Loikkaa: valikkoon, hakuun

Kanta Potilastiedon arkisto

Versio hetkellä 21. elokuuta 2018 kello 08.48 – tehnyt Ajaswiki (keskustelu | muokkaukset)

Potilastiedon arkiston käyttöönotto Ajas Asiakashallinta Touch - selainsovelluksen käyttöliittymästä. Tämä ohje koskee organisaatioita ja itsenäisiä ammatinharjoittajia, joilla on jo suunniteltu käyttöönottopäivä sovittuna Kanta-palvelujen käsikirjan mukaisesti.

Kirjautuminen

Ajas Touch käyttää Kelan sertifioimaa Kanta-liityntää eRA -järjestelmän kautta. Käyttäjälle tämä näkyy seuraavasti:

1) Käyttäjä voi valita tekeekö Kanta-kirjauksen suoraan eRA-käyttöliittymän kautta vai Ajas Touchin potilaskertomuksen kautta.
Tärkeää huomata: Kahta Kanta-kirjautumista eli Kanta-istuntoa ei samalla käyttäjällä voi olla päällä samanaikaisesti. Jos kirjautuminen on tehty eRA-käyttöliittymään suoraan, istunto on lopetettava kirjautumalla ulos Kannasta ennen kuin uusi kirjautuminen Ajas Touchin kautta voidaan suorittaa

2) Kun Kantaa käytetään Ajas Touchin kautta, toimikortin PIN-koodin syöttämistä varten avautuu eRA-käyttöliittymän kirjautumisikkuna.
Tärkeää huomata: eRA-käyttöliittymää käytetään vain PIN-koodin kirjoittamiseen.

  • eRA:n PIN-koodin kysely avautuu uudelle välilehdelle. Selaimen asetuksissa Ponnahdusikkunat pitää olla sallittu.
  • Kirjautuminen jatkuu Ajas Touch -käyttöliittymässä alla olevien ohjeiden mukaisesti.
  • eRA jää auki taustalle, mutta avautuneelta sivulta ei pääse jatkamaan Kannan käyttöä.

3) Jos Kanta-istunto näyttää jääneen päälle tai on vanhentunut ja kirjautuminen epäonnistuu, järjestelmä ilmoittaa tästä virheviestillä

  • Klikkaa Ajas Touchissa olevaa "Pakota Kanta-istunnon lopetus" -toimintoa (kts. kuva alla). Useimmissa tapauksissa tämä auttaa.
  • Parhaiten kirjautumisongelmat pystyy välttämään siten, että Kannasta kirjaudutaan aina hallitusti ulos.


Kirjaudu kantaan.jpg

Liitä toimikortti ja kortinlukija tietokoneeseen. Klikkaa tämän jälkeen sivun oikeassa yläreunassa olevan nimesi alta käyttäjävalikko auki.
1) Valitse Kirjaudu Kantaan (testi), jos haluat harjoitella käyttöä testiympäristössä.
2) Kirjaudu Kantaan (tuotanto) kirjautumista voi käyttää vasta sitten, kun käyttöönottokoe on suoritettu.
3) Kirjaudu ulos Kannasta -toiminto lopettaa Kanta-kirjautumisen. Tämä kannattaa muistaa tehdä aina Kanta-istunnon jälkeen
4) Pakota Kanta-istunnon lopetus -toimintoa voi käyttää erityistilanteissa, jos istunto näyttää jääneen päälle, eikä uutta kirjautumista siksi voi suorittaa.

Kirjautuminen eRA.jpg
Kun "Kirjaudu Kantaan (testi)" tai "Kirjaudu Kantaan (tuotanto)" on valittu, selain avaa uudella sivulla eRA-järjestelmän kirjautumissivun. Syötä toimikorttisi PIN 1 eRASmartCard -kirjautumiskenttään. Jätä eRA-välilehti taustalle ja palaa saman tien takaisin Ajas Touch -ohjelmaan.

Kirjaudu jatka.jpg

  • Klikkaa Ajas Touchissa "Jatka" -painiketta.

Kirjauduttu kantaan.jpg

  • Onnistuneen kirjautumisen jälkeen Kanta-logo näkyy Ajas Touch -sivun oikeassa yläreunassa.

Asiakkaan potilaskortin avaaminen Kannassa

Potilaskortti.jpg
Asiakkaan potilaskortti avataan Kannassa Asiakas -lomakkeelta.

1) Asiakkaan henkilötunnus pitää löytyä asiakaskortilta, jotta asiakas voidaan avata Kannassa.
2) Asiakas avataan Kannassa klikkaamalla "Avaa potilaskortti Kannassa" -painiketta.



Potilaskortti avattu kannassa.jpg

1) "Potilaskortti avattu Kannassa" -ilmoitus vilahtaa näkyvissä onnistuneen avaamisen merkiksi.
2) Avauspainike on nyt muuttunut olemaan "Sulje potilaskortti Kannassa". Potilas suljetaan tästä painikkeesta kirjausten tekemisen jälkeen.

Informoinnit, Suostumukset ja Haku potilastiedon arkistosta

Informoinnit ja Suostumukset

Potilaan suostumukset nok.jpg

1) "Potilaan suostumukset" -välilehdeltä avautuu uusi näkymä, jossa voi tarkistaa ja hallinnoida potilaan informointia ja suostumusta.
1a) "Vahvista informointi" -painike tarkoittaa, että potilasta ei ole informoitu Potilastiedon arkistosta. Informointi suoritetaan, ja ennen vahvistamista valitaan myös miten informointi on annettu: suullisesti vai kirjallisesti, potilaalle vai alaikäisen potilaan huoltajalle. Klikkaa "Vahvista informointi" -painiketta, jotta tieto informoinnista tallentuu potilastietojärjestelmään. Ei tulostettavia dokumentteja.
1b) "Vahvista suostumus" -painike tarkoittaa, että potilas ei ole antanut Potilastiedon arkistoa koskevaa suostumusta. Suostumus tarkoittaa, että Potilastiedon arkistoon tallennetut tiedot potilaasta ovat käytettävissä hoitoa varten terveydenhuollon eri palvelunantajien välillä. Suostumus vahvistetaan, ja tieto suostumuksesta tallennetaan potilastietojärjestelmään klikkaamalla "Vahvista suostumus" -painiketta. Lisäksi järjestelmä avaa suostumusta koskevan pdf-lomakkeen selaimessa. Lomake tulostetaan ja allekirjoitetaan kahtena kappaleena.
Huom: Tulostettava lomake avautuu vain, jos selaimen asetuksissa ponnahdusikkunat ovat sallittuja.


Suostumus ponnahdusikkuna.jpg

  • Esimerkki suostumuslomakkeesta.



Potilaan suostumukset ok.jpg

1c) "Peruuta informointi" -painike tarkoittaa, että potilasta on informoitu Potilastiedon järjestelmästä. Jos tarve vaatii, esimerkiksi painiketta on painettu vahingossa, informoinnin voi peruuttaa tästä.
1d) "Peruuta suostumus" -painike tarkoittaa, että potilas on antanut Potilastiedon arkistoa koskevan suostumuksen. Potilas voi halutessaan perua suostumuksen, ja peruutuksen voi tehdä klikkaamalla "Peruuta suostumus" -painiketta ja tulostamalla ja allekirjoittamalla suostumuksen peruutusta koskevan pdf-dokumentin kahtena kappaleena.


Haku potilastiedon arkistosta

Arkiston haku.jpg
Potilaan tietojen hakeminen Potilastiedon arkistosta tapahtuu:

2) Avaamalla "Arkisto" -välilehden

2a) Valitsemalla aikavälin kalenterista ja
2b) Klikkaamalla "Hae palvelutapahtumia" -painiketta.
2c) Arkiston palauttamat palvelutapahtumat ilmestyvät pudotusvalikkoon

Huom: Ohjelman kautta voi tällä hetkellä hakea tietoja vain omista / oman organisaation rekisteristä.

Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat avaa.jpg

Arkiston käyttö kannattaa aloittaa tekemällä oman potilaskertomuspohjan. Palvelutapahtumien merkinnöissä käytettäviä pohjia voi olla useita erilaisia.

  • Avaa päävalikosta Muut -> Potilaskertomuspohjat

Potilaskertomuspohjat lista.jpg

  • Jos järjestelmään on jo tehty potilaskertomuspohjia, ne näkyvät tässä listassa. Aloita uuden pohjan tekeminen klikkaamalla "Lisää uusi" -painiketta.

Potilaskertomuspohjat nakyma.jpg

1) Tähän voit kirjoittaa potilaskertomuspohjaa kuvaavan nimen.
2) Valitse seuraavaksi näkymä, minkä alle palvelutapahtuman merkinnät kirjataan.

Potilaskertomuspohjat vaihe.jpg

3) Valitse hoidon vaihe

Potilaskertomuspohjat otsikko.jpg

4) Valitse hoidon otsikko
5) Voit poistaa tarpeettomia hoitovaiheita "Poista" -napista.
6) Voit lisätä hoitovaiheita "Lisää kenttä" -painikkeesta.
7) Tallenna valmis lomake

Palvelutapahtuma, Merkintä ja Sisältö

Kanta-merkintöjä voi tehdä kahdella tavalla:

  1. Merkintä tallennetaan suoraan Kantaan tai
  2. Merkinnästä tehdään ensin luonnos ja se tallennetaan Kantaan myöhemmin.

Merkinnän aloittaminen luonnoksena

Merkinta pohja.jpg

Hae "Merkinnät" -välilehdellä kohta Lisää merkintä.
1) Valitse Luonnos
2) Valitse Potilaskertomuspohja. Kaikki tehdyt omat pohjat näkyvät tässä valikossa
3) Klikkaa "Lisää merkintä"

Merkinta aloita.jpg

Merkinta luonnos.jpg

1) Kirjoita merkinnän sisältö potilaskertomuspohjan kenttiin.
2) Tallenna klikkaamalla "Tallenna luonnos" -painiketta.
3) Merkintä näkyy Merkinnät -listassa nyt luonnostilassa. Kun haluat jatkaa luonnoksen täydentämistä, klikkaa rivin lopussa olevaa painiketta "Näytä".
4) Kun merkintä on valmis vietäväksi Kantaan, klikkaa "Tallenna Kantaan" -painiketta.

Merkinta valitse palvelutapahtuma.jpg

5) Kun "Tallenna Kantaan" -painiketta on klikattu, potilaskertomuspohjan alareunaan avautuu uusi valikko: "Valitse luonnokselle palvelutapahtuma tallentaaksesi sen Kanta-arkistoon".

  • Kantaan tallennetut merkinnät ovat aina osa jotakin Palvelutapahtumaa.
  • Saman Palvelutapahtuman alla voi olla useita merkintöjä.
  • Jos tämä merkintä tallennetaan jo olemassaolevan Palvelutapahtuman alle, hae haluttu Palvelutapahtuma pudotusvalikosta, valitse se ja klikkaa uudelleen "Tallenna Kantaan".
  • Kantaan tallennetut merkinnät eivät näy Merkinnät -listassa. Ne voi hakea nähtäväksi käyttämällä Arkiston haku -toimintoja.



Palvelutapahtuman lisääminen ja Kanta-merkintä

Palvelutapahtuma uusi.jpg

1) Uusi palvelutapahtuma aloitetaan valitsemalla "Kanta merkintä".
2) Palvelutapahtuma -rivillä klikataan keltaista + -merkkiä.
3) Kalenterista valitaan palvelutapahtuman alkamisajankohta.
4) Lopuksi klikataan painiketta "Luo".

Palvelutapahtuma voidaan jättää tässä vaiheessa ilman merkintöjä, jos sitä halutaan käyttää myöhemmin vaikkapa luonnoksena tehtyjen merkintöjen liittämiseen ja Kantaan tallentamiseen.

Palvelutapahtuma paata.jpg

5) Palvelutapahtuma, joka on aloitettu mutta ei päätetty, näkyy valikossa (kesken) -tunnuksella.
6) Palvelutapahtuma päätetään valitsemalla ensin kalenterista päättymisajankohta ja klikkaamalla painiketta "Päätä".

Palvelutapahtuma tallenna kantaan.jpg

7) Palvelutapahtumaan voidaan heti lisätä merkintä.
8)"Kanta merkintä" -valintaa käytettäessä, merkintää ei voi tallentaa luonnoksena vaan se tallennetaan suoraan Kantaan.

Potilaskortin sulkeminen ja Kirjautuminen ulos

Kantaa käytettäessä kannattaa kiinnittää huomiota hallittuun lopetukseen.
Potilaskortti suljetaan Kannassa klikkaamalla "Sulje potilaskortti Kannassa" -painiketta.
Samalla käyttäjällä ei voi olla enemmän kuin yksi Kanta-istunto päällä samanaikaisesti.

eRA käyttöliittymä

Kun Kantaan kirjaudutaan Ajas -ohjelman kautta, toimikortin PIN-tunnus käydään syöttämässä eRA-käyttöliittymän kirjautumissivulla. eRA jää auki taustalle, mutta toistaiseksi siitä ei pääse jatkamaan eteenpäin, eli potilasta ei voi avata Kannassa tästä kirjautumisesta. Jos potilas halutaan avata Kannassa eRA-käyttöliittymän kautta, käytetään suoraa eRA-kirjautumista kuten olemme tehneet ja opetelleet jo käyttöönottokokeessa. Muita Kanta-istuntoja ei voi olla päällä samanaikaisesti.

Toiminnot, jotka toistaiseksi vielä tehdään eRA -käyttöliittymän kautta:

  1. Arkiston haku kaikista rekistereistä
  2. Arkiston kiellot



eRA pikalinkit

Kun potilaskortti on avattu Kannassa, kortin yläreunaan ilmestyy uusia linkkejä, Nämä ovat suoria pikalinkkejä, mainittuihin toimintoihin eRA-käyttöliittymässä.
Pikalinkkiä käyttällä käyttäjä voi siirtyä Ajaksesta eRA:an helposti samassa istunnossa. Esimerkiksi lääkäri voi käydä kirjoittamassa E-reseptin potilaalle eRA:ssa poistumatta Ajas-ohjelman Kanta-istunnosta.

Tärkeää huomata: Kun pikalinkkiä käytetään, se avaa yhden rajatun toiminnallisuuden eRA:ssa. Esimerkiksi jos eRA: Kirjoita resepti -linkkiä on käytetty, lääkäri voi kirjoittaa reseptin eRA-käyttöliittymässä, mutta ei voi jatkaa suorittamaan muita toimintoja kuten merkinnän tekemistä.

Era pikalinkit.jpg

1) eRA: Hae arkistosta. Näkyvyys - Kaikki toimialaversiot. (Toistaiseksi toimii vain oman rekisterin haussa. Toiminto tulossa myöhemmin.)
2) eRA: Kirjoita resepti. Näkyvyys - Lääkäriversio.