Loikkaa: valikkoon, hakuun

Ero sivun ”Touch kirjautumisen ohje” versioiden välillä

(Unohtuiko salasana)
(Kirjautumistiedot)
Rivi 30: Rivi 30:
 
*Pikakoodi
 
*Pikakoodi
 
Vaihtoehtoinen tapa pitkälle yritystunnisteelle on pikakoodi. Järjestelmän pääkäyttäjä voi luoda sen Ajas Touchissa. Valitse päävalikosta "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset". Ohjeet pikakoodin luomiseen [[Asetukset#Helppo kirjautuminen pikakoodilla | Helppo kirjautuminen pikakoodilla]].<br><br>
 
Vaihtoehtoinen tapa pitkälle yritystunnisteelle on pikakoodi. Järjestelmän pääkäyttäjä voi luoda sen Ajas Touchissa. Valitse päävalikosta "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset". Ohjeet pikakoodin luomiseen [[Asetukset#Helppo kirjautuminen pikakoodilla | Helppo kirjautuminen pikakoodilla]].<br><br>
 +
 +
[[Tiedosto:Yritystunniste.png|none]]<br><br>
 +
  
 
===Työntekijän kirjautumistunnukset===
 
===Työntekijän kirjautumistunnukset===

Versio 28. huhtikuuta 2022 kello 14.27

Kirjautumistiedot

  • Tilauksen tehtyäsi, saat sähköpostiisi viestin Ajas tilausvahvistus. Viesti sisältää tarvittavat tiedot, tunnukset ja linkit oman Ajas-tilin käytön aloittamiseen.
  • Aloita käyttö klikkaamalla tilausvahvistuksessa olevaa Ajas Asiakashallinta Touch -selainversio -otsakkeen alla olevaa kirjautumisosoitetta.
  • Järjestelmän luomat oletustunnukset, Käyttäjänimi ja Salasana, näkyvät tilausvahvistuksessai. Voit muuttaa nämä myöhemmin omasta käyttäjäprofiilistasi.
  • Tilausvahvistuksessa olevat oletustunnukset ovat järjestelmän pääkäyttäjän tunnukset.


Yrityksen tunniste

Ajas Touch - kirjautumisosoite on muotoa:

https://hallinta.ajas.fi/#/login/OMA YRITYKSEN TUNNISTE

OMA YRITYKSEN TUNNISTE sisältää 20 numero- ja kirjainmerkkiä.

Kun käytät Ajas tilausvahvistus -sähköpostissa olevaa kirjautumislinkkiä kaikissa yhteyksissä (tietokoneen selaimessa, tabletilla tai puhelimella), Yrityksen tunnistetta ei kysytä kirjautumisvaiheessa.

Kirjautuminen-1.jpg

Jos kirjautumiseen ei käytetä alkuperäistä tilausvahvistuksen linkkiä, yrityksen tunniste kysytään kirjautumisen yhteydessä.

  • Tilanne voi näkyä esimerkiksi silloin, jos selaimeen on tallennettu kirjanmerkiksi oman Touch -tilin linkki silloin, kun ollaan kirjautuneena järjestelmään. Linkkiin ei jää yrityksen tunnistetta.
  • Tarkista, että tehty kirjanmerkki sisältää tilauksessa olleen alkuperäisen linkin kokonaisuudessaan.

Kirjautuminen3-1.jpg

Yrityksen tunniste -kenttään syötetään joko:

  • Yrityksen tunniste. Katso ohje Yrityksen tunniste
    • Yrityksen tunniste löytyy alkuperäisestä Ajas tilausvahvistus -sähköpostista, joka on lähetetty järjestelmän tilaajalle.
    • Tai, jos olet työntekijä, olet voinut saada sen yrityksenne pääkäyttäjän lähettämänä kutsusähköpostissasi. Katso esimerkki järjestelmästä lähetetystä kutsusta
  • Pikakoodi

Vaihtoehtoinen tapa pitkälle yritystunnisteelle on pikakoodi. Järjestelmän pääkäyttäjä voi luoda sen Ajas Touchissa. Valitse päävalikosta "Ylläpito" -> "Asetukset" -> "Yhteiset asetukset". Ohjeet pikakoodin luomiseen Helppo kirjautuminen pikakoodilla.

Yritystunniste.png



Työntekijän kirjautumistunnukset

Jokaiselle työntekijälle luodaan omat kirjautumistunnukset. Pääkäyttäjänä voit tehdä heille ensimmäiset tunnukset. Työntekijät voivat itse myöhemmin vaihtaa omat tunnukset.

Huom: Jokaisella työntekijällä on oltava yksilöllinen sähköpostiosoite, jotta sitä voi käyttää kirjautumisen käyttäjänimenä.


Vaihda käyttäjää


Jos useampi työntekijä käyttää samaa selainta työpäivän aikana, käyttäjän voi vaihtaa helposti ilman, että Ajas Touchia täytyy välillä sulkea.

Vaihda-kayttaja.jpg

  • Klikkaa kirjautuneen käyttäjän nimen alla "Vaihda käyttäjää".

Ohjelma siirtyy nyt kirjautumissivulle.

Vaihda-kayttaja3.jpg

1) Jos tietosi näkyvät tässä, voit aloittaa kirjautumisen klikaamalla ensin käyttäjän nimeä.
2) Syötä sen jälkeen salasana.
3) Klikkaa "Vaihda käyttäjä"

Jos nimesi ei näy listassa, voit kirjautua omilla tunnuksillasi normaalilla tavalla täyttämällä "Käyttäjänimi tai sähköposti" -ja "Salasana" -kentät kirjautumisikkunassa.

Mitkä nimet näkyvät listassa?

  • Jos kirjautumisikkunan "Muista kirjautuminen" rasti on alkuperäisen kirjautumisen yhteydessä ollut päällä, nimesi näkyy tässä listassa niin kauan kunnes olet kirjautunut ulos Touchista tai selaimen välimuisti tyhjennetään.
  • Jos rastia ei ole ollut päällä, nimi häviää näkyvistä aina, kun selain suljetaan tai olet kirjautunut ulos Touchista.



Istunnon lukitseminen Vaihda käyttäjää -toiminnolla

Järjestelmään kirjautuminen on oletuksena ns. täysi kirjautuminen, mikä tarkoittaa sitä että käyttäjän on syötettävä kaikki kirjautumistiedot kuten:

  • Käyttäjätunnus tai sähköpostiosoite
  • Salasana
  • Yrityksen tunniste (*) tai Pikakoodi

(*) Yrityksen tunnistetta ei kysytä, jos käytetään alkuperäistä, Ajas-tilausvahvistuksessa olevaa kirjautumisosoitetta.

Kevyempi vaihtoehto on istunnon lukitseminen "Vaihda käyttäjää" -toiminnolla.
Sen varsinainen tarkoitus on nimensä mukaisesti auttaa, että kahden tai useamman tilin välillä vaihtaminen sujuu nopeasti ilman, että täytyy syöttää kaikkia kirjautumistietoja. Mutta se samalla lukitsee istunnon.

  1. Tee ensin täysi kirjautuminen ja rastita Muista kirjautuminen.
  2. Kun järjestelmän käyttöön tulee tauko, valitse oman käyttäjäprofiilin alta Vaihda käyttäjää.

Kun seuraavan kerran kirjaudut Ajas Touchiin samalla selaimella , voit valita sen tilin, missä näkyy oma nimesi ja syöttää vain salasanan.

Käyttäjän vaihtaminen lukkiutuu 30 minuutissa, jos "Muista kirjautuminen" ei ole ollut alun perin kirjautuessa päällä.
Jos "Muista kirjautuminen" on ollut päällä, istunto pysyy 180 päivää voimassa sen lukitsemisesta.

Huom: Jos käytät pelkästään "Muista kirjautuminen" -toimintoa tai olet tallentanut kirjautumistietosi selaimen muistiin, se ei ole tietoturvallinen valinta, jos laitetta (tietokone, puhelin, tabletti) itseään ei ole suojattu salasanalla tai pin-koodilla.

Unohtuiko salasana


Unohtuiko-salasana.jpg

1) Jos Käyttäjänimi tai Salasana eivät täsmää järjestelmän tietoihin, kirjautuminen epäonnistuu.
2) Voit tilata järjestelmän kautta uuden salasanan, jos työntekijätiedoissasi / käyttäjäprofiilissasi on yksilöllinen sähköpostiosoite. Klikkaa "Unohtuiko salasana?" -linkkiä.

Huom: Unohtuiko salasana -toimintoa kuuluu käyttää tilausvahvistuksessa olevan kirjautumislinkin klikkaamisen kautta. Jos Yrityksen tunniste -kohta on tyhjä, järjestelmä ei tiedä minkä yrityksen tililtä salasanaa yritetään vaihtaa. Katso ohje: Yrityksen tunniste

Huom: Jos sähköpostiosoitetta ei ole asetettu tai se ei ole yksilöllinen, Unohtuiko salasana -toimintoa ei voi käyttää. Pyydä organisaatiostasi Ylläpitäjä-oikeuksin varustettua toista käyttäjää luomaan sinulle uuden salasanan.

Huom: Jos sähköpostiosoite, mitä yrität käyttää ei ole sama kuin mikä järjestelmään on sinun työntekijäprofiiliin asetettu, unohtuiko salasana toimintoa ei voi käyttää. Pyydä oman yrityksen pääkäyttäjää tarkistamaan mikä sähköpostiosoite sinulle on asetettu ja tarvittaessa muuttamaan tai korjaamaan sen.


Salasana-vaihe1.jpg

1) Syötä Käyttäjänimi tai Sähköpostiosoite.
2) Klikkaa "Tilaa salasanan asetuslinkki" -painiketta.
Salasana lähetetään nyt siihen yksilölliseen sähköpostiosoitteeseen, joka Touchin työntekijätiedoissasi / käyttäjäprofiilissasi on.

Salasana-vaihe12.jpg

Ilmoitus asetuslinkin lähettämisestä sähköpostiisi.
1) Voit palata takaisin kirjautumissivulle tästä

Siirry nyt omaan sähköpostipalveluusi.
Huom: Salasanan uudelleenasetuslinkki on voimassa vain 10 min. Jos et ole ehtinyt käyttää sitä tässä ajassa, se on tilattava uudelleen.
Huom: Jos et näe ilmoitusta sähköpostissasi, tarkista roskapostilaatikko.


Salasana-viesti.jpg

Esimerkki sähköpostista, joka on lähetetty sähköpostiisi.
Klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä. Siitä avautuu alla olevan kuvan mukainen "Salasanan uudelleenasetus - vaihe 2/2" -lomake.

Salasana-vaihe2.jpg

1) Syötä uusi salasana ja syötä se uudelleen.

Salasana-vaihe22.jpg

Salasanasi on nyt asetettu uudelleen. Klikkaa "Klikkaa tästä jatkaaksesi sisäänkirjautumiseen". Käytä äsken luotua uutta salasanaa avautuvassa kirjautumisikkunassa.