palvelutapahtuman alla voi olla useita merkintöjä.
- Jos tämä merkintä tallennetaan jo olemassaolevan Palvelutapahtuman alle, hae haluttu Palvelutapahtuma pudotusvalikosta, valitse se ja klikkaa uudelleen Tallenna Kantaan.
Palvelutapahtuman lisääminen ja Kanta-merkintä
1) Uusi palvelutapahtuma aloitetaan klikkaamalla "Kanta merkintä".
2) Palvelutapahtuma -rivillä klikataan keltaista + -merkkiä.
3) Kalenterista valitaan palvelutapahtuman alkamisajankohta.
4) Lopuksi klikataan painiketta "Luo".
Palvelutapahtuma voidaan jättää tässä vaiheessa ilman merkintöjä, jos sitä halutaan käyttää myöhemmin vaikkapa luonnoksena tehtyjen merkintöjen liittämiseen ja Kantaan tallentamiseen.
5) Palvelutapahtuma, joka on aloitettu mutta ei päätetty, näkyy valikossa (kesken) -tunnuksella.
6) Palvelutapahtuma päätetään valitsemalla ensin kalenterista päättymisajankohta ja klikkaamalla painiketta "Päätä".
7) Kun merkinnän tekeminen aloitetaan "Kanta merkintä" -valinnasta, merkintää ei voi enää tallentaa luonnoksena vaan se tallennetaan suoraan Kantaan.
Potilaskortin sulkeminen ja Kirjautuminen ulos
Kantaa käytettäessä kannattaa kiinnittää huomiota hallittuun lopetukseen.
Potilaskortti suljetaan Kannassa klikkaamalla "Sulje potilaskortti Kannassa" -painiketta.
eRA käyttöliittymä
Kun Kantaan kirjaudutaan Ajas -ohjelman kautta, toimikortin PIN-tunnus käydään syöttämässä eRA-käyttöliittymän kirjautumissivulla. eRA jää auki taustalle, mutta toistaiseksi siitä ei pääse jatkamaan eteenpäin, eli potilasta ei voi avata Kannassa tästä kirjautumisesta. Jos potilas halutaan avata Kannassa eRA-käyttöliittymän kautta, käytetään suoraa eRA-kirjautumista kuten olemme tehneet ja opetelleet jo käyttöönottokokeessa.
Toiminnot, jotka toistaiseksi vielä tehdään eRA -käyttöliittymän kautta:
- Arkiston haku kaikista rekistereistä
- Arkiston kiellot
eRA pikalinkit
1) eRA: Hae arkistosta. Näkyvyys - Kaikki toimialaversiot.
2) eRA: Kirjoita resepti. Näkyvyys - Lääkäriversio.