Kirjautuminen uudesta IP-osoitteesta. Mitä teen?
Sain sähköpostiini ilmoituksen, että tililleni Ajas Touch -järjestelmään on kirjauduttu uudesta IP-osoitteesta. Mitä se tarkoittaa ja mitä minun pitää tehdä?
Kun olet yhteydessä nettiin, se tapahtuu IP-osoitteen kautta. Osoitteita on kiinteitä ja vaihtuvia. Useimmissa internet-liittymissä IP-osoite vaihtuu ajoittain, ellei liittymään ole erikseen kytketty kiinteää osoitetta. Ajas-järjestelmä ilmoittaa, milloin tilille kirjaudutaan sinun käyttäjätunnuksilla uudesta IP-osoitteesta. Monet muut käyttämäsi edistyneet ohjelmistot toimivat samoin.
Voit tarkistaa oman juuri nyt käytössä olevan IP-osoitteen täältä: https://www.whatismyip.com/
Jos et tunnista, että olet itse juuri tehnyt kirjautumisen vaikkapa eri lokaatiosta kiinteällä verkolla tai mobiililaitteella, voi olla että kirjautumistunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ja joku yrittää käyttää niitä luvatta. Huomaatahan myös, että jos käytössäsi on Ajas Touch ja Ajas Desktop -versiot, joissa käytät samoja henkilökohtaisia kirjautumistunnuksia, saatat saada ilmoituksen uudesta kirjautumisesta Ajas Touchin kautta, vaikka kirjautuminen oli tapahtunut Ajas Desktopin kautta.
Miten toimin, jos epäilen luvatonta kirjautumista tililleni?
Kirjaudu Ajas Touchiin, vaihda salasana ja päätä kaikki istunnot.
Ilmoita myös oman yrityksesi Ajas-tilin pääkäyttäjälle tapahtuneesta.
- Kirjaudu Ajas Touchiin ja avaa oma Käyttäjäprofiili oman nimesi alta.
- Vaihda salasana.
- Paina "Kirjaa ulos kaikki istunnot". Tämä on varotoimenpide siihen, jos joku käyttää tunnuksiasi ja on juuri kirjautuneena järjestelmään.
Jos et pääse kirjautumaan omalle tilillesi, ota yhteyttä oman yrityksen Ajas-tilin pääkäyttäjään, joka voi tehdä sen puolestasi.
Jos epäilet väärinkäytöstä, on tärkeää että ilmoitat siitä muille työntekijöille ja järjestelmän pääkäyttäjälle yrityksessänne.
Voit suojautua tehokkaasti luvattomia kirjautumisia vastaan ottamalla käyttöön 2-vaiheisen tunnistautumisen: Kaksivaiheinen tunnistautuminen