Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Testisivu” versioiden välillä

(Asiakasnäkymän teemat)
(Asiakasnäkymän teemat)
Rivi 14: Rivi 14:
  
  
[[Kuva:kirjaudu_jatka.jpg]] <br>
+
[[Kuva:notepad.jpg]] <br>
 
*Klikkaa Ajas Touchissa "Jatka" -painiketta. <br><br>
 
*Klikkaa Ajas Touchissa "Jatka" -painiketta. <br><br>
  

Versio 27. elokuuta 2018 kello 09.41

Asiakasnäkymän teemat

Asiakasnäkymään on valittavissa muutama valmis ulkoasuteema. Vaihtoehdot löytyvät Asetukset -sivulta Ulkoasun asetukset -välilehdeltä. Valittu teema vaikuttaa koko tilin ulkoasuun. Asiakasnäkymään voidaan asetuksilla valita joko päivä- tai viikkonäkymä. Nämä valinnat voi tehdä toimipistekohtaisesti. Katso ohjevideo Asiakasnäkymän teeman valinta.

Tällä sivulla on muutamia lisävaihtoehtoja, joilla valmiiden teemojen ulkoasua voi muuttaa. Voit myös itse luoda kokonaan uuden teeman. Lisävaihtoehdot toimivat samalla tavalla kuin jos käyttäisit omaa teemaa:

  • Muutokset on lisätty CSS-koodilla alla oleviin ladattaviin tiedostoihin.
  • CSS-tiedosto tallennetaan ensin omalle tietokoneelle. Tämän jälkeen se viedään Ajas Touchiin kohdassa "Luo oma teema".
  • Oman teeman käyttö toimii niin, että aina, kun viet uuden CSS-tiedoston Ajas Touchiin, se ylikirjoittaa aikaisemmin viedyn tiedoston.
  • Jos haluat palata takaisin oletusteemojen käyttöön, vie Touchiin CSS-tiedosto, joka on täysin tyhjä.

Luo oma teema.jpg



Notepad.jpg

  • Klikkaa Ajas Touchissa "Jatka" -painiketta.

Kirjauduttu kantaan.jpg

  • Onnistuneen kirjautumisen jälkeen Kanta-logo näkyy Ajas Touch -sivun oikeassa yläreunassa.

Potilaskortin avaaminen Kannassa

Potilaskortti.jpg
Asiakkaan potilaskortti avataan Kannassa Asiakas -lomakkeelta.

1) Asiakkaan henkilötunnus pitää löytyä asiakaskortilta, jotta asiakas voidaan avata Kannassa.
2) Asiakas avataan Kannassa klikkaamalla "Avaa potilaskortti Kannassa" -painiketta.



Pk avattu kannassa.jpg

1) "Potilaskortti avattu Kannassa" -ilmoitus vilahtaa näkyvissä onnistuneen avaamisen merkiksi.

Palvelutapahtuman avaaminen Kannassa

Potilaskortin avaamisen jälkeen avautuu uusi ikkuna "Valitse palvelutapahtuma".

Valitse palvelutapahtuma.jpg

1) Listassa näkyvät kaikki kirjautuneen käyttäjän omat palvelutapahtumat tälle asiakkaalle. Voit valita olemassa olevan palvelutapahtuman klikkaamalla sen nimen päällä
2) Klikkaa tämän jälkeen "Avaa palvelutapahtuma" -painiketta.
3) Voit myös aloittaa uuden palvelutapahtuman. Valitse kalenterista ensin aloituspäivä ja klikkaa "Lisää palvelutapahtuma" -painiketta. Uusi palvelutapahtuma näkyy nyt valittuna listassa. Klikkaa tämä vielä auki kuten kohdassa 2).
4) Voit ohittaa palvelutapahtuman valinnan klikkaamalla "Peruuta". Potilaskortti avautuu, ja siihen voi lisätä merkintöjä luonnoksena.




Potilaskortin toiminnot kun palvelutapahtuma on avattu Kannassa



Avattu palvelutapahtuma.jpg

1) eRA pikalinkit ilmestyvät näkyviin. Katso myös eRA pikalinkit.
2) Avatun palvelutapahtuman nimi näkyy tässä.
3) Palvelutapahtuma voidaan sulkea tästä. Merkintöjä voi tämän jälkeen tehdä vain luonnoksena ja arkiston hakutoiminnot eivät ole käytössä.
4) Palvelutapahtuma päätetään tästä. Valitse kalenterista päättymispäivä ja klikkaa "Päätä".
5) Tässä näkyy kaikki merkinnät, jotka on aikaisemmin tehty luonnoksena. Luonnos, joka nyt tallennetaan Kantaan tallentuu avatun palvelutapahtuman alle automaattisesti.

Merkinnän lisääminen

Lisaa merkinta pt avattu.jpg
6) Aloita merkinnän tekeminen valitsemalla Potilaskertomuspohja. Katso myös Potilaskertomuspohjat.
7) Klikkaa "Lisää merkintä" -painiketta.



Merkinta pt avattu.jpg

1) Kirjoita merkinnän sisältö potilaskertomuspohjan kenttiin. Katso myös ohje Lääkärin toimialaversio ICD-10 koodien käytöstä.
2) "Tallenna kantaan" -painike tallentaa merkinnän suoraan Kantaan, valitun palvelutapahtuman alle .
3) "Tallenna luonnos" -painike tallentaa merkinnän luonnoksena potilaskortille.


Arkiston haku

Haku omasta organisaatiosta

Hae arkistosta omat.jpg

1) Valitse haettava aikaväli.
2) Valitse "Vain omasta organisaatiosta" (valittu).
3) Klikaa "Hae palvelutapahtumia" -painiketta.
4) Oman organisaation Kanta-käyttäjien tekemät palvelutapahtumat listautuvat pudotusvalikkoon. Valitse tarkasteltava palvelutapahtuma.
5) Valittuun palvelutapahtumaan liittyvät merkinnät listautuvat tässä.

Haku kaikista rekistereistä

Hae arkistosta kaikki.jpg

1) Valitse "Vain omasta organisaatiost" -> "Ei".
1) Haun syy on pakollinen valinta, kun haku tehdään kaikkien terveydenhoitoalan organisaatioiden rekistereistä.


Informoinnit ja Suostumukset


Potilaan suostumukset nok.jpg

1) "Potilaan suostumukset" -välilehdeltä avautuu uusi näkymä, jossa voi tarkistaa ja hallinnoida potilaan informointia ja suostumusta.
1a) "Vahvista informointi" -painike tarkoittaa, että potilasta ei ole informoitu Potilastiedon arkistosta. Informointi suoritetaan, ja ennen vahvistamista valitaan myös miten informointi on annettu: suullisesti vai kirjallisesti, potilaalle vai alaikäisen potilaan huoltajalle. Klikkaa "Vahvista informointi" -painiketta, jotta tieto informoinnista tallentuu potilastietojärjestelmään. Ei tulostettavia dokumentteja.
1b) "Vahvista suostumus" -painike tarkoittaa, että potilas ei ole antanut Potilastiedon arkistoa koskevaa suostumusta. Suostumus tarkoittaa, että Potilastiedon arkistoon tallennetut tiedot potilaasta ovat käytettävissä hoitoa varten terveydenhuollon eri palvelunantajien välillä. Suostumus vahvistetaan, ja tieto suostumuksesta tallennetaan potilastietojärjestelmään klikkaamalla "Vahvista suostumus" -painiketta. Lisäksi järjestelmä avaa suostumusta koskevan pdf-lomakkeen selaimessa. Lomake tulostetaan ja allekirjoitetaan kahtena kappaleena.
Huom: Tulostettava lomake avautuu vain, jos selaimen asetuksissa ponnahdusikkunat ovat sallittuja.


Suostumus ponnahdusikkuna.jpg

  • Esimerkki suostumuslomakkeesta.



Potilaan suostumukset ok.jpg

1c) "Peruuta informointi" -painike tarkoittaa, että potilasta on informoitu Potilastiedon järjestelmästä. Jos tarve vaatii, esimerkiksi painiketta on painettu vahingossa, informoinnin voi peruuttaa tästä.
1d) "Peruuta suostumus" -painike tarkoittaa, että potilas on antanut Potilastiedon arkistoa koskevan suostumuksen. Potilas voi halutessaan perua suostumuksen, ja peruutuksen voi tehdä klikkaamalla "Peruuta suostumus" -painiketta ja tulostamalla ja allekirjoittamalla suostumuksen peruutusta koskevan pdf-dokumentin kahtena kappaleena.


Potilaskortin toiminnot muissa tilanteissa


Seuraavassa on esimerkkejä potilaskortin käytöstä silloin, kun potilaskortti on avattu Kannassa, mutta palvelutapahtumaa ei olla avattu Kannassa. Tähän tilanteeseen voi päätyä kahdella tavalla:

  • Palvelutapahtuman valintaa ei suoriteta silloin, kun potilaskortti avataan Kannassa.
  • Palvelutapahtuma suljetaan Kannassa.


Pt ei avattu.jpg
1) eRA pikalinkit ovat edelleen käytössä.
2) "Palvelutapahtumaa ei ole avattu" -huomioteksti.
3) Palvelutapahtuman voi avata uudelleen. Valitse olemassa oleva palvelutapahtuma pudostusvalikosta tai luo uusi palvelutapahtuma klikkaamalla keltaista + -merkkiä.
4) "Avaa palvelutapahtuma Kannassa" -painikkeella voi avata valitun palvelutapahtuman.
5) "Potilaan suostumukset" -toiminnot ovat edelleen käytössä. "Arkisto" -välilehti puuttuu eli arkiston haku ei ole käytössä.
6) Asiakkaalle tehdyt luonnokset näkyvät tässä listassa.



Lisaa merkinta pt ei avattu.jpg

1) Potilaskertomuksen merkinnän voi tallentaa ainoastaan luonnoksena.



Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat avaa.jpg

Arkiston käyttö kannattaa aloittaa tekemällä oman potilaskertomuspohjan. Palvelutapahtumien merkinnöissä käytettäviä pohjia voi olla useita erilaisia.

  • Avaa päävalikosta Muut -> Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat lista.jpg

  • Jos järjestelmään on jo tehty potilaskertomuspohjia, ne näkyvät tässä listassa. Aloita uuden pohjan tekeminen klikkaamalla "Lisää uusi" -painiketta.

Potilaskertomuspohjat nakyma.jpg

1) Tähän voit kirjoittaa potilaskertomuspohjaa kuvaavan nimen.
2) Valitse seuraavaksi näkymä, minkä alle palvelutapahtuman merkinnät kirjataan.

Potilaskertomuspohjat vaihe.jpg

3) Valitse hoidon vaihe

Potilaskertomuspohjat otsikko.jpg

4) Valitse hoidon otsikko
5) Voit poistaa tarpeettomia hoitovaiheita "Poista" -napista.
6) Voit lisätä hoitovaiheita "Lisää kenttä" -painikkeesta.
7) Tallenna valmis lomake


Potilaskortin sulkeminen ja Kirjautuminen ulos

Kantaa käytettäessä kannattaa kiinnittää huomiota hallittuun lopetukseen.
Potilaskortti suljetaan Kannassa klikkaamalla Sulje potilaskortti Kannassa -painiketta.
Samalla käyttäjällä ei voi olla enemmän kuin yksi Kanta-istunto päällä samanaikaisesti.

Kannasta kirjaudutaan ulos klikkaamalla Kirjaudu ulos Kannasta.

eRA käyttöliittymä

Kun Kantaan kirjaudutaan Ajas -ohjelman kautta, toimikortin PIN-tunnus käydään syöttämässä eRA-käyttöliittymän kirjautumissivulla. eRA jää auki taustalle, mutta toistaiseksi siitä ei pääse jatkamaan eteenpäin, eli potilasta ei voi avata Kannassa tästä kirjautumisesta. Jos potilas halutaan avata Kannassa eRA-käyttöliittymän kautta, käytetään suoraa eRA-kirjautumista kuten olemme tehneet ja opetelleet jo käyttöönottokokeessa. Muita saman käyttäjän Kanta-istuntoja ei voi olla päällä samanaikaisesti.

Toiminnot, jotka toistaiseksi vielä tehdään eRA -käyttöliittymän kautta:

  1. Arkiston kiellot
  2. Resepti-toiminnot



eRA pikalinkit

Kun potilaskortti on avattu Kannassa, kortin yläreunaan ilmestyy uusia linkkejä, Nämä ovat suoria pikalinkkejä, mainittuihin toimintoihin eRA-käyttöliittymässä.
Pikalinkkiä käyttämällä voidaan siirtyä Ajaksesta eRA:an helposti samassa istunnossa. Esimerkiksi lääkäri voi käydä kirjoittamassa E-reseptin potilaalle eRA:ssa poistumatta Ajas-ohjelman Kanta-istunnosta.

Tärkeää huomata: Kun pikalinkkiä käytetään, se avaa yhden rajatun toiminnallisuuden eRA:ssa. Esimerkiksi jos eRA: Kirjoita resepti -linkkiä on käytetty, lääkäri voi kirjoittaa reseptin eRA-käyttöliittymässä, mutta ei voi jatkaa suorittamaan muita toimintoja kuten merkinnän tekemistä.

Era pikalinkit.jpg

1) eRA: Hae arkistosta. Näkyvyys - Kaikki terveydenhoitoalan toimialaversiot.
2) eRA: Kirjoita resepti. Näkyvyys - Lääkäriversio.


Ajas Sync

Ajas Sync on asiakasohjelma, jonka avulla "Tulosta lomakkeita" -sivulla olevia PDF-lomakkeita voi:

  • Muokata ilman, että lomake täytyy ensin tallentaa tietoneelle
  • Tallentaa suoraan asiakaskortille


Ajas Syncin käyttö edellyttää, että:


Tiedostojen synkronointi.jpg
Käytön aloittaminen
1) Lataa Ajas Sync -asiakasohjelma. Voit ladata joko:

  • Itsenäisen ohjelman, joka toimii kevyesti Quick support -tyyppisenä ohjelmana.
  • Asennettavan ohjelman. Tämän asennus vaatii järjestelmänvalvojan käyttöoikeudet.

2) Portin numeron voi jättää olemaan 8001 eli tälle ei tarvitse tehdä mitään.
3) Klikkaa "Ajas Sync käytössä" liukukytkin olemaan "Kyllä". Samasta painikkeesta sen voi tarvittaessa ottaa pois päältä.

Käyttö

  • Tulosta lomake normaalilla tavalla. Lomake avautuu Adobe Acrobat Readerissä.
  • Jos haluat muokata lomaketta ennen tallentamista, tee se tässä vaiheessa.
  • Tallenna PDF käyttäen Acrobat Readerin tallennustoimintoja.
  • PDF tallentuu nyt Ajas Touchin Tiedostopalveluun, ja se löytyy myös asiakkaan asiakaskortilta.
  • Asiakaskortille liitettyä lomaketta ei toistaiseksi enää pysty muokkaamaan Ajas Syncin avulla.

Ajas sync.jpg

Ajas Sync asennettuna Itsenäisen ohjelman avulla.

  • Oikea-klikkaamalla ikonia löytyy lisäasetuksia. Jos esimerkiksi "Start with Windows" on rastitettuna, Ajas Sync käynnistyy samalla, kun tietokone avataan.
  • Huom: Ajas Syncin käyttö muutta Acrobat Readerin käyttäytymistä myös muussa käytössä. Acrobat Readerissä oleva pikatoiminto "Tallenna tiedosto" ei enää kysy mihin kansioon tiedosto halutaan tallentaa vaan toiminto tallentaa muokatun dokumentin automaattisesti entiseen sijaintiin ja edellisen version päälle.
  • Jos haluat edelleen valita kansion, voit joko käyttää pidempää tallennustapaa: "Tiedosto" -> "Tallenna nimellä" tai palauttaa Acrobat Readerin oletusasetukset kyseisen istunnon ajaksi. Nämä löytyvät Ajas Sync ikonin alta: "Set default settings for Acrobat Reader".

AR.jpg