Ajanvarauksen lisäpalvelut
Sisällysluettelo
Vapaaehtoiset lisäpalvelut
Ajanvarauksen vapaaehtoiset lisäpalvelut on uusi monipuolisempi tapa tarjota lisäpalveluja ajanvarauksen yhteydessä. Palvelun lisäpalvelun voi valita joko etu- tai jälkikäteen, eli ennen vapaiden aikojen hakua tai vielä varauslomakkeella, kun ensimmäinen palvelu on jo valittu.
Kaikki Ajas Nettivaraus-, Ajas Pro- tai Ajas Premium asiakkaamme, joilla on käytössä asiakasnäkymän Nettivaraus 6 -versio, saavat toiminnot käyttöön.
Toiminto on edistyneen käytön lisäpalvelu. Se on lisämaksuton vain itse asennettuna, ohjeiden mukaan. Opastus ja tukipalvelu ei toistaiseksi sisälly kuukausimaksuun muuta kuin Ajas Premium -paketissa.
Toistaiseksi käyttö edellyttää NV6 Beta-version käyttöä, joten jos haluat toiminnot käyttöön, ota yhteyttä: asiakaspalvelu (at) ajas.fi. Ajas Touch edellyttää myös Beta-järjestelmäversion käyttöä.
Luo palvelut ja lisäpalvelut Ajas Touchissa
Tässä esimerkissä käytämme 4 eri palvelua. Kaikki palvelut luodaan Ajas-järjestelmään normaalilla tavalla, mutta niiden käyttäytyminen lisäpalvelu-toiminnoilla on erilainen. Lisäksi niiden näkyvyys nettivarauksessa on erilainen. Nämä voidaan määritellä asetuksissa.
0 "Leevin peruspalvelu". Tämä on esimerkki palvelusta, jonka varaamisen yhteydessä tarjotaan myös lisäpalveluja.
1 "Leevin lisäpalvelu 1". Tämä palvelu voidaan varata lisäpalveluna "Leevin peruspalvelun" kanssa. Se muuttaa varauksen kestoa ja hintaa. Tämä palvelu voidaan varata myös itsenäisesti omana palveluna suoraan asiakasnäkymän palveluvalikosta.
2 "Leevin lisäpalvelu 2". Tämä palvelu voidaan varata lisäpalveluna "Leevin peruspalvelun" kanssa. Se muuttaa vain varauksen hintaa. Tämä palvelu voidaan varata myös itsenäisesti omana palveluna suoraan asiakasnäkymän palveluvalikosta. Silloin sillä on myös kesto, kuten palvelussa asetettu.
3 "Leevin lisäpalvelu 3". Tämä palvelu voidaan varata lisäpalveluna "Leevin peruspalvelun" kanssa. Se on informatiivinen ja ei muuta varauksen kestoa tai hintaa. Tätä palvelua ei voi varata itsenäisesti omana palveluna asiakasnäkymästä.
Asetukset lisäpalvelun tyyppiä varten
Lisäpalvelun käyttäytymisen eli tyypin asetusten tekemistä varten, avaa palvelu "Leevin peruspalvelu".
Avaa auki Lisäpalvelut -linkki.
0 "Leevin peruspalvelu". Liitämme halutut lisäpalvelut tähän palveluun.
1 "Leevin lisäpalvelu 1". Liitetty palvelu. Muutos: Muuttaa hintaa ja kestoa.
2 "Leevin lisäpalvelu 2". Liitetty palvelu. Muutos: Vain hintamuutos.
3 "Leevin lisäpalvelu 3". Liitetty palvelu. Muutos: Vain lisätieto.
4 Palvelun ja muutos-tyypin valitsin. Valitse ja lisää keltaisesta plus-painikkeesta.
Asetukset lisäpalvelun näkyvyyttä varten
Kaikki esimerkissä olevat palvelut liitetään työntekijälle normaalilla tavalla. Katso myös ohje: Liitä palvelu resursseille
1 "Leevin lisäpalvelu 1". Tämä palvelu voidaan varata lisäpalveluna "Leevin peruspalvelun" kanssa. Se muuttaa varauksen kestoa ja hintaa. Tämä palvelu voidaan varata myös itsenäisesti omana palveluna suoraan asiakasnäkymän palveluvalikosta.
Valitse asetus: "Näytä nettivarauksessa" - "Aina näkyvissä".
"Leevin peruspalvelu" ja "Leevin lisäpalvelu 2" - näkyvyys asetetaan samalla tavalla.
3 "Leevin lisäpalvelu 3". Tämä palvelu voidaan varata lisäpalveluna "Leevin peruspalvelun" kanssa. Se on informatiivinen ja ei muuta varauksen kestoa tai hintaa. Tätä palvelua ei voi varata itsenäisesti omana palveluna asiakasnäkymästä.
Valitse asetus: "Näytä nettivarauksessa" - "Näkyy lisäpalveluna".
Lisäpalvelut - Nettivaraus 6 -asiakasnäkymä
Lisäpalvelun voi valita etukäteen
Aikaisemmin määrittelimme kohdassa Asetukset lisäpalvelun näkyvyyttä varten , että palvelut: "Leevin peruspalvelu", "Leevin lisäpalvelu 1" ja "Leevin lisäpalvelu 2" voidaan kaikki valita myös täysin itsenäisesti, omana palvelunaan. Tässä kuvassa palvelut näkyy normaalisti valittavina Palvelu-valikosta. "Leevin lisäpalvelu 3" ei näy tässä valikossa.
Jos asiakas on valinnut palvelun "Leevin peruspalvelu", hänelle näkyy nyt valittavana myös kaikki 3 siihen liitettyä lisäpalvelua. Hän voi etukäteen valita yhden tai useamman lisäpalvelun, riippuen asetuksistasi. Silloin järjestelmä hakee niitä vapaita aikoja, jossa molempien/kaikkien kestot yhteensä (jos määritelty, että lisäpalvelu muuttaa kestoa) voidaan varata peräkkäin.
Vinkki: Jos toimintasi ja palvelusi ovat sellaisia, että usein asiakkaat haluaisivat varata useamman kuin yhden lisäpalvelun samaan varaukseen ja tarjoamasi lisäpalvelut muuttavat myös varauksen kestoa:
- Kannattaa laittaa päälle asetus: Ylläpito - Asetukset - Ulkoasun asetukset - Nettivaraus 6 - Asetukset - Anna valita monta palvelua: Kyllä.
Näin ollen, kun asiakas valitsee kaikki lisäpalvelut etukäteen, hän näkee suoraan mitkä ajat on mahdollisia koko varauksen tekemiselle.
- Kannattaa myös ohjeistaa asiakasta toimimaan näin. Asiakasnäkymässä tällaisen info-tekstin voi laittaa toimipistekohtaisesti kohtaan: Ylläpito - Asetukset - Ajanvarauksen asetukset - valitse toimipiste - Ulkoasu: Ohjeteksti asiakkaille.
Jos asiakas on Palvelu-valikosta valinnut palvelun "Leevin lisäpalvelu 1", yhtään lisäpalvelua ei ole tarjolla, koska emme ole liittäneet palveluun "Leevin lisäpalvelu 1" yhtään lisäpalvelua.
Lisäpalvelun voi valita jälkikäteen
Asiakas on tekemässä varausta vain palveluun "Leevin peruspalvelu". Mutta koska tähän palveluun on liitetty lisäpalveluja, nyt varauslomake ehdottaa, millaisia palveluja asiakas voi lisätä tähän varaukseen. Varauslomakkeella näkyvät vain ne palvelut, mihin työntekijän varauskalenterissa on vapaata aikaa heti ensimmäisen varauksen perään (jos lisäpalvelu on määritelty niin, että se lisää kestoa).
Huom: Varauslomakkeella jälkikäteen tehdyt valinnat ei päivitä varattavissa olevien aikojen tilannetta. Oletetaan, että:
- Kalenterissasi on 60 min mittainen vapaa aika, alkaen klo 12.00.
- Asiakas varaa palvelun Palvelu 1, 30 min. 12.00 -12.30.
- Hän näkee varauslomakkeella tarjottavan myös Palvelua 2 (30 min) ja Palvelua 3 (30 min) , koska molemmat näistä voi valita vielä lisäpalveluksi, tosin vain yhden.
- Hän valitsee yhden, ja varaus voidaan viedä onnistuneesti loppuun.
- Jos hän valitsee molemmat, varausta ei voi viedä onnistuneesti loppuun. Hän näkee ilmoituksen: “Varausta ei voi tehdä tähän ajankohtaan. Voit yrittää poistaa lisäpalveluita tai valita toisen ajan. Jos ongelma ei ratkea, ota yhteyttä palveluntarjoajaan.”
Jos toimintasi ja palvelusi ovat sellaisia, että usein asiakkaat haluaisivat varata useamman kuin yhden lisäpalvelun samaan varaukseen ja tarjoamasi lisäpalvelut muuttavat myös varauksen kestoa, katso myös Vinkki kohdassa Lisäpalvelun voi valita etukäteen.
Asiakas on valinnut kaikki 3 tarjottua lisäpalvelua.
Varauksen tiedot - kohdassa "Palvelu" näkyy kaikki varatut palvelut.
Varauksen "Kesto" - kohdassa näytetään yhteenlaskettu kesto niistä palveluista, jotka lisäävät kestoa.
Varauksen "Hinta" -kohdassa näytetään eritellysti ja yhteensä hinnat kaikista niistä palveluista, jotka on määritelty lisäävän hintaa.
Varauksen vahvistusviestissä näkyy kaikki varatut palvelut.
Lisäpalvelut - Ajas Touch -hallintanäkymä
Varaus näkyy työntekijän kalenterissa normaalilla tavalla. Sen kokonaiskesto on palvelujen yhteenlaskettu kesto.
Tässä esimerkissä on Ajanvarauksen asetuksissa määritelty myös, että varauksen perään tulee automaattinen tauko.
Kaikki varaukseen liittyvät palvelut ja yksityiskohdat näkyvät varauslomakkeella.
Kun tästä varauksesta tehdään Käynti, kaikki palvelut näkyvät omilla riveillään.